Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Asgerpm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. feb 2012, 13:33
Interesser: Jordfund & Militærobjekter
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af Asgerpm » 28. aug 2017, 10:54

Min k98k er en 'Russian capture' og jeg vil gerne bevare dens oveflade, altså den russiske lakering fra efterkrigstiden, da jeg mener det er et historisk minde.
Men er det muligt at fjerne de sorte grimme pletter som sidder omkring metal-delene? Jeg går ud fra at det er cosmoline eller anden anti-rust middel russerne har obevaret riflen i, som er synderen.

Et andet projekt på siden brugte ovnrens for at fjerne pletterne, men vil dette ikke fjerne overfladen også?
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... be#p333370

Fandt også denne video, hvor der bliver brugt lak fortynder, men dette fjerner vel også den gamle overflade?
https://www.youtube.com/watch?v=jfcUwMWxJ2U

Billeder af kolben er vedhæftede
Vedhæftede filer
20170828_094948.jpg
20170828_095009.jpg
20170828_095004.jpg

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af Sviptue » 28. aug 2017, 11:03

Tror desværre at det er udtræk fra rusten, ind i træet. Det kan være svært at gøre noget ved så det bliver pænt... Håber jeg tager fejl og det kan fjernes dog. Hvor har du købt den?
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Asgerpm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. feb 2012, 13:33
Interesser: Jordfund & Militærobjekter
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af Asgerpm » 28. aug 2017, 15:56

Det kan være det er lyset på billederne, men den er faktisk næsten rust-fri, så det tvivler jeg på. Misfarvningen kan også ses ved kolbebeslaget, men det er ikke rustent. Købte den via bisgaardnielsen

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af Hønsetyv » 28. aug 2017, 16:59

En køn pige kan jo godt have et par skønhedspletter uden at du hiver hende til dermatologen for at få dem fjernet.
Din riffel har historie og en del af historien er at den har fået nogle skjolder og er bidt lidt af tidens tand (jeg så gravrust).
Du kan jo altid opfinde en historie om at det er ligvæske fra en skudt tysker (Fritz Von Farligwerner) der er trængt ned i træet.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af LHL » 28. aug 2017, 19:45

fin russian capture.synd at gøre noget ved den.jeg tror at misfarvningen sidder i træet.
er der hugget er groft x i låsestolen på den?

Brugeravatar
Asgerpm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. feb 2012, 13:33
Interesser: Jordfund & Militærobjekter
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Fjernelse af pletter på k98 kolbe

Indlæg af Asgerpm » 30. aug 2017, 20:32

Hønsetyv skrev:En køn pige kan jo godt have et par skønhedspletter uden at du hiver hende til dermatologen for at få dem fjernet.
Din riffel har historie og en del af historien er at den har fået nogle skjolder og er bidt lidt af tidens tand (jeg så gravrust).
Du kan jo altid opfinde en historie om at det er ligvæske fra en skudt tysker (Fritz Von Farligwerner) der er trængt ned i træet.
Det er korrekt den har fået fjernet rust en gang inden metallet fik en omgang af russen :smile: Jeg vil også meget gerne beholde den som den er for dens historiske kontekst, men hvis der ikke kan gøres noget ved træet uden at skulle slibe på den, så skal den stå som den er.
LHL skrev:fin russian capture.synd at gøre noget ved den.jeg tror at misfarvningen sidder i træet.
er der hugget er groft x i låsestolen på den?
.

Nej, den har ikke det famøse X :mrgreen:

Besvar