De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af NSander » 24. sep 2022, 02:18

I løbet af de sidste par år har Grønlands politi fået skiftet deres us karabiner udskiftet med M10 rifler.

Derfor skulle samtlige us karabiner destrueres. Det fik jeg at vide fra en kammerat der arbejder ved politiet. Så naturligvis kontaktede jeg politiet, for at høre om jeg måtte redde alle ikke tilladelseskrævende dele. våben kræver ikke tilladelse i Grønland, men halvautomater kræver at man er erhvervsfanger. Men de skulle destrueres på dansk ordre. Det blev diskuteret lidt frem og tilbage, og man kom frem til, at det havde de ikke bemyndigelse til i ilulissat, der måtte jeg høre politimesterenbedet i Nuuk.

Efter en kort korrespondence med Nuuk, fik jeg at vide, at de var blevet enige om, at jeg gerne måtte få alt de havde tilbage af stumper og tilbehør, og de tilbød endda at sende det til mig uden beregning.

Men ak. Dagen efter måtte de i Nuuk meddele, at alle resterende rifler og dele var afskibet til Ilulissat, der skulle stå for destruktion.

Tilbage til det lokale politi i Ilulissat, der nu fortalte mig, at de rigtigt nok havde fået riflerne fra Nuuk, men at alt var destrueret og skaffet af vejen. Nedslående.
Vi springer et år frem, til august 2022. Jeg falder i snak med en der har med affaldshåndtering at gøre i Ilulissat, og jeg spørger om han nogensinde er faldet over noget til en us karabin på dumpen. Han fortæller så, at der har stået en Palle på hans kontor det sidste år! Med rifler til destruktion. Jeg fortæller ham forløbet, og han siger han har fået nyt kontor, men peger mig i retning af den nye “beboer”.
Ham får jeg så kontakt med, og han fortæller så, at rigtigt nok HAR de været der, men de er blevet kappet I FREDAGS! Og smidt på dumpen. Jeg tager fluks på dumpen og leder, men ingen ved hvor de evt. er smidt, og for dem der ikke har set en dump i Grønland, så er det bjerge af alt fra biler til døde hunde til rådne bananer, u bunker så høje at man opdager at rendegravere og fiskekuttere gemmer sig under bjerget.



Efter mange timers søgen i pløret må jeg opgive, da der formentligt er fyldt så meget oven i siden, at det ville være umuligt.
C3566EBB-146B-4F64-891D-DD2D6FD6D426.jpeg
Jeg holder selvfølgelig et vågent øje når jeg er forbi, men det er formentlig de grønlandske us karabiners hvilested.



Hvis nogen kender noget til historien om dem, hvornår de fik dem, hvor mange etc. Så vil jeg gerne høre om det.
Vedhæftede filer
32E64B3A-28CD-49EA-A3F8-0BBD99539598.jpeg

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af Lassescout » 27. sep 2022, 20:01

For fanden hvor sørgeligt.

En enkelt svejseklat det rigtige sted, så var de ombygget til repetér og kunne have indbragt en pæn sum, samt stor glæde for nostalgiske samlere :cry: :cry: :cry:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af F U B A R » 27. sep 2022, 20:17

Ang samme
Forstår ikke helt hvordan man bare har et dump i en del som grønland som burde eller er på verden beskyttelses listen
Men måske samme som alle steder US har været
Synes svineri
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af Scooterskytten » 27. sep 2022, 21:08

Det gør helt ondt at tænke på at de er blevet destrueret. Der er godt nok nogle folk hos politiet der ikke har spor respekt for historie. Der var helt sikkert en del samlere som gerne ville have haft finger i præcist sådan en riffel pga historien... Incl mig selv.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af T-REX » 27. sep 2022, 22:58

F U B A R skrev:
27. sep 2022, 20:17
Ang samme
Forstår ikke helt hvordan man bare har et dump i en del som grønland som burde eller er på verden beskyttelses listen
Men måske samme som alle steder US har været
Synes svineri
Sådan er det, overalt i Grønland, uanset om der har været US base i nærheden eller ej.
Forbrændingsanlæg er der kun få af.

Problemet er, at skal man af med det, så skal det sejles væk, og det koster.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af NSander » 28. sep 2022, 03:09

JRexA skrev:
27. sep 2022, 22:58
F U B A R skrev:
27. sep 2022, 20:17
Ang samme
Forstår ikke helt hvordan man bare har et dump i en del som grønland som burde eller er på verden beskyttelses listen
Men måske samme som alle steder US har været
Synes svineri
Sådan er det, overalt i Grønland, uanset om der har været US base i nærheden eller ej.
Forbrændingsanlæg er der kun få af.

Problemet er, at skal man af med det, så skal det sejles væk, og det koster.
korrekt. Man er i Ilulissat igang med at pakke skrald med en ballepakker, så det kan udskibes til Danmark hvor det vil blive brændt. Derudover skal man også have udskibet jernskrot, og det er enormt dyrt. Man har heller ikke rigtigt nogen sortering af det. Hvis jernskrottet var bedre sorteret, så forestiller jeg mig, at man næsten ville kunne få det til at gå i nul.

Vores dump brændte for to år siden, og den brændte i over en måned, så der kun var jern tilbage. Der havde man en oplagt mulighed for at starte på en frisk. Men man kunne ikke blive enige om hvordan og hvorledes, og derfor endte det med at blive en stor bunke igen.

Sådan så den ud før branden.

https://sermitsiaq.ag/node/221841

Og under

https://sermitsiaq.ag/node/221729

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af Lassescout » 28. sep 2022, 07:13

For 20 år siden sad jeg i kontorhus med nogle af miljømyndighederne der arbejdede med indførsel af små forbrændingsanlæg til lokal affaldsforbrænding. Vi kaldte dem bygdebrændere. Det var tæt på umuligt at få dem til at brænde "rent", fordi affald er så uensartet. De afgav en masse ubehagelig forurening som du ikke ønsker at sprede i miljøet. Så selvom det ser grimt ud, kan det nemt være den mest miljømæssigt forsvarlige løsning at lægge affaldet i en dump og lade det være.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af T-REX » 28. sep 2022, 12:54

Tilbage til Ødelæggelsen af US Carbinerne(Og andre våben)

Da jeg kom til Grønland, i 2001, og en del år frem, der kunne man hvert år, når der var Politiauktion, finde diverse hittegodsvåben, ofte med mangler, men så, til en tilsvarende OK pris.

Jeg kan ikke huske hvornår det var, men mener det var omkring 2010-15, de stoppede dette.
Danmark havde dikteret, at Hittegodsvåben skulle destrueres, på trods af, at disse våben, ikke var omfattet, af den Grønlandske Våbenlov.
Grønlands Våbenlov omfatter skrev:
Pistoler, Revolvere og andre korte skydevåben
Hel og Halvutomatiske Geværer, herunder halvutomatiske glatløbede haglgeværer, der kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Maskinpistoler
Maskingeværer

Luft- og fjederbøsser er undtaget fra Forbuddet.
https://politi.gl/-/media/mediefiler/gl ... grelse.pdf

En betjent jeg snakkede med sagde, at det var fordi, man i DK Havde besluttet, at Politiet, ikke måtte være med til, af bevæbne befolkningen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af NSander » 28. sep 2022, 13:19

JRexA skrev:
28. sep 2022, 12:54
Tilbage til Ødelæggelsen af US Carbinerne(Og andre våben)

Da jeg kom til Grønland, i 2001, og en del år frem, der kunne man hvert år, når der var Politiauktion, finde diverse hittegodsvåben, ofte med mangler, men så, til en tilsvarende OK pris.

...

En betjent jeg snakkede med sagde, at det var fordi, man i DK Havde besluttet, at Politiet, ikke måtte være med til, af bevæbne befolkningen.
Jeg undrede mig også over, at de har brugt krudt på at stå og skære salonrifler og haglgeværer over, når begge dele frit kan besiddes af alle over 12år.

Det er sjovt som nogle ting ikke ligger under Danmark, men at Danmark alligevel mener at have retten til at bestemme over det.



Jeg så for øvrigt en af de lokale betjente på vej på sæljagt igår. Med en US karabin... Så det er nok ikke alle sammen de har husket at skære i stykker.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af NSander » 28. sep 2022, 13:22

Lassescout skrev:
28. sep 2022, 07:13
For 20 år siden sad jeg i kontorhus med nogle af miljømyndighederne der arbejdede med indførsel af små forbrændingsanlæg til lokal affaldsforbrænding. Vi kaldte dem bygdebrændere. Det var tæt på umuligt at få dem til at brænde "rent", fordi affald er så uensartet. De afgav en masse ubehagelig forurening som du ikke ønsker at sprede i miljøet. Så selvom det ser grimt ud, kan det nemt være den mest miljømæssigt forsvarlige løsning at lægge affaldet i en dump og lade det være.
Gid det var så vel. Man afbrænder stadig i stor stil, alle steder. Den eneste grund til at vi nu udskiber til Danmark, er at vi ikke kan følge med. Men vi afbrænder stadig, både her i byen, og i bygderne. Bygderne er de små blå anlæg du taler om tror jeg. Lidt større end en 20fods container. I bund og grund bare en stor brændeovn, uden nogen form for udnyttelse af energi, og som sviner gevaldigt.


Jeg gad også nok vide, hvor sundt det har været at gå rundt i den sorte røg i en måned. Den officielle udmelding var, at det ikke var et problem. Men det har jeg svært ved at tro på.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: De grønlandske US karbiners sørgelige skæbne

Indlæg af Lassescout » 28. sep 2022, 13:49


Jeg gad også nok vide, hvor sundt det har været at gå rundt i den sorte røg i en måned. Den officielle udmelding var, at det ikke var et problem. Men det har jeg svært ved at tro på.
Jo, men røgen er én ting. den kan du se, og så kan du bare gå ud af vindretningen. Det jeg forstod som det store problem, var udledning/nedfald af f.eks. PCB, dioxin, Nox´er mm. fra den ufuldstændige forbrænding, med forurening af omgivelserne til følge. Det må vi håbe de har løst i bygdebrænderne. De store anlæg i byerne har vist nemmere ved at gøre det rent. Men jeg kan mærke at jeg ved for lidt om det, og den viden jeg har er for gammel.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar