Bergmann M1910/21 fundet i å

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Sipelip
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2022, 00:40
Interesser: DDR og kold krig
Geografisk sted: SV-Fyn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Sipelip » 1. mar 2023, 01:09

Hej alle.
I sommer fandt jeg en Bergmann M1910/21 i på bunden af en større å. Den lå i HV33 hylster, og politiet gav mig lov at beholde den på samlertilladelse. Nu har jeg renset og restaureret den så godt jeg kan, og vil bare dele videoen af processen med jer:
youtu.be/lcwakHobkFU

Det var en spændende proces og det har været super interessant at opdage pistolens historie efterhånden som vi har fjernet rusten og kommet ned til stemplerne. Jeg troede i starten det var en af de 50 fra BOPA-aktionen i 1945, da der manglede stempel på forreste sigtemiddel, men den viste sig at være en af de første vi købte i 1910, senere ombygget til /21.

Hvordan den er endt i åen er desværre ikke til at sige, men jeg kunne godt forestille mig at det har med modstandsbevægelsen at gøre, på en eller anden måde.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Lycon » 1. mar 2023, 01:36

Sipelip skrev:
1. mar 2023, 01:09
Hej alle.
I sommer fandt jeg en Bergmann M1910/21 i på bunden af en større å. Den lå i HV33 hylster, og politiet gav mig lov at beholde den på samlertilladelse.
Spændende og super interessant indlæg. Men jeg er nu også interesseret i at vide om I kunne redde hylstret?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af NSander » 1. mar 2023, 08:47

Spændende. Heldigt at i får lov til at beholde den. Har i fået noget papir på den? Tænker bare, at en mundtlig aftale med en tilfældig betjent ikke holder for evigt.

Har i overvejet elektrolysebehandling, i stedet for “mekanisk” rengøring?

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af FraBjerget » 1. mar 2023, 09:13

Lækker video.
Og fedt med detaljerne og tankerne omkring rensningen
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Sipelip
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2022, 00:40
Interesser: DDR og kold krig
Geografisk sted: SV-Fyn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Sipelip » 1. mar 2023, 11:57

@Lycon: Vi er ikke kommet i gang med hylsteret sådan for alvor. Indtil videre har det ligget i blød i rent vand med en smule børneshampoo, og der er efterhånden trukket rigtig meget skidt ud og det er blevet blødere. Vi er lidt i tvivl om hvordan vi bedst tørrer det op og får renset/smurt det, men jeg er ved at tale med Odense Bys museer om det, som har tilknyttet en dygtig konservator. Så det bliver forårets projekt :)

@Nsander: Jeg antager at politiet har en log over deres samtaler med centralen, så når det er godkendt med centralen kan man referere til datoen og stationen - men jeg er ikke sikker. For at være helt sikker har jeg send en opdateret våbenliste ind til politiet hvor den fremgår, inkl. historikken. Så er de i hvert fald orienterede, og kan stille spørgsmål m.v.
Ang. elektrolyse overvejede vi det, men vores erfaring er at komplekse genstande ikke bliver renset ordentlig i alle hjørner og huller, da elektrolysen virker på 'line of sight'. Så slev hvis man omringede den af offerjern, ville den ikke blive behandlet indvendigt. Derfor valgte vi kogning og mekanisk rens i stedet. Vi har også haft udfordringer med meget hårde orange rustopbygninger og elektrolyse - det er som om ionerne ikke kan komme ordentligt igennem visse former rust - selv efter flere dage!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Scooterskytten » 1. mar 2023, 16:37

Jeg er på ingen måde misundelig... jeg er på ingen måde misundelig...Jeg er på ingen måde misundelig... jeg er på ingen måde misundelig...Jeg er på ingen måde misundelig... jeg er på ingen måde misundelig...Jeg er på ingen måde misundelig... jeg er på ingen måde misundelig...

Det hjælper ikke at blive ved med at sige det. Jeg er DYBT misunderlig :biggrin: Det er helt vildt spændende - og en pistol der står på min bucketlist over drømmevåben - og en af de få pistoler på listen. At finde den i en å på den måde... Det ville godt nok være en kæmpe drøm at opleve det. Super godt gået.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Bofhenator » 1. mar 2023, 16:54

Fedt fund og fed video!

(og en skøn lille bakkesnavvendt-detalje "Belgiske pryktrøvnings-stempler" :-D )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af LHL » 1. mar 2023, 19:58

Rigtigt godt og sagligt indlæg.håber der kommer meget mere :numberone:

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Bergmann M1910/21 fundet i å

Indlæg af Patrone » 3. mar 2023, 10:47

Virkelig et flot og interessant fund! Det er godt at vide, at dette stykke historie nu er bevaret til eftertiden.
Og rigtig god film i har lavet, det var en fornøjelse at se den :smile:
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar