FX, BRK, - eller noget helt andet

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Old Gringo
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. feb 2023, 15:08
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Old Gringo » 22. feb 2023, 15:58

Hej Forum,
Stor tak til alle jer, der allerede har gjort mig klogere via jeres indlæg og svar.

Ny herinde - håber nogle orker at svare på et lidt trivielt emne for de særligt indviede...

Jeg havde for en årrække siden stor fornøjelse af at skyde med et par fjedergeværer (4,5mm) - og har iøvrigt jagttegn. Min interesse for 4,5mm luftvåben er nu blevet fornyet - og så finder jeg ud af, at luftgeværmarkedet har været igennem et par revolutioner over de seneste år. Fedt :DancingBanana:

Som uforbederlig grejfreak skal den kommede blyskubber naturligvis være noget, der er både lækkert, pålideligt og med muligheder for at lege helt igennem med både hagl og slugs. Efter nu at have læst og set mig igennem oceaner af forumtråde og YT-videoer er jeg ved at have fattet det: trenden går mod slugs og geværer, der har adgang til let justering af mundingshastigheder. Og her er FX vel (uden at vide så meget om det) på én eller anden måde "markedsledende" - i hvert tilfælde på marketingsiden :blink: . Men mit spørgsmål er så: overser jeg noget? Har læst og hørt meget om BRK - og den nye "Ghost" ser da mindst lige så lækker ud som FXerne. Har også læst og set en del om, at Aigun Technology geværerne skulle være super gode (men knapt så let tilgængelige at justere regulatortryk osv. på).

Jeg skal bruge geværet til præcisionsskydning men også til lidt "regulering" - og den må meget gerne kunne ramme noget helt ud til 120 - 140 meter. Et krav er derfor, at det SKAL kunne skyde med slugs. Det meste er dog bare til "voksenleg".

PS. Ved godt, at Avenger er et godt bud på en billig indgang til ovenstående, men jeg er bare mest til metal...

He with most Toys when he dies, wins :biggrin:

Brugeravatar
Christian G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 214
Tilmeldt: 1. maj 2008, 15:38
Interesser: Pistolskydning,luftskydning,f1
Geografisk sted: Nykøbing Falster
Has thanked: 32 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Christian G » 22. feb 2023, 17:51

To ting til at starte med hvad er budgettet? Og kaliberen? For når jeg læser du vil bruge den til regulering, så kan jeg regne ud den er skal være større end 4.5 mm.
It nice to be important but it is more important to be nice :blink:
FX Panthera 700 4.5 mm
RTI Arms Prophet Performance Edition 4.5 mm
Air Venturi Avenger 4.5 mm
Artemis M16 4.5 mm
Crosman Maximus 4.5 mm
Hatsan Airtact ed 4.5 mm

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2023, 18:13

Velkommen til.
Det er en jungle.
Med 4,5mm må du kun aflive skadedyr, som rotter og mus.
FX er meget svingende i kvalitet og præstationer, men ogse der hvor det er absolut flest sjove stumper. Det er bare ikke altid lige det virker.
Thoeben, AirArms og Daystate er der hvor jeg ville kigge.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lanojo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. aug 2019, 19:08
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: BILLUND
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Lanojo » 22. feb 2023, 20:25

Hvad mærke man skal vælge, er nok lige så meget en smagssag, som med alt andet legetøj.
Jeg har personligt aldrig oplevet kvalitets svigt på fx.
Har 3 stk i både cal. 22 og 30.
Min cyclone er 14 år og der har skiftet o-ringe 2 gange og en ventil pin.
Min impact er 4 år og har fået skiftet en o-ring pga. utæthed og de andre som ren service.
Sidst, men absolut ikke mindst, en .30 dreamline.
Har brugt den snart 1 1/2 år og den hælder blyklumper afsted uden nogle problemer overhoved.
Uanset hvilken PCP skyder man kaster sig over, vil der på et tidspunkt skulle skiftes lidt o-ringe, de holder bare ikke evigt.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Explorer » 22. feb 2023, 22:52

BRK har jeg ikke nogen erfaring med, men ser ud til at være en super skyder, dog nok med knap så meget power som du ville kunne få ud af en Impact

Men har 2x M3 Impact og en Impact X / MK1, dem kan jeg alle få til at skyde præcis med lidt modifikationer, og jo der er da kvali / finish de nemt kunne lave bedre, som feks deres regulatorer, ser ud som om stumper kommer direkte fra CNC, men en polering af lukkeflader på stilleskrue og stempel, så regulerer de knivskarp på +/- 0,5 bar og uden kryb, deres liner kunne de også nemt have give en bdre indre finish, men også ret nemt med en polering, tensioner kit har jeg undladt, men front support til tensioner kit gør at du ikke har POI shift, og ellers vil jeg bare sige at det er en super præcis skyde maskine med næsten hvad som helst i 5,5 jeg har prøvet, og som sagt med masser af power

Old Gringo
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. feb 2023, 15:08
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Old Gringo » 23. feb 2023, 20:08

Tak for relevante svar og overvejelser. Det er lidt af en jungle - og rigtig meget af det er jo givetvis personlige præferencer og erfaringer, der spiller ind. Jeg ville for nogle måneder siden fx aldrig have troet, at jeg ville kigge efter bullpup eller taktiske/militær inspirerede riffeltyper. Som "almindelig" jæger opdraget er det ikke lige i den retning mine overvejelser gik. Men grundet det større tekniske aspekt i en luftriffels opbygning bliver den type rifler væsentligt mere interessante end for "almindelige" rifler.

Jeg kigger videre og har været så heldig også at få lavet en aftale med et forummedlem, der har en stor praktisk erfaring. Den snak glæder jeg mig til - der er ingen i min familie eller omgangskreds, der helt fatter, hvor interessant et emne luftrifler og skydning er:biggrin:

Ang. regulering og kaliber; bare rolig, det er rotter, der generer på et hestestutteri i mit nærområde. Her ville en Pard eller lign. være guld værd, - men det tema tør jeg slet ikke åbne :giggle: :blink:

Ang. budget: jeg ender altid med at købe noget, der er totalt overkill ifht. mit reelle behov...

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: FX, BRK, - eller noget helt andet

Indlæg af Explorer » 26. feb 2023, 07:04

Old Gringo skrev:
23. feb 2023, 20:08
Jeg ville for nogle måneder siden fx aldrig have troet, at jeg ville kigge efter bullpup eller taktiske/militær inspirerede riffeltyper. Som "almindelig" jæger opdraget er det ikke lige i den retning mine overvejelser gik. Men grundet det større tekniske aspekt i en luftriffels opbygning bliver den type rifler væsentligt mere interessante end for "almindelige" rifler.
Den vej kender jeg godt lidt til, ja man må indse at der skal mere affyringsrampe til på en luft kanon end på en ild kanon :fun:

Besvar