Udfordringer med sigtekikkert

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 4. feb 2023, 17:51

Hej folkens. I forbindelse med jeg har købt en HW30, har jeg købt et brugt sigtekikkert hos Hunters House til den. Kikkerten er en Nikko Stirling Gold Crown 3-9 x 42 i sølv.

Da vi har haft dejligt vejr idag ville jeg skyde kikkerten ind. Når jeg skyder kikkerten ind, bruger jeg en skydebænk og starter på 10 meter uden zoom. Jeg skyder på en stor skive pap og tager 1 skud. Herefter ser jeg hvor haglet sidder og uden at ændre på riflens position drejer jeg på justerings tårnene til trådkorsets midte står lige dér hvor haglet sidder. Kan se da jeg begynder at skrue af trådkorset umiddelbart ikke flytter sig. Tager et skud mere og prøver igen men kan simpelthen ikke se det flytter sig. Når men jeg kan ihvertfald se haglet sidder lavt. Kigger på øverste tårn som må være elevation. Her står der hverken “up” eller “down” som jeg er vant til men derimod “R” og “L” ligesom på “windage” tårnet. Det undre mig og bliver nu helt i tvivl om hvilken vej der skal klikkes så begynder at dreje til max den ene og den anden vej men skyder stadig for lavt. Det kunne virke som op at “R” er ned og “L” er op men selv når tårnet er drejet på max “L” skyder den for lavt.

Desuden erfarede jeg at selv en lille HW30’er flytter kikkerten efter 30 - 40 skud trods montagen er strammet efter korrekt moment. Montagen er et Hawk one-piece mount i High model. Brugte ikke stop skruen men desværre har skruen stukket lidt ud og lavet en dyb kort ridse i metallet på riflen 😩

Nu har jeg monteret kikkerten og benyttet stop skruen, måske der skal noget locktite til også. Så kom mørket og skydningen indstilles.

Hvad tænker i ? Måske er kikkerten defekt? Hunters House har solgt mig den som i “ perfekt “ stand trods en del skrammer og ridser og en smule slør på zoom dreje hjulet som jeg opdager da jeg modtager den. Undre mig også over der ikke står up og down på øverste skrue tårn.
Vedhæftede filer
75CD2DB4-A894-4118-BB02-3D663653002A.jpeg
D2D44833-84FD-4525-BB3B-B0D224C48009.jpeg
D6219F2D-AE7C-4837-B525-BBF39DD48E68.jpeg
Mvh
Philip

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af Jeg vil på jagt » 4. feb 2023, 20:46

Uden at kende din kikkert så synes jeg det er overdrevet det ryk folk snakker om der er i sådan en HW, jeg synes den er pænt rolig ?..god fornøjelse med indskydningen og fedt gevær !

Hvis du er i tvivl så køb en ny kikkert og sammenlign dem :razz:
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 4. feb 2023, 21:28

Det med kikkerten ellr rettere, montagen flytter sig havde jeg ikke forventet på hw30 da den jo ikke er nogen magnum, har målt min med chrono og den går omkring 190 m/s med H&N match light som vejer 0,51 gram. Havde også læst at folk undlader at benytte sig af “stop” skruen på hw30 da det ikke er nødvendigt. Har strammet montagen med moment nøgle men det var tilsynladende ikke tilstrækkeligt. Giver den lidt blå locktite når jeg får købt noget. Skal ha fundet ud af om der er noget galt med selve kikkerten fordi syntes ikke der gør nogen forskel når jeg forsøger st justerer den. Riflen er bestemt rolig men afgiver alligevel nok vibrationer til at løsne skruerne rundt omkring. Da jeg var færdig med at skyde i eftermiddags så jeg også at forreste sigtemiddel næsten var rykket helt af 😁

Geværet har måske skudt 50 hagl af indtil viderer og der skal måske 500 - 1000 hagl igennem før den falder rigtig til ro. Jeg har en hw50 som er blevet “tunet” smurt og poleret og den går omkring 240 m/s med samme hagl. Den er skudt til og føles mere rolig ved skud end hw30’eren. Ingen problemer med skruer der løsner sig men den har også fået blå locktite i forbindelse med tuning.

Håber vejret er til lidt skydning imorgen så jeg kan komme nærmere årsagen til hvad der sker for kikkerten. Det en god kikkert og designet til fjeder våben har ejet en del Gold Crowns efterhånden men altid købt fra ny hvor denne er købt brugt igennem hunters house. Har på nuværende tidspunkt 2 luftvåben , hw30 og hw50, ingen ekstra kikkert liggende og vil ikke pille kikkerten af hw50 og bytte rundt da den sidder perfekt og skudt ind på 30 meter og gider ikke skulle til at gøre det forfra hehe
Mvh
Philip

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af C-X » 4. feb 2023, 21:43

Enten spænder man en skrue til, eller også fjerner man den helt. Sådan gør man i industrien. Løse skruer laver ulykker :blink:

Nikko Sterling Gold Crown er lidt noget skrammel. Optisk kan de være rimelige, mht lysgennemstrømning, men mekanisk er de altså mærket af det prisleje de kommer i. Jeg har selv et par stykker. De holder så længe de nu gør, og så giver de op, særligt gummiet. Jeg har købt den sidste, som jeg skal have, og det bliver Hawke fremadrettet. De er bedre bygget, både optisk og mekanisk.

Jeg tjekker mine mest brugte Weihrauchs skruer, men relativt jævne mellemrum. Særligt skæfteskruerne. Det er til at leve med.

En moment håndskruetrækker, til omkring en plovmand, er en rar ting at have, når man monterer optik. Husk rene flader.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 4. feb 2023, 22:43

C-X skrev:
4. feb 2023, 21:43

Nikko Sterling Gold Crown er lidt noget skrammel. Optisk kan de være rimelige, mht lysgennemstrømning, men mekanisk er de altså mærket af det prisleje de kommer i. Jeg har selv et par stykker. De holder så længe de nu gør, og så giver de op, særligt gummiet.
Til prisen syntes jeg ikke det noget skrammel, har som sagt selv haft en del, på de forskellige gevære jeg har ejet og ikke haft problemer hverken med kikkerten eller medfølgende montage, hvis du har et alternativ i samme prisleje med montage som er bedre, så del det gerne med os, så det måske vejen frem? Gold crown AO 3-9x42 fra ny med montage omkring 1400 kr. Kan der skaffes tilsvarende fra eks Hawke med montage til samme pris? Man får hvad man betaler for er enig syntes selv man får meget for pengene
Mvh
Philip

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af C-X » 4. feb 2023, 23:42

Jeg beholder den ene, så længe den virker, fordi den gør hvad den skal acceptabelt. Den anden er faldet fra hinanden, alt gummi er mørnet, revnet og faldet af! Det er ikke acceptabelt, uanset om en kikkert er 10 år gammel, når den er passet godt på undervejs.
De tracker dårligt og hænger i bevægelsen. Det er kun acceptabelt, fordi det næsten er gratis at indskyde.

Hvis du har givet så meget for en Nikko Stirling Gold Crown, har du betalt for meget. Det plejede at være en ≥ 100 € optik, hvis jeg husker korrekt.

https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/

Både Hawke og Sport Match laver fine, billige montager.

Jeg har brugt Nikko fordi de er billigere end Hawke, og jeg var fattig, men er nået frem til, at de er for billige.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 5. feb 2023, 15:40

Kikkerten må retur til forhandleren. Købte den 6 Januar men har først haft mulighed for at prøve den her i weekenden. Den er tydeligvis defekt, man kan hverken justerer op eller ned, højre eller venstre. Det som om trådkorset har "sat sig". Håber jeg kan få pengene retur så jeg kan købe en Hawke i stedet. Ser dog på trustpilot at det muligvis kan blive en kæmpe udfordring. Hunters House har godt nok mange ringe anmeldelser især vedr. defekte vare og ombytninger. Krydser fingre for en fair behandling.
Mvh
Philip

PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 7. feb 2023, 19:59

En update på Hunters House. Kontaktede butikken og haft kontakt med Bille og Anton som begge er super venlige. Oplever en rigtig fin service og behandlingen og den løsning vi er kommet frem til er bare iorden ! :thumbup:
Mvh
Philip

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af LJ » 7. feb 2023, 22:00

PhilipTB skrev:
7. feb 2023, 19:59
En update på Hunters House. Kontaktede butikken og haft kontakt med Bille og Anton som begge er super venlige. Oplever en rigtig fin service og behandlingen og den løsning vi er kommet frem til er bare iorden ! :thumbup:
Hvilken løsning er det?

PhilipTB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 27. nov 2018, 21:04
Interesser: Jagt, Motorcykel, WW2
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af PhilipTB » 8. feb 2023, 19:16

Jeg købte kikkerten brugt til 830 kr med forsendelse. Ultimativt pengene tilbage men Bille har tilbudt at tage den defekte sigtekikkert retur og bytte lige over med en ny Barska 4 x 32 som står til 1000 kr. En anden mulighed er at bytte med en ny WEIHRAUCH 3-9x40-P plus 130 kr til butikken. Weirauch står til 1200,-

Kan ikke rigtig finde så meget info omkring Weirauch´s kikkert eller anmeldelser på nettet. Barska´en får en del gode anmeldelser. Igen til prisen skulle det være OK.

Begge kikkerter vil der være garanti på.

Tror jeg går med Weirauch kikkerten og så smider jeg den på min HW50 og tager den Walther 4 x 32 Mini DC der sidder derpå og sætter på HW30.


Har du nogen erfaringer med overstående kikkerter eller Hunters House ?
Mvh
Philip

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af LJ » 8. feb 2023, 19:23

Jeg har en Weihrauch 3-9x40. Det er ikke noget prangende men en udemærket kikkert, som virker solid. Jeg sætter min lid til at Weihrauch ikke ville sætte deres navn på noget der ikke kan holde til deres produkter.

Barska kender jeg intet til, udover at det vist ikke er hvad det har været.

Tror den løsning du har valgt er den bedste af de scenarier du vælger imellem.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Udfordringer med sigtekikkert

Indlæg af C-X » 8. feb 2023, 19:30

Jeg har ingen erfaring med Weihrauch optik, men det ligner noget generisk, rebrandet kina-bras. Barska er vist også kinesisk, fra mellemnederste hylde.

Hvis jeg stod og skulle bruge den slags mønt, havde jeg købt en Hawke Vantage fra førnævnte forhandler. Eller et til hver skyder, så der måske kun var forstørrelse til forskel. Med AO naturligvis, så man ikke får bøvl med parallakse.

Hawke er også lavet i Kina, men brandet er engelsk og de anerkendte og populære. Konstruktionen virker også mere moderne. Deres trådkors er også i StreLok Pro appen :thumbup:

Alternativt så gå med Weihrauch optikken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar