Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af Cygnus X » 2. aug 2021, 23:36

er ved at blive sindsyg over at dagene løber sammen, så jeg ringede til Brian fra Edgunwest for at høre om de der Leshiy2 var på lager, har luret på riflen og tænkte det var noget nyt og interresandt ...men ville høre hvordan den var med støj osv. jeg havde først bestemt mig for en .25 (6.35mm), men Brian forklarede at de her rifler ikke er som alle de andre, at de støjer "lidt" mere (en underdrivelse), så han sagde 5.5mm var significant mere stille end .25+ calibrene. ok så 5.5mm for jeg vil kunne skyde herhjemme uden at genere naboerne.

den skulle være kompakt så det var 250mm versionen jeg var efter, og jeg tænkte de fleste PCP jeg har larmer ikke alverden med dæmper på, så hvor slemt kan det være, jeg skulle blive klogere senere

3 dage efter snakken med Brian, ringede han at han havde to 5.5mm rifler til overs fra en sending han lige havde fået. en 250 og 350....så jeg nappede den korte.

5 dage senere kom der en lille kompakt kasse med FedEx....fyldte lidt luft i skyderen og monterede min mest compakte kikkert, løftet fra min AR22lr riffel, det er umuligt at købe krudt ammo anyway.

efter første skud vidste jeg hvad Brian fra Edgun snakkede om....den lyder som en meget stor sømpistol, alt for meget til baghave brug ! den skubbede dog også jsb 16gr ud med 290m/s (950 fps) imponerende hastighed fra så lille løb, men den brugte rigtig meget luft per skud. hev fabriks dæmperen af og smed en donnyFL Sumo på...den dæmper gør min vulcan .25 helt stille !...men på leshiy larmede riflen stadig for meget, det var først efter at have skruet regulatoren ned til 85 bar, og riflen skød 195ms så var den ok til baghaven.

en snak med forhandleren igen, og han anbefalede en huma40 eller 50.....40'ern ville blive monteret ligesom DFL dæmperen, hvorimod 50'er versionen kom med an 18mm bøsning der laver dæmperen om til en semi shroud....så jeg bestilte 50'eren

kors det er en stor dæmper, kan skilles ad i 4 bidder, så jeg kan bestemme om jeg vil have stilhed eller en kortere riffel, denne dæmper virker rimelig godt, synd den kommer med 18mm gevind istedet for 20mm gevind så den kunne bruges på fx'erne

nu kunne regulatoren skrues lidt op igen, riflen begyndte at larme ved 250ms, så skruede lidt ned for regulatoren til 240m/s (med 16 grain jsb) så er den ok til 45-50 skud på regulator og 10-16 skud extra før den begynder og svine med luften og larme ...den lyder stadig som en trykluft sømpistol, og helt musse stille bliver den aldrig da det er et "åbent" system som en revolver, og der kan lække luft foran og bagved magazinet, det er dog imponerende hvor lidt der siver ud ved magazinet.

for at skifte magazin skal riflen knækkes i halv, det virker meget godt og der er ingen slop i stokken når den er lukket eller åben for den sag....det hele virker meget robust

skal have kikket efter en anden montage til kikkerten, da den jeg bruger er ret tung, men det var hvad jeg havde ved hånden, spekulerede også på om jeg skulle smide min eotec rødpunkts sigte på istedet, men den lille vortex kikkert har 556 drop markeringer så det giver nogen streger jeg kan bruge til at estimere hvor haglet vil ramme og så er det 1-6x zoom så mine aldrene øjne kan komme lidt tættere på, desværre er den ikke FFP så jeg skal passe på med zoom da det jo ændre hvor stregerne rammer

manner der ryger nemt en dåse hagl igennem riflen da den er "selv indekserende" ligesom en tromle revolver, bortset fra at det er lufttrykket der indeksere og ikke aftrækkeren...8 skud lige så hurtigt som man kan trække i aftrækkeren. Aftrækkeren var god fra fabrikken, let, men man skal trykke og give slip på den, så det med at følge igennem mens man holder aftrækkeren inde er ikke muligt

alt i alt er det en sjov skyder, glad for at jeg valgte 5.5mm med den mængde hagl der ryger igennem den.....i fremtiden kunne et længere løb eller anden kaliber tilføjes....men for nu er det en sjov som den er.

det eneste jeg kan brokke mig over er at 1. min knægt kan ikke pumpe den forbi 220bar (den kan tage 300bar), og regulatoren lækker lidt så første skud efter riflen har stået lidt er 10-20m/s hurtigere end resten, håber det bliver bedre med tiden, har kun skudt en 4-500 hagl igennem den, så jeg håber den falder til ro
PXL_20210802_195904096.jpg
PXL_20210802_195857617.jpg
PXL_20210715_182221609.MP.jpg
PXL_20210705_203929788.jpg
PXL_20210705_203843278.jpg
PXL_20210706_161851289.jpg
pick my lock and meet my glock

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af InMySights » 3. aug 2021, 06:51

Dælme lækker skyder
Den har jeg længe kigget på. dog i 4,5.
De har også en del options for længere løb hos edgunwest
den får lidt hug i uk modeller på 12fpe men ellers så virker det som et godt gedigent værktøj der ikke fylder meget i bilen når man suser rundt og tjener til dagen og vejen.
Tillykke med den fine kanon
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2027
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af Tangloppen » 3. aug 2021, 09:11

Åhhhh, jeg bliver altså ret så misundelig. Syntes Edgun laver de lækreste ting på markedet (min personlige mening), og Leishy 2 er altså laber!
Det er trist at reglerne er som de er herhjemme i Danmark.
Havde reglerne været til større hagl, så kunne jeg godt finde på at bløde pengene og købe en lækker PCP i .25

Men til .17 virker det lidt skørt at bruge så mange penge.
.22 er dog en dejlig luftkaliber.

Tillykke med kanonen!
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af InMySights » 4. aug 2021, 00:56

Tangloppen skrev:
3. aug 2021, 09:11

Men til .17 virker det lidt skørt at bruge så mange penge.
.22 er dog en dejlig luftkaliber.
Af ren nysgerrighed. hvorfor skørt i 4,5?
personligt har det primært en grund. Transport/opbevaring er væsentligt nemmere med 4,5
sekundært at jeg vil skyde med den på korte hold, fortrinsvis
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1436
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 38 times
Been thanked: 118 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af Cygnus X » 6. aug 2021, 02:23

4.5mm leishly skulle kunne skyde med slugs, så man kan få lidt mere rækkevidde og putte lidt mere energi bag haglet
:biggrin:
pick my lock and meet my glock

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af Smejen » 19. aug 2021, 14:38

Et spørgsmål fordi jeg simpelthen er i tvivl: hvis man har jagttegn og således lovligt besidder en 22'er luftriffel, må man så skyde med den i sin have, hvis man skal følge bogen? :inspect:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Edgun Leshiy 2 - en hæftig krabat

Indlæg af Flugteren » 19. aug 2021, 15:49

Smejen skrev:
19. aug 2021, 14:38
Et spørgsmål fordi jeg simpelthen er i tvivl: hvis man har jagttegn og således lovligt besidder en 22'er luftriffel, må man så skyde med den i sin have, hvis man skal følge bogen? :inspect:
Ja, hvis det kan gøres forsvarligt og ikke sker mere end fem dage om året.

Besvar