"Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

"Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af Elbæk » 3. mar 2018, 11:58

received_1601621563255905.jpeg
received_1601621556589239.jpeg
received_1601621569922571.jpeg
received_1601621559922572.jpeg
Smith & Wesson Military & Police/Victory i war finish i .38 S&W (.38/200).

Denne her er sandsynligvis nedkastet til modstandsbevægelsen - men modellen blev tillige anvendt af briterne i stor stil. Min gode ven Brin havde en udleveret I Nordafrika og Italien.

Serienummeret starter med V1, hvilket daterer den til 1942.

Den ser umiddelbart ud til at have fået en ny parkerisering på et tidspunkt for en del år siden. Der er småskrammer under finishen og hammer og aftrækker fremstår ikke i den originale flammebrunerede finish.
Mon det er i dansk forsvars/hjemmeværns regi den har fået ny finish på et tidspunkt?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: "Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af Kruffe » 3. mar 2018, 21:13

Vil godt sætte en kasse øl eller to på at denne specifikke revolver ikke er nedkastet til den danske modstandsbevægelse under krigen. Den har tyske trykprøvestempler på venstre side af rammen. Det er en skam at hane/aftrækker er blevet re-parkeriseret...

De allierede forsynede det tyske politi med et større antal S&W Victory efter krigen - filosofien var at de var i en kaliber, hvor ammunition var svær tilgængelig (med andre ord risikerede de ikke at forsyne tysk politi - hvor de fleste sikkert havde en fortid i tysk militær eller politi under krigen med våben, hvor de kunne skaffe større mængder af ammunition, f.eks 9mm para). Disse revolvere blev efterfølgende solgt ud på det civile marked.

De er dog også nedkastet - en af mine kammerater har sin morfars S&W Victory indregistreret på SKV. Er selv den lykkelige ejer af to stk (hvor den ene dog er solgt/ej afhentet). Det er en fin skyder - lille rekyl og overraskede præcis.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: "Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af Elbæk » 3. mar 2018, 21:40

:NVFrules:

Det er lige præcis den slags viden som gør Nordisk Våbenforum til et fantastisk sted. Tak :razz:

Det er ganske rigtig, siger Google, tyske prøvestempler.

Det forklarer også at den er blevet refinisheret på et tidspunkt. I Danmark var de dårligt i "tjeneste" så lang tid at det gav mening at renovere dem.

Det ér lidt ærgerligt med aftrækker og hane, men på den anden side så er det jo også en del af stykkets historie nu.

Efterkrigs tysk politirevolver lyder ikke så romantisk som nedkastet frihedskæmper våben. Men, historie er nu engang hvad det er - og det er stadig en spændende historie, med den bonus at jeg lige lærte en masse nyt.

Det giver meget god mening at de allierede udleverede revolvere i netop .38 S&W - om ikke andet så fordi at det var de allierede som, i hvert fald i starten, sad på produktionen af ammunition i denne kaliber.

Jeg har skudt med en magen til en gang tidligere, det er en herlig revolver og en meget behagelig kaliber.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: "Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af SKB500 » 7. mar 2018, 01:44

Min erfaring er at de skyder meget lavt på 15 meter, glæder mig til at se hvordan din skyder/patronvalg osv.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: "Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af Kruffe » 7. mar 2018, 19:58

Webley, Enfield og S&W Victory (sidstnævnte leveret i .38S&W til Commonwealth lande) er lavet til at skyde med briternes .38/200 kaliber ammunition (kuglevægt 200 grains). Ammunition solgt i dag i .38S&W er med 146 grains kugler - med ændret træfpunkt til følge. Genladning er vejen frem... ;)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: "Ny" revolver; S&W Victory fra 1942

Indlæg af Elbæk » 7. mar 2018, 20:15

Begge de gange jeg har skudt med .38 S&W (i hhv. en S&W Victory og en Enfield No. 2) har det været med Magtech 146 grains bly. Begge på 15 m. S&W'en samlede pænt, men skød ganske rigtigt ca. 20 cm for lavt. Enfielden samlede ikke (og det var endda ikke en DAO version, så SA aftræk var muligt), men spredte vilkårligt udover (og under) den nedre del af skiven. Forskellen i aftrækket på de to revolvere var påfaldende - med en klar fordel til S&W.

Jeg har købt nogle pakker Magtech 146 grains bly sammen med revolveren. Jeg kan sagtens leve med at skulle ændre mit sigtepunkt, bare den samler ok. Det er ikke en revolver jeg regner med at vinde konkurrencer med - faktisk regner jeg ikke med at vinde nogen konkurrencer med noget våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar