Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af 458hunter » 16. jan 2018, 12:34

Klumpfod skrev:Meopta R2 er meget lækker optik, men den er vist kravlet lidt op i pris
Det tror jeg kun er i DK. I Tyskland kan den sagtens fås indenfor budgettet.

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af CasperB » 16. jan 2018, 17:48

Ja jeg er selv spændt på hvordan det kommer til at virke. I værste fald må den jo videre til en anden.
Jeg når nok ikke at få trænet nok med den til, at jeg vil hive den med på sæsonens 2 sidste trykjagte, men husker jeg det efter næste sæson, så skal jeg helt sikkert nok komme med en melding om resultatet :thumbup:

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af Martin BN » 18. jan 2018, 23:51

Henrik, kan du "kigge forbi" magnifieren med venstre øjet når du ikke bruger den? Altså kan du skyde med begge øjne åbne når du kun bruger rødpunkt?

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af CasperB » 1. feb 2018, 09:24

Nå det endte med, at jeg fik trænet en del med aimpointen, og at det åbenbart falder mig naturligt at skyde med. Derfor røg den på toppen af riflen på årets sidste drivjagt. Jeg får post hvor længst mulige skudafstand var 62 meter, men de mest sandsynlige skudsteder lå på ca 35m. Så det var jo oplagt aimpoint land :biggrin: Der var dåvildt på parolen, hvilket virker meget fornuftigt da råvildtet er lidt presset.
Ca 20min inde i drevet kommer en rå med lam ud fra et af de steder jeg havde udset på forhånd. De var selvfølgelig no go, men for træningen trak jeg igennem på råen, og det føltes helt perfekt.
Efter en times tid eksploderede skoven pludseligt, og en ruddel på ca 15-20 dyr væltede ud fra noget meget tæt ungt bøg. Kun 4 dyr kommer ud, så jeg har skudmulighed. De to første ser jeg pensel på, men ikke den tredie. Igen trækker jeg igennem dyret, denne gang dog med afsikret riffel og fingeren på aftrækkeren. Jeg lader skuddet gå, og dåen falder på stedet. Et par enkelte spjæt, og den ligger forendt 43m fra mig. Det var helt perfekt, og det var svært at vente til drevet var ovre før jeg kunne tage dåen i betragtning. "Endelig" er drevet ovre.

Da jeg brækker dyret kan jeg se at jeg har ramt lunge, og toppen af hjertet er også skudt i stykker. For mig et rigtigt godt skud, og hele oplevelsen har været urealistisk god.

Så konklusionen, dog på et meget spinkelt grundlag, må indtil videre være at jeg elsker at kunne skyde med begge øjne åbne. Og mon ikke aimpointet også kommer med på kronvildt regulering i slut februar :biggrin: :thumbup: :Hug:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af Kleth » 1. feb 2018, 09:29

CasperB skrev:Nå det endte med, at jeg fik trænet en del med aimpointen, og at det åbenbart falder mig naturligt at skyde med. Derfor røg den på toppen af riflen på årets sidste drivjagt. Jeg får post hvor længst mulige skudafstand var 62 meter, men de mest sandsynlige skudsteder lå på ca 35m. Så det var jo oplagt aimpoint land :biggrin: Der var dåvildt på parolen, hvilket virker meget fornuftigt da råvildtet er lidt presset.
Ca 20min inde i drevet kommer en rå med lam ud fra et af de steder jeg havde udset på forhånd. De var selvfølgelig no go, men for træningen trak jeg igennem på råen, og det føltes helt perfekt.
Efter en times tid eksploderede skoven pludseligt, og en ruddel på ca 15-20 dyr væltede ud fra noget meget tæt ungt bøg. Kun 4 dyr kommer ud, så jeg har skudmulighed. De to første ser jeg pensel på, men ikke den tredie. Igen trækker jeg igennem dyret, denne gang dog med afsikret riffel og fingeren på aftrækkeren. Jeg lader skuddet gå, og dåen falder på stedet. Et par enkelte spjæt, og den ligger forendt 43m fra mig. Det var helt perfekt, og det var svært at vente til drevet var ovre før jeg kunne tage dåen i betragtning. "Endelig" er drevet ovre.

Da jeg brækker dyret kan jeg se at jeg har ramt lunge, og toppen af hjertet er også skudt i stykker. For mig et rigtigt godt skud, og hele oplevelsen har været urealistisk god.

Så konklusionen, dog på et meget spinkelt grundlag, må indtil videre være at jeg elsker at kunne skyde med begge øjne åbne. Og mon ikke aimpointet også kommer med på kronvildt regulering i slut februar :biggrin: :thumbup: :Hug:
Tillykke med dyret :numberone: og jeg synes det er super fedt at du skriver en tilbagemelding :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken drivjagtskikkert til under 10.000kr?

Indlæg af CasperB » 1. feb 2018, 22:29

Tusind tak skal du have :biggrin: Jeg er ret overbevist om, at det ikke havde kunnet lade sig gøre med min sigtekikkert med 3x som mindste forstørrelse. Så indtil videre er jeg rigtig glad for købet :numberone:
Havde jo lovet at vende tilbage når jeg havde praktisk erfaring. Dog er den minimal, men god

Besvar