Belgisk våbenforum ???

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 6. jul 2009, 15:07

Er der nogen der kan give mig et link til et belgisk våbenforum ???

Jeg kan desværre kun engelsk og tysk - så det éne jeg fandt via Google, kunne jeg ikke engang finde ind på, det var vist på flamsk.

Det er den belgiske 1889 riffel, jeg søger oplysninger om, og jeg går ud fra at den har samme status dernede, som den danske 1889'er har herhjemme.
Jeg vil også gerne vide hvornår de gik fra det tunge rundnæsede, til det lette spidsskarpe projektil.

Jeg har fundet en del ved alm. søgning i bøger og på nettet, men vil gerne vide mere.
The Searcher

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Mausertossen » 6. jul 2009, 15:47

Jeg kan kun med meget besvær stave mig igennem fransk, men prøv om det her er noget:
http://tirmilitaria.heberg-forum.net/ft ... 89-16.html
Ellers google på: Fusil mauser 1889 eller: fusil belgique 1889 det var det jeg gjorde.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 7. jul 2009, 12:50

Tro mig, Mausertosse, jeg har skam prøvet mange gange på Google.
Jeg havde slået op i en ordbog, og fundet ud af, at det hedder en "fusil", og prøvet alle tænkelige kombinationer.
Jeg vil da ikke ulejlige forummet med noget, en enkelt søgning på nettet kunne klare, men det er kun meget generelle oplysninger der dukker op.

Omtrent de samme oplysninger, har jeg allerede i mine standard opslagsværker, Small Arms of the World, The Book of Rifles og Infantry Weapons of the World.

Det er ikke så meget den militære indsats, Mauser 1889 kan prale med, men mere den tekniske.
Første "røgsvage, small caliber, bolt action" riffel fra Mauser.
Stamfar for hele Mauser-serien 1891, 1893, 1894, 1895, 1896, og til sidst 1898.

Tony har karabinen, og han gør også hvad han kan, for at finde ud af mere om dette historiske gevær, der led den skæbne at være "den første" og derfor hurtigt blev overhalet af "nye og forbedrede" modeller.
The Searcher

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Mausertossen » 7. jul 2009, 16:03

Har Du også Ball's Mauser military rifles of the world? Dyr, men uundværlig hvis man vil forske i Mausere... :blink: Ball bruger 13 sider på originalen som de blev bygget af FN, Greener og i Conneticut. Om de tyske erobringer og deres ompibning til 7,92 osv osv. Også alt om karabinudgaverne.
Kan anbefales.
http://www.amazon.co.uk/Mauser-Military ... 350&sr=1-1
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 7. jul 2009, 16:26

Nej, ikke endnu, men den er da vist værd at overveje.
Hvor mange sider er den på, det kan jeg ikke lige se ?

Jeg breder mig over mange forskellige fabrikater, så de bøger jeg har anskaffet hidtil, har været bredt dækkende.
Small Arms of the World, på 736 sider i A-4 str. var også dyr i sin tid, men har virkelig været alle pengene værd.

Hvis du har Mauser-bogen, kan du så evt. se hvornår belgierne skiftede projektil i 7,65x53 fra rundnæset til spidst ?
Denne patron har lidt af 8x57j / 8x57js problematikken.
Forskellige diametre og kammerlængde/overgangskonus/riffelgang.

Da tyskerne skiftede til spids-skarp i 1905, fulgte danskerne trop i 1908 og englænderne i 1910, så jeg vil tro, at det er der omkring.
The Searcher

Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 7. maj 2007, 12:25
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Charlie don't surf » 7. jul 2009, 17:45

Mausertossen skrev:Har Du også Ball's Mauser military rifles of the world? Dyr, men uundværlig hvis man vil forske i Mausere... :blink: Ball bruger 13 sider på originalen som de blev bygget af FN, Greener og i Conneticut. Om de tyske erobringer og deres ompibning til 7,92 osv osv. Også alt om karabinudgaverne.
Kan anbefales.
http://www.amazon.co.uk/Mauser-Military ... 350&sr=1-1
Søren
Syntes nu ikke den er så dyr, men nu ved jeg naturligvis ikke hvad fragten er. Den køber jeg vist lige. Tak for tippet :razz:
Charlie Lima Lima

Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Torben Ohms » 7. jul 2009, 22:11

The Searcher skrev:Er der nogen der kan give mig et link til et belgisk våbenforum ???

Jeg kan desværre kun engelsk og tysk - så det éne jeg fandt via Google, kunne jeg ikke engang finde ind på, det var vist på flamsk.

Det er den belgiske 1889 riffel, jeg søger oplysninger om, og jeg går ud fra at den har samme status dernede, som den danske 1889'er har herhjemme.
Jeg vil også gerne vide hvornår de gik fra det tunge rundnæsede, til det lette spidsskarpe projektil.

Jeg har fundet en del ved alm. søgning i bøger og på nettet, men vil gerne vide mere.
Den rundnæsede 7,65 patron har betegnelsen M/89 og blev brugt af den belgiske hær frem til 1939.
Ohms

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Topcat » 7. jul 2009, 22:27

The Searcher skrev: Jeg havde slået op i en ordbog, og fundet ud af, at det hedder en "fusil", og prøvet alle tænkelige kombinationer.
Når jeg kommunikerer* med svigerfar fra Frankrig, er et "fusil" et haglgevær og "carabin", en riffel måske gælder det samme på flamsk?




* med kommunikerer menes der gestikuleren med hænderne og gentagelser af samme ord i det uendelige. Kun de vigtigste ord har jeg indtil videre lært (brød, vin, øl, riffel osv)
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 8. jul 2009, 13:38

Torben Ohms skrev: Den rundnæsede 7,65 patron har betegnelsen M/89 og blev brugt af den belgiske hær frem til 1939.
Kender du også betegnelsen på den spidsskarpe ?
Jeg har en i samlingen med bundstemplet "FN 31"

Til Topcat
Ordbøger og daglig sprogbrug kan være temmelig forskellige, så jeg vil prøve de udtryk du foreslår.
The Searcher

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Mausertossen » 8. jul 2009, 14:45

Der står godt nok i "Cartridges of the world" at der skulle findes en speciel belgisk udgave af 7,65x53, men jeg mener ikke jeg har læst det andre steder end der. Så det skulle være den samme som den Argentina osv brugte.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 8. jul 2009, 15:25

[quote= Der står godt nok i "Cartridges of the world" at der skulle findes en speciel belgisk udgave af 7,65x53, men jeg mener ikke jeg har læst det andre steder end der. Så det skulle være den samme som den Argentina osv brugte[/quote]

Jeg har "Cartridges of the World" og den er lidt tyndbenet på dette punkt, men "The Book of Rifles" giver følgende:

Argentinsk 7,65 m.1891 -- .311" 212 GRS. RN projektil, 2066 fps.
Argentinsk 7,65 m.1909 -- .311" 154 GRS. spidsskarp, 2755 fps.

Belgisk 7,65 m.1889 -- .313" 215 GRS. RN projektil, 2034 fps.
Belgisk 7,65 m.1930 -- .313" ca. 150 GRS. spidsskarp, ca 2450 fps.

De tyrkiske 7,65 der anvender samme patronhylster, har jeg ikke oplysninger på lige her.
Forskellen i diameter, projektillængde og ladning gør mig lidt varsom, med hvad jeg putter i min gode gamle 1889'er.

Typebetegnelsen, patron 1930, har jeg lige fundet frem til, fordi Topcat foreslog at søge på "carabin".
Jeg har været for fokuseret på at det var en riffel, jeg ville vide noget om.
The Searcher

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 3. feb 2009, 21:22
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 54 times

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af Gustloff » 8. jul 2009, 23:34

"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Brugeravatar
The Searcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 144
Tilmeldt: 1. sep 2008, 10:36
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Belgisk våbenforum ???

Indlæg af The Searcher » 9. jul 2009, 10:38

Gustloff skrev:
Er det denne model:

http://www.littlegun.be/arme%20belge/fu ... r%20gb.htm

MVH

Gustloff
Det er den rigtige model 1889.
Det er dog den riflen, der er blevet min favorit - der er nu noget særligt ved rifler på 1,30 m. længde, og med et fedt overrør :smile:
Den viste karabin er til de beredne tropper (remfæste på siden af kolben), og den hører s'føgelig også med til familien.

Det ser ud til at være en god side du har fundet, og på engelsk, hvor jeg kan være med :razz:
The Searcher

Besvar