Daystate Revere 4,5mm

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af Slettes3 » 13. sep 2021, 19:30

Jeg købte mig her i August en Daystate Huntsman Revere i 4,5mm og har siden fået skudt en del med den for at kunne vurdere om det var det rigtige. Jeg har tidligere haft kraftigere PCP’r men de har været mere “benchguns” end “light & handy”. Denne gang ville jeg have et våben man kunne gå rundt med uden at få følelsen af en David Crockett riffel. Jeg havde kigget på FX Impact Mk3 som er super spacey og kunne en helt masse ting men jeg er nok ikke til nørdevåben. Oftest dem der køber FX luftvåben ligge og nørder med dem, skiller dem ad og prøver at forbedre ting FX fabrikken fabrikken ikke gør godt nok. Jeg skulle have et våben man ikke skulle ligge og nørde med, men bare kunne tage ud og skyde med uden dikkedarre. Den skulle også kunne lades enkeltskuds uden brug af magasin og have et pænt valnødde skæfte. Det skulle være et våbensystem som har været gennemprøvet så børnesygdommene var medicineret væk. Jeg skulle denne gang ikke have det kraftigest, men den skulle være præcis ud til 50-60m og stadig kunne nakke en due(hvis en dag loven bliver lavet om :biggrin: )
Derfor efter mange overvejelser faldt valget på en Daystate Revere.
Jeg købte den i Portugal hos Mundilar sammen med en Hawke 4-16x50. Jeg syntes lige i starten kikkerten var lidt for stor og overvejede en x40 istedet men efter lidt tilvænning og listen rundt på sommerhusgrunden er denne størrelse ok, men må heller ikke være størrere.

Indtil videre kan jeg anbefale bøssen. Den lever op til alle mine krav og forventninger. Jeg lavede lige en hhv 40m og 70m skydebane i sommerhuset og må sige det er en ren skydemaskine. På 40m skyder stort set alle typer JSB hagl fra 10grain til 16grain hul-i-hul. H&H Baracuda hagl samler ikke lige så godt…men fint nok til smølfeplinking.

På 70m sker forandringerne. Her er det kun 2 typer hagl som er anvendelige til noget brugbart. JSB 13 grain redesign og deres 10 exact heavy. Vinden begyndte også at få en indflydelse. Her kan man godt se en 4,5er med diabolohagl kommer til kort i forhold til slugs og haglet begynder at mangle spindrift. Men ok det er med hagl der ikke er sorteret i vægt og størrelser. Mine bedste skudgrupper lå mellem en 2krone- 5krone. Da vinden begyndte at tiltage skød jeg en koncentreret 30skudsserie hvor jeg ikke tog hensyn til vinden og her spredte skudene sig med JSB redesigns over 7x7cm med 2 flyers hvor vinden sikkert havde hivet godt.

Bøssen levere 85 skud ved 18 ft/ibs. Dette er et 200cc luftcylinder fyldt til 250bar. Den har Huma regulator og er uden lyddæmper ok til en villahave( nabovenlig). Jeg prøvede en Sonic 17 dæmper og her høre man kun en hammerfjeder stort set. Med dæmper er den altanvenlig hvis man f.eks bor i kbh :neutral: I sommerhuset er det ligemeget med en dæmper..nobody cares anyway.

Som en sidste beskrivelse må man sige Daystate har en høj fit & finish. De laver top-end luftgeværere og det virker også til at dem der køber Daystate generelt vil have et våben der out-of-the-box dutter uden dit & dat. Jeg bildte mig selv det kunne være rart at have variabel powersettings…men nu efter 300 skud har jeg ikke brug for dette. Yderst tilfreds med 18 ft/ibs. Det er rigeligt. Det næste skridt ville være en Daystate Safari i .25cal der smækker 80 ft/ibs eller en salonriffel. Har været der og fik aldrig rigtigt brug for det. Enten larmer det for meget eller stille krav til skudvinkler eller mindre kunne gøre det alligevel. Havde jeg boet i USA f.eks hvor der er en langt større biodiversitet af jagtbare vildtarter kunne en .30cal også havde været sjov.

Min kone syntes den er nuttet at næste gang vil hun også skyde med den. Min Diana 45 støjer mere siger hun.

Jeg kan desværre ikke lægge billeder op da min computer ikke dutter mere og Imgur acceptere ikke Android eller Apple Tablet. Det kommer senere.

Brugeravatar
HenrikFS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13. jan 2017, 13:53
Interesser: Baneskydning, luftvåben, knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 104 times
Been thanked: 17 times

Re: Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af HenrikFS » 21. sep 2021, 20:11

:10:
Tak for din gennemgang af Revere.

Det er god læsning når man står og overfor et valg mellem HW100 FSB og Revere.
Otterup M.77
HW 35E, Maccari Ultra Pro MK2 Kit by Longrifle,
Hawke Vantage IR 3-9X40 AO,
HW 44
Zoraki HP 01

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af SorenSD » 21. sep 2021, 20:23

Jeg har selv overvejet en Daystate Huntsman Revere flere gange :smile:

Synes at det klassiske look er helt fantastisk og så skulle den skyde rigtigt fint :thumbup:

I denne omgang bliver det dog til en Brocock Ranger XR istedet for :smile:

Men måske en Revere lidt senere :giggle:
:smile: :thumbup:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af Slettes3 » 22. sep 2021, 10:47

Var lige i som erhuset i weekenden for at nyde sensommeren. Havde selvfølgelig min Revere med :smile:

Efter en “ rangesession” med JSB 10,35grain på 70m må jeg nok konstatere det er det hagl der er bedst. 13 skud i vindstille vejr sidder de inden for en 5- krone. Jeg havde kun 2 “fliers” hvilket må tilskrives haglene. Hastighed har lidt at sige i forhold til penetrationen. De tungere 16grain( som er langsommere)kunne ikke sidde i en 13mm tageplade på 70m. De hoppede af. 10,34grain derimod sad dybt. Lidt interessant.

Som udgangspunkt er jeg superglad for mit valg. Fedt stykke legetøj. Jeg kunne godt se en Daystate Forrester i 4,5mm tunet til 40-45ft/ibs som en next level. Problemet er bare for at skyde slugs der vejer op til 20-24grain skal have en pibe der kræver en stejlere stigning. Ligenu køre hele luftbøsse industrien med standardpiber med standard twist.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af SorenSD » 23. sep 2021, 11:20

Min RW kan presses til lige omkring 40 FPE med hagl og slugs og det synes jeg er rigeligt i 4.5 mm :biggrin:

Ellers må du til Holland og hente en Beaumont luftriffel fra airguns.nl :thumbup:
Vedhæftede filer
68CF7C3E-71AD-404A-9F56-2D3BD18360A7.jpeg
:smile: :thumbup:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Daystate Revere 4,5mm(nu med pics)

Indlæg af Slettes3 » 1. nov 2021, 20:29

Nu er jeg igen med PC. Vores designerkat væltede min gamle PC og skærmen blev afrevet.

Billede
Billede
Billede
Billede

70meter. JSB 10,34grain. 13 skud i vindstille vejr.
Billede

klytz
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. dec 2021, 00:58
Interesser: Plinking, skiveskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Daystate Revere 4,5mm

Indlæg af klytz » 31. dec 2021, 14:29

Jeg har fornyelig selv anskaffet et Daystate Huntsman Revere, og jeg må sige, at jeg er vildt imponeret over kvaliteten i både finish og funktion, Den er på niveau med min Weirauch HW97, og funktionen er meget mindre kantet end i min Walther Rotex RM8, som i øvrigt også har en virkelig flot finish. Weihrauch HW100 var med i overvejelserne, men dens vægt diskvalificerede den, og indtil nu har jeg ikke fortrudt. Reveren er meget håndterlig, og den skyder virkelig præcist,
Daystate Red Wolf HP .177, Daystate Huntsman Revere HP .177, Air Arms S510 XS HP .177, BSA R10 SE .177,
Walther Rotex RM8 HP .177, Weihrauch HW 97 K .177, Gamo Maxxim .177

Besvar