Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Gryphon » 25. apr 2017, 09:59

I tilfælde af det skulle have nogen interesse, for at tage familien på en lille weekend oplevelse.
Tyskerne kommer
Luftalarmen skærer gennem luften, tyske soldater i militærkøretøjer patruljerer i gaderne, trafikanter og publikum kontrolleres ved vejspærringer, og modstandsbevægelsen udfører dristige aktioner mod besættelsesmagten. Totalteatret om besættelsestiden vil skabe et levende, tempofyldt billede af både hverdagsliv og dramatiske begivenheder i Andelslandsbyen Nyvang. Et stort antal tilrejsende tyskere agerer værnemagt og holder ro og orden, mens de mange civile aktører forsøger at klare sig gennem den svære tid med mørklægning, rationering og stigende militarisering. Som gæst vil man blive hvirvlet ind i de mange små og store historier om krigen, og også de besøgende børn spiller en rolle, for de sættes til at bryde koder og arbejde for modstandsbevægelsen. ”Det er en unik mulighed for at opleve mange aspekter af besættelsestiden lyslevende. Vi slutter totalteatret med en rørende befrielse af landet, hvor kirkeklokkerne ringer, mørklægningsgardinerne brændes, og modstandsfolkene hyldes af folket”, fortæller marketingchef Benjamin Lamberth fra Andelslandsbyen Nyvang.

Blod og mudder
Selv om forholdene i Danmark under krigen var fredelige sammenlignet med de øvrige besatte landes, så kæmpede over 6.000 danskere på Østfronten mod russerne. Det er en historie, der kun sjældent er blevet fortalt i efterkrigstidens formidling af de svære år, og netop fordi den nuancerer besættelsen, der for ofte er blevet fremstillet forsimplet, er den vigtig at have med. Derfor er man i Andelslandsbyen ved at etablere et stort areal med skyttegrave, pigtrådsspærringer, minefelter, panserspærringer og hestevogne. Publikum kommer helt tæt på skyttegravens pløre, forbindingspladsens groteske feltoperationer og det tyske propagandamaskineri.
http://adlbn.dk/?p=2551

Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 25. apr 2017, 14:28

Man kan opleve undertegnede, i britisk uniform, på slap line. I hvert fald om søndagen. Givetvis i gang med at stege eller koge noget klamt over åben ild.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Hedegaard » 26. apr 2017, 01:20

Den britiske hær har jo stolte traditioner indenfor kogekunst ved fronten: https://youtu.be/0q66NuZrB2E

Baldrick må være det store forbillede for enhver kok ved fronten!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 26. apr 2017, 09:10

FrenchLong-LeggedCow.jpg
FrenchLong-LeggedCow.jpg (241.94 KiB) Vist 10781 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Garand01 » 26. apr 2017, 16:23

det er virkelig en oplevelse - jeg var der for et par år siden og det er ret realistisk.
Under et af skuespillende får jeg grinet en tysk "soldat" op i ansigtet med det resultat at jeg bliver smidt op på ladet af en lastbil sammen med de oprindelige skuespillere, så der sad jeg med cargo bukser, hættetrøje og kasket iblandt folk med tøj fra 40'erne :rolf: det har nok set komisk ud..

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Timber » 26. apr 2017, 23:12

Øj øj, for en gangs skyld noget der ikke falder sammen med min vagtuge... Og endda i rimelig køreafstand.....

Hmm, hmmmm.... Det er da ikke helt umuligt jeg kigger forbi så... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Kleth » 6. maj 2017, 16:56

Vi var der i dag, jeg var lidt skeptisk om vi kunne bruge hele dagen på det, men pludseligt var klokken 1530
Og på vejen hjem var der kun snorken fra bagsædet :giggle:
Vi måtte flere gange fortælle især den lille at det var skuespil og special-effects. Ungerne fik levet sig godt ind i det, så forhåbentligt ser de ikke længere besættelsen som en gang røvere og soldater :thumbup: så jeg kunne også formidle hvad oldefar og hans brødre samt oldemor lavede i modstandsbevægelsen under krigen.
IMG_1323.JPG
IMG_1323.JPG (614.96 KiB) Vist 10491 gange
IMG_1326.JPG
IMG_1326.JPG (359 KiB) Vist 10491 gange
Ørepropper kan anbefales, jeg troede det kun var deco/gas våben men det virkede ikke sådan :nolisten:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Kleth » 6. maj 2017, 19:20

Fruen fangede bl.a. det her billede
Vedhæftede filer
DSC_0083.JPG
DSC_0083.JPG (533.31 KiB) Vist 10440 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Timber » 7. maj 2017, 17:56

Så er min fætter og jeg lige hjemkommet efter en hyggelig dag i den "besatte" Andelslandsby....

Og jeg må sige jeg er rimeligt imponeret at arrangementet.. Som Kleth skriver, var jeg også lidt skeptisk m.h.t. at få tiden til at gå.. Men pludselig kom befrielsen, og så var det sgu slut... :fun: Og ja, høreværn havde nok været ideelt...

Og så fik jeg også hilst på en hvis "engelsk" kok... Det var også smadderhyggeligt.... :thumbup:

Så alt i alt :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: til arrangementet, som jeg helt sikkert vil komme til en anden gang,,,
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 7. maj 2017, 21:47

Hyggeligt at mødt dig også :razz:

Sidder lige nu, efter et langt brusebad, i blød i aftersun - jeg ligner mest en rød panda :wall:

#FORDUMTILSOLCREME
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Kleth » 7. maj 2017, 21:59

Timber skrev: Og så fik jeg også hilst på en hvis "engelsk" kok... Det var også smadderhyggeligt.... :thumbup:
Jeg var forbi den engelske flyveplads lørdag formiddag og der var der vist ikke Elbæk på menue'en :fun:

Og ja, også lørdag 4x#FORDUMTILSOLCREME, men i det mindste havde vi ladet Flapse-vapsen blive hjemme, han bliver bims i bøtten når der skydes, for så skal der jo hentes vildt .......... Og drives! Og eftersøges! Alt det han er vild ned :giggle: Han synes så også at alt over 15C er for varmt når han ikke kan være i vandet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 7. maj 2017, 22:02

Maria og jeg ankom først efter lukketid lørdag aften, det var desværre ikke muligt at blive afløst på jobbet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Timber » 7. maj 2017, 22:06

Elbæk skrev:Hyggeligt at mødt dig også :razz:

Sidder lige nu, efter et langt brusebad, i blød i aftersun - jeg ligner mest en rød panda :wall:

#FORDUMTILSOLCREME
Jeg tilslutter mig #FORDUMTILSOLCREME#-holdet... Synes dælme også knolden koger...

Men ja, det var ganske hyggeligt lige at få en hurtig snak... Det er noget sjovere at møde folk ude i den virkelige verden.. :fun: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Kleth » 7. maj 2017, 22:26

Jeg må tilføje at jeg holder meget af arrangementer, som involverer (frivillige) entusiaster om det så er tørvegravning, tømmer-savning og smalsporsbane på Hjerl Hede, smalsporsbane i Hedelandet eller reenactors. De brænder virkeligt for det og vil gerne formidle deres interesse/hobby og uanset hvor mange gange jeg har set ting på museum eller læst om det i bøger, så fascineres jeg af det praktiske eller levende element. Det bliver også meget mere børnevenligt på den måde, det betyder faktisk ikke noget for dem om det er en replika US-Karabin eller en ægte, når de kan røre og holde. Entusiaster er ofte fantastisk imødekommende især hvis man interesseret spørger ind til deres interesser.

Vi havde ikke været rundt i mange minutter efter "besættelsen" før begge mine drenge var inviteret op i Tyskernes LKW og sad med hhv tysk hjelm og kasket på og vi havde ikke talt mange minutter nede hos "Englænderne" før drengene blev budt kanel-pastiller og pillede ved våben :thumbup:

Det var et rigtigt godt arrangement :numberone: og de skulle overveje at instruere næste års historiker til at tale mindre og med klare pointer for hun tabte folk med hendes socio-politiske paralleler :twisted:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2017, 22:59

FB_IMG_1494363309607.jpg
FB_IMG_1494363309607.jpg (367.82 KiB) Vist 10257 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af C-X » 9. maj 2017, 23:03

Er den armbåndskronograf tidstypisk? :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2017, 23:24

C-X skrev:Er den armbåndskronograf tidstypisk? :giggle:
Det er et originalt Unitas produceret A.T.P. (Army Time Piece) fra 1937-39, det hyppigst udleverede ur i den britiske hær under WWII, med pilemærke, nummer og gensalgsmærke fra Bravingtons, en forretning som, stik mod aftalen med div. Schweiziske urfabrikanter som producerede modellen, købte disse ure af hæren og solgte dem videre i 50erne. Den oprindelige aftale var at urene, mod en lavere indkøbspris, skulle destrueres efter brug, for ikke at oversvømme det civile marked med billige Schweiziske ure, men den aftale blev ikke overholdt. Kun ganske gå blev reelt destrueret.
Mit er i meget rå stand og er blevet minimalt restaureret. Viserne er ikke de oprindelige, på et tidspunkt har den fået visere fra et Omega produceret A.T.P. monteret. Den slags ser man ikke sjældent på de her ure. De blev repareret efter behov, med de dele man havde ved hånden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Mapzter » 9. maj 2017, 23:30

Elbæk skrev:FB_IMG_1494363309607.jpg
Hver eneste gang jeg ser dig med det enkeltmandssløringsnet om halsen, så bliver jeg mindet om at jeg fik udleveret et magen til, så sent som i 1996 (og havde det udleveret frem til 2005) :fun:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Andelslandsbyen besættes – 6. og 7. maj 2017

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2017, 23:34

Mapzter skrev:
Elbæk skrev:FB_IMG_1494363309607.jpg
Hver eneste gang jeg ser dig med det enkeltmandssløringsnet om halsen, så bliver jeg mindet om at jeg fik udleveret et magen til, så sent som i 1996 :fun:
Danmark købte en ordentlig stak, sammen med webbing og uniformer, af briterne lige efter WWII. Hos 417 kan man stadig finde originale britiske WWII producerede i rodekassen.

Det er en af de fede ting ved at re-enacte engelsk, der er en del originalt i god stand - og til rimelige priser - at finde stadigvæk. En masse af den P37 webbing man finder har både britiske og danske stempler. Danmark, Holland, Belgien og Norge brugte bunker af britisk grej i efterkrigsårene - og, til vores store held, brugte hvert land et udvalg af forskelligt grej. Så f.eks. bytter vi danske re-enactorer bælter, x-remme, geværremme, feltspader, gamacher, kogekar og gasmasker/gasmasketasker med nordmændene, som sender stengun remme og sanitetstasker den anden vej. Hollænderne og belgierne har så til gengæld bunker af MKII hjelme og stengun magasiner og -ladere. Meget af det originale britiske P37 webbing, som f.eks. Soldier of Fortune i Storbritannien sælger, er hentet i Danmark og har både britiske og danske stempler :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar