Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 15. okt 2021, 03:37

baghistorie....kan springes over...da vi flytede fra DK til USA, Massachusetts (en stat jeg stadig ikke kan stave til). jeg brugte meget tid her på forummet og på Talon Airguns fora ....her rendte jeg ind i en gut der boede 2 timer fra mig ude på Cape Cod. vi brændte meget tid af sammen, med at jage hvad der nu var lovligt med luftgevær....og så tunede vi vores skydere, jeg ombyggede min Talon SS .22 til en .457 med quackenbush løb og ca 600fpe med 500gr slug....dengang var airarms ikke blevet royale endnu, og jeg havde sparet sammen til en AA410ERB (den længste og kraftigste) i .22 ...630$ fra pyramydair med kupon. flot skyder, præcis, magazin, shroud. jeg pløkkede et hav af egern 500+ med den riffel. min kammerat var så imponeret af min riffel som var den gamle version med 16mm shroud og lade bolt....så da de kom ud med en ny med 20mm shroud og sidelever så købte han en. og sammen rendte vi rundt og pløkkede egern med vores lange rifler. på et tidspunkt havde jeg fået nok af længden og jeg byttede med en gut der havde carbin udgaven og ønskede sig den lange. carbinen er ikke så kraftig som den lange...og kun ca 20 skud inden der skulle holdes over. men da jeg sjældent skød mere en 10 skud på en jagt var det ok og 27 fpe er ikke at kimse af....og så flyttede jeg...det er 15 år siden....og Massachusetts ændrede på deres lovgivning så min kammerat som også er indvandrer (fra england) nu kunne købe krudt våben....så hans luftgevære stod og samlede støv.

jeg snakkede med ham for et par uger siden, det ikke så meget vi får snakket...han skrev og spurgte om jeg ville med på en jagt...han vidste ikke helt hvad vi skulle jage eller hvor...men han syntes det kunne være sjovt og jeg er enig....men så faldt snakken på AA410 og han siger hans 410 blot samler støv om jeg vil have den....jeg spurgte hvorfor han ikke bare sælger den...og han siger "you'll see"

START HER

riflen kom idag, ok jeg forstår ...man kan finde dem til under 300$ på ebay....og med maling og mods ja så tror jeg sq ikke han kunne få 300 for den...oringene var for det meste rådne, så den lækkede....han har boret hul i tanken og smidt regulator i den...ikke helt sikker på hvilken regulator, og han kan ikke huske hvem der lavede den heller
PXL_20211014_170728045.jpg
heldigvis havde jeg bestilt 2 oring kits, da jeg fiksede min egen...så det var en leg at lige skifte dem alle sammen....i våbenskabet lå der en Tasco Kikkert, med ringe på (den bedste mega billig kikkert 30$...eller det var det for 15 år siden...måske stadig ?)
PXL_20211014_191341739.jpg
hmm, lader til den ikke kan åbne ventilen helt ved 100 bar, ognår den falder af regulator og trykket der skal overkommes falder så stiger hastigheden...da jeg allerede har en 20 fpe AA410, så vil jeg gerne have at denne her levere 28-32 fpe....men det er projekt der må vente til weekenden

har lige bestil en lyddæmper dims fra donnyfl så jeg kan smide en dæmper på riflen da den er født med indvendig gevind...de tossede de englændere


nå men luften pev ikke ligefrem ud af riflen mere...regulatoren levere ca 100 bar....så det var tid til at løbe lidt hagl igennem den....jeg har kun 2700-2800 psi i min "lavtryks" tank....så det er der jeg startede med 16gr JSB halg
e717daad-44fd-4e35-8cf7-d10ceb3aa4bb.png
Senest rettet af Cygnus X 18. okt 2021, 18:50, rettet i alt 1 gang.
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 15. okt 2021, 19:04

er i gang med at pille riflen fra hinanden, og kan se min kammerrat Yellow Ninja (YN fra nu af) har haft gang i fræseren og udvidet plenum
PXL_20211015_162653269.jpg
jeg lavede to de-pinger her til morgen da riflens store tank har det med at ringe...det er ikke så udtalt i cabinens lille tank...man lavede en til den også
PXL_20211015_163022285.jpg
fandt ud af at regulator er en Audrius, men har ikke kunne finde en manual til den....der er en pinol skrue på lavtryks siden og en finger justering på højtryks siden, men den virker meget stram, så jeg ved ikke helt om pinol skruen skal løsnes før man justerer på højtryks siden....hvis nogen af jer ved hvordan man justere den, vil jeg emeget gerne have det at vide
PXL_20211015_163032276.jpg
nu skal jeg jeg hive recieveren fra hinanden, og se på hammer siden, om hvad der gør at den ikke kan slå ventilen helt åbent....jeg har tre ideer til hvorfor.....1 den har stået ladet i lang tid, og fjederen er blevet slap....eller 2 hammer guiden har fedt på sig fra fabrikken, og kan have samlet snask og friktionen er gået op...eller 3 han har skiftet fjeder til en non-FAC fjeder

jeg syntes det er synd at skæftet er grønt, er der nogen der ved hvordan man kan strippe malingen af ...specielt i stiplingen, så jeg kan få den tilbage til træfarve......alternativt må jeg have fat i nogen andre camo farver og bruger svampe metoden til at give den lidt camo effekt
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 16. okt 2021, 22:02

det var som jeg havde gættet hammer fjederen, YN havde forkortet den da han ville have en skyder under 20 fpe til Field Target
PXL_20211015_175752815.jpg
modded fjeder vs FAC
i kender det nok....istedet for kun at rode med 1 variable...så skulle jeg rode med 2....jeg skruede op for regulator ca 130bar.....og monterede FAC fjeder...min lavtryks dykker tank har kun 2400-2500 psi i sig så det er hvad riflen bliver fyldt til i alle test i denne tråd....de mange fyldninger fra tom tager en del luft, men det er en stor dykker tank, så den falder kun 100psi pr 3-4 riffel fyldninger


nu sker der ting, regulatoren skulle lige vænde sig til tingene...men den brændte luft af som en sindsyg, så der gik ikke mere end 15 skud så røg den af regulator, og den støjer da den kun har sin shroud og ingen dæmper (stumper bestilt)
FAC +135bar.png
FAC Fjeder, Reg 135bar
drejede regulator lidt ned til 130 bar.....perfect ! men kors den larmer, ventilen står åbent alt for længe
Fac +130 bar.png
FAC Fjeder, Reg 130bar
snittede lidt af hammeren, da den er lavet til at slå en ventil åben ved 200 bar...og nu ser den kun en 120bar ...så tog 2mm af hammeren hvilket også giver mindre preload af hammerfjederen
PXL_20211015_204850179.jpg
trimmed hammer preload and weight
FAC + 130bar + light hammer.png
FAC Fjeder, 120-125 bar, trimmed hammer preload and weight
øv den larmer mere og laver mindre power, men det giver mining, der er mindre tryk til at lukke ventilen så mere støj, men også mindre preload...så ok...men med den tanke så skulle hastigheden stige hvis jeg sænker trykket lidt mere....110 bar
FAC +110 BAR + Less preloaded HS.png
FAC Fjeder, 110-115 bar, trimmed hammer preload and weight
set i bak spejlet skulle jeg have stoppet der....men riflen er nu på sit højeste lyd niveau...så der skal rodes mere...hammeren må være for tung eller retur fjederen for slap, så jeg snittede lidt af hammeren, den er noget lort at snitte i ...den æder HSS stål til morgenmad...så gang i carbid bittene. og det hjælper ikke at, dreje bænken trænger til at blive strammet op.....drejede regulator op til 120 for at prøve at få ventilen til at lukke i lidt hurtigere, og lavede en 4mm shim ud af an gammel skrue, for at øge preload på retur fjederen, ja det er hele 3 ting på en gang :oops:
PXL_20211015_231504838.jpg
4mm return spring preload
PXL_20211015_231510411.jpg
4mm return spring preload
PXL_20211016_001446242.jpg
Lightened HAmmer
FAC +120 bar + less preload + lighter hammer.png
FAC Fjeder, 120 bar, trimmed and lightened hammer, 4mm return spring preload

ok det hjalp en lille bitte smule på lyden....men nu kan hammeren ikke klappe ventilen åben nok til at få fart på....

Mine TANKER....hvis i har forslag/tanker vil jeg meget gerne høre dem
jeg tænker at øge preload på hammer fjederen en smule for at kompensere for hammerens lettere vægt....jeg ved riflen kan lave 30 fpe ved 110-120 bar....det er et spg om hvordan den laver den power....som en fjeder riffel der laver max tryk meget hurtigt, eller som PCP med langt pust fra ventilen, lad os kalde det for pusterør, jeg vil helt have en middel ting....kraftigt pust, men ventil der lukker hurtigt så luften ikke bliver spildt på at støje fra mundingen....jeg kunne smide en dæmper på riflen når stumperne kommer, men en dæmper laver blot en lang riffel længere og det kan jeg ikke lide

så..der er mange muligheder

1 mere preload for at give hammeren sin enerti tilbage
2 lettere hammeren mere, og øge HS preload for at få hammeren til at lukke hurtigere
3 mindre RS preload
4 højere regulator tryk, for at få ventilen til at lukke hurtigere
5 en kombo, 130 bar reg, sammen med mindre RS preload, og lettere hammer med mere preload

:???:
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 17. okt 2021, 01:30

endnu en dag

smed en 2mm skive på hammeren for at få lidt mere preload af HS, regulator er skudt til og er faldet 5 bar, til 115bar.....2300 psi fill (det er hvad der er tilbage på dykker tanken)
FAC +115 bar + 2mm hammer  preload + lighter hammer, RS 4mm preload 2250 psi fill.png
FAC +115 bar + 2mm hammer preload + lighter hammer, RS 4mm preload 2300 psi fill
der var lige 8 skud tilbage i magasinet, så samme streng som ovenfor, med de sidste 8 skud
FAC +115 bar + 2mm hammer  preload + lighter hammer, RS 4mm preload 2250 psi fill +rest of magazine.png
FAC +115 bar + 2mm hammer preload + lighter hammer, RS 4mm preload 2250 psi fill +rest of magazine
riflen larmer lidt for meget, 894 fps (272ms), 28.2 fpe...pga af larm kan jeg ikke rigtig se om den er præcis her en varm weekend hvor folk er uden for....når der kommer en dæmper på så bliver det nok godt....
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Sort » 17. okt 2021, 13:55

Nå du kigger også forbi igen, hyggeligt at se dig.

Audreius regulatoren justeres på den rulletered skrue i toppen (som er stram) jo strammere, desto mindre tryk i dit prechamber.
Jeg tror min står med omkring 120 bar og det er så en X-fac med lidt længere løb.

Min skulle have hammerfjederen lettet med (jeg tror det var) 1 2/3 vindinger og en genvarmning til rødglødende for at lave den flad i enden. Nemmeste måde at gøre det pænt på er nok at finde en stang der passer i fjederen, med en krave fjederen stopper på og så varme stang/krave, til fjederen bliver blød og kan trykkes sammen i enden.
Da jeg lavede mit mod, Fjernede jeg powerjustering og øgede flow fra ventil til løb til max (lidt ovalt hul, nok 6mm i længden og omkring 5 i bredden)

Jeg vil tro tråden hvor battler britton, prestone, Rixen og undertegnede rodede med det stadig findes her og eller på airarms forum.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Werecat » 17. okt 2021, 14:40

I am humbled. Hvis jeg forstod halvdelen af den indsigt der lægges for dagen i dine indlæg, behøvede jeg ikke at sende min impact til krale for at blive tunet og repareret efter jeg havde forsøgt at installere powerplenum selv (at deres tunig var til at lukke op og skide i er så noget andet... :evil: ).

Og Sort! Velkommen tilbage. Du har været savnet :razz:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af BentxBetjent » 17. okt 2021, 14:44

Werecat skrev:
17. okt 2021, 14:40
I am humbled. Hvis jeg forstod halvdelen af den indsigt der lægges for dagen i dine indlæg, behøvede jeg ikke at sende min impact til krale for at blive tunet og repareret efter jeg havde forsøgt at installere powerplenum selv (at deres tunig var til at lukke op og skide i er så noget andet... :evil: ).

Og Sort! Velkommen tilbage. Du har været savnet :razz:
Bare du bruger kræfterne på at reparere os andre, så er det vist helt fint.. :Hug:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Sort » 17. okt 2021, 15:26

Werecat skrev:
17. okt 2021, 14:40
I am humbled. Hvis jeg forstod halvdelen af den indsigt der lægges for dagen i dine indlæg, behøvede jeg ikke at sende min impact til krale for at blive tunet og repareret efter jeg havde forsøgt at installere powerplenum selv (at deres tunig var til at lukke op og skide i er så noget andet... :evil: ).

Og Sort! Velkommen tilbage. Du har været savnet :razz:
hmm powerplenum.. Jeg kan se jeg har kigget væk imens i andre fik et nyt buzzword, nu skal jeg google og alt muligt,

Der går lige lidt tid før jeg tager skydere til service igen, men savner det da lidt. Er muligvis blevet rodet ind i noget hardball tuning eller jeg kom til at sige ja til et spil som gæst og fandt ud af hvor tarveligt noget skrammel folk tager penge for i hardball.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 17. okt 2021, 21:35

hey sort...hyggeligt at høre fra dig...sjovt du har rodet med samme projecter...jeg må lige se om jeg kan grave den gamle tråd frem

@werecat, har rodet med PCP gevære i over 20 år.....der er stadig magi jeg ikke helt forstår, men et sæt med forskellige oringe, en skydelære og en bøtte silikonefedt kan man nå langt.....en impact er det bare at måle og notere hvad du har justeret på, så det skal du ikke være bange for....og hvis skittet lækker er det typisk blot en oring der skal skiftes.....hvad der irretere mig er at alle har deres egen fremgangs måde...der må være en optimal måde at gå frem på

tilbage til AA410....jeg har både en gammel carbin med 16mm shroud og bolt....og lidt nyere med sidelever og 20mm shroud, det er den længste version og det er den jeg roder med i denne tråd, regulator er ca 115 bar

jeg ved ikke helt hvad jeg har forestillet mig....og jeg sammenligner med mine andre rifler....støj er et problem, jeg må lovligt ikke skyde inden for bygrænsen, selv NERF skum darts er teknisk set forbudt....så støj er noget jeg tager seriøst...men jeg er også amerikaniseret og vil gerne havde lidt fart i haglene :-).....imho er støj=spildt luft=færre skud pr fyldning

så spørgsmålet er

hvor mange skud kan jeg forvente per fyldning ved 30 fpe
er det mulig at den ikke støjer med blot shroud, eller skal der dæmper på ved de hastigheder
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 17. okt 2021, 22:01

er det denne tråd viewtopic.php?f=49&t=45179 ?

jeg kan se jeg er tæt på de 275m/s og når jeg få stumperne til at montere en dæmper med kan jeg teste om jeg også kan få 50 skud

ved ikke om det er den rette måde at regne på men min bruger ca 2 bar pr skud.....fra 155 bar til 115, ca 20 skud.....så hvis jeg fylder til 206 bar (3000psi) så skulle det være 45 skud....så tæt på hvad Rixen fik ud af sin

ville gerne have riflenikke behøvede en dæmper men det er nok ikke muligt med så meget fart på
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Sort » 17. okt 2021, 22:14

30 fpe er 40J så imkring 280m/s med 1 grams hagl ( 16 grains JSB, aka NVF hagl).
Min x-fac er ikke speciel stille ved den power og den har lidt mere pibe at gøre det med. Jeg har rodet lidt med ideer om at lave en større halvmåneformet shroud, men hænger lidt fast i fremstillingen.

Grunden til at jeg gjorde hammerfjederen lettere, var at jeg antog at den originale var kraftig nok til at åbne ventilen ved fuldt tanktryk, hvilket jo aldrig vil forekomme i et reguleret våben, derfor vil den originale åbne ventilen for meget og derved spilde luft (samme ide som strammere lukkefjeder, men min filosofi er at mindre er bedre end mere)

Jeg tror den tråd du linker er Rixens resumee, den originale var mindst tre sider lang og havde diverse eksperimenteren og tænkeri med. AirArmsForum har vist kun resumee udgaven.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Cygnus X » 18. okt 2021, 06:01

troede min hed ERB...men det ikke....sorry for forvirring...ved faktisk ikke hvad forskellen er ...ERB var den længste udgave med 16mm shroud....
PXL_20211018_000057891.jpg
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt projekt AA410ERB SL

Indlæg af Sort » 18. okt 2021, 18:59

Jeg tror min er fra før de lavede karabiner, den er i hvert fald sådan omkring som en M1 Garand i længden. Som jeg husker det er min købt et lille års tid før AA lancerede en ny model med regulator fra fabrikken (tror det må være 510 modellerne)
Jeg måler piben på min og tjekker navnet når jeg kommer hjemengang i morgen aften, så ved vi hvad vi sammenligner.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 18. okt 2021, 20:04

så den lange er ca 62cm incl shroud, endcap etc, og den korte ca 43, incl shroud men uden dæmper (+-2cm da jeg ikke gider fjerne dæmperen på den)
PXL_20211018_180106593.jpg
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 20. okt 2021, 03:03

GRRR mit typiske held....Donnyfl sendte mig den forkerte adapter....nå så kan jeg vente endnu en uge på at teste riflen :wall:
PXL_20211020_004756574.jpg
PXL_20211020_004756574.jpg (122.44 KiB) Vist 3023 gange

det er vist en ataman adapter
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 20. okt 2021, 18:11

nå det begyndte at små dryppe.....dvs californiske folk straks springer i deres biler og giver sig til at glide rundt på de sæbe glatte veje...det udnytter jeg så til lige at skyde en streng

hastigheden er steget en smule....ved ikke hvorfor...det er køligere i dag så alt burde gå lidt strammere....hvad ved jeg
kun 35 skud på regulator, andre har fået 50 skud...der må skrues noget mere

jeg tror jeg prøver at fjerne preload på retur fjederen, og så smider jeg en hammer fjeder i der er snittet, og preloader den indtil ønsket hastighed er nået...
FAC +115 bar + 2mm hammer  preload + lighter hammer, RS 4mm preload 3000 psi fill.png
FAC +115 bar + 2mm hammer preload + lighter hammer, RS 4mm preload 3000 psi fill
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 20. okt 2021, 19:34

et hurtigt skift af hammerfjeder (HS) til en der er skåret ned og så fjernede jeg preload af retur fjeder (RS)

jeg beholdte 2mm preload plastic på hammeren, men smed en spændeskive bag ved fjeder styret hvilket giver 1mm mere preload

hammeren lettede sig selv et par gram, AA's hammer er lavet er af noget sten hårdt metal...mine HSS bits kan ikke rigtig holde til at snitte i den....der skal carbid til ....så jeg tror da jeg kortede lidt af hammeren så er det mega hårde med sprøde metal der flækkede af....der er ligesom en bøsning inden i hammeren der er lavet af noget andet materiale...
Broken hammer.jpg
hurtig 10 skud for at se hvor jeg er henne.....riflen blev noget mere stille, hvilket er godt...men jeg kunne godt tænke mig en 30fps (10ms) mere bare lige for at max'e riflens potentiale ud.....

spg er om jeg skal skrue op for regulator, eller øge hammer preload ???? det er noget nemmere blot at øge preload...så det er nok der jeg starter.
Rixen fik ca 900fps ud af sin og 50 skud....hvilket nogenlunde passer med mit mål for denne riffel
cut HS +2mm HS preload + washer preload + 2200psi fil.png
cut HS +115bar +2mm HS preload + washer preload + 2200psi fil
jeg syntes 10 fps spread er lige lovligt højt....men det er "kun 3ms" hvis man måler i menneske mål...det er måske ok....det er også på første skud efter fyldning...det hele kan falde på plads med lidt skydning
pick my lock and meet my glock

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Slettes3 » 20. okt 2021, 21:29

Hatten af for dem der kan nørde og hitte alt det ud med pneumatik.

My hats of. I bow in the dust :thumbup:

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 20. okt 2021, 22:04

PXL_20211020_182516907.jpg
smed en 4.5mm fjeder spacer på hammeren. 2mm mere end sidste streng, dat gav ca 5 fps mere fra 870 til 875fps.....fjederen er nok presset forbi det punkt hvor der ikke er mere at hente
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Sort » 20. okt 2021, 22:17

Hammeren selv er i en slags værktøjsstål. jeg går ud fra det er for at undgå at den deformerer henover tid og prygl. Hvis du skal forarbede den skal du over i drejebænk, carbid værktøjer eller gnistning.
Eller slibende værktøj ala bænksliber eller vinkelsliber.

De indpressede glidelejer er et eller andet sintret messing agtigt nams, de skal smøres med grafit (tørsmøring) og må ikke snaskes ind i alt muligt fedtelse, da de har en tendens til at lave små underlige øer på hammerstyret hvor de glider uens fra skud til skud.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 21. okt 2021, 18:03

carbid er svaret

nå men nu da den afkortede fjeder ikke kan .....så er det tilbage til FAC fjederen som er for meget......

kunne afkorte FAC fjederen....eller snitte i hammeren og gøre den lettere

eller flå carbinen fra hinanden, nappe den lette hammer ud fra den og se hvad der sker...så er der en vej tilbage hvis det ikke er sagen
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Niels » 21. okt 2021, 18:41

Cygnus X skrev:
21. okt 2021, 18:03
carbid er svaret

nå men nu da den afkortede fjeder ikke kan .....så er det tilbage til FAC fjederen som er for meget......

kunne afkorte FAC fjederen....eller snitte i hammeren og gøre den lettere

eller flå carbinen fra hinanden, nappe den lette hammer ud fra den og se hvad der sker...så er der en vej tilbage hvis det ikke er sagen
>Strammere fjeder på hammeren, undgå preload - prøv så igen :)
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 22. okt 2021, 02:28

der blev rodet i dag, tog carbinen fra hinanden for at prøve den fjeder og hammer ....blot for at prøve nogen variabler

Reg 115 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill den larmer for meget (ingen dæmper kun shroud)
Reg 115 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill.png
Reg 115 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill
prøve den lette hammer med 2mm preload, det er lige før der er fjeder lås...den larmer, og når den larmer får jeg kun 30 skud på regulator
2mm preload + Reg 115 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill.png
2mm preload + Reg 115 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill

prøvede så den tunge hammer og en tilfældig fjeder der er lidt lettere...næsten ingen larm, men ingen power
Reg 115 bar + light hammer + RND spring +3000 psi fill.png
Reg 115 bar + heavy hammer + RND spring +3000 psi fill
ud med den lettere fjeder, ind med FAC fjederen og tung hammer....for meget larm
Reg 115 bar + heavy hammer + FAC spring +3000 psi fill.png
Reg 115 bar + heavy hammer + FAC spring +3000 psi fill
op med trykket, skruede reg 5 minutter tilbage...det gav 125bar...for meget larm...FAC fjeder og tung hammer kan snildt banke ventilen op men der er bare ikke nok tryk til at få hastigheden op....de 125 bar hjalp
Reg 125 bar + heavy hammer + FAC spring +3000 psi fill.png
Reg 125 bar + heavy hammer + FAC spring +3000 psi fill
og så til sidst den lette hammer, fac fjeder, og 125 bar...60 skud med 27.5 fpe...det er fino...jeg gider ikke mere :shock: :oops:
Reg 125 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill.png
Reg 125 bar + light hammer + FAC spring +3000 psi fill
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Cygnus X » 27. okt 2021, 07:10

hmmm....adaptor ½"unf hand til ½" unf han.....smed FX dæmper på...den tomme dåse som nogen af dem kom med

grupperne var hun i hil på 10m ....tjekkede dæmper og der var ingen "sølv" bidder eller markeringer på ende stykket....super

på 30m lod alt til at være ok....men hvergang jeg skiftede mag så skiftede POI.....WTF.....og så med den ligepludselig et halg 25-30 cm til venstre...WTF.....dæmperen var begyndt at snitte haglene....ikke om jeg fatter hvordan eller hvorfor, jeg havde ikke rodet med den eller lagt vægt på den

jeg kan ikke lure hvad der foregår....hvorfor clippede en ikke, men så begyndte den på det.....

jeg tog dæmperen af og så skød den 1-2 krone grupper på 30m ...for det meste, ikke super imponerende....men så siger den nok til at det ikke er den riffel jeg skyder hele dagen uden nogen lurer det
PXL_20211027_015222606.jpg
pick my lock and meet my glock

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Nyt projekt Air Arms s410 XTRA FAC SL

Indlæg af Slettes3 » 27. okt 2021, 17:57

Jamen..sikke en lang vej men du fik lidt improvements.

Sjovt du nævner det med dæmper. Jeg lånte en Sonic17 til min Daystate Revere. Den kvalte alt lyd på nær den lille lyd hammerfjedren laver…og skuderne sad over det hele. Da jeg tog dæmperen af kunne jeg igen sætte 4-5 hagl oven i hinanden på 40m.
Vi skilte dæmperen ad og kunne konstatere at der var mindre en 0.1mm luft rundt om haglet. Det er for lidt. Der skal min være en 0.5mm.
Tænker en lyddæmper skulle have en min 5,5mm hul til en 4,5mm. Jeg kan også se det er ikke alle lyddæmpere der egner sig til luftgeværer. Skabes der en turbolens i dæmperen wobbler haglet og dermed inkonsistent.

Besvar