Historisk/Reenactment skydning?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Fredericianer » 16. jul 2012, 17:00

Jeg har gået og puslet lidt med en idé, og vil gerne høre jeres meninger om det.

Der er en del folk her i landet der interessere sig for 2. Verdenskrig historie, våben, militaria osv. Det kan man tydelig se hvis man f.eks. besøger en af de efterhånden mange historiske skytteforeninger, eller hvis man ser på hvor mange reenactment grupper er blevet oprettet indenfor de sidste år.

Min idé er at prøve at kombinere disse to elementer (historisk skydning og reenactment), og afholder en skydekonkurrence hvor de forskellige reenactment grupper kunne (i passende uniform/udstyr) dyste mod hinanden (og skytteforeningsmedlemmer) både holdvis, og som enkelt skytter.

Det kunne gøre skydningen lidt mere interessant at kigge på, da det ellers ikke ligefrem er en 'spectator sport', samt muligvis give nye medlemmer til begge organisationer. Især hvis det evt. blev afholdt samtidig med et åbent hus-agtigt arrangement, hvor både skytteforeninger samt reenactmentgrupperne kunne præsentere sig med displays.

Hvad synes I om idéen? Er det noget som kunne støttes? Har I nogle forslag eller indvendinger?

Mvh
Fredericianer
Never confuse verbosity with veracity.

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Truffel » 16. jul 2012, 19:57

jeg synes det lyder som en god ide savner selv lidt konkurrence skydning med de historiske våben og at uniformerne kommer med giver ligesom prikken over i'et

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2008, 22:13
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 69 times
Been thanked: 51 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Schweizertossen » 16. jul 2012, 22:35

Fredericianer skrev:Jeg har gået og puslet lidt med en idé, og vil gerne høre jeres meninger om det.

Der er en del folk her i landet der interessere sig for 2. Verdenskrig historie, våben, militaria osv. Det kan man tydelig se hvis man f.eks. besøger en af de efterhånden mange historiske skytteforeninger, eller hvis man ser på hvor mange reenactment grupper er blevet oprettet indenfor de sidste år.

Min idé er at prøve at kombinere disse to elementer (historisk skydning og reenactment), og afholder en skydekonkurrence hvor de forskellige reenactment grupper kunne (i passende uniform/udstyr) dyste mod hinanden (og skytteforeningsmedlemmer) både holdvis, og som enkelt skytter.

Det kunne gøre skydningen lidt mere interessant at kigge på, da det ellers ikke ligefrem er en 'spectator sport', samt muligvis give nye medlemmer til begge organisationer. Især hvis det evt. blev afholdt samtidig med et åbent hus-agtigt arrangement, hvor både skytteforeninger samt reenactmentgrupperne kunne præsentere sig med displays.

Hvad synes I om idéen? Er det noget som kunne støttes? Har I nogle forslag eller indvendinger?

Mvh
Fredericianer
Hej Fredericianer.

Gå du endelig videre med ideen, jeg tror der er en del der vil deltage i sådan et arrangement, men du skal ud og have fat i de enkelte foreninger for at være sikker på at få opbakning.

Send mig en PM hvis du skal bruger et par hjælpende hænder, jeg er sikker på at jeg kan finde et par flittige hænder i det nordjyske :blink:

Mvh. Finn Nielsen.
Nordjysk Historisk Skytteforening.

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af BUMUS » 17. jul 2012, 00:33

Silkeborg Bunkermuseum har faktisk gjort det, i de sidste par år. Dagen før Bunker By Night er der skydning med tidstypiske/historiske våben i i Funder. De fleste af deltagerne, har deres uniformer på. Hvis det har bredere interesse, så kunne vi da nok finde ud af at lave noget mere ud af det, eller fortælle lidt mere om hvem, hvad og ikke mindst hvor :tmg:

Dan

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Marc » 17. jul 2012, 02:25

Marc spørger dumt: Må man bruge 'skrape' våben til Reenactment, eller er det kun for teatervåben?
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2008, 22:13
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 69 times
Been thanked: 51 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Schweizertossen » 17. jul 2012, 09:33

Marc. skrev:Marc spørger dumt: Må man bruge 'skrape' våben til Reenactment, eller er det kun for teatervåben?
Vi har tre oppe ved os der bruger deres SKV registreret våben til reenactment arrangementer og dem der er ved Silkeborg bunker by night bruger også "rigtige" våben. men hvad loven siger ved jeg ikke :???:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Agamemnon » 17. jul 2012, 13:47

Finn Nielsen skrev: Vi har tre oppe ved os der bruger deres SKV registreret våben til reenactment arrangementer og dem der er ved Silkeborg bunker by night bruger også "rigtige" våben. men hvad loven siger ved jeg ikke :???:
Så kan man jo diskutere, hvorvidt dette er særligt smart at gøre...... Eller reklamere med, for dén sags skyld. :impatient:
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 7. En våbenpåtegning efter § 6 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politidirektøren i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politidirektøren forsynet med en påtegning fra skytteforeningens hovedorganisation om, at det våben, ansøgningen vedrører, er omfattet af organisationens skydeprogrammer.

Stk. 3.Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.

Stk. 4. Samtykke til våbenpåtegning kan kun meddeles, hvis ansøgeren godtgør, hvor våbnet stammer fra.

Stk. 5. § 5, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Det står oven i købet bag på Våbenlegitimationen :TOS:

Jeg kunne i øvrigt forestille mig, at nedenstående bestemmelse også kunne være til hinder for anvendelse af SKV registrerede skydevåben til sådanne arrangementer..... Med mindre man kan overbevise politiet om at der er tale om "andre lignende, anerkendelsesværdigt formål".
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for civile statsmyndigheder.

Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 2.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2008, 22:13
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 69 times
Been thanked: 51 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af Schweizertossen » 17. jul 2012, 17:56

Agamemnon skrev:
Finn Nielsen skrev: Vi har tre oppe ved os der bruger deres SKV registreret våben til reenactment arrangementer og dem der er ved Silkeborg bunker by night bruger også "rigtige" våben. men hvad loven siger ved jeg ikke :???:
Så kan man jo diskutere, hvorvidt dette er særligt smart at gøre...... Eller reklamere med, for dén sags skyld. :impatient:
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 7. En våbenpåtegning efter § 6 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politidirektøren i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politidirektøren forsynet med en påtegning fra skytteforeningens hovedorganisation om, at det våben, ansøgningen vedrører, er omfattet af organisationens skydeprogrammer.

Stk. 3.Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.

Stk. 4. Samtykke til våbenpåtegning kan kun meddeles, hvis ansøgeren godtgør, hvor våbnet stammer fra.

Stk. 5. § 5, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Det står oven i købet bag på Våbenlegitimationen :TOS:

Jeg kunne i øvrigt forestille mig, at nedenstående bestemmelse også kunne være til hinder for anvendelse af SKV registrerede skydevåben til sådanne arrangementer..... Med mindre man kan overbevise politiet om at der er tale om "andre lignende, anerkendelsesværdigt formål".
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for civile statsmyndigheder.

Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 2.
De pågældende personer har snakket med politiet og har fået grønt lys

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Historisk/Reenactment skydning?

Indlæg af BUMUS » 17. jul 2012, 18:49

Lige inden det her bliver opfattet helt forkert, så bliver der ikke benyttet våben til Bunker By Night, som ikke er tilladte af politiet.

Der skal foreligge en special endags tilladelse til hvert enkelt våben, for at vi må anvende dem til arrangementet som salutvåben. Og de våben som bliver skudt med på skydebanen, er historiske våben og bliver ikke brugt under Bunker By Night. (Det er dog lidt forkert sagt. De er udstillet i teltet, hvor den historiske skyttekreds, fortæller om deres forening).

Dan

Besvar