FX ekspert søges

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Carl2012
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21. dec 2020, 00:26
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Jyderup
Has thanked: 3 times

FX ekspert søges

Indlæg af Carl2012 » 12. sep 2021, 15:43

Hej er der nogle herinde, som kan hjælpe med et par spørgsmål omkring et fx dreamline..

Et fx, som har lidt problemer omkring præcision. dvs det til tider kan skyde næsten hul i hul og næste gang har fat i det har det rykket sig lidt..

Har det tunet til 15 fod ES og 4,8 i SD.. så det ser jo fornuftigt ud..
Har tænkt at det muligt er piben (500mm) som er problemet i det den er frithængende og måske øm over for tryk.. Satte barrel support på men synes at det stadig viser sig...

Hvis der er en herinde, som har god forstand på det og kan hjælpe med lidt spørgsmål vil jeg være glad :-)

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: FX ekspert søges

Indlæg af Landbo » 13. sep 2021, 17:52

Carl2012 skrev:
12. sep 2021, 15:43
Hej er der nogle herinde, som kan hjælpe med et par spørgsmål omkring et fx dreamline..

Et fx, som har lidt problemer omkring præcision. dvs det til tider kan skyde næsten hul i hul og næste gang har fat i det har det rykket sig lidt..

Har det tunet til 15 fod ES og 4,8 i SD.. så det ser jo fornuftigt ud..
Har tænkt at det muligt er piben (500mm) som er problemet i det den er frithængende og måske øm over for tryk.. Satte barrel support på men synes at det stadig viser sig...

Hvis der er en herinde, som har god forstand på det og kan hjælpe med lidt spørgsmål vil jeg være glad :-)
Hej.

FX ekspert er jeg endnu ikke, men håber og blive lidt mere ....... engang u i fremtiden. :biggrin:

Det er ikke hulens mange oplysninger du kommer med, men forstår at riflen godt kan lave konstante grupper men placeringen af grupperne skifter fra gang til gang du skyder. Er det korrekt ?

Først og fremmest synes jeg du bør pille den barrel support du har sat på af igen, da den meget nemt kan gøre tingene værre end godt er.

Fortæl hvad det er for nogle hagl du skyder med og hvilken kaliber ?

Kender du mundingshastigheden på hagle fra målinger over en kronograf ?

Hvilken optik der er på riflen ?

Hvilken udgave af Dreamline er det du har ?

Så tager vi den derfra, hilsen Leif.

Carl2012
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21. dec 2020, 00:26
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Jyderup
Has thanked: 3 times

Re: FX ekspert søges

Indlæg af Carl2012 » 13. sep 2021, 19:26

Hej Leif
Problemet har lidt løst sig. Har hvertfald set fornuftigt ud i dag... Jeg blev rådet til ikke at stramme barrelsupport for meget og det hjalp. Skød hvertfald meget konsekvente gode grupper på alle afstande.. Holdt endda grupper indenfor 1,5x1,5 cm på 50 meter og det er jeg selvfølgelig MEGET tilfreds med..
Men råd er altid velkomne for jeg har også en ide om, at en fritlæggende pibe er bedst. Og jeg tror altså, at det stammer fra, at jeg har lagt riflen på siden ved evt. magasinskift.. Lyddæmperen som er større har så støttet af og måske gjort at piben har sat sig en lille smule indtil den retter sig ind igen? Kan se på nettet at flere oplever det problem og så må et barrel band jo på..

Men jeg skyder med jsb 15 grain og 18 grain..
Der er pard 8 på.
Den skyder 885 med 15 grain og 855 med 18 grain.
Skød to magasiner igennem chrono i går og den har med 18 grain et sd på 15 fod og ES på 2,5. Og det er jo vildt godt og tyder på der er god harmoni i geværet.

Hvad tænker du? har du oplevet at piben kan sætte sig hvis den har ligget 1 minut på den?

Carl2012
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21. dec 2020, 00:26
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: Jyderup
Has thanked: 3 times

Re: FX ekspert søges

Indlæg af Carl2012 » 13. sep 2021, 19:27

Og det er en dreamline Classic
kaliber 22

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: FX ekspert søges

Indlæg af Landbo » 13. sep 2021, 20:54

Carl2012 skrev:
13. sep 2021, 19:26
Hej Leif
Problemet har lidt løst sig. Har hvertfald set fornuftigt ud i dag... Jeg blev rådet til ikke at stramme barrelsupport for meget og det hjalp. Skød hvertfald meget konsekvente gode grupper på alle afstande.. Holdt endda grupper indenfor 1,5x1,5 cm på 50 meter og det er jeg selvfølgelig MEGET tilfreds med..
Men råd er altid velkomne for jeg har også en ide om, at en fritlæggende pibe er bedst. Og jeg tror altså, at det stammer fra, at jeg har lagt riflen på siden ved evt. magasinskift.. Lyddæmperen som er større har så støttet af og måske gjort at piben har sat sig en lille smule indtil den retter sig ind igen? Kan se på nettet at flere oplever det problem og så må et barrel band jo på..

Men jeg skyder med jsb 15 grain og 18 grain..
Der er pard 8 på.
Den skyder 885 med 15 grain og 855 med 18 grain.
Skød to magasiner igennem chrono i går og den har med 18 grain et sd på 15 fod og ES på 2,5. Og det er jo vildt godt og tyder på der er god harmoni i geværet.

Hvad tænker du? har du oplevet at piben kan sætte sig hvis den har ligget 1 minut på den?
Kan du holde grupperne inden for en diameter på 1,5 cm, over en afstand på 50 meter syntes det slet ikke og være helt ringe.

Det burde ikke kunne påvirke stabiliteten på dine serier at riflen lægges ned på siden for magasinskift, altså forudsat liner og kappe ikke sidder løst på en eller anden måde.

Du skriver ikke noget om hvilken type JSB hagl på 15 og 18 grain du skyder med. Er det slugs, diabolo eller noget helt tredje ?

Ok med optikken, som jeg ikke har hørt om skulle lave termiske eller mekaniske narrestreger.

Og 885 FPS for 15 grains haglene er en smule oppe i det "kritiske" område (>Mach 0.8-1.2) for nogle typer diabolo hagl, dog er det så lidt det ikke burde kunne påvirke grupperne noget synderligt. Forskellige vægte og typer hagl/slugs kan godt påvirke en smule hvor grupperne sidder indbyrdes på skiven.

Et "et sd på 15 fod og ES på 2,5" siger mig ikke så forfærdelig meget (nok min egen skyld :oops: ), så kan ikke rigtig kommentere harmonien i riflen.

Jeg har ikke før konstateret at nogle løb skulle kunne give sig ved riflen har ligget i et minut eller 5 på siden. Derimod har jeg observeret at et gammeldags løb skyder lavere, hvis der hænges en FX kronograf op i det. Jeg har også set folk skyde over målet, når de har ladet løbet på riflen ligge på en støtte under afgivelsen af skud. Hvordan det står til med de typer løb der sidder på en FX riffel, finder jeg nok først ud af når firmaet tager sig sammen og får leveret den dyre "kanon" jeg har bestilt ved dem for snart et godt stykke tid siden.

Hilsen Leif.

Besvar