Se min nye Crosman Vantage .177 !

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 17. dec 2022, 16:14

Så fik knægten og mig lige opgraderet, vores Harald Nyborg gevær måtte have en afløser så vi modtog den her i dag og jeg må sige at jeg blev positivt overrasket, synes den er pæn at kigge på og rar at holde ved og betjene men kikkerten derimod er noget billigt lort tror jeg, så den kommer vi nok til at udskifte med noget bedre, gode input modtages med kyshånd og ligeledes hvilke hagl der ville være optimalt at fodre den med, jeg er ved at løbe tør for max ranger hagl fra Harald Nyborg ! :razz:
Vedhæftede filer
B7D6D468-68C7-4B20-ACE4-9EF481C9BFD4.jpeg
Senest rettet af Jeg vil på jagt 17. dec 2022, 21:09, rettet i alt 4 gange.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af C-X » 17. dec 2022, 16:34

Kig mod Hawke Vantage - f.eks. https://www.mundilar.net/en/scope-vantage/

Vælg en model med AO (Adjustible Objective) eller SF (Side Focus), hvor paralaksen kan justeres ned til under 10 yards/meter -ish.

Denne model er nok det billigste, som stadig har noget lækkerhed over sig, og er bygget til det dobbelte rekyl på luftgeværer.

Hagl, der kigger du i sortimentet fra H&N, JSB og f.eks. Crosman - der findes til forskellige formål - køb dem ved www.SONOS.dk - der får du en super betjening og rimelige priser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af Jeg vil på jagt » 17. dec 2022, 16:48

Hvad med sådan et rødpunkt sigte her, ville man kunne montere det og dur det ? :oops:
Og undskylder min uvidenhed hvis jeg spørger om noget dumt :biggrin:

https://www.airgun.dk/walther-top-point ... sigte.html
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af C-X » 17. dec 2022, 18:14

Jeg kender ikke lige den model, og ved derfor heller ikke hvad den kan holde til.
Hawke laver også en, i omtrent samme prisleje. Endda en der passer direkte på 11 mm dovetail.

Personligt er jeg mere til gode, faste sigtemidler, på de afstande, hvor det fiver mening. F.eks. til at træne noget mere dynamisk skydning.
Vil jeg ramme præcist, så er jeg glad for en sigtekikkert med forstørrelse. Du burde absolut overveje den lille 2-7x32 til bare 100€. Jeg lokkede en kammerat til at få en til hans salonriffel, og det er perfekt til rotter og plink, fra nær til så fjernt som det giver mening, med en fjederbøsse. Både 3 og 4x er for meget, når du skal stille skarpt på en rotte, 2 meter fra dig, men 1x og en rød plet er for lidt, til at du kan se hvilke hagl, der går mest præcist.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af Jeg vil på jagt » 17. dec 2022, 18:57

Takker og det er hermed noteret med den der Hawke :thumbup…den ville pynte påmin nye kanon :biggrin:
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af C-X » 17. dec 2022, 19:16

Prøv lidt med de faste sigtemidler først, det er sjovt. Jeg er endt med, at købe flere skydere, med gode, faste sigtemidler, bl.a. en Weihrauch HW 77k, som supplement til mine 97k, der alle har optiske sigtemidler.

Med nogle plinkemål, så er man hurtigere med faste sigtemidler en optiske. Uheldigvis betyder det at man ender med at have en lille samling :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Crosman Vantage

Indlæg af Agamemnon » 17. dec 2022, 19:53

Jeg vil på jagt skrev:
17. dec 2022, 16:14
En hel masse, men glemte at lave en beskrivende overskrift.
Dit indlæg lever ikke op til retningslinjerne for overskrifter.
Normal praksis er et slette tråden. Men da flere andre brugere har lagt tid i at svare, får du muligheden for at rette din overskrift selv, så du undgår at få din tråd slettet.

Læs her, for vejledning.

viewtopic.php?f=53&t=91721
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 17. dec 2022, 20:21

Jeg håber min nye overskrift passer ind i jeres regelsæt ellers må i endelig skrive, så retter jeg den omgående ind ?! :biggrin:
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 19. dec 2022, 15:29

Jeg er vild med det der gas stempel system, den er meget nem at lade samtidig med at den skyder mega hårdt, ifølge Crosman 365 m/s 😁..og så er der næsten ingen rekyl i hvert fald i forhold til hvad jeg ellers har prøvet af luftgevær og så er der lyden, det lyder bare 1000% bedre når man slipper for at høre på sådan en metalfjeder der rasler hver gang man skyder….igen kun ud fra dem jeg selv har prøvet at jeg udtaler mig 👍

Så langt så godt, så nu skal jeg “bare” have den/mig til at ramme også 😁 tak for linket angående hagl, jeg bestiller omgående lidt forskelligt 👍
Senest rettet af Jeg vil på jagt 21. dec 2022, 15:06, rettet i alt 1 gang.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Cygnus X » 19. dec 2022, 18:20

fabrikanternes hastigheder skal tages med en bøtte salt.

ser du fjederen levere energien, og den er den samme hver gang(næsten). MEN hastigheden ændrer sig med vægten af en projektil, forestil dig billard bord med en bowlingball og normal billardball.....du levere power, billardball vil skyde rundt med helvedes fart, hvorimod bowlinge bolden ruller lige så stille....energien er dog den samme, samme går for luftgevære, hvis du putter en filt/papir/plastic "hagl" riflen så kommer det møj hurtigt ud og det er den hastighed som fabrikanten lister, fordi hastighed sælger.....putter du derimod blyhagl i riflen ja så kommer det ikke så hurtigt ud.....

jo tungere hagl jo længere kan luften i piben, skubbe/overføre energien til haglet, så tungere ammo har tendens til at komme ud med højere energi end et letter projektil

og så er der luftmodstand....igen tænk papir bold vs tennis bold.....hvilken kan du kaste længst.....samme gælder for hagl

hagl er ikke jordens mest aerodynamiske ting, og de har det svært når de nærmer sig lydens hastighed...så det er bedst at holde sig omrking 250-275m/s .....måden du ændrer hastighed er ved at vælge et tungere eller lettere hagl

et tungt hagl vil skyde som en regnbue men have mere energi på afstand, hvorimod et lag hagl vil have en fladere kuglebane men mindre energi på afstand

der forskellen på rifler....nogen kan lide hagl A og andre hagl B, der er kun at prøve sig frem

hvis jeg skulle anbefale ét hagl vil det være jsb exact, hvis din pusher har en sampler pakke, hvor man typisk får 5-10 typer hagl med 20stk af hver, ville jeg nappe sårn en...det er lige nok til at danne sig et indtryk om det er noget riflen kan lide.....drop ideen om hollowpoint, spidse, og flade hagl det er salgs gimmics i de fleste tilfælde(ok der er nogen af dem der er ok). kig efter diabolo hagl dem med halv rund spids, det er de bedste...skal det være hollowpoint så jsb Hades hagl et rimeligt sikkert valg

tillykke med riflen, jeg har selv en benjamin regal med nitro piston, den har jeg modded med kuglelejer i aftrækkeren så den er hæderlig, og smidt en 3-9x40AO kikkert på ...den originale kikkert var ikke slem at se igennem, men pga af manglene adjustable opbjective (paralax) kunne POI ændre sig markant alt efter om kinden nu lå samme sted på kolben hver gang, hvis man er 2+ skytter så er det røv for vi holder ikke riflen på samme måde. med AO/paralax justering er det meget bedre (prøv selv...sæt riflen så den kigger 10+ meter væk...uden at røre ved riflen eller kikkert, kig igennem kikkert og ryk hovedet lidt rundt....du vil se trådkorset rykke sig på målet, hvis kikkerten har paralax kan man justere det væk på en given afstand

ha det sjovt og glædelig jul
pick my lock and meet my glock

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 19. dec 2022, 18:36

Takker og heldigt at jeg bestilte en æske JSB Exact også kan jeg forstå 😁…og god jul 👍
Senest rettet af Jeg vil på jagt 19. dec 2022, 21:21, rettet i alt 1 gang.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Flagg » 19. dec 2022, 21:03

Ja, det nitro system funker fint. Jeg havde en Benjamin Trail i 5.5 mm. Den var jeg ret glad for, men solgte den pga. alle besværlighederne med de nye regler.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 20. dec 2022, 15:42

Findes der et skema hvor man kan se hvornår hagl er henholdsvis lette, medium, eller tunge ?
Synes bare tit man høre den der betegnelse “tunge hagl”, men hvornår er et hagl tungt ?

Jeg har også læst mig til at min her skulle skyde bedst med tunge hagl, men ikke noget nærmere om hvilke ? 🤔

Og lige noget ris til Crosman også hvis de på nogen måde kan læse dansk, men for s…. hvor er det dumt at lave en ganske udemærket brugsanvisning med en masse guldkorn, dog udført i pixiebogsformat og med bogstaver så små at sådan en midaldrende mand skal bruge minimum godt med lys og luplampe hvis der skal gøres nogen forhåbninger om at læse hvad der står og plejer ellers ikke at have problemer med at læse noget tæt på men den der er fuldstændig ubrugelig :biggrin: …og tænker da måske sådan i det store billede så var det måske meget smart der fulgte en brugsanvisning med på et let læseligt sprog….øhh hvad koster papir ..lav den da i en størrelse så man kan læse hvad der står og hvis der skal spares så bare på engelsk så kan alle der vil være med ? 🙂👍
Senest rettet af Jeg vil på jagt 20. dec 2022, 16:12, rettet i alt 1 gang.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af C-X » 20. dec 2022, 16:02

Det hjælper ikke rigtig med et skema, for de kan være udformet helt forskelligt.
Når man har studeret emnet, i nogen tid, begynder man at få en fornemmelse af hvad der duer.

Nogle hagl er kun gode på korte distancer, andre gode ud til længere distancer (men måske overgået af førnævnte på kort hild), nogle er til bestemte formål osv. Det skal man så kombinere med at hvert enkelt luftgevær har sine præferencer.

Om et par år har su sikkert et godt lille lager, af alt muligt, og nogle flere skydere. Det er en del af legen.

Holder du dig til kvalitetshagl, så behøver du ikke stå med for mange skuffelser. Du kan også lettere sælge videre eller bytte med andre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Landbo » 20. dec 2022, 18:26

Jeg vil på jagt skrev:
20. dec 2022, 15:42
Findes der et skema hvor man kan se hvornår hagl er henholdsvis lette, medium, eller tunge ?
Synes bare tit man høre den der betegnelse “tunge hagl”, men hvornår er et hagl tungt ?

Jeg har også læst mig til at min her skulle skyde bedst med tunge hagl, men ikke noget nærmere om hvilke ? 🤔
Kender ikke noget skema hvor du kan læse dig til de tre betegnelser. Skulle jeg komme med en form for et bud på betegnelserne så de matcher til din fjeder, ville tunge hagl være alt over 10 grain, medium et sted mellem 7-10 grain og lette alt under 7 grains. Erfaringsmæssigt vil du formodentlig opnå et godt resultat med et almindelig standart diabolo hagl af anerkendt fabrikat der vejer et sted mellem 7-10 grain.

PS. Egentlig ville det være nemmere og komme med et godt bud på et hagl hvis man kendte værdien af hvad din fjeder kan leverer af kinetisk energi (i Joul eller Ft.Lbf), for så er det rimeligt nemt og finde mundingshastigheden for et givet hagl. Men den værdi opgiver Crosman mig bekendt ikke.

Hilsen Leif.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 20. dec 2022, 19:22

Takker, lige sådan nogle tal der jeg søgte..og nej jeg kan heller ikke finde nogen data på mit gevær udover at den skyder med 365 m/s eller “up to 1200 feet per second” som der står uden på kassen 🙂
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Cygnus X » 21. dec 2022, 18:58

BAM the pellet database https://airgunpelletdb.com/

pyramydair, straightshooters tester selv de rifler de sælger og har typisk listet energien i riflen....den er i footpounds of energy (fpe), google kan regne det om til menneske tal....joule og meter i sekundet......https://airgunmaniac.com/crosman-vantage-review/ siger den skyder en 15-16 fpe (husk energien ændrer sig alt efter hagl, men nu har du noget at pløkke ind i chairgun og regne på)

Chairgun app har også en database på hagl

og mon ikke der er en herinde der bor i i dit nabolag der har en chronograph (måler hastighed på projectil), så er det bare at skyde et par skud over den så ved du hvad hastighed riflen laver med et givent halg.....drøn lidt forkellige hagl i gennem så du har noget at referere til

når du så kender haglet,hastigheden og POI distancen ...kan du passende taste det ind i chairgun, så kan den fortælle dig hvor meget du skal holde over og under på en given distance.....den kan også regne ud den optimale afstand at skyde sig ind på, så hold over+under er minimeret og meget mere. Strelok app er lidt mere forvirrende at bruge men kan det samme, og med lidt held kan du endda finde din kikkert der og så kan den vise dig et billede af trådkors og hvor riflen rammer på given afstand....det billede/tabel printer jeg så ud og taper på mine rifler. f.eks under låget på kikkerts støv låg hvis du har sårn en....programmerne kan også fortælle dig hvor mange klik der skal til for at ramme lige på, men ikke alle kikkerte har gode klik på tårnene og de returnere ikke altid tilbage til Zero. på dyre $400+ kikkerte virker det som regel meget godt, hvorimod de billige kan det være et lotteri. så jeg foretrækker at lade tårnene være på billige kikkerte når den er indskudt og istedet lære hvor mange mm man skal afvige med på en given afstand.

glædelig jul alle sammen
pick my lock and meet my glock

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 21. dec 2022, 20:15

Tak for linkene, der er noget at sætte sig ind i og ja det kunne være sjovt at vide hvor hårdt den skyder eller i det hele taget skyde sammen med andre og suge noget visdom til sig :smile: …jeg har fået lidt forskellige hagl nu og jeg har pillet den der kikkert af igen, tror ikke den er noget værd…?…og så har jeg fået skudt lidt med den i dag med de faste sigtemidler og i mangel på bedre tog jeg bare et stykke pap og tegnede en prik midt på og første serie skud med de der JBS Diablo Exact ramte lidt til højre for prikken, så et par klik på sigtemidlet der sidevejs og så rammer den sgu sådan rimelig præcist, og bagefter helt uvidenskabeligt så har hunden en gammel fodbold nede i enden af haven og den kan man uden problemer ramme hver gang..jeg er svært tilfredshed indtil videre og det er knægten også :biggrin:
Senest rettet af Jeg vil på jagt 22. dec 2022, 13:18, rettet i alt 2 gange.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Landbo » 22. dec 2022, 00:30

Cygnus X skrev:
21. dec 2022, 18:58

pyramydair, straightshooters tester selv de rifler de sælger og har typisk listet energien i riflen....den er i footpounds of energy (fpe), google kan regne det om til menneske tal....joule og meter i sekundet......https://airgunmaniac.com/crosman-vantage-review/ siger den skyder en 15-16 fpe (husk energien ændrer sig alt efter hagl, men nu har du noget at pløkke ind i chairgun og regne på)

Chairgun app har også en database på hagl

glædelig jul alle sammen
Undskyld, men dit udsagn om at en luftriffels energi ændre sig med haglets vægt er mig bekendt ikke sand, faktisk er den energi som haglet bliver sendt afsted med i en given luftriffel konstant, forudsat der ikke stilles på den, hvilket der ikke kan lade sig gøre på omtalte riffel, mens mundingshastigheden varierer efter haglets vægt. Kan der stilles på riflen er det faktisk den afgivende energien man stiller på og ikke mundingshastigheden, selv om man populært omtaler det som sådan.

Ja Chairgun er et fint overskueligt program at benytte. Desværre er pellets databasen temmelig gammel og dermed ikke opdateret de sidste 3-5 år så der må brugeren selv taste data ind på nyere hagl.

God jul til alle, Leif.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af C-X » 22. dec 2022, 07:19

Englænderne har problemer med at de kan komme over de maksimale 12 ft/lbs, ved visse hagl, så energien er ikke konstant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Landbo » 23. dec 2022, 12:39

C-X skrev:
22. dec 2022, 07:19
Englænderne har problemer med at de kan komme over de maksimale 12 ft/lbs, ved visse hagl, så energien er ikke konstant.
Det er korrekt at haglets udformning, diameter samt hårdheden af materialet det er udført i også har en smule indvirkning på riflens afgivende energi, men her er vi dog nede i petitesse afdelingen.

God for og bagjul, Leif.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af C-X » 23. dec 2022, 13:25

Eller blot så simpelt, at E (kinetisk) = ½m • v²

Ved lav hastighed er høj vægt mere betydende.
Englænderne har problemet med meget tunge hagl, i deres nedtunede bøsser.

:razz: :jul:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Jeg vil på jagt » 23. dec 2022, 14:39

Så kom solen sgu og der er tilbud på dåseøl, det er først nu jeg forstår den dybere mening med udtrykket beer and guns…drik indholdet og have utrolige mængder morskab med at ramme dåsen :biggrin:

God jul derude ! :razz:
Senest rettet af Jeg vil på jagt 23. dec 2022, 15:38, rettet i alt 1 gang.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af Landbo » 23. dec 2022, 15:28

C-X skrev:
23. dec 2022, 13:25
Eller blot så simpelt, at E (kinetisk) = ½m • v²

Ved lav hastighed er høj vægt mere betydende.
Englænderne har problemet med meget tunge hagl, i deres nedtunede bøsser.

:razz: :jul:
Og så mangler du jo kun og få omsat din formel til nogle eksempler på dine "stakkels" Englænderes pinsler. :blink:

Leif.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Se min nye Crosman Vantage .177 !

Indlæg af C-X » 23. dec 2022, 16:04

Det burde nu være ret ligetil at gennemskue, hvad den vægtede faktor er, i det regnestykke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar