Weirauch 100. Pros and cons? Evt nykøb

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Weirauch 100. Pros and cons? Evt nykøb

Indlæg af Altmuligmand » 27. nov 2021, 08:21

Jeg er interesseret i lidt viden om denne her model førend jeg går i forretning.
Hvordan er kvaliteten af produktet? I 4,5 mm er den opgivet til 320m/s. Kan trykket reguleres? Findes der noget tuning som gør den endnu bedre?
Mit brug vil blive træning Prs style.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Weirauch 100. Pros and cons? Evt nykøb

Indlæg af Landbo » 27. nov 2021, 17:20

Altmuligmand skrev:
27. nov 2021, 08:21
Jeg er interesseret i lidt viden om denne her model førend jeg går i forretning.
Hvordan er kvaliteten af produktet? I 4,5 mm er den opgivet til 320m/s. Kan trykket reguleres? Findes der noget tuning som gør den endnu bedre?
Mit brug vil blive træning Prs style.
Jeg formoder det du vil træne til er langdistance skydning med luft. Der tror jeg ikke du bør satse på en dinosaur som en Weirauch, der ikke ligefrem er kendt for at elske slugs. Hvis du vil skyde med hagl i en Weirauch, bør du sikre dig at du bruger så tunge hagl at mundingshastigheden kommer ned under 275 m/s, da du ellers risikere haglene sidder overalt uden for skiven. Fabrikanterne af diabolo hagl tør sjældent love dem at være egnet til skydning ud over 50 meter.

Jeg mener ikke, det på en Weirauch er muligt og stille på hammeren eller regulatoren fra udvendig side, noget jeg mener bør være en selvfølge på en moderne 2021 PCP i den prisklasse.

Du bør nok kigge efter en FX, Daystate eller den måske den prisbillige Air Venturi Avenger, som jeg personligt har konstateret skyder lige så præcist som vosses FX Impac M3, selv på over distancer ud over 50 meter med både de tunge JSB diabolo og slugs. Avengeren kan man justere både hammerspænding og regulator på fra udvendig side med en skruetrækker og en Umbraco nøgle.

Det var mine betragtninger over en velegnet luftriffel til langdistanceskydning.

Hilsen Leif.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: Weirauch 100. Pros and cons? Evt nykøb

Indlæg af Altmuligmand » 28. nov 2021, 11:36

Spændende med den Air venturi.
Vil du fortælle lidt om baggrunden for at man skal opnå de ca 270m/s
Med hensyn til Prs style skydning så tænker jeg mere på at øve skydestillinger og positioner

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Weirauch 100. Pros and cons? Evt nykøb

Indlæg af Landbo » 28. nov 2021, 14:33

Altmuligmand skrev:
28. nov 2021, 11:36
Spændende med den Air venturi.
Vil du fortælle lidt om baggrunden for at man skal opnå de ca 270m/s
Med hensyn til Prs style skydning så tænker jeg mere på at øve skydestillinger og positioner
Ja, jeg er blevet utroligt positivt overrasket over de grupper den kan lave når man kigger på prisen. Den er lavet i Kina, men det er et Amerikansk firma der har udviklet og sikkert også forsøger at kvalitetstjekke det de sender ud.

Grunden til diabolo normalt ikke kan lide højere hastigheder end 270-275 M/s, er at der går haglets hastighed fra og være subsonic (< Mach 0,8) ind i det transoniske område (> mach 0,8 og til < mach 1,2), hvor en lille unøjagtighed i haglets udførsel kan begynde og gå over i det supersoniske hastighedsområde (> mach 1) og lave overlydsbrag, hvilket giver større luftmodstand på det området af haglet, hvilket igen gør det begynder og flyve unøjagtigt (lave spiraler på dets flugt mod skiven). Et slugs form gør at det er betydeligt mere stabile ved hastigheder oppe i det transoniske område, så de kan skydes med større hastigheder end et diabolo.

Lidt læsestof om fænomenet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mach_number
https://en.wikipedia.org/wiki/Transonic
https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_speed

Ja ok med Prs style skydning, googlede fænomenet og fandt denne side hvor en hurtig gennemgang fik mig til og tro det drejede sig om langdistanseskydning: https://coldborerange.safeticket.dk/530 ... h_50_Shots

Hilsen Leif.

Besvar