BSA Ultra CLX spørgsmål

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Derail » 17. maj 2022, 16:43

Jeg er blevet lidt nysgerrig på det lille BSA gevær som overvejende får gode ord med på vejen. Dog er det overvejende Britter og få Amerikanere, der har noget at sige.

Jeg har overraskende svært ved at finde BSA forhandlere i EU, og de få jeg har fundet, de har ikke et stort udvalg og slet ikke CLX.

BSA henviser til en masse distributører i EU, men ikke forhandlere, og de distributører, jeg har kigget på har været en blindgyde i forhold til at finde forhandlere.

Jeg er også lidt lun på HW110 som er meget nemmere at få fat i, men der er lidt snak om tab af kraft (igen fra Britterne).

Spørgsmål:
1. Er der nogen med praktisk erfaring med Ultra SE eller CLX? Hvad er holdningen til BSAs kvalitet?
2. Hvilke europæiske forhandere findes der/anbefales?
3. Skal jeg bare opgive og købe en HW110?
4. Er der problemer med tab af kraft i HW110 FAC versionen?
5. Jeg er venstrehåndet - Er der nogle erfaringer med at modificere selv/købe/få ombygget henholdvis BSA og HW110 til venstrehånd?

Svar på hvad I kan. :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af C-X » 17. maj 2022, 17:16

Jeg skulle mene at det nu er GAMO, der ejer BSA brandet. Tvivler på at det bidrager positivt til kvaliteten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Derail » 17. maj 2022, 18:05

C-X skrev:
17. maj 2022, 17:16
Jeg skulle mene at det nu er GAMO, der ejer BSA brandet. Tvivler på at det bidrager positivt til kvaliteten.
Det er rigtigt. BSA bliver dog stadig lavet på fabrikken i England, hvilket måske er en del af problemet.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Landbo » 17. maj 2022, 20:40

Du bør nok indse at briterne stadig ikke kan lide noget der er godt og kommer fra kontinentet. I mangel af bedre må man formode visse personer ovre there har set sig nødt til at tale godt om de Spanske farver (BSA). Den følelse er igen blevet kraftigt forstærket siden de smuttede ud af EU.

En HW110 taber jo lidt af pusten når den skal ind under Englændernes 12 fods/pund regel.

Nysgerrig, kunne du ikke tænke dig og dele et link hvor en Englænder påstår at HW110 taber "kraften" ?

Mig bekendt er det Gamo forhandlerne herhjemme, du skal kigge efter for og kunne skimte BSA.

Og nej, jeg kender ikke den BSA model du efterspørger.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Raptor357 » 17. maj 2022, 20:49

Jeg har haft en bsa r10 kortvarigt. Den var flot men den virkede ikke, den røg retur til rep, den opgav de vidst og Sonos syntes det var smartest jeg fik mine penge tilbage og købte noget andet, efterfølgende droppede Carsten (sonos) bsa da han ikke ville lægge navn til det, meget fair og efter hvad jeg kan forstå, så er skal man ville en bsa, for den vil ikke og den skal hjælpes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Tangloppen » 17. maj 2022, 21:39

Havde for 12-13 år siden en BSA Ultra, med sådan en fiks ladeknap under luftcylinderen.
Det blev et kort bekendtskab. Fandt aldrig nogle hagl den brød sig om, og aftrækket var jeg ikke imponeret over.

Min billige Harald PCP pistol er mere præcis.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Derail » 17. maj 2022, 22:12

Raptor357 skrev:
17. maj 2022, 20:49
Jeg har haft en bsa r10 kortvarigt. Den var flot men den virkede ikke, den røg retur til rep, den opgav de vidst og Sonos syntes det var smartest jeg fik mine penge tilbage og købte noget andet, efterfølgende droppede Carsten (sonos) bsa da han ikke ville lægge navn til det, meget fair og efter hvad jeg kan forstå, så er skal man ville en bsa, for den vil ikke og den skal hjælpes.
Det lyder skidt. De nye versioner skulle angiveligt være bedre. Angiveligt.

Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Derail » 17. maj 2022, 22:18

Tangloppen skrev:
17. maj 2022, 21:39
Havde for 12-13 år siden en BSA Ultra, med sådan en fiks ladeknap under luftcylinderen.
Det blev et kort bekendtskab. Fandt aldrig nogle hagl den brød sig om, og aftrækket var jeg ikke imponeret over.

Min billige Harald PCP pistol er mere præcis.
CLX udgaven er videreudviklet fra den gamle Ultra, og den bliver især rost for sin akkuratesse. Jeg har dog endnu ikke hørt noget positivt om BSA her, så er da ikke helt tændt længere. Især, hvis der ikke er dansk eller EU forhandlere. :???:

Derail
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. apr 2022, 15:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Derail » 17. maj 2022, 22:28

Landbo skrev:
17. maj 2022, 20:40
En HW110 taber jo lidt af pusten når den skal ind under Englændernes 12 fods/pund regel.

Nysgerrig, kunne du ikke tænke dig og dele et link hvor en Englænder påstår at HW110 taber "kraften" ?

Min teori er, at Englænderne netop lægger mærke til krafttabet, da de ikke har så meget kraft til at begynde med. Måske taber en FAC også lidt, men relativt mindre pga. det højere udgangspunkt.

Jeg har hørt flere omtale problemet, og løsningen er, at de sender geværet til et firma, der hedder HW100 Tuning. Jeg har ikke rigtigt fundet ud af, hvad de gør der.

Her er et eksempel https://youtu.be/HUm7GA-FDIU

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: BSA Ultra CLX spørgsmål

Indlæg af Landbo » 17. maj 2022, 23:36

Derail skrev:
17. maj 2022, 22:28
Landbo skrev:
17. maj 2022, 20:40
En HW110 taber jo lidt af pusten når den skal ind under Englændernes 12 fods/pund regel.

Nysgerrig, kunne du ikke tænke dig og dele et link hvor en Englænder påstår at HW110 taber "kraften" ?

Min teori er, at Englænderne netop lægger mærke til krafttabet, da de ikke har så meget kraft til at begynde med. Måske taber en FAC også lidt, men relativt mindre pga. det højere udgangspunkt.

Jeg har hørt flere omtale problemet, og løsningen er, at de sender geværet til et firma, der hedder HW100 Tuning. Jeg har ikke rigtigt fundet ud af, hvad de gør der.

Her er et eksempel https://youtu.be/HUm7GA-FDIU
Formoder ikke det vil ske på samme måde med en (FAC) udgave af riflen.

Den eneste jeg kan tænke mig til er grunden til den Britiske "åndenød", er at fjedren der driver hammeren på riflen bliver slappere med tiden og det gør den skyder knap så kraftigt efter et stykke tid. Det sker for alle fjedre med tiden bliver slappere, og måske er de fjedre man sætter i de Engelske udgaver af en særlig dårlig kvalitet, ja måske er de endda lavet i England. :giggle:

Det omtalte firma skifter formodentlig bare hammerfjedren ud med en af en bedre kvalitet.

Under alle omstændigheder, vil jeg personligt ikke være betænkelig ved og købe en HW110, hvis det absolut er den jeg vil have.

PS. Syntes jeg så ud af øjenkrogen at der er en af de Danske forhandlere, der tilbød og bygge riflen om til en links skytte mod indkassering af et ekstra beløb.

Hilsen Leif.

Besvar