Diana 52, skæfte løsner sig!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Diana 52, skæfte løsner sig!

Indlæg af Andrik » 26. mar 2024, 14:25

Hej professorer :biggrin:

Jeg har erhvervet en brugt Diana 52 cal. 22. Den har en irriterende evne til at fjedercylinderen og skæfte løsner sig fra hinanden, hvis ikke skruerne er meget hårdt spændt hele tiden. Det er en 29 joules sag, så der sker noget når man trykker på aftrækket. Den skyder smukt præcist 10-15 skud af gangen, så skal den bagerste skrue lige have et nyk, selv om den er stram i forvejen. Ellers begynder den at sprede. Blå locktite gør det lidt bedre men kun kort tid.
Nu vil jeg spørge, er der noget med, at man kan lave en form for støbt bund i skæftet? Jeg mener at have set det med centerfire rifler! Således at cylinderen ikke har mulighed for at arbejde sig løs overhovedet.

Hilsen Karsten
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 32 times
Been thanked: 99 times

Re: Diana 52, skæfte løsner sig!

Indlæg af Cygnus X » 8. apr 2024, 18:20

jeg har med success blandet rød (permanent loctite) og blå loctite, som giver lilla loctite der stadig kan løsnes, men holder bedre fast end blå

jeg ville rense skruerne og hullerne de går ind i, med bremse rens eller lign aggressiv affedter(pas på ikke at få bremse rens på lakken, ved ikke om den tager blånering), og så prøve frisk blå loctite (ryst flasken grundigt), giv hullet en dråbe blå loctite og en en stribe ned af skruen, som du lige smatter ud med en finger så hele skruen har et tyndt lag, og så samle riflen og lad den hærde en dags tid inden du skyder

du kan også bruge rød loctite uden at blande, hvis du skal skille riflen ad varmer du blot skruen op med f.eks loddekolbe indtil den giver slip (samme med superlim, som også er en mulighed)
pick my lock and meet my glock

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 225 times

Re: Diana 52, skæfte løsner sig!

Indlæg af Airsmith » 9. apr 2024, 16:07

Hej Karsten
Det er meget vigtig at spænde den bagerste skrue først, fordi det er den som styrer og holder cylinderen på plads. Derfor er den også undersænket i aftr. bøjlen.
På t 01 og T05 modellerne er denne skrue med et lille hoved med PH 2 kærv, der kan være vanskelig at spænde hårdt nok. På T06 modellerne har skuen PH 3 kærv og er lettere at spænde hårdt, desuden er T05/T06 aftræksbøjle af plastic, som også giver lidt dæmpning når cyl rykker fremad under skud.

Gør følgende:
1: rens og affedt gevind

2: påfør låsevæske, 242 er fuldt ud tilstrækkelig

3: sæt skruer i og spænd dem løst til

4: spænd den bagerste skrue alt hvad du kan med en skruetrækker, så den forreste

5: spænd, lad og affyr geværet 3-5 gange, efterspænd alt hvad du kan med en håndskruetrkker, først bagerste skrue så forreste skrue. Lad låsevæsken hærde natten over. Så skulle der være styr på det.
Mvh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: Diana 52, skæfte løsner sig!

Indlæg af Andrik » 10. apr 2024, 10:55

Hej Cygnus og Airsmith!

Og tak for svarene. Jeg har fremstillet et lille afstandsstykke i messing på lidt over 1 mm. Dette anbragt forrest mellem cylinder og skæfte, hvor der var et vist spillerum. Nu er der ingen bevægelse mellem cylinder og skæfte, hvilket allerede har hjulpet. Når jeg yderligere tilfører hvad i begge har sagt, tror jeg problemet er løst.
Dejligt med konstruktive inputs, tak igen! :smile: :smile:

Hilsen Karsten
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Besvar