Operation Carpetbagger: B-24s drop agents and supplies into occupied Europe in WW2

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Operation Carpetbagger: B-24s drop agents and supplies into occupied Europe in WW2

Indlæg af Lycon » 4. apr 2023, 02:32

For de som ikke rigtig er klar over hvordan de nedkastinger vi modtog forløb, er her en udemærket video om The Carbebaggers.

Operation Carpetbagger: B-24s drop agents and supplies into occupied Europe in WW2

youtu.be/UhwrAAhGM-A
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Operation Carpetbagger: B-24s drop agents and supplies into occupied Europe in WW2

Indlæg af Lassescout » 1. jul 2023, 16:12

Jeg kendte en modstandsmand som var med i en modtagegruppe i Nordjylland. Han fortalte at de i begyndelsen kun modtog våben og sprængstoffer, men senere også personer.

Ved en lejlighed skulle de modtage en dansk pilot, som havde været i England og modtaget specialtræning i organisering af modstandsarbejdet. Manden var meget nervøs for at modtagegruppen skulle være taget af tyskerne, så han ville blive modtaget af fjenden i stedet for af venner. Det var aftalt, at manden skulle spørge den første han mødte: " Kan I skaffe mig en taxa". Svaret skulle være: " Nej, her kører vi med trillebør". Det var tegnet på, at alt var i orden.

Min bekendte instruerede alle i gruppen grundigt om dette, men åbenbart ikke grundigt nok. Da manden kom ned i sin faldskærm, landede han desværre ret langt fra det tænkte målområde. Han spurgte det første gruppemedlem han mødte om taxaen, og knolden svarede "nej nej du, men vi har en hestevogn holdende oppe på vejen". Min bekendte løb alt hvad han kunne ned mod parret og råbte: " Vi kører med trillebør, vi kører med trillebør!" Det fik piloten til at slappe lidt af, men han havde allerede en pistol fremme for at skyde sig fri. Det var tæt på.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar