Er det til at få 303 brit ammo i Danmark?

Et forum for folk med interesse i våben & ammunition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Nikomaten
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Er det til at få 303 brit ammo i Danmark?

Indlæg af Nikomaten » 3. dec 2018, 19:40

Hej alle

Jeg går og overvejer køb af en Lee Enfield riffel. Jeg kan se, at de fleste tilgængelige herhjemme er i 303 brit. Er det til at få ammo til herhjemme? Jeg skal selv til at genlade, men er ikke til det endnu.
Senest rettet af Refraktorius 5. dec 2018, 08:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift skiftet. Læs gerne opslaget i small talk

F U B A R
Silver Member
Silver Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 30 times

Re: 303 brit ammo i Danmark

Indlæg af F U B A R » 3. dec 2018, 20:21

Velkommen til
Som udgangspunkt er Alle lee enfield i 303 british cal
Der findes dog lidt hybrid eks nogle kamret i '89 patron
Mvh

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator
Interesser: WW2/jagt/skydning/blankvåben
Geografisk sted: Serridslev, Horsens
Has thanked: 426 times
Been thanked: 841 times

Indlæg af Elbæk » 3. dec 2018, 20:57

F U B A R skrev:
3. dec 2018, 20:21
Velkommen til
Som udgangspunkt er Alle lee enfield i 303 british cal
Der findes dog lidt hybrid eks nogle kamret i '89 patron
Mvh
Den indisk producerede Lee Enfield Ishapore 2A/2A1 er i 7.62x51 Nato. Den blev produceret 1963–1975 og finder stadig anvendelse, i et eller andet omfang, i det indiske forsvar og politi. Den er nem at kende på det firkantede magasin, kolbekappen (som er identisk med den indiske FN FAL) og på det faktum at "ørerne" som beskytter både korn og kærv er meget kraftige og kantede.

Mht. .303 Brit. ammunition, så plejer S&B FMJ at være til at finde - og købe for menneskepenge - i kaliberen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

F U B A R
Silver Member
Silver Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 16 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af F U B A R » 3. dec 2018, 21:25

Tak for viden
Dog med al respekt i min verden
Lee enfield riffel= 303b
Mvh

JNielsen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, IPSC
Geografisk sted: Kjøwenhavn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af JNielsen » 3. dec 2018, 21:56

En Lee Enfield er i 303 British ....ellers er den ikke rigtig ....... :biggrin:
(men mindre man er heldig - eller dygtig - og finder en Mk 2 ombygget til 7.62 NATO i England)

Østjysk Våbenhandel har både S&B spidsskarp/FMJ og Remington Corelokt/jagtammunition:

https://www.huntinglife.net/webshop/77- ... g-180-GRS/
https://www.huntinglife.net/webshop/78- ... 1-117gram/

Jeg har senest købt Partizan hos Aarhus Skytteudstyr - de går godt i min Longbranch No 4 Mk 1*.

Pt. er der ikke 303 på hjemmesiden, men man kan bestille ved at ringe eller skrive til dem ....
Enfield.jpg
Enfield.jpg (16.29 KiB) Vist 741 gange

Drikkedunk
Newbie
Newbie
Interesser: Historiske skydevåben

Indlæg af Drikkedunk » 3. dec 2018, 22:02

Nikomaten skrev:
3. dec 2018, 19:40
Jeg kan se, at de fleste tilgængelige herhjemme er i 303 brit. Er det til at få ammo til herhjemme? Jeg skal selv til at genlade, men er ikke til det endnu.
Det er forholdsvis nemt at skaffe gammel ammo i .303 brit da folk åbenbart har masser i gemmerne :smile: Så der er bestemt mulighed for at skyde med Lee Enfield i .303. Hvis du planlægger selv at lade senere, så prøv at skaffe ammo hvor hylstrene er til boxer-fænghætter hvis du køber gammel ammo. Det vil gøre det nemmere når de skal deprimes, og billigere at købe fænghætter til. Feks WRA, DI, PPU of S&B.

Mht. nye patroner er det billigste jeg har fundet indtil videre hos jjsu, som sælger 20 stk. pakker (S&B FMJ) til 175,- dvs. 8,75 kr. stykket, hvilket ikke er slemt når du kan genbruge hylstrene adskillige gange.

Det skal lige siges at jeg endnu ikke selv er begyndt at genlade til .303 da jeg stadig har et par hundrede patroner endnu, men begynder når jeg synes jeg har nok hylstre til at fylde tumbleren :)

Mht. projektiler, så har jeg spurgt herinde om nogen kendte til de .303 S&B projektiler som østjysk sælger (2 kr. stk), og der fik jeg svar fra et par stykker som godt kunne anbefale dem.

Drikkedunk
Newbie
Newbie

Indlæg af Drikkedunk » 3. dec 2018, 22:04

JNielsen skrev:
3. dec 2018, 21:56
Jeg har senest købt Partizan hos Aarhus Skytteudstyr - de går godt i min Longbranch No 4 Mk 1*.

Pt. er der ikke 303 på hjemmesiden, men man kan bestille ved at ringe eller skrive til dem ....
Hvad er prisen på dem?

JNielsen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, IPSC
Geografisk sted: Kjøwenhavn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af JNielsen » 3. dec 2018, 22:10

Jeg gav 7 kr per skrald tilbage i foråret 2018 ..... men jeg tror, prisen varierer for hver levering.

Jesper Å
Newbie
Newbie
Interesser: Skydning, historiske våben
Geografisk sted: Trekantområdet

Indlæg af Jesper Å » 4. dec 2018, 13:36

Har selv en no 4 mk 1 og har ikke haft de store problemer med at skaffe 303ere, har købt en del "orginale" patroner.
De flest er med boxer hætter, har kun fundet berdan på dem med 1/4" hætter ( 6,35mm for os der er metriske)
Projektiler har jeg købt hos Johannsen i Neumünster ( knap 2kr pr stk)
Jesper

Drikkedunk
Newbie
Newbie

Indlæg af Drikkedunk » 6. dec 2018, 14:47

JNielsen skrev:
3. dec 2018, 22:10
Jeg gav 7 kr per skrald tilbage i foråret 2018 ..... men jeg tror, prisen varierer for hver levering.
Har fået svar fra dem. De tager pt. 9 kr.

Tænker jeg kører forbi dem en af dagene og køber et par æsker så jeg kan få dem afprøvet.

Bennike
Newbie
Newbie
Interesser: Militære skydevåben 1865-1950
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 2 times

Re: Er det til at få 303 brit ammo i Danmark?

Indlæg af Bennike » 7. dec 2018, 13:27

Ja, det er let at skaffe .303 ammo fra WWII.

Vær opmærksom på, at briterne brugte deres eget nitroglycerinkrudt for at omgå Nobels patent. Krudtet har form som lange spaghettirør - deraf navnet Cordite (Cord-ite). Cordite udvikler en meget høj temperatur, og det slider specielt meget på overgangskonus mellem kammer og løb, Gammel ammo kan desuden have mistet så meget opløsningsmiddel, at krudtet bliver kraftigere end forventet. Derfor ville jeg ALDRIG skyde med patroner med Cordite. Man kan tømme patronerne og genlade med moderne krudt. Nogle gange opdager man så, at krudtet er nedbrudt.

Under WWII brugte briterne også .303 patroner med nitrocellulosekrudt, vist specielt i MG til fly. Disse patroner har et Z i bunden. Dem bruger jeg uden betænkeligheder. Dog skal man gå ud fra, at fænghætterne indeholder kaliumchlorat, der danner kaliumchlorid. Dette salt er skyld i rustdannelse i løbet. Derfor skal løbet skylles med 0,5-1 L (varmt) vand umiddelbart efter brug og naturligvis have en klud igennem nogle gange. Jeg bruger også olie (ballistol) bagefter.

Den almindelige britiske patron til .303 er Mk 7, som har et projektil på 174 gr (FMJ FB). Disse patroner har bundstemplet VII (med introcellulosekrudt dog VIIZ eller 7Z). Amerikansk producerede (WRA) indeholder nitrocellulosekrudt, men bundstemplet består kun af producent og årstal.

Patronen Mk VIII (Mk 8) er kraftigere, og er beregnet til MG only.

Briterne angiver også specialprojektiler med et bundstempel - f.eks: G: lysspor (tracer); W: panserbrydende (armour piercing); B: brand (incendiary). Dem møder man af og til i blandede kasser (Amerikanske og canadiske patroner med specialprojektiler har farvet projektilspids).
Senest rettet af Bennike 9. dec 2018, 22:59, rettet i alt 1 gang.
And on the third day God created the Remington bolt action rifle...Amen

Brugeravatar
100Radsbar
This member is
This member is
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 138 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af 100Radsbar » 7. dec 2018, 14:11

Man kan købe dem her:

https://www.jjsu.dk/shop/sb-303-brit-fmj-117g180grs-/

8,75,- DKK per skrald (eksl. forsendelse).

Nikomaten
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 1 time

Indlæg af Nikomaten » 17. dec 2018, 19:17

Hej Alle

Tusind tak for alle de gode svar. Jeg skal helt sikkert ud og skaffe mig en Enfield riffel, men jeg var lidt tilbageholdende, da jeg ikke kender nogen, som skyder med 303b.

God Jul og Tak for hjælpen :)

Drikkedunk
Newbie
Newbie

Indlæg af Drikkedunk » 17. dec 2018, 20:47

Drikkedunk skrev:Har fået svar fra dem. De tager pt. 9 kr.
Opdatering: Jeg var i dag forbi Aarhus Skytteudstyr og købte nogle kasser. Prisen er pt. 7,- pr. skrald

Besvar