Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Kristian_J » 6. apr 2013, 19:02

Haha, spejdere med riffler :respekt:

:goodpost:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 15. aug 2012, 17:20
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 159 times
Been thanked: 20 times

Re: Sv: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af KXE » 6. apr 2013, 19:06

Seje gutter.
Men årh hvad, for nogle grimme hjelme 8-)

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Scout » 7. apr 2013, 11:08

En karakteristisk hjelm med klare design-træk fra historiske hjelme.

Det tog noget tid, men personligt kan jeg godt lide den.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Gråskæg » 7. apr 2013, 11:32

Sej-gun skrev:Jeg må altså dele dette foto, af KFUM modstandsgruppe, fra Nakskov med jer. De er bare super seje, disse gutter, som nu alle er væk.
øv. Andreas Schønau. Louis Møller. Knud Jensen. Poul Møller. Jørn Knudsen. Nv. Gunnar Andersen. Kurt Wichman Madsen. Erik Johansen
Poul Møller var i øvrigt min frisør igennem alle drengeårene, kan da godt undre mig lidt over at jeg altid blev "tysker klippet" af ham, nå han fik forresten også en kompagnon, som pudsigt nok kom fra Tyskland, meget flink mand i øvrigt.
Mvh Sej-gun
Sjovt billede og godt, at der er navne på.
Er der en dato, hvornår billedet er taget?
Formodentlig i dagene lige efter befrielsen.
(Min morfar kørte fragtrute til Nakskov med hest under krigen.)

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af EGJ » 7. apr 2013, 19:14

Altid hyggeligt med gamle billeder fra krigen. Jeg føler mig dog forpligtet til at kommenterer dem lidt bredere og i et historisk lys. Det er bestemt ikke for at forklejne de brave svende på billederne, for deres præcise baggrund kender jeg ikke. Det er mere for at vise de rigtige modstandsfolk lidt ære ved at huske på, at der var modstandsfolk og modstandsfolk...

De rigtige modstandsfolk arbejdede diskret og uden at påkalde sig opmærksomhed, i en tid hvor ingen kendte krigens udfald. De satte livet på spil for det de troede på. De sørgede for at bruge dæknavne, at ingen vidste mere end højest nødvendigt og at der ikke fandtes skriftligt materiale. De vidste, at enhver form for dokumentation kunne være livsfarlig. Derfor er det normalt ikke disse modstandsfolk, der stiller op til fotografering i sejrens timer. Diskretionen og beskedenhed ligger for dybt i dem.
Fotografier af den her viste type viser derfor oftest en række af ”de sidste dages hellige”, der også kaldes modstandsfolk, men altså var af en helt anden støbning. De strømmede nemlig til i de sidste uger af krigen, da det var åbenlyst for enhver at de allierede ville vinde krigen, og da det var risikofrit at melde sig til frihedskampen. Fint de gjorde det, men vigtigt at holde den lille forskel in mente, når vi kigger tilbage :razz:

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Sv: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Kristian_J » 7. apr 2013, 19:35

Thumbs up at du kommer Mee information der hurtig kan vende sig negativt mod dig selv :-)
... assistance from a distance!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Sv: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af EGJ » 7. apr 2013, 19:46

Kristian_J skrev:Thumbs up at du kommer Mee information der hurtig kan vende sig negativt mod dig selv :-)
Hmmm... jeg håber da ikke, at mit indlæg kan vendes i anden retning end det er tiltænkt, nemlig i respekt for modstandsfolkenes forskellige tilgang og forskellige rolle i krigen.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Sv: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Kristian_J » 7. apr 2013, 19:50

Lyder som om trådstarter kender nogle af dem på billedet, og du har lige sagt at de ikke er "rigtige" modstandsfolk ;-)

Men fedt med fakts fra den tid :-)
... assistance from a distance!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Sv: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af EGJ » 7. apr 2013, 20:30

Kristian_J skrev:Lyder som om trådstarter kender nogle af dem på billedet, og du har lige sagt at de ikke er "rigtige" modstandsfolk ;-)

Men fedt med fakts fra den tid :-)
Det er en generel oplysning jeg giver her. Som jeg skrev, kender jeg ikke nogen på billederne og jeg hverken kan - eller vil udtale mig om deres rolle i modstandsbevægelsen.
Lad mig afslutningsvis understrege, at begge typer modstandsfolk havde sin berettigelse, der var bare stor forskel på deres indsats. Jeg ser ingen grund til at se ned på nogen af dem, men synes ubetinget, det er vigtigt at skelne mellem de to grupper.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Mausertossen » 7. apr 2013, 21:28

EGJ har fuldstændig ret, de mange billeder indeholder stort set ikke 'modstandsfolk' aktive før 15 april 1945. Jeg har selv prøvet via forskellige kilder at spore billeder op og intet fundet.
Desværre var en del af det kaos der opstod i befrielsesdagene direkte forbundet med den noget uerfarne samling civile der skulle ud og vise patriotisk samfundssind men endte med at anholde og af og til mishandle folk af meget lille betydning for besættelsens gang.
De noget mere erfarne folk holdt sig tilbage og omkring befrielsen brugte megen tid på at sikre sig at venner og kolleger fra kampen havde det godt og var i sikkerhed.
Et tydeligt tegn på dette er at rigtigt mange modstandsfolk ikke optræder i den database der blev startet for nogle år siden. Det er ikke uden grund.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af 37Webbing » 8. apr 2013, 15:01

Mausertossen skrev:EGJ har fuldstændig ret, de mange billeder indeholder stort set ikke 'modstandsfolk' aktive før 15 april 1945. Jeg har selv prøvet via forskellige kilder at spore billeder op og intet fundet.
Desværre var en del af det kaos der opstod i befrielsesdagene direkte forbundet med den noget uerfarne samling civile der skulle ud og vise patriotisk samfundssind men endte med at anholde og af og til mishandle folk af meget lille betydning for besættelsens gang.
De noget mere erfarne folk holdt sig tilbage og omkring befrielsen brugte megen tid på at sikre sig at venner og kolleger fra kampen havde det godt og var i sikkerhed.
Et tydeligt tegn på dette er at rigtigt mange modstandsfolk ikke optræder i den database der blev startet for nogle år siden. Det er ikke uden grund.
-S
Har et familiemedlem der var aktiv under det meste af krigen, hvert fald fra slut 41.
Han figurerer heller ingen steder i den database, ej heller hans kammerater, der er lavet med hjælp fra Frihedsmuseet og Nationalmuseet, og skal jeg være ærlig, tror jeg han har det meget fint med det. :razz:

Personligt har jeg ikke noget forhold til "de sidste dages hellige", der har sikkert været utroligt mange grunde (gode såvel som dårlige) til man først meldte sig under fanerne til sidst.

Desuden, synes hjelmene er virkeligt flotte. De er om noget unikke i deres design, og 100 millioner gange pænere end briternes og sågar svenskernes M/37 hjelm...

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Gråskæg » 8. apr 2013, 15:44

Antallet af aktive modstandsfolk i starten af Besættelsen var kun nogle få hundrede indtil juni 1941, hvor også kommunisterne kom med efter Hitlers angreb på Sovjet. Slaget om Stalingrad og D-dags invasionen gjorde det klart for de fleste, at Nazi-tyskland ville tabe krigen før eller senere. I Danmark svulmede antallet af "modstandsfolk" voldsomt op i foråret 1945, og der var rift om at få fat i et armbind, en hjelm og helst også et våben i dagene efter 5. maj 45, de folk blev noget hånligt omtalt som "5. maj-karle". De "rigtige" frihedskæmpere så selvfølgelig ned på disse typer, der ovenikøbet ofte optrådte beruset med våben, men det kunne jo være svært for den almindelige befolkning at se forskel, om hvor længe de havde været med. Hjelmtypen var den mest almindelige i DK på den tid og blev benyttet af både politi, millitær og det Civile Beredskab, eller CB'er som min far også var udkommanderet til.
Er det to Lee Enfield geværer, som vi ser på billedet?

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af DB89 » 8. apr 2013, 15:50

Helt off topic, men hvilken model etc er de hjelme? Kan snart ikke huske at se dem før.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Mausertossen » 8. apr 2013, 17:22

Hjelmene ligner model 1923 med kokarde, dvs militære hjelme. Min egen i samlingen er en CB hjelm, dvs sort og uden kokarde.
Riflerne på KFUM-billedet ligner meget SMLE (No 1 MkIII) og det var også dem + P14 der blev luftpostet en del af i begyndelsen. Senere kom der også No 4 MkI og en mængde US karabiner ned. De blev ofte kaldet Partisan-karabiner iflg den nyere bog om nedkastningerne omkring Næstved. Billedet fra Nakskov er for lille til at kunne se hvad det er, men med remmens fald kunne de godt være engelske.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af EGJ » 9. apr 2013, 07:38

Sej-gun skrev: Jamen du er da velkommen til at føle dig ”forpligtet” til at oplyse os andre om dit synspunkt.
Jamen jeg takker da for dit storsind :giggle:
I min egen begrebsverden dækker betegnelsen ”Modstandsmand” over, i meget grove træk, 3 roller. 1: fx sabotør, likvidering, transport af eftersøgte personer og i den dur, i årene 40 til 45. 2: opstillings personel, der stod standby og sidst 3: dem der kom med lige omk. befrielsen.
Hvis vi snakker roller i modstandsbevægelsen, mener jeg listen bliver en hel del længere, men det vil nok føre for vidt i denne tråd.
Nu er det vel ganske normalt at man blev fotograferet efter befrielsen og ikke før :blink:
Her er pointen netop den, at det var mere normalt for en bestemt type modstandsfolk end for andre :blink:
Jeg ved ikke nøjagtigt hvad "opgaver" hver enkelt person på de 2 fotos har deltaget i. Men nogle af dem har altså deltaget i det ene eller andet, det ved jeg.
Det lyder sandsynligt :biggrin:
Tanken med at bringe de to fotos var ikke at gøre alle til super sabotører, blot at vise nogle herlige fotos fra den periode.
Det synes jeg som sagt også er herligt, men den lidt uddybende debat billederne har affødt, er da heller ikke så tosset - vel? :razz:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2013, 13:37

Jeg tror man skal være yderst forsigtig med at rangere enkeltpersoner som enten "4.maj frihedskæmpere" eller "rigtige modstandsfolk". Jeg har hørt en del af diskussionerne mellem de der var med gennem min barndom, da det er mine forældres og bedsteforældres generation det drejer sig om.

Jeg opfatter det sådan, at der nok er en del der først kom med i foråret ´45. Men der er også mange som af naturlige årsager først erklærede sig som modstandsfolk efter befrielsen. Mennesker som meget diskret havde ydet en indsats for kampen i lang tid. Så diskret, at det kom bag på naboer og bekendte og endda andre grupperinger i modstandskampen at de overhovedet var med, og derfor blev de opfattet som 4. maj frihedskæmpere, selvom de vitterligt ikke var det.

Om man er opført i databasen eller ej har sikkert også en del med ens baggrund at gøre. Jeg havde et familiemedlem som er i databasen. Han var officerselev ved krigens udbrud, og gik under jorden i protest mod overgivelsen i april ´40. Så han tilbragte hele krigen med at organisere modstandsgrupper og modtage luftpost, både gods og personer. Efter krigen genindtrådte han i forsvaret sammen med mange kammerater, og det var naturligt for dem at bekende kulør og deltage i de organisationer, mindearrangementer mm. som blev etableret efter krigen.

Så for ham, forblev kampen en del af hans hverdag, hvorimod folk i andre fag sikkert har været mere tilbøjelige til at lade det fare, og komme videre med andre ting.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Foto modstandsbevægelsen Nakskov

Indlæg af X-Ray » 16. apr 2013, 11:26

Helt enig Lassescout, havde selv en farfar der opmagasinerede våben mm. Som sit bidrag og han gik meget stille med dørene selv efter befrielsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Shooters Bible is the only Bible for me

Besvar