10 incredible technologies developed for D-Day

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

10 incredible technologies developed for D-Day

Indlæg af Lycon » 7. jun 2019, 20:37

Jeg er helt pjattet med den Acme 700 clicker. Smart måde at identificere hinanden på. Det kunne gøres ved indbyrdes at aftale et signal, når man f.eks. kom tilbage fra patrulje. Men det officielle signal var ét click, som så skulle besvares med to click af modparten. Jeg husker den blev vist i en Hollywod krigsfilm hvor en US soldat, da han hører bevægelse foran sig clicker én gang, hvilket omgående bliver besvaret med to click. Han træder derfor frem for at modtage den allierede, desværre for at opdage at det var en tysker der tog ladegreb på sin K-98.

10 incredible technologies developed for D-Day
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Re: 10 incredible technologies developed for D-Day

Indlæg af Aske » 7. jun 2019, 20:45

Det er i filmen "The longest day" fra 1962 baseret på Cornelius Ryan's bog af samme navn. Nok den bedste film om D-Day, der er lavet. :thumbup:

Lyden er dog så ringe lavet, at man både kan høre klikkeren og lyden af ladegrebet. Jeg ved ikke, om det ikke bare er en myte fra dengang :???:

Alt kan findes på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sDLcKqV_WjA
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 10 incredible technologies developed for D-Day

Indlæg af Refraktorius » 8. jun 2019, 08:40

Øv, linket i første post er totalt crashet i en kombination af ekstrabladsopsætning og reklamer.
:mad:


Jeg har en repro-clicker.
Under normale forhold lyder den på ingen måde som min mauser.
Men i mørke, larm og tårnhøjt stressniveau vil jeg ikke udelukke, at nogen kan have taget fejl.

Ideen er god, men den kan principielt kun bruges en gang, så er hemmeligheden afsløret og værdien begrænset.
(En elektronisk version med krypteret kortrækkende radio kunne derimod være en mulig moderne udgave)
Vedhæftede filer
image.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar