Test på youtube af kikkert, kan de holde til den behandling?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 92 times
Been thanked: 36 times

Test på youtube af kikkert, kan de holde til den behandling?

Indlæg af Randy M » 12. feb 2024, 13:42

Hej NVF :razz:

Nu må jeg have opklaret noget.. Der er mulighed for, at det er et dumt spørgsmål, men så er det jo godt, at der er klogere folk på NVF end mig selv :giggle:

Da jeg begyndte at skyde med riffel, var der en på den lokale skydebane, som fortalte, at den fjeder der sidder inde i et kikkertsigte ( erector spring ), og som sørger for at riflen holder sit zero, kan blive slap, hvis man drejer meget frem og tilbage på turrets. Fjederen bliver jo derved henholdsvis trykket og for lov til at slappe af igen når man drejer turrets frem og tilbage.

Jeg har prøvet at komme af med den frygt det indgød i mig dengang som helt ny skytte. Jeg har dog aldrig helt kunne slippe tanken.
Har det noget på sig? Min fornuft siger mig, at køber man bare en nogenlunde fornuftig kikkert fra et kendt mærke, så er det ikke noget man skal tænke over.

Jeg fandt tilfældigvis denne video på youtube. 1.07min inde i videoen, går han lidt i selvsving. Ville i stole på en erector spring efter den tur? Måske er det totalt ligegyldigt?

https://www.youtube.com/watch?v=svxUC7xHo9I

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Re: Test på youtube af kikkert, kan de holde til den behandling?

Indlæg af 1900 » 12. feb 2024, 13:47

jeg vil gerne vende det om:
hvis højde og sidetårnene ikke bruges jævnligt er der stor chance for at de ikke flytter skuddet hvis du bare vil klikke et par cm.
mine kikkerter bliver motioneret ud i yderstillingerne mindst en gang om året for at være sikker på funktionen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1715 times
Been thanked: 2136 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2024, 16:08

Randy M skrev:
12. feb 2024, 13:42
...
Måske er det totalt ligegyldigt?
...
Det vil jeg mene...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Indlæg af Tangloppen » 12. feb 2024, 19:06

Minder mig om den video fra Nightforce’s SHOT stand, hvor kikkerten bankes i et bord igen og igen…

Det er meget fint, og visuelt imponerende, og sikkert fornuftigt hvis man er frø/jgk, men for 99,9999999% af slutbrugerne er det nok den mindst vigtige feature (at kunne bruges som hammer)…

Edit.
Link til videoen…

https://youtu.be/1UMJU-yRcNw?si=PIVmCs8lh2VBDwwg
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Randy M » 12. feb 2024, 19:56

1900 skrev:
12. feb 2024, 13:47
hvis højde og sidetårnene ikke bruges jævnligt er der stor chance for at de ikke flytter skuddet hvis du bare vil klikke et par cm.
mine kikkerter bliver motioneret ud i yderstillingerne mindst en gang om året for at være sikker på funktionen
Okey, det havde jeg aldrig hørt om. Hvordan gør du helt præcist? Er det bare ud til stop ved op/ned og så ud til stop igen ved venstre/højre?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Randy M » 12. feb 2024, 20:31

Tangloppen skrev:
12. feb 2024, 19:06
Minder mig om den video fra Nightforce’s SHOT stand, hvor kikkerten bankes i et bord igen og igen…

Det er meget fint, og visuelt imponerende, og sikkert fornuftigt hvis man er frø/jgk, men for 99,9999999% af slutbrugerne er det nok den mindst vigtige feature (at kunne bruges som hammer)…

Edit.
Link til videoen…

Har også set en, hvor de skyder en kikkert med en kaliber 12 ladet med små birdshot. Egentlig syntes jeg det er meget rart at vide, at zero ikke rykker sig hvis man støder kikkerten, riflen vælter eller lign ( så længe montagen slf også holder ), men som du skriver, så er det nok de færreste der behøver bruge den som hammer :fun:

Fandt den: https://www.youtube.com/watch?v=4bZZTa8M5wI&t=19s

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Randy M » 12. feb 2024, 20:33

Bofhenator skrev:
12. feb 2024, 16:08
Randy M skrev:
12. feb 2024, 13:42
...
Måske er det totalt ligegyldigt?
...
Det vil jeg mene...
Ja det er nok bare mig. Det var bare en ting der bed sig fast i min hukommelse da jeg fik at vide det med fjederen. Jeg vil lade det gå i glemmebogen igen :thumbup:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 489 times
Been thanked: 1128 times

Indlæg af Lassescout » 12. feb 2024, 20:53

Jeg vil mene, at frygten for at ødelægge fjederen er ca. 100 år gammel.

Den gang var fjedre i våben og sigtekikkerter i stor stil håndfremstillede bladfjedre, hvor selve fjedervirkningen for det første foregår på et meget lille område af fjederen, der dermed skal klare en stor belastning. For det andet var både den håndværksmæssige udførelse samt den inkonsistente hærdning med til yderligere at svække materialet. Så frygten var sikkert velbegrundet den gang.

Men nu om dage bruger man skruefjedre (ikke spiralfjedre, de sidder i et vækkeur). Skruefjedre har helt ensartet profil i hele længden, så fjedervirkningen fordeles ud over hele fjedertrådens længde. Derudover er materialet meget ensartet, og hærdningsprocessen meget bedre forstået og udført, så også derfor holder en skruefjeder mange gange bedre end en gammel bladfjeder.

I gamle dage anbefalede man at lægge hanerne ned på haglbøssen når jagten var forbi, for at skåne fjedrene. I dag er der ingen grund til at klikke bøssen af når du kommer hjem, det gør mere skade end gavn. Så jeg er heller ikke nervøs for at justere på mine sigtekikkerter. Det kan de sagtens holde til, og jeg ville være mere bekymret for at de skulle komme til at "hænge" på grund af for lidt motion end på grund af for meget.

P.S. Kommer lige til at tænke på, at min far blev født i 1926. Det betyder at det han hørte fra sin far, kunne han have givet videre til mig, og så kan mine overbevisninger nemt være over 100 år gamle. Så det er vigtigt jævnligt at genbesøge sine fordomme og se om de stadig holder :giggle: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Indlæg af 1900 » 12. feb 2024, 21:26

Randy M skrev:
12. feb 2024, 19:56
1900 skrev:
Okey, det havde jeg aldrig hørt om. Hvordan gør du helt præcist? Er det bare ud til stop ved op/ned og så ud til stop igen ved venstre/højre?
ja, gentagne gange
vil tro at andre instruktører også oplever at kikkerten ikke flytter skuddet første gang, men først efter rekyl eller yderligere klik

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 448 times
Been thanked: 209 times

Indlæg af The Mad Viking » 13. feb 2024, 02:32

Tangloppen skrev:
12. feb 2024, 19:06

Edit.
Link til videoen…

Jeg har arbejdet sammen med folk, som jeg har mistænkt for at kalibrere mikrometerskruer på samme måde... :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Randy M » 13. feb 2024, 16:49

Lassescout skrev:
12. feb 2024, 20:53
Jeg vil mene, at frygten for at ødelægge fjederen er ca. 100 år gammel.

Den gang var fjedre i våben og sigtekikkerter i stor stil håndfremstillede bladfjedre, hvor selve fjedervirkningen for det første foregår på et meget lille område af fjederen, der dermed skal klare en stor belastning. For det andet var både den håndværksmæssige udførelse samt den inkonsistente hærdning med til yderligere at svække materialet. Så frygten var sikkert velbegrundet den gang.

Men nu om dage bruger man skruefjedre (ikke spiralfjedre, de sidder i et vækkeur). Skruefjedre har helt ensartet profil i hele længden, så fjedervirkningen fordeles ud over hele fjedertrådens længde. Derudover er materialet meget ensartet, og hærdningsprocessen meget bedre forstået og udført, så også derfor holder en skruefjeder mange gange bedre end en gammel bladfjeder.

I gamle dage anbefalede man at lægge hanerne ned på haglbøssen når jagten var forbi, for at skåne fjedrene. I dag er der ingen grund til at klikke bøssen af når du kommer hjem, det gør mere skade end gavn. Så jeg er heller ikke nervøs for at justere på mine sigtekikkerter. Det kan de sagtens holde til, og jeg ville være mere bekymret for at de skulle komme til at "hænge" på grund af for lidt motion end på grund af for meget.

P.S. Kommer lige til at tænke på, at min far blev født i 1926. Det betyder at det han hørte fra sin far, kunne han have givet videre til mig, og så kan mine overbevisninger nemt være over 100 år gamle. Så det er vigtigt jævnligt at genbesøge sine fordomme og se om de stadig holder :giggle: .
Det passer meget godt, han var også en ældre herrer der først fortalte mig om det. Det var nemmelig samme tanke jeg havde i forhold til det med lige at eftertjekke de gamle skrøner, og havde godt på fornemmelsen, at den ikke holdte længere.

Troede faktisk, at bladfjedre stadig var normen, og skruefjedre var undtagelsen. Fandt denne artikel om Nightforce. Man kan se deres erectorspring var scroole ned i artiklen. Ved ikke om jeg ville kalde det en bladfjedre, det er ikke som jeg normalt forestiller mig en bladfjeder. De er de eneste jeg kender til, som bruger titanium til deres fjeder. Alle andre skriver de bruger rustfrit stål. Tænker, at der nok også er lidt reklame værdi i at kunne sige "vi bruger titanium til vores fjedre". https://journalofmountainhunting.com/beyond-the-glass/

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Randy M » 13. feb 2024, 16:49

1900 skrev:
12. feb 2024, 21:26
Randy M skrev:
12. feb 2024, 19:56
1900 skrev:
ja, gentagne gange
vil tro at andre instruktører også oplever at kikkerten ikke flytter skuddet første gang, men først efter rekyl eller yderligere klik
Mange tak :)

Besvar