Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Hedegaard » 28. feb 2017, 17:49

I gårsdagens JP optrådte en artikel ("De sidste sabotører dør - efterkrigstiden er slut") hvor illustrationen er et billede som jeg umiddelbart har set en del gange i forbindelse med omtale af befrielsesdagene.
Frihedskæmpere i kamp med tyskerhåndlangere i København. (Tage Christiansen - Polfoto).jpg
Frihedskæmpere i kamp med tyskerhåndlangere i København. (Tage Christiansen - Polfoto).jpg (199.98 KiB) Vist 12673 gange
Først nu lagde jeg mærke til at personen i forgrunden er bevæbnet med noget som umiddelbart ser ud som en Schouboe pistol? Jeg har nok altid blot taget det for at være en Walther P38 men det kan jeg ved nærmere inspektion se at det langt fra er.

Et lille besøg på arma-dania.dk samt lidt klipning i ovenstående billede, frembragte denne sammenligning:
Scouboe 1907 (arma-dania.dk).jpg
Scouboe 1907 (arma-dania.dk).jpg (15.76 KiB) Vist 12673 gange
Mulig Schouboe.png
Mulig Schouboe.png (49.54 KiB) Vist 12673 gange
Kan nogen identificere modellen og/eller kender historien bag billedet, i.e hvem personen med pistolen er? (og måske om Schouboen har overlevet tidens tand?)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Lycon » 28. feb 2017, 17:59

Det er godt nok fremragende spottet. :numberone:
Jeg har set det billede mange gange men aldrig tænkt nærmere over hvad det var for en, nok fordi også jeg bare har haft P38 i tankerne.
Vi har en enkelt Schouboe på Frihedsmuseet der kan knyttes til sabotagegruppen BOPA. Om det er den på billedet skal jeg ikke kunne sige.
Vedhæftede filer
Pistol_Schouboe_7.65mm (1).jpg
Pistol_Schouboe_7.65mm (1).jpg (714.93 KiB) Vist 12663 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Gråskæg » 28. feb 2017, 18:11

Når jeg ser dette og andre lignende billeder, så slår det mig altid med undren, at folk bare stimler sammen og glor.
Er det specielt dansk, eller kan man se det samme fra andre lande, Som jeg har læst det, så døde der også flere af nysgerrighed under Folkestrejkerne i Kbh. bl.a. gamle koner, der lige skulle kigge ud af vinduet, for "at se hvad der skete"!

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Hedegaard » 28. feb 2017, 18:24

Når jeg kigger på den Schouboe som har været benyttet af BOPA, ser det umiddelbart ud til at "beavertail" delen af rammen er mere skarpt vinklet end på den Schouboe som benyttes af vor ven på billedet som mere opleves som en blød kurve, som på 1907´eren fra Arma-dania.
Det er dog ret svært at se noget helt præcist, da billedet fra JP ikke er i den bedste opløsning.

Men sjovt som man kan se på noget som man har set på utallige gange og pludselig se noget nyt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Bofhenator » 28. feb 2017, 21:30

Gråskæg skrev:Når jeg ser dette og andre lignende billeder, så slår det mig altid med undren, at folk bare stimler sammen og glor.
Er det specielt dansk, eller kan man se det samme fra andre lande, Som jeg har læst det, så døde der også flere af nysgerrighed under Folkestrejkerne i Kbh. bl.a. gamle koner, der lige skulle kigge ud af vinduet, for "at se hvad der skete"!
Er det i det her tilfælde ikke fordi billedet er opstillet og taget efter krigen til en opvisning?

EDIT: hm, umiddelbart er det fra d. 3/5-45 så nej, det er de samme tosser hvis efterkommere skaber kiggekø på MO3 nu til dags...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Refraktorius » 2. mar 2017, 08:23

Bofhenator skrev:
Gråskæg skrev:Når jeg ser dette og andre lignende billeder, så slår det mig altid med undren, at folk bare stimler sammen og glor.
Er det specielt dansk, eller kan man se det samme fra andre lande, Som jeg har læst det, så døde der også flere af nysgerrighed under Folkestrejkerne i Kbh. bl.a. gamle koner, der lige skulle kigge ud af vinduet, for "at se hvad der skete"!
Er det i det her tilfælde ikke fordi billedet er opstillet og taget efter krigen til en opvisning?

EDIT: hm, umiddelbart er det fra d. 3/5-45 så nej, det er de samme tosser hvis efterkommere skaber kiggekø på MO3 nu til dags...

Godt spotte med pistolen.
Modstandsbevægelsen brugte vel relativt ukritisk "alt hvad de kunne få fat på"?


Billedet ser ganske opstillet ud. Det er nok ikke lige taget på et tidspunkt hvor kuglerne flyver tæt.
De folk der står på den anden side af gaden kunne sagtens være dem der er kommet op ad sidevejen, og meget fornuftigt er stoppet der, i stedet for at vade ind i skudlinjen.
Fotografen er derimod betydeligt tættere på, og har gjort sig umage med at få kameraet stabilt, rette vinkel og tilpas meget andet med i billedet.
:???:


kiggekø
Jeg er faktisk modstander af det udtryk, fordi det ret direkte siger, at den primære årsag er folk der vil holde stille og se på blod.

Hvis man kommer kørende ud af vejen, og der er blå blink/folk/røg/vragdele på vejen eller i det andet spor, så vil enhver ansvarsfuld billist lette foden en smule fra speederen. Der kan sagtens komme en redningsarbejder eller en tilskadekommen vaklende på tværs af vejen eller ligge noget man skal kunne undvige (uden at pande ind i andre eller selv blive påkørt).
Lavere hastighed = mere reaktionstid.

Hvis trafiktætheden er "nogenlunde tæt", så vil den lille hastighedsnedsættelse gøre, at der dannes en kø. Dels fordi der nu afvikles færre biler pr minut ved en lavere hastighed og derfor sker en ophobning, dels fordi der dannes en oscillerende og selvforstærkende bevægelse i flowet, når bilen foran sætter farten ned, man selv bremser, ham bagved bremser fordi du bremser osv.

Der er lavet nogen rigtigt interessante studier af hvordan køer dannes, fungerer og opløses igen. Nogen af mekanismerne minder meget om dannelse af krystaller. (Tænk overmættet opløsning og en podekrystal).


Off topic, sorry, tilbage til Schouboe!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Holten101 » 2. mar 2017, 08:47

Godt spottet.

Da jeg så billedet tænkte jeg at fotoet var opstillet (det er jeg stadig ret sikker på at det er) og at det var en 1911 med slæden tilbage (det ses nogen gange på opstillede billeder).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Bofhenator » 2. mar 2017, 10:28

Refraktorius skrev:
kiggekø
Jeg er faktisk modstander af det udtryk, fordi det ret direkte siger, at den primære årsag er folk der vil holde stille og se på blod.

Hvis man kommer kørende ud af vejen, og der er blå blink/folk/røg/vragdele på vejen eller i det andet spor, så vil enhver ansvarsfuld billist lette foden en smule fra speederen. Der kan sagtens komme en redningsarbejder eller en tilskadekommen vaklende på tværs af vejen eller ligge noget man skal kunne undvige (uden at pande ind i andre eller selv blive påkørt).
Lavere hastighed = mere reaktionstid.

Hvis trafiktætheden er "nogenlunde tæt", så vil den lille hastighedsnedsættelse gøre, at der dannes en kø. Dels fordi der nu afvikles færre biler pr minut ved en lavere hastighed og derfor sker en ophobning, dels fordi der dannes en oscillerende og selvforstærkende bevægelse i flowet, når bilen foran sætter farten ned, man selv bremser, ham bagved bremser fordi du bremser osv.

Der er lavet nogen rigtigt interessante studier af hvordan køer dannes, fungerer og opløses igen. Nogen af mekanismerne minder meget om dannelse af krystaller. (Tænk overmættet opløsning og en podekrystal).


Off topic, sorry, tilbage til Schouboe!
Helt sikkert, den gamle historie med en dåse tun på en hegnspæl i myldretiden er ikke forkert.

Det er den ene grund...

Den anden er tåberne. Som ikke nøjes med hastighedsnedsættelsen, men lige skal have tid til at tage et billede også. Jeg ville ønske det var noget jeg fandt på.

Hvad der bidrager mest til køen skal jeg ikke kloge mig på, men det er ikke bare det ene eller bare det andet.

Helt OT synes jeg ikke det er, de mekanismer der gør sig gældende når folk stimler sammen om noget voldsomt/spændende/dramatisk er næppe noget nyt, det er bare nye steder der sker.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Gråskæg » 2. mar 2017, 15:33

Ulykker deler klart folk op i : os der både kan og vil give førstehjælp, og dem der gerne vil glo, men ikke kan andet end stå i vejen, eller tage billeder på nært hold. På motorvejen gør det mig vred at se, hvordan selv biler med børn ombord stopper helt op for at glo og tage billeder, så kan jeg dårligt skjule min vrede, for fanden - hvordan kan voksne mennesker dog være så forbandet ubetænksomme?

Selvfølgeligt skal man sænke farten og være ekstra opmærksomme, men det er noget helt andet, og det sker da også at nogen kører op bag i de forankørende, når de bremser pludseligt op.

Det er somme tider svært at holde af alle sine medmennesker.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Ølgaard » 2. mar 2017, 15:56

Har vi ikke bevæget os væk fra Schouboe pistolen :blink:

:razz: :razz:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Gråskæg » 2. mar 2017, 16:01

Ølgaard skrev:Har vi ikke bevæget os væk fra Schouboe pistolen :blink: :razz: :razz:
Jo - indrømmet og undskyld, men jeg er lige lidt følsom i disse dage.

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Hedegaard » 2. mar 2017, 23:17

Jeg har undersøgt lidt nærmere omkring billedet og det viser sig at det optræder i flere forsk. bøger med en alternativ billedtekst der lyder:
"Holger Danske i kamp med tyske håndlangere".
Dette ville jo indsnævrer søgefeltet en del, hvis vi vidste hvilken gruppe de tilhørte men hvilken tekst der er den oprindelige, må jeg grave lidt dybere efter ved lejlighed.
Jeg vil gå i arkivet imorgen og se om man skulle være så heldig at kunne genkende manden med Schouboen i nogle af de bøger der er skrevet omkring HD.

Jeg har også været en tur i de Vaabenhistoriske Årbøger og har studeret en række artikler som er skrevet omkring Schouboen. Umiddelbart har produktionen af Schouboe pistolen været ret begrænset og men de forskellige varianter som jeg er stødt på i artiklerne, synes ikke umiddelbart at ligne den variant som vor ven på billedet er bevæbnet med.
Eksemplaret på Arma-Dania er faktisk den der umiddelbart kommer tættest på, men jeg leder videre.
I Vaabenhistorisk Aarbog X har E. Sætter-Lassen en artikel med titlen "Automatisk Pistol System Schouboe" (s. 209-216), hvor der b.la optræder lidt data omkring 11,35 mm patronen (som åbenbart var den mest "alm." kaliber for Schouboe pistoler).

Her angives projektilets vægt til at være 4.10 g. mens krudtvægten ligger på 0,36 g. (ingen angivelse af krudtets art/ type).
Denne kombination resulterede i en mundingshastighed der på en afstand af 10 meter hed ca. 375 m/s.
Projektilets virkning på målet angives til at være en "smule" mangelfuld:
På 20 meters afstand blev egenspredningen angivet til at være 30 x 30 cm(!) og på denne afstand trængte projektilerne 5-6 cm ind i fyrretræ. Denne indtrængning angives så til at være faldet til det halve på 100 m. afstand (hvordan dælen de så har ramt målet på den afstand, med egenspredningen på 20 m in mente...)
Ammunitionens manglende effekt genkendes i en rapport fra Skydeskolen for Haandvaaben, der i en rapport fra 1909 skriver om Schouboe pistolen i cal. 11,5 følgende:
"De to pistoler med tilhørende ammunition som fra først af var den egentlige genstand for prøven, gav - selv efter at ammunitionen langt om længe var ombyttet - et ganske utilfredsstillende resultat med hensyn til funktioneringen.
De senere prøver med de to nye pistoler og med en ammunition med en kraftigere fænghætte og lidt mindre begyndelseshastighed viste 1) at skarp af rent aluminium uden kappe er farlige og ødelæggende for pistolen og 2) at de almindelige skarp (træ med nikkelkappe) under de forandrede forhold gav ganske utilfredsstillende præcision, idet en mængde skud var tværslagere på 30 meter.
Ammunitionsspørgsmålet er altså slet ikke løst for denne pistol og hertil kommer, at det, så vidt skolen kan skønne, slet ikke kan gå an at indføre et skarp, som i konstruktion,udseende og virkning - ved den hastighed der her er tale om - er et dum-dum projektil.
Tak for kaffe! Læs hele artiklen "Pistolforsøg ved Skydeskolen for Håndvåben 1899-1911" af Arne Orloff i Vaabenhistorisk Aarbog XVII s. 73-92 for hele den grumme historie om de forskellige tests af Schouboe pistolen.

For at vende tilbage til billedet, kunne det være sjovt at tjekke i "Danmarks riges handelskalender" om ikke det kan lade sig gøre at sjusse sig frem til hvor billedet er taget (ud fra de forretninger der er at se i baggrunden) og på den måde tjekke om der skulle være foregået noget af betydning på denne adresse i befrielsesdagene.
Endnu en opgave for morgendagen!

(Edit: ved nærmere granskning af billedet og krydsreferering med kraks vejviser for 1945, kunne en mulig placering være i krydset mellem Vesterbrogade og Viktoriagade? Det ville også umiddelbart passe med sporvognsskinnerne der ses midt på vejen, hvor linie 6 ville køre. Men som sagt, Handelskalenderen skal tjekkes imorgen)

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Schouboe pistol brugt af modstandsbevægelsen?

Indlæg af Hedegaard » 3. mar 2017, 15:07

Lille update:
Billedet findes i flere størrelser/beskæringer og en af disse ses her:
Frihedskæmpere.jpg
Frihedskæmpere.jpg (242.9 KiB) Vist 12179 gange
Her kan vi se en række forretningsnavne, b.la N. Frølund (med den lille reklame "Dame Hatte"), en butik med skiltet "Møbler" og efter denne en Bar.
Dette passer med oplysninger i kraks vejviser 1945, der oplyser at på Vesterbrogade 39 lå en modehandler med navnet N. Frølund og ved siden af denne på Viktoriagade 2 lå Vesterbros Møbelhus og efter denne, på Viktoriagade 4 "Orientbar".
Så stedet må altså være i krydset Vesterbrogade/Viktoriagade

Billedet optræder første gang d. 7 maj i Politiken, hvor et uddrag af billedet ses i en billedkollage på side 9, med titlen "Et broget Udpluk fra det sidste døgn". Her har billedet fået følgende tekst "Frihedskæmpere i stilling under skyderi igår på Vesterbro"
pol.png
pol.png (51.79 KiB) Vist 12179 gange
Dette passer fint med oplysningerne som optræder på forsiden af avisen, der beskriver hvorledes Den danske brigade under fremmarch mod Rådhuspladsen d. 6 maj 1945 blev beskudt fra bygningen Vesterport, hvilket sendte de tilskuere der ønskede at hylde Brigaden på flugt til sidegaderne. Angriberne skiftede så stilling til Trommesalen og skød ned ad Vesterbrogade. Mon ikke det er denne handling som ligger til grund for Frihedskæmpernes opstilling?

Besvar