STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 30. okt 2014, 20:26

Helt vanvittig auktion.
Jeg vil vove at påstå, at det ikke er mange gange i ens levetid, at en sådan auktion forekommer - hvis overhovedet mere end denne ene. Mange våben suges af individuelle samlere og dukker efterhånden sjældent op i mængder og da slet ikke på denne enorme skala på en gang.

Ikke bare et par forkølede Lauritz-våben og ditto beskrivelser her.

Mange MANGE sjældne våben - man ser ikke ofte Villar Perosa'er.

Også en Brown (Maxim) prototype-letvægts-MG. Der blev kun produceret denne ene, men der er for mange MG'er at nævne, man skal tage et kig selv.

Mange detaljerede billeder - tryk på det lille foto ved de individuelle våben.

Utroligt interessante beskrivelser til flere af våbnene. Bl.a til et tysk MG; amerikansk soldat tages til fange af tyskere og beordres til at smide tøjet, soldaten har en skjult 1911 i skulderhylster og skyder flere af tyskerne, resten overgiver sig, amerikaneren snupper MG!

Lyder som en interessant fyr, der er flere historier med ham.

ADVARSEL!
Jeg må pointere, at det er en utrolig sjælden mængde våben på et sted - ægte våbeninteresserede kan komme til at bruge lidt tid her!

http://www.internetauctionlist.com/auct ... 1/89341/31

Auktionens resultat, spørger du? Nitten millioner dollars.

"When firearms enthusiasts think of buying or selling at auction, they think of James D. Julia. The company’s March 2014 firearms auction was the largest grossing firearms auction ever totaling over $19 million+! The company’s October 2013 sale was a close second over $18 million. The company is the international leader in the rare and investment grade firearms category and routinely offers the finest firearms in the world at auction."

Mere om James D. Julia her
http://jamesdjulia.com/division/gun/

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Great Dane » 30. okt 2014, 20:57

ZUUUUUKKKK :bowdown:
Mvh Great Dane

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Gråskæg » 30. okt 2014, 21:24

For mig ligner alle disse gamle maskingeværer nogle film-rekvisitter. Forstår ikke hvis almindelige civile mennesker gider at have sådan noget skrammel stående og fylde op, og er det bare lovligt at købe for hvem-som-helst?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 30. okt 2014, 21:50

Gråskæg skrev:For mig ligner alle disse gamle maskingeværer nogle film-rekvisitter. Forstår ikke hvis almindelige civile mennesker gider at have sådan noget skrammel stående og fylde op, og er det bare lovligt at købe for hvem-som-helst?
Jeg gider dårligt kommentere sådan et indlæg.
En vis viden og indsigt bør være forudsætningen for at involvere sig i debatten - endsige udtale sig kritisk.
'Class III-betegnelsen,' der går igen, igen og igen burde bl.a have fortalt dig noget.
Jeg prøver på den lidt pædagogiske vis alligevel: Class III er fuldauto-våben i original fabrikstilstand.
Class III kan købes hvis du har ren straffeattest, finder dig i meget stringent baggrundsundersøgelse, holder dig på måtten og ikke laver den mindste forseelse for evigt (eller så længe du har våbnene) og slutteligt har det ikke ubetydelige beløb at købe skyderen for. Disse våben koster nemt hundrede tusind kroner/tohundrede tusind (lavt sat for visse af disse) og op, op, op.
Andre er nok 'dewats' (de-aktiverede) men de-aktiverede på amerikansk vis dvs med et par svejseklatter anbragt strategisk (ikke skåret igennem på langs som i DK) og klatter som vel og mærke kan fjernes uden videre og bringe våbnet i fuldauto tilstand, når papirarbejdet er i orden. Dette står i teksten, men det ville naturligvis forudsætte, at man rent faktisk havde bare overfladisk orienteret sig og sat sig ind i emnet før man udtaler sig ...og det er nok for meget forlangt.

Ud fra ordlyden i dit indlæg lyder det som du missede de sjældne pistoler og altså ikke engang gad rulle ned og se hele rækken af våben før du udtalte dig.

Du nævner oven i købet selv ordet film-rekvisitter tydeligvis helt uden at have sat dig ind i teksten, hvor der ved flere våben TYDELIGT med tekst er beskrevet, at de har været brugt i filmen 'Taps' og sagtens kan bringes til at skyde fuld-auto igen.

Hvis du ikke forstår den historiske interesse i gamle/historisk ultra-vigtige MG'er og ultra-sjældne pistoler og prototyper af samme, så kan det undre mig, hvad søren man laver på et VÅBEN-forum :???:
(jeg er naturligvis godt klar over, at der er de, der bare udtaler sig negativt som betinget refleks).

Nå, nok om det. Gabende kedeligt slags indlæg at kommentere på igen, igen, igen. Videre i teksten ...og de interessante våben.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af X-Ray » 30. okt 2014, 22:29

Hold da op der er jo til flere timers læsning, sikke et håndværk der er gået i nogle af de gamle svende imponerende.
Shooters Bible is the only Bible for me

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Gråskæg » 30. okt 2014, 22:32

Scout skrev:
Gråskæg skrev:For mig ligner alle disse gamle maskingeværer nogle film-rekvisitter. Forstår ikke hvis almindelige civile mennesker gider at have sådan noget skrammel stående og fylde op, og er det bare lovligt at købe for hvem-som-helst?
Jeg gider dårligt kommentere sådan et indlæg.
En vis viden og indsigt bør være forudsætningen for at involvere sig i debatten - endsige udtale sig kritisk.
'Class III-betegnelsen,' der går igen, igen og igen burde bl.a have fortalt dig noget.
Jeg prøver på den lidt pædagogiske vis alligevel: Class III er fuldauto-våben i original fabrikstilstand.
Class III kan købes hvis du har ren straffeattest, finder dig i meget stringent baggrundsundersøgelse, holder dig på måtten og ikke laver den mindste forseelse for evigt (eller så længe du har våbnene) og slutteligt har det ikke ubetydelige beløb at købe skyderen for. Disse våben koster nemt hundrede tusind kroner/tohundrede tusind (lavt sat for visse af disse) og op, op, op.
Andre er nok 'dewats' (de-aktiverede) men de-aktiverede på amerikansk vis dvs med et par svejseklatter anbragt strategisk (ikke skåret igennem på langs som i DK) og klatter som vel og mærke kan fjernes uden videre og bringe våbnet i fuldauto tilstand, når papirarbejdet er i orden. Dette står i teksten, men det ville naturligvis forudsætte, at man rent faktisk havde bare overfladisk orienteret sig og sat sig ind i emnet før man udtaler sig ...og det er nok for meget forlangt.
Ud fra ordlyden i dit indlæg lyder det som du missede de sjældne pistoler og altså ikke engang gad rulle ned og se hele rækken af våben før du udtalte dig. Du nævner oven i købet selv ordet film-rekvisitter tydeligvis helt uden at have sat dig ind i teksten, hvor der ved flere våben TYDELIGT med tekst er beskrevet, at de har været brugt i filmen 'Taps' og sagtens kan bringes til at skyde fuld-auto igen.
Hvis du ikke forstår den historiske interesse i gamle/historisk ultra-vigtige MG'er og ultra-sjældne pistoler og prototyper af samme, så kan det undre mig, hvad søren man laver på et VÅBEN-forum :???: (jeg er naturligvis godt klar over, at der er de, der bare udtaler sig negativt som betinget refleks). Nå, nok om det. Gabende kedeligt slags indlæg at kommentere på igen, igen, igen. Videre i teksten ...og de interessante våben.
I betragtning af, at du egentlig ikke gider kommentere, så gik det jo meget godt med et længere informativt indlæg, og jeg blev da lidt klogere på emnet. Nej jeg fik ikke scrollet ned til pistolerne, det kan jeg så gøre nu, men min holdning har da ikke ændret sig, jeg synes, at det er et lidt morbidt samleremne, men igen folk kan da gøre hvad de har lyst og råd til. Jeg mener ikke, at man behøver være vild med alle typer våben for at være aktiv på dette forum, jeg kan lide ældre klassiske jagtvåben, og bryder mig ikke om alt det nye AR-pis og taktiske tiltag og dingenoter på jagtvåben. Så altså, jeg gav bare udtryk for min spontane mening - efter at have klikket mig ind og snuset lidt.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 30. okt 2014, 22:41

Great Dane skrev:ZUUUUUKKKK :bowdown:
Ja, de sjældne pistol-prototyper og variationer alene er ikke bare historisk vigtige men bare noget man bare ikke ser (okay, det gør man så her!).
Flere af pistolerne er prototyper og en af en eller en af to eksisterende skydere.
Jeg har aldrig set en auktion der matchede dette. Veteran-dokumenterede bytte-MG'er og MP'er, Gatlings, Ithaca Auto & Burglar haglspredere, Gewehrbüchse, bedste velbevarede reservedelssæt til den historisk meget vigtige Villar Perosa, Pedersen device (mange blev destrueret), Pedersen prototype, Farquhar-Hill repeterriffel, prototype SMLE autolader, Mondragon, 'Baby Luger,' 1899/00 UK test-Luger SN 23, præsident Porfiero Diaz præsentations-Luger-karabin fra kejseren, 1900 American Eagle Luger (hoooold nu kæææft, en dyr dreng og så i USA!!!), engelsk Vickers Luger hollandsk kontrakt M11 pistol, Lugerkarabiner, marinelugere, prototype Walther med knæklås som Luger og 'hi-cap'magasin, Armeepistole med langt løb og i karabinudførelse, Armeepistolen og Hehrespistolen, muligvis Fritz Walthers personlige Walther MP PP med langt løb og i ni mm, to forskellige variationer af Volkspistole, div Waltherprototyper samt Walther salgsrepræsentant-kuffert med gennemsigtig demonstrations-pistol, BSWpistol, Simson 1929 prototypepistol, SIG P44/m16 og m8 prototyper, Lahti med prototype karabinskæfte, finsk VTK prototypepistol, Mauser M1906-08, Mauser M1917 'skyttegravskarabin!' med 40skudsmagasin (snak om dyr dreng!), seksskuds ni mm C96, kejser Wilhelm præsentations-Mannlicher M 1901, Borchardt, Silvermann-Maximpistol, Adlerpistol, Gabett-Fairfax Mars og mange andre.
Virkelig noget af en samling.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 30. okt 2014, 22:43

Gråskæg skrev: I betragtning af, at du egentlig ikke gider kommentere, så gik det jo meget godt med et længere informativt indlæg, og jeg blev da lidt klogere på emnet. Nej jeg fik ikke scrollet ned til pistolerne, det kan jeg så gøre nu, men min holdning har da ikke ændret sig, jeg synes, at det er et lidt morbidt samleremne, men igen folk kan da gøre hvad de har lyst og råd til. Jeg mener ikke, at man behøver være vild med alle typer våben for at være aktiv på dette forum, jeg kan lide ældre klassiske jagtvåben, og bryder mig ikke om alt det nye AR-pis og taktiske tiltag og dingenoter på jagtvåben. Så altså, jeg gav bare udtryk for min spontane mening - efter at have klikket mig ind og snuset lidt.
Godt så.

'Morbidt samleremne' - hmmm, stadig interessant og specielt synspunkt i betragtning af forummets beskaffenhed og den historiske interesse hos mange af os her - ikke mindst forummets 'Godfather.'

Lad os dog ikke pirke yderligere i dette, men lade det være om denne utrolige og historisk meget vigtige samling.

Angående samleremne i øvrigt; en af hver, tak!! :fun:

Fantastisk for amerikanerne, at sådanne våben er lovlige der (igen, de fuldautomatiske tilhører i sagens natur absolutte mønsterborgere mht straffeattest).
Senest rettet af Scout 30. okt 2014, 22:52, rettet i alt 1 gang.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Gråskæg » 30. okt 2014, 22:51

Scout skrev:
Gråskæg skrev: I betragtning af, at du egentlig ikke gider kommentere, så gik det jo meget godt med et længere informativt indlæg, og jeg blev da lidt klogere på emnet. Nej jeg fik ikke scrollet ned til pistolerne, det kan jeg så gøre nu, men min holdning har da ikke ændret sig, jeg synes, at det er et lidt morbidt samleremne, men igen folk kan da gøre hvad de har lyst og råd til. Jeg mener ikke, at man behøver være vild med alle typer våben for at være aktiv på dette forum, jeg kan lide ældre klassiske jagtvåben, og bryder mig ikke om alt det nye AR-pis og taktiske tiltag og dingenoter på jagtvåben. Så altså, jeg gav bare udtryk for min spontane mening - efter at have klikket mig ind og snuset lidt.
Godt så.
Og så glemte jeg at sige, at jeg finder nogle ældre håndskydevåben interessante, f.eks. en Colt Peacemaker, også fordi den er historisk.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 30. okt 2014, 22:54

X-Ray skrev:Hold da op der er jo til flere timers læsning, sikke et håndværk der er gået i nogle af de gamle svende imponerende.
Jep, læsestof i nogle timer :fun:
Ja, fantastisk håndværk i mange af dem. Man tør ikke tænke på den potentielle produktionspris for flere af dem, hvis man forestillede sig, at man fabrikerede dem i dag.

Universal 2.0

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Universal 2.0 » 31. okt 2014, 02:06

Scout skrev:
Gråskæg skrev: I betragtning af, at du egentlig ikke gider kommentere, så gik det jo meget godt med et længere informativt indlæg, og jeg blev da lidt klogere på emnet. Nej jeg fik ikke scrollet ned til pistolerne, det kan jeg så gøre nu, men min holdning har da ikke ændret sig, jeg synes, at det er et lidt morbidt samleremne, men igen folk kan da gøre hvad de har lyst og råd til. Jeg mener ikke, at man behøver være vild med alle typer våben for at være aktiv på dette forum, jeg kan lide ældre klassiske jagtvåben, og bryder mig ikke om alt det nye AR-pis og taktiske tiltag og dingenoter på jagtvåben. Så altså, jeg gav bare udtryk for min spontane mening - efter at have klikket mig ind og snuset lidt.
Godt så.

'Morbidt samleremne' - hmmm, stadig interessant og specielt synspunkt i betragtning af forummets beskaffenhed og den historiske interesse hos mange af os her - ikke mindst forummets 'Godfather.'

Lad os dog ikke pirke yderligere i dette, men lade det være om denne utrolige og historisk meget vigtige samling.

Angående samleremne i øvrigt; en af hver, tak!! :fun:

Fantastisk for amerikanerne, at sådanne våben er lovlige der (igen, de fuldautomatiske tilhører i sagens natur absolutte mønsterborgere mht straffeattest).
Fully automatic weapons are not legal in all fifty states.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af HappyNanoq » 31. okt 2014, 02:22

Ingen Madsen...... tsk tsk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 31. okt 2014, 08:56

HappyNanoq skrev:Ingen Madsen...... tsk tsk.
Jeg kiggede også efter en Madsen :fun: :fun:

Med så mange Madsen LMG og MP'ere, som der er røget til Sydamerika, så havde det ikke været unaturligt at forvente en Madsen i auktionen.

Brasilianerne brugte Madsen i kriminalitets-bekæmpelse helt op til bare få år siden, da LMG'erne endeligt blev pensioneret. Over hundrede år i tjeneste - en lang 'levetid' i tjeneste for et LMG.

1950'ere ved jeg at der er nogle af i USA ditto LMG.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Great Dane » 31. okt 2014, 14:15

Jeg opgav at læse så langt ned i listerne, da jeg kom i bukserne for fjerde gang, da jeg nåede den første 1902 Luger carabin. Det er ubetinget den største samling sukkertøj jeg har set, og så er det til salg. Jeg undrer mig dog over at der overhovedet kan findes så gamle våben i den stand i dag, men det må vel i praksis betyde at der eksisterer nogle gamle og enorme, private samlinger i guds eget land. Det er jo et særsyn i Europa....Desværre
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 31. okt 2014, 15:20

Enig med enig på.
Det er et lyspunkt, at man i et land har sådanne samlinger.
Med auktionsresultatet, så er der også stadig et par stykker med købekraft.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af SKB500 » 1. nov 2014, 11:27

Den fedeste tråd ever, jeg vil straks købe Popkorn og is og studere når ungerne er lagt i seng i aften, tak til Scout, og så et lille øf til gråskæg, Jeg kan ikke forstå at det er vigtigt for os andre at vide at du ikke kan forstå hvad andre kan se i våben på et våbenforum.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Caspian1911 » 1. nov 2014, 13:48

Så stopper i med det personlige kævleri.

Jeg vil nødigt låse tråden, men det bliver nødvendigt, hvis i ikke kan finde ud af det selv.

Jeg holder ikke med nogen og er fuldstændig ligeglad med, hvem der mener hvad. I stopper bare nu. :modbat:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Garand01 » 1. nov 2014, 19:56

Hold da op med våben, jeg vil bare ha en artilleri-luger :oops:
Men jeg er fasineret over alle de prototyper som også ligger på siden..

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Slettes3 » 1. nov 2014, 20:34

Scout skrev:
Gråskæg skrev:For mig ligner alle disse gamle maskingeværer nogle film-rekvisitter. Forstår ikke hvis almindelige civile mennesker gider at have sådan noget skrammel stående og fylde op, og er det bare lovligt at købe for hvem-som-helst?
Jeg gider dårligt kommentere sådan et indlæg.
En vis viden og indsigt bør være forudsætningen for at involvere sig i debatten - endsige udtale sig kritisk.
.
Scout!.

Det er ikke alle der nødvendigvis har kendskab til våben fordi de skriver på et våbenforum. Jeg har oplevet her på forummet såvel som på skydebanen/jagten mv. jægere/skytter som ikke vidste hvad de stod med i hænderne..hverken riffel eller kaliber.
Jeg kan godt se at de våben er the-real-McCoy. Priserne alene afspejler dette. Folk som har interesse for våben kender også auktionsfirmaet. Det er næsten uundgåeligt.

På min sidste Sydafrika tur her i sept. besøgte jeg en våbensamler ved navn Charles Barrett. Han havde nok den største private samling af maskingeværer/pistoler jeg endnu har set til dato. Min søn som var med gjorde nok de største øjne han kunne....det var Wildt!!.

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Angus » 7. nov 2014, 14:53

Hvad har man brugt den" MAUSER P38 WITH SHORT BARREL" til???
Og med en pris på 4500 dollars må den jo være sjælden..

https://www.proxibid.com/asp/LotDetail. ... 17#topleft


Angus
Senest rettet af Angus 7. nov 2014, 17:46, rettet i alt 1 gang.
At jage er at leve

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14334
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1270 times
Kontakt:

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Lycon » 7. nov 2014, 16:26

Angus skrev:Hvad har man brugt den" MAUSER P38 WITH SHORT BARREL" til???
Og med en pris på 4500 dollars må den jo være sjælden.
Nu har jeg ikke set pistolen du nævner, et link ville være nyttigt, men mon ikke det er en film prop fra TV-serien The Man from U.N.C.L.E.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Scout » 7. nov 2014, 16:54

Angus skrev:Hvad har man brugt den" MAUSER P38 WITH SHORT BARREL" til???
Og med en pris på 4500 dollars må den jo være sjælden..


Angus


Lige som der fandtes såkaldte 'Baby Lugere' -kompakte versioner af storebroderen (det menes at Georg Luger blandt andet havde en Baby Luger som en af sine personlige pistoler) - så lavede man ligeledes en kortere autoriseret 'P38-k,' der kosmetisk mindede om P38.

K for 'kurz'/kort.

Grunden har simpelthen været et ønske om en mere kompakt/kortere skyder. Til dem der enten ikke havde brug for fuld pibelængde og/eller til de der mere diskret ville bære en pistol uden at ned i størrelse a la en PPK eller andet i den stil.
Våbnet er altså designet til at bære skjult, for de enheder der måtte have et behov for det.

Productionen startede i 1974 og fortsatte til 1981. Der blev kun lavet 2600. Serienumre mellem 500000 – 502600.

Betegnelsen P38-k kunne forlede en til at tro, at dette simpelthen var en P38 med kort pibe.
Dette er dog ikke tilfældet.
K-versionen har mere tilfælles med Walther P4.
På en P38 virker sikringen yderligere til at lægge hammeren ned - på en 'k' virker palen kun til at lægge hammeren ned.
Der er ingen ekstern sikring at manipulere. Altså, a la et system som vi ser på visse andre skydere, f.eks visse SIG Sauer-pistoler

Men ja, hit med et link til skyderen. Du må selv lige finde den du mener, for der findes jo en hel del våben i den auktion - lige som der findes en del varianter og/eller efterligninger/forfalskede P38-k'ere.

Nogle har bl.a hygget sig med at forkorte P38'ere.

Nogle har kort pibe med korn - på andre sidder kornet på slæden.

For at komplicere tingene yderligere, så menes det at der til bl.a GESTAPO-brug o.l , blev lavet en lille serie P38'ere med kort løb kort før Krigens afslutning. Disse med korn på løbet.

Kend en 'k' på følgende karakteristika:

- serienr ml 500000-502600

- intet 'dæksel' på toppen af slæden som en P38/P1 har

- lavet mellem 1974 - 1981

- korn på slæden i stedet for på løbet.

P38-historien i meget grove træk;
Efter Krigen fik Bundeswehr (1957) en modificeret P38 med en lettere alu-slæde og med betegnelsen Pistole 1 eller forkortet P1.
Man producerede stadig pistoler med P38betegnelsen til salg til andet end Bundeswehr. Nogle med alu-slæde, nogle med stål-slæde.

I 70'erne fik pistolerne en del forbedringer til bl.a politi-brug.

Den første forbedrede pistol blev kaldt P4 og skulle leve op til det nye Tysklands krav til politi-pistoler.

P4 er kort fortalt en P38/P1 med piben skåret 25mm tilbage og med et ændret sikringssystem/hammer-nedlægnings-system.

Den senere kompakte P5 er radikalt anderledes b.a med slæde ud til mundingen og fra samme tid som P6 (SIG Sauer P225) og Heckler og Koch P7.

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Angus » 2. sep 2016, 03:30

Så denne video og kom til at tænke på ,denne tråd hvor jeg spurgte ind til den kortløbet P38.
Spring ind til 5.00

https://www.youtube.com/watch?v=A-bI7fhtbg0

Angus
At jage er at leve

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af ReneKJ » 2. sep 2016, 08:17

Angus skrev:Så denne video og kom til at tænke på ,denne tråd hvor jeg spurgte ind til den kortløbet P38.
Spring ind til 5.00

https://www.youtube.com/watch?v=A-bI7fhtbg0

Angus
Ah, dit hundehoved! Nu troede jeg lige at jeg skulle til at spilde en masse tid med at glo på våben, og så er det en to år gammel tråd med link til en død auktion uden billeder :fun:

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: STOR våbenauktion i USA - mange interessante MG mm

Indlæg af Sviptue » 2. sep 2016, 09:04

Snublede over denne besynderlige beskrivelse, bemærk de sidste ord:

Item number: 1056 | SN 2282. 8 mm Mauser. 24" bbl. Israeli adaptation of the Johnson light machine gun action. This example is registered as Israeli mfg and indeed this weapon does have the Star of David stamped on right side of magazine well. This weapon includes one 20 round magazine. Left side of receiver stamped "REBUILT VOGLER CARBONDALE ILL CAL 792 MM". Right side of mag well marked "2/N 7177" above some Hebrew lettering.

"some Hebrew lettering" I min verden en arrogant beskrivelse der sagtens kunne tåle en oversættelse.

Men ellers yderst interessant samling og indeholder da også MP44, MG42, MP40 m.v. der burde indgå i min samling hvis det var muligt at samle på sådan her i landet, skydeklar tilstand naturligvis :biggrin:
In spite of the cost of living, its still popular

Besvar