"Monster'et"/Luftgeværenes T-Rex... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

"Monster'et"/Luftgeværenes T-Rex... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af Happy » 30. okt 2021, 16:02

IMG_20211030_145244_compress44.jpg
Luftgeværerne's T-Rex - Hatsan Torpedo155 et vaskeægte "monster" (beklager at billedet vender på hovedet).

Synes at det høre hjemme/med i en hver samling.

Det kræver sin skytte, er tungt voldsomt og primitivt...

Konstruktionen gør at det aldrig bliver et ultimativt præssions-våben ! Man kan dog sagtens ramme med det på kortere afstande... På 15 meter (monteret med Walther kikkert) har jeg fjernet center-pletten på en pistol skive med 10 skud... (Kan man håndtere geværet dør rotten definitivt !).

Man kan diskutere om at det er et våben som bør findes i cal 177/4,5 mm. Sagt som at det er - har alt for meget kraft til denne cal.

Jeg "elsker" min Hatsan Torpedo 155. Jeg kan li konstruktionen og enkeltheden i denne. Modsat nogen finder jeg finnish'en ok...

Men jeg mener personligt ikke at det burde være lovligt at sælge denne i full-power (42 J) udgave i cal 177. Skudstyrken er simpelthen for voldsom med tunge hagl. Og geværet splitter på sigt sig selv ad.

Mener at vi skal kunne tale og diskutere om hvad at en fornuftig/meningsfuld (energi) grænse for cal 177 er/vil være skydningsmæssigt.

Demokratiets Grundsten - Ytringsfriheden (fredelig menings og talefrihed.) skal Vi som Er Demokrater stå vagt om !
Senest rettet af Happy 31. okt 2021, 14:33, rettet i alt 6 gange.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 465 times
Been thanked: 26 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Johannes » 30. okt 2021, 17:09

Så du ønsker flere forbud?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Kenned » 30. okt 2021, 18:19

Johannes skrev:
30. okt 2021, 17:09
Så du ønsker flere forbud?
JEG ønsker personligt ikke flere forbud(tværtimod) men jeg kan undre mig over HVAD der er lovligt og hvad der er ulovligt.

Hvorfor er 5,5 mm luftgevær tilladelseskrævende når 4,5 ikke er?(prøv at skyde på ballistisk gel med begge to). Hvorfor er fx cannabis ulovligt men alkohol lovligt(det suverænt mest skadelige rusmiddel vi har) osv. osv.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Happy » 30. okt 2021, 18:22

Johannes skrev:
30. okt 2021, 17:09
Så du ønsker flere forbud?
Kort svar 🙂

Jeg vil personligt intet have imod at Hatsan Torpedo blev forbudt i full-power udgave i cal 177 (Den giver reelt ingen mening men den kraft i denne kaliber.). Jeg ser den gerne med en skudstyrke som bedre match'er i denne cal (gir skydningsmæssig mening).

Måske upopulært blandt nogle, men jeg så gerne personligt en max Joule grænse for alle cal 177 luftvåben.

Betyder det at jeg går ind for flere forbud må mit svar på dit spørgsmål nødvendigvis være ja.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Happy » 30. okt 2021, 18:25

Kenned skrev:
30. okt 2021, 18:19
Johannes skrev:
30. okt 2021, 17:09
Så du ønsker flere forbud?
JEG ønsker personligt ikke flere forbud(tværtimod) men jeg kan undre mig over HVAD der er lovligt og hvad der er ulovligt.

Hvorfor er 5,5 mm luftgevær tilladelseskrævende når 4,5 ikke er?(prøv at skyde på ballistisk gel med begge to). Hvorfor er fx cannabis ulovligt men alkohol lovligt(det suverænt mest skadelige rusmiddel vi har) osv. osv.

Hilsen Kenneth
5,5 forbudet handler om noget andet tror jeg... Nemlig at nogle fandt ud af at løbene kunne bruges til noget andet.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Slettes2 » 30. okt 2021, 18:28

Jeg har godt nok også svært ved at se, at det skulle være i nogens interesse at råbe om om at vi luftskytter gerne selv vil reguleres noget mere.

Alt over 4,5mm forsvandt, vi må ikke eje en co2 drevet luftskyder, vi må ikke hænge en natkikkert på et 4,5mm luftgevær osv. og nu skal vi så også til at se på hvor hårdt dem vi må købe må skyde?

En Hatsan som den omtalte er vel ikke rigtigt hverken fugl eller fisk. Den bliver aldrig interessant for dem der nørder præcision, til skadedyrsbekæmpelse bliver den i mine øjne aldrig interessant da egenpræcisionen er for dårlig, den æder kikkerter og med tiden også selv.

Folk med ureelle hensigter vælger den nok heller ikke til drive by shootings selvom den temmelig sikkert ville nive noget på en kold lårbasse, men jeg ser helt ærligt ikke dens farlighed eller problematik, med mindre nogen selvfølgelig vælger at bruge den som slagvåben.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Happy » 30. okt 2021, 18:34

Luftskipper skrev:
30. okt 2021, 18:28
Jeg har godt nok også svært ved at se, at det skulle være i nogens interesse at råbe om om at vi luftskytter gerne selv vil reguleres noget mere.

Alt over 4,5mm forsvandt, vi må ikke eje en co2 drevet luftskyder, vi må ikke hænge en natkikkert på et 4,5mm luftgevær osv. og nu skal vi så også til at se på hvor hårdt dem vi må købe må skyde?

En Hatsan som den omtalte er vel ikke rigtigt hverken fugl eller fisk. Den bliver aldrig interessant for dem der nørder præcision, til skadedyrsbekæmpelse bliver den i mine øjne aldrig interessant da egenpræcisionen er for dårlig, den æder kikkerter og med tiden også selv.

Folk med ureelle hensigter vælger den nok heller ikke til drive by shootings selvom den temmelig sikkert ville nive noget på en kold lårbasse, men jeg ser helt ærligt ikke dens farlighed eller problematik, med mindre nogen selvfølgelig vælger at bruge den som slagvåben.
Det er din mening og denne har du lov til at have 🙂

(Det handler ikke om at "Råbe Op"... Jeg tilkendegiver min blot min personlige mening (og forsøger, at gøre dette Sagligt...). Jeg er ikke bange for sandheden.. Jeg er ikke bange for at tage "ømme' emner op... Og Jeg føler intet behov for, at slette "sms'er"...).

Og jeg kan sagtens respektere, at nogle har en anden holdning...
Senest rettet af Happy 30. okt 2021, 18:50, rettet i alt 5 gange.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Ingsorsi » 30. okt 2021, 18:36

Happy skrev:
30. okt 2021, 18:25
Kenned skrev:
30. okt 2021, 18:19
Johannes skrev:
30. okt 2021, 17:09
Så du ønsker flere forbud?
JEG ønsker personligt ikke flere forbud(tværtimod) men jeg kan undre mig over HVAD der er lovligt og hvad der er ulovligt.

Hvorfor er 5,5 mm luftgevær tilladelseskrævende når 4,5 ikke er?(prøv at skyde på ballistisk gel med begge to). Hvorfor er fx cannabis ulovligt men alkohol lovligt(det suverænt mest skadelige rusmiddel vi har) osv. osv.

Hilsen Kenneth
5,5 forbudet handler om noget andet tror jeg... Nemlig at nogle fandt ud af at løbene kunne bruges til noget andet.
Hvad kan de bruges til? Og hvem har misbrugt det i praksis og hvordan ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af C-X » 30. okt 2021, 18:49

Nogle mennesker burde bare tage og lade være...

TTT

viewtopic.php?f=21&t=67267
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Happy » 30. okt 2021, 18:56

C-X skrev:
30. okt 2021, 18:49
Nogle mennesker burde bare tage og lade være...

TTT

viewtopic.php?f=21&t=67267
Der er rigtig mange ting nogle burde lade være med...

Engang mente nogle, at andre ikke måtte sige "at jorden var og er rund" og nogle tror, den dag idag, gud-hjælpe-mig stadigvæk på at den er flad...

Lidt det samme, at vi ser her her vil jeg mene...

Dejligt at der findes forskellige holdninger 👍
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3360
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Flugteren » 30. okt 2021, 19:16

Medlemmer af et Våbenforum, som går ind for yderligere stramninger af den i forvejen smalle frihed, vi har angående våben her i DK. Det troede jeg ikke, at jeg skulle slutte ugen af med, og jeg har ellers oplevet en del i den forløbne uge.

Ja, jeg forstår det ikke, Happy. :what:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Lycon » 30. okt 2021, 22:39

Flugteren skrev:
30. okt 2021, 19:16
Medlemmer af et Våbenforum, som går ind for yderligere stramninger af den i forvejen smalle frihed, vi har angående våben her i DK. Det troede jeg ikke, at jeg skulle slutte ugen af med, og jeg har ellers oplevet en del i den forløbne uge.

Ja, jeg forstår det ikke, Happy. :what:
Jeg er enig, og slemt skuffet over den holdning om at vi skal yderligere reguleres.
Vi er sgu vores egen værste fjende. Og vi har jo set det før, ingen nævnt ingen glemt. :neutral:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af Landbo » 30. okt 2021, 23:35

Happy skrev:
30. okt 2021, 16:02
IMG_20211030_145244_compress44.jpg

Luftgeværerne's T-Rex - Hatsan Torpedo155 et vaskeægte monster (beklager at billedet vender på hovedet).

Synes at det høre hjemme/med i en hver samling.

Det kræver sin skytte, er tungt voldsomt og primitivt...

Konstruktionen gør at det aldrig bliver et ultimativt præssions-våben ! Man kan dog sagtens ramme med det på kortere afstande... På 15 meter (monteret med Walther kikkert) har jeg fjernet center-pletten på en pistol skive med 10 skud...

Man kan diskutere om at det er et våben som bør findes i cal 177/4,5 mm. Sagt som at det er - har alt for meget kraft til denne cal.

Jeg "elsker" min Hatsan Torpedo 155. Jeg kan li konstruktionen og enkeltheden i denne. Modsat nogen finder jeg finnish'en ok...

Men jeg mener personligt ikke at det burde være lovligt at sælge denne i full-power (42 J) udgave i cal 177. Skudstyrken er simpelthen for voldsom med tunge hagl. Og geværet splitter på sigt sig selv ad.

Mener at vi skal kunne tale og diskutere om hvad at en fornuftig/meningsfuld (energi) grænse for cal 177 er/vil være skydningsmæssigt.
Ho ho, det kan da ikke være din mening at du synes en "ærtebøsse" som din Hatsan skal forbydes på grund af at den er "for" kraftig!

Jeg har faktisk målt på en Hatsan magen til din for et stykke tid siden og har kunnet finde strengene frem igen på min telefon. Kan ikke huske specifikt hvad det var for fem fabrikanters hagl og type jeg puttede 5 af i bøssen for/til hver vægtklasse, men resultatet ser du her nedenfor:

192 m/s med 16,42 grain, hvilket giver 20 Joule.
205 m/s med 16,02 grain, hvilket giver 19,5 Joule.
220 m/s med 13,43 grain, hvilket giver 21,21 Joule.
265 m/s med 8,64 grain, hvilket giver 19,08 Joule.
382 m/s med 5,56 grain, hvilket giver 12,62 Joule.

Så vil jeg lade folk grine ud over de 47J, som Hatsan'en angiveligt skulle kunne levere idet jeg vil kalde den en 20 Joule, der dog levere en enorm "rekyl" for selv en fjederluftbøsse. :blink:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 31. okt 2021, 14:57, rettet i alt 2 gange.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af C-X » 31. okt 2021, 01:40

Jeg tænker, at alle de der har en PCP i .177 lige nu, er rigtig glade for deres "gode kammerat", der foreslår at deres skydere bliver forbudte, som mange af dem allerede har oplevet én gang.
For ham er det frit at mene sådan, for han føler ikke han har noget i klemme, og så kan han lige samtidig fremhæve sig selv og sin glæde over en sygt kraftig fjederbøsse...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Monster'et... Elsket og Hadet...

Indlæg af tcdk3200 » 31. okt 2021, 03:34

Happy skrev:
30. okt 2021, 18:22
Johannes skrev:
30. okt 2021, 17:09
Så du ønsker flere forbud?
Kort svar 🙂

Jeg vil personligt intet have imod at Hatsan Torpedo blev forbudt i full-power udgave i cal 177 (Den giver reelt ingen mening men den kraft i denne kaliber.). Jeg ser den gerne med en skudstyrke som bedre match'er i denne cal (gir skydningsmæssig mening).

Måske upopulært blandt nogle, men jeg så gerne personligt en max Joule grænse for alle cal 177 luftvåben.

Betyder det at jeg går ind for flere forbud må mit svar på dit spørgsmål nødvendigvis være ja.
:wall:

Tak skæbne.
Jeg tror bare jeg slipper tastaturet inden jeg kommer til t skrive noget jeg måske fortryder.
Ikke mindst når jeg kigger over på mit våbenskab der er proppet med skønne luftrifler i alt fra 5,5 til 9 mm, som står og ruster på en dispensations tilladelse fordi nogen mente at det er da for galt med al den personlige frihed, og at det var nødvendigt at smadre min gamle hobby helt og aldeles.

Det har taget mig over 10 år at genfinde lysten til luftvåben igen og jeg har lige ofret en mindre formue på rifler, hagl, kikkertsigter, trykluft flasker, kompressor mm, og gud hjælpme om der så ikke er folk der starter forfra med at smide skår i glæden :mad:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: "Monster'et"... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af Kenned » 31. okt 2021, 13:09

Roooolig nu…

Der er én der har ytret SIN mening om hvor kraftige luftgeværer bør være efter HANS mening, og så er der seriøst folk herinde der mener at han har gjort noget forkert?

Vi har alle vores mening på forskellige områder. Der er folk herinde som mener at våbenloven i DK bør være lige så lempelig som i USA, og dem er JEG så uenig med. Skal det ikke være tilladt at give sin mening til kende på lovområdet hvis den går imod flertallet herinde ???

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Monster'et"... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af C-X » 31. okt 2021, 13:28

Der var også nogle flinke og rare våbenhandlere, der ytrede deres holdninger til begrænsninger udi ejerskab af luftgeværer, for et årti siden. Dem har vi været glade for lige siden.

Vi sætter også stor pris på jægere, der selvretfærdigt fremhæver deres egen jagtform, ved at nedgøre andres.
En fisk skal naturligvis også helst fanges på tørflue uden modtager og genudsættes, på mest ædel manér, alt andet er faktisk svineri og dyremishandling :smile:

Hul i om man fodrer den samlede mængde af antier, på den anden side af hegnet, man har jo ytret sin "saglige holdning". Nogle gange helt uden at være hverken saglig, reflektere over omfanget af sine illusioner, indgå i debatten man starter, eller stå på mål for sine ytringer. Så starter man bare nogle flere tråde og fortsætter med at bruge sin ytringsfrihed :10:

Jeg er faktisk forbløffet over roligheden herinde :NVFrules:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: "Monster'et"/Luftgeværenes T-Rex... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af T-REX » 31. okt 2021, 15:27

:NVFrules:
Jeg synes det er dejligt, at NVF favner så bredt, at der er plads til langt de fleste, så længe de ikke tramper i spinaten. :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: "Monster'et"/Luftgeværenes T-Rex... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af PM7400 » 3. nov 2021, 16:38

JRexA skrev:
31. okt 2021, 15:27
:NVFrules:
Jeg synes det er dejligt, at NVF favner så bredt, at der er plads til langt de fleste, så længe de ikke tramper i spinaten. :biggrin:
Helt enig. Og Hr. Happy skrev jo ikke at han ville have tyske tilstande med 7,5 joule som max. I så fald tror jeg også tråden her sprængte alle rekorder i antal svar :biggrin:
Love og regler (mange åndssvage) er der nok af, så lad os slippe for flere af den slags.

Bemærker dog at hr. Happy oploader billede i sit indlæg. Det er da vist første gang, så tillykke med de teknologiske fremskridt Happy
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Monster'et"/Luftgeværenes T-Rex... Elsket og Hadet... Hatsan Torpedo 155

Indlæg af C-X » 3. nov 2021, 16:47

Problemet med grænser udi energi er, at man med én type hagl er under og en anden kan være over. Med det danske politi, og deres historik med foldeknive, der ville jeg ikke føle mig tryg, som ejer af et luftgevær, i nærheden af en given grænse, eller et justerbart ditto.

Den danske lov er måske ulogisk, men let at overholde og ligeledes at dømme ud fra.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar