Billig PCP fra H. Nyborg - Hvad tror I, er det en billig klon?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Avensis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 8. feb 2013, 12:07
Interesser: Luft og jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Avensis » 21. sep 2021, 15:39

C-X skrev:
21. sep 2021, 11:46
Det fjerner i hvert fald incitamentet om at købe en som kort rottebasker. Øv. Synes eller den så zød ud, i Avensis' konfiguration. Meget æstetisk.
Har du rigtigt mange rotter? :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af C-X » 21. sep 2021, 15:50

Nej, jeg er bare meget entusiastisk. :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 21. sep 2021, 16:07

jeg har købt dem begge to, dog mangler jeg pt montage til den sorte, så skyder pt med træskæfte versionen, som skyder suverænt.
Glæder mig til at skyde med den sorte også senere
Her er første kill med artemis/diana harald dyt rifflen.
en mager ungrotte.
lidt gnasket fordi hunden nåede hen til den før mig
Vedhæftede filer
242673111_10218856008180498_4637441804019420504_n.jpg

Jengi
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. sep 2021, 22:54
Interesser: PCP og andet luftgøjl
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 3 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Jengi » 22. sep 2021, 23:04

Skovtrolden skrev:
21. sep 2021, 11:43
Ja, den ser rigtig god ud, men jeg ville nu gerne have magasin, nå jeg havde ikke nået at pakke ud, så den kommer retur til HN, så må jeg se om jeg kan finde ud af noget at bruge bøjlen til, den kan det vist ikke betale sig at returnere, med de forsendelses omkostninger.
Hvis du har bestilt et skæftet til den og den er på vej, så vil jeg gerne købe den af dig hvis vi kan finde ud af noget der. . også for at det ikke bare skulle gå til spilde heller :smile:

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Thoett » 27. sep 2021, 16:59

Så fik jeg prøvet legetøjet fra H&N, 10m stående med skydestok 8 skud pr serie :numberone:
Vedhæftede filer
0A4963CD-4492-4017-B400-2E062774B5A3.jpeg
A9E3EB52-6BBF-424E-BB64-39CAF6C8C5BD.jpeg
3AC163CB-CCCA-4183-BF00-0CCD25DD8A49.jpeg
7E2ED867-57E1-4EF6-A813-76D62C096AAC.jpeg
BB537300-3832-4DEF-803E-D08329AAA82B.jpeg
53B60C00-968E-476A-8899-205930ABB58A.jpeg
Hilsen Thoett

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Flagg » 27. sep 2021, 19:02

:thumbup:

Andt
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. sep 2021, 21:58
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Aalborg

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Andt » 29. sep 2021, 13:39

Tangloppen skrev:
26. jul 2021, 11:29
Hmmmnnnnn, endnu mere spændende, omend jeg ikke har 4K på noget som min lille pistol ikke kan klare, omend det frister! Specielt fordi den er med regulator.

Jeg er helt ny indenfor PCP. Hvor kan du se at der er regulator på den "store" fra HN og hvilken fordel giver en regulator?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/lu ... roductInfo

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 29. sep 2021, 13:48

Andt skrev:
29. sep 2021, 13:39
Jeg er helt ny indenfor PCP. Hvor kan du se at der er regulator på den "store" fra HN og hvilken fordel giver en regulator?
Jeg har den store og kan sige at man som nybegynder ikke kan se det. Jeg har skilt min ad og jeg sad så med regulatoren i hånden. Efter lidt hjælp kunne jeg se hvordan den virker.

Den sidder mellem hammer-ventilen og tryktanken. Den skaber et kammer som har et (meget lavere) tryk end tanken, men som er meget mere stabilt i tryk end tanken. Det vil i den ideelle verden betyde at du får samme mængde luft til at drive haglet med hver gang. Det betyder bedre præcision.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Andt
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. sep 2021, 21:58
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Aalborg

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Andt » 29. sep 2021, 13:56

Krung skrev:
29. sep 2021, 13:48
Andt skrev:
29. sep 2021, 13:39
Jeg er helt ny indenfor PCP. Hvor kan du se at der er regulator på den "store" fra HN og hvilken fordel giver en regulator?
Jeg har den store og kan sige at man som nybegynder ikke kan se det. Jeg har skilt min ad og jeg sad så med regulatoren i hånden. Efter lidt hjælp kunne jeg se hvordan den virker.

Den sidder mellem hammer-ventilen og tryktanken. Den skaber et kammer som har et (meget lavere) tryk end tanken, men som er meget mere stabilt i tryk end tanken. Det vil i den ideelle verden betyde at du får samme mængde luft til at drive haglet med hver gang. Det betyder bedre præcision.
Mange tak for svar :smile: Er den pengene værd for en nybegynder der ikke kan/vil lave ændringer på den?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 29. sep 2021, 14:22

Andt skrev:
29. sep 2021, 13:56
Er den pengene værd for en nybegynder der ikke kan/vil lave ændringer på den?
Svært at sige. Jeg er aftrækkersnob og aftrækkeren på dette gevær er det værste jeg har oplevet, kun overgået af HNs fjedergeværer. Der skal skrues på den, men ikke så meget at den går i stykker. Om en nybegynder kan det, ved jeg ikke.

Det store gevær er stort. Urimeligt stort. Den lille PCP er ret lille. For mit vedkommende, er den store med regulatoren pengene værd, men det er ikke en skyder du skyder frihånd med hele dagen.

For 1500 kr kan du få et brugt fjedergevær, som er lige så præcist og mere betjeningsvenligt. Men PCP'en er meget mere lydløst.

Der er så mange parametre at vurdere ud fra at jeg ikke kan tage den beslutning for andre. Jeg har ikke fortrudt og er nu i gang med dykkerflaske.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 29. sep 2021, 14:46

Andt skrev:
29. sep 2021, 13:39

Jeg er helt ny indenfor PCP. Hvor kan du se at der er regulator på den "store" fra HN og hvilken fordel giver en regulator?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/lu ... roductInfo
Du bør være klar over at den PCP du spørger til ingen åben sigtemidler har, så det er nødvendigt du også investere i en god kikkert til montering på skyderen. Den de har ved Harald er ingenting værd hvis du vil skyde ret meget over 10-15 meter. Billigste kikkert af de bedre (med paralelaksejustering) koster ca det dobbelte af hvad HN's koster. Ydermere er en 250 cc trykbeholder ret anstrengende og pumpe op til et tryk på max 250 bar med en manual PCP pumpe, modsat den lille til 1000 kr, der har en beholderen der kun indeholder 100 cc ved et max tryk på 200 bar. Den lille skyder skam ganske præcist helt op til 50 meters afstand med en fornuftig kikkert og de rette hagl. Iøvrigt har den lille også åbne sigtemidler, så du ikke behøver og investere i en god kikkert lige fra starten. Syntes selv der er både fordele og ulemper ved begge modeller. Uden og have prøvet den regulerede model, synes jeg den skyder lige vel hårdt uden og skulle fodres med rimelig tunge hagl, hvis der skal skydes præcist.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 29. sep 2021, 18:40

Landbo skrev:
29. sep 2021, 14:46
Syntes selv der er både fordele og ulemper ved begge modeller. Uden og have prøvet den regulerede model, synes jeg den skyder lige vel hårdt uden og skulle fodres med rimelig tunge hagl, hvis der skal skydes præcist.

Hilsen Leif.
Det kan du roligt skrive een gang til.
Jeg vil faktisk godt tage den så langt at skrive at den er fuldstændigt ubrugelig som den kommer med hagl der vejer under 13 grains.
Man kan godt være heldig og vinde et løb i lotteriet der skyder godt, men det kan også ske at man er knap så heldig.
Det held havde jeg ikke.

Jeg ser dem mest som en platform man kan bygge videre på hvis man kan, og gider. Og så kan man skifte og trimme på det der måske fortjener en optimering og få et godt resultat uden at prisen er stukket helt af.

Jeg beholder min selvom den er stor, tung og grim - og forsætter i overvejelserne om jeg gider bygge den så hårdt om at den skyder tunge slugs med bedre løb og hvad det ellers medfører. Til lige præcist det formål har den alligevel et par kvaliteter der kan arbejdes videre på.
Indtil videre er det heldigt at den jeg fik købt fungerer tåleligt med lidt basis justering og 10.3 grains hagl.


Fjederskyderne derimod, ser jeg overhovedet intet formål med udover at få lettet tegnebogen lidt. Jeg synes det er ærgeligt, når der er nogen der køber dem i en forhåbning om at få noget brugbart ud af det.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 29. sep 2021, 20:20

Niels skrev:
29. sep 2021, 18:40
Landbo skrev:
29. sep 2021, 14:46
Syntes selv der er både fordele og ulemper ved begge modeller. Uden og have prøvet den regulerede model, synes jeg den skyder lige vel hårdt uden og skulle fodres med rimelig tunge hagl, hvis der skal skydes præcist.

Hilsen Leif.
Det kan du roligt skrive een gang til.
Jeg vil faktisk godt tage den så langt at skrive at den er fuldstændigt ubrugelig som den kommer med hagl der vejer under 13 grains.
Man kan godt være heldig og vinde et løb i lotteriet der skyder godt, men det kan også ske at man er knap så heldig.
Det held havde jeg ikke.

Jeg ser dem mest som en platform man kan bygge videre på hvis man kan, og gider. Og så kan man skifte og trimme på det der måske fortjener en optimering og få et godt resultat uden at prisen er stukket helt af.

Jeg beholder min selvom den er stor, tung og grim - og forsætter i overvejelserne om jeg gider bygge den så hårdt om at den skyder tunge slugs med bedre løb og hvad det ellers medfører. Til lige præcist det formål har den alligevel et par kvaliteter der kan arbejdes videre på.
Indtil videre er det heldigt at den jeg fik købt fungerer tåleligt med lidt basis justering og 10.3 grains hagl.
Føler nu ikke det er nødvendigt og skrive det flere gange når du også har samme mening.

Og den lille er skam så kraftig, at den helst skal helst skal fodres med hagl der vejer en smule over 10 grain for at skyde nogenlunde præcist.

Jeg har prøvet og skyde med JSB Knock Out slugs på 10.03 grains i den bette over 50 meter, uden et videre godt resultat. Det er kun muligt og lave en gruppe på omkring 3"x3" over tre magasiner (27 skud). Det positive i de grupper er at der er forbavsende få flyvere imellem samt at alle hullerne i skiven er runde med knivskarpe kanter. Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det er det samme løb der sidder på begge modellerne og at løbet dermed måske ikke er videre velegnet til slugs. Jeg får dog både 12 og 15 grains NSA slugs hjem i morgen og vil så afprøve dem også i riflen. Mundingshastigheden med den lille uregulerede HN model ligger på mellem 270 og 295 m/s med de omtalte 10 grains KO slugs.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 29. sep 2021, 20:55

Landbo skrev:
29. sep 2021, 20:20


Føler nu ikke det er nødvendigt og skrive det flere gange når du også har samme mening.

Og den lille er skam så kraftig, at den helst skal helst skal fodres med hagl der vejer en smule over 10 grain for at skyde nogenlunde præcist.

Jeg har prøvet og skyde med JSB Knock Out slugs på 10.03 grains i den bette over 50 meter, uden et videre godt resultat. Det er kun muligt og lave en gruppe på omkring 3"x3" over tre magasiner (27 skud). Det positive i de grupper er at der er forbavsende få flyvere imellem samt at alle hullerne i skiven er runde med knivskarpe kanter. Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det er det samme løb der sidder på begge modellerne og at løbet dermed måske ikke er videre velegnet til slugs. Jeg får dog både 12 og 15 grains NSA slugs hjem i morgen og vil så afprøve dem også i riflen. Mundingshastigheden med den lille uregulerede HN model ligger på mellem 270 og 295 m/s med de omtalte 10 grains KO slugs.

Hilsen Leif.
Jeg synes alligevel du skal skrive det igen et par gange mere. En god pointe fortjener altid at blive hamret ind så den bliver siddende.

Om slugs i luftgeværer, kom jeg vist til at skrive i en anden tråd at det er noget sørgeligt, og tit frugtesløst nørderi.

Jeg har ikke skudt med andre færdigkøbte "slugs" i 4.5 end de gamle H&N 20+ grains piledrivers - de er vist efterhånden "old stock" og gået ud af produktion.
Men jeg tror Søren SD stadig kan huske den 5cm's bjælke de gik igennem efter at have fløjet 50 m, hvis vi holder ham hårdt nok op på det.
Jeg fik efterfølgende interessante resultater ud at det setup på vores 200m baner, interessante nok til ikke at afskrive ideen i et LW løb.
Men det var ikke i H&N riflen det skete.


Jeg laver slugs, til de skydere jeg vil bruge dem i. Jeg laver dem i en ladepresse, som er bygget om til formålet, og jeg laver dem i den form og vægt jeg tænker kan fungere godt. 1 ryk i håndtaget, kaster 1 slug ud af pressen.
Det er en gave og en frihed, ikke at have en afhængighed af at skulle købe sig til tilpassede værktøjer til formålet.

Jeg laver selv de trykforme der former projektilerne, og jeg æder også selv den ærgelse der kommer når det ikke fungerer som tænkt.

Jeg har ikke lavet noget særligt konkret til 4.5, men jeg ved at det kan gøres. Det kræver lidt indsats, og accepten af at det nok kun fungerer optimalt i det setup det er lavet til.

Det er svært at lave noget generisk der vil fungere i et bredt udvalg af våben, når man også samtidigt husker på at drivtrykket og deraf luftriflernes mulighed for at forme projektilerne til piben er ret begrænset. Piberne har jo også deres tolerancer, og det skal også med i regnestykket.
Det er nok også derfor det er lidt hit'n miss med "slugs" når man kigger sig lidt omkring.
Det er sq bare nemmere med hagl der former sig til løbet uden det store drama med de tryk vi har at arbejde med.

Som jeg skrev, er det noget sørgeligt nørderi. Og der er en del ting og tolerancer der skal passe sammen før man får et resultat der er bedre end hvad man kan opnå med "almindelige hagl" som er tilgængelige idag.


- men alt det herover det er ikke det samme som at det ikke er sjovt at rode med alligevel :mrgreen:
Senest rettet af Niels 30. sep 2021, 11:25, rettet i alt 1 gang.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 29. sep 2021, 22:35

Niels skrev:
29. sep 2021, 20:55

Jeg synes alligevel du skal skrive det igen et par gange mere. En god pointe fortjener altid at blive hamret ind så den bliver siddende.

Om slugs i luftgeværer, kom jeg vist til at skrive i en anden tråd at det er noget sørgeligt, og tit frugtesløst nørderi.

Jeg har ikke skudt med andre færdigkøbte "slugs" i 4.5 end de gamle H&N 20+ grains piledrivers - de er vist efterhånden "old stock" og gået ud af produktion.
Men jeg tror Søren SD stadig kan huske den 5cm's bjælke de gik igennem efter at have fløjet 50 m, hvis vi holder ham hårdt nok op på det.
Jeg fik efterfølgende interessante resultater ud at det setup på vores 200m baner, interessante nok til ikke at afskrive ideen i et LW løb.
Men det var ikke i H&N riflen det skete.


Jeg laver slugs, til de skydere jeg vil bruge dem i. Jeg laver dem i en ladepresse, som er bygget om til formålet, og jeg laver dem i den form og vægt jeg tænker kan fungere godt. 1 ryk i håndtaget, kaster 1 slug ud af pressen.
Det er en gave og en frihed, ikke at have en afhængighed af at skulle købe sig til tilpassede værktøjer til formålet.

Jeg laver selv de trykforme der former projektilerne, og jeg æder også selv den ærgelse der kommer når det ikke fungerer som tænkt.

Jeg har ikke lavet noget særligt konkret til 4.5, men jeg ved at det kan gøres. Det kræver lidt indsats, og accepten af at det nok kun fungerer optimalt i det setup det er lavet til.

Det er svært at lave noget generisk der vil fungere i et bredt udvalg af våben, når man også samtidigt husker på at drivtrykket og deraf luftriflernes mulighed for at forme projektilerne til piben er ret begrænset. Piberne har jo også deres tolerancer, og det skal også med i regnestykket.
Det er nok også derfor det er lidt hit'n miss med "slugs" når man kigger sig lidt omkring.
Det er sq bare nemmere med hagl der former sig til løbet uden det store drama med de tryk vi har at arbejde med.

Som jeg skrev, er det noget sørgeligt nørderi. Og der er en del ting og tolerancer der skal passe sammen før man får et resultat der er bedre end hvad man kan opnå med "almindelige hagl" som er tilgængelige idag.
Min .308 skyder godt med noget af det jeg presser til den, noget andet, knapt så godt.
Jeg er bare ikke nået til noget synderligt i 4,5 og 5,5 endnu..

- men alt det herover det er ikke det samme som at det ikke er sjovt at rode med alligevel :mrgreen:
Oh takker.

Jeg synes da det er sjovt og lege med slugs, men ret bekostelig når de skal indkøbes.

De omtalte piledrivers, har sammen med dem firmaet kalder rabbet en hel anden form end de moderne slugs. FX laver en speciel hul type til deres specielle løb som de kalder hybridslugs. Og så er der den nu til dags den mere tradisjonelle eller mainstrøms slugs form med et rundt hul i spidsen og måske et lille skørt i bag som JSB Knock Out. Der er jo masser af forskellige typer købeslugs og lege med.

Jeg ville faktisk gerne, jeg var så heldig og falde over en æske eller to af de omtalte piledriver og lege med. Men det var nok ikke en hel frisk bjælke som Søren skød lige igennem hvis han får vredet armen helt om bag på ryggen. :biggrin:

Det med og presse slugs selv lyder meget spændende, har selv tænkt lidt over hvordan man kan lave en form uden og prøvet det i praksis. Det der holder mig tilbage er at det vil være F****** svært og holde de små tolerancer i formen der skal til for at tilpasse formen til en .177 slugs. Måske en dag ..................

Det og skyde .177, er der vel mere udfordring i sammenlignet med de større kalibre når det skal ske med luft.

Nok om det, har lige et par ting mere jeg skal ordne inden der kommer fjer på maven.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 30. sep 2021, 07:43

Landbo skrev:
29. sep 2021, 22:35

Oh takker.

Jeg synes da det er sjovt og lege med slugs, men ret bekostelig når de skal indkøbes.

De omtalte piledrivers, har sammen med dem firmaet kalder rabbet en hel anden form end de moderne slugs. FX laver en speciel hul type til deres specielle løb som de kalder hybridslugs. Og så er der den nu til dags den mere tradisjonelle eller mainstrøms slugs form med et rundt hul i spidsen og måske et lille skørt i bag som JSB Knock Out. Der er jo masser af forskellige typer købeslugs og lege med.

Jeg ville faktisk gerne, jeg var så heldig og falde over en æske eller to af de omtalte piledriver og lege med. Men det var nok ikke en hel frisk bjælke som Søren skød lige igennem hvis han får vredet armen helt om bag på ryggen. :biggrin:

Det med og presse slugs selv lyder meget spændende, har selv tænkt lidt over hvordan man kan lave en form uden og prøvet det i praksis. Det der holder mig tilbage er at det vil være F****** svært og holde de små tolerancer i formen der skal til for at tilpasse formen til en .177 slugs. Måske en dag ..................

Det og skyde .177, er der vel mere udfordring i sammenlignet med de større kalibre når det skal ske med luft.

Nok om det, har lige et par ting mere jeg skal ordne inden der kommer fjer på maven.

Hilsen Leif.

Det var ikke Søren der skød, han kom bare forbi senere den dag.
Og ja, det var ikke en helt frisk bjælke - men der kom hul i gennem alligevel ! :mrgreen:

Mht tolerancerne, så er størrelsen ikke afgørende. Man snige sig ind på det mål man skal have med lapper og en fin slibepasta indtil hullet har den rigtige størrelse.

Det tager noget tid.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 30. sep 2021, 10:33

Niels skrev:
30. sep 2021, 07:43

Det var ikke Søren der skød, han kom bare forbi senere den dag.
Og ja, det var ikke en helt frisk bjælke - men der kom hul i gennem alligevel ! :mrgreen:

Mht tolerancerne, så er størrelsen ikke afgørende. Man snige sig ind på det mål man skal have med lapper og en fin slibepasta indtil hullet har den rigtige størrelse.

Det tager noget tid.
Undskyld Søren, så har jeg helt uberettiget været alt for hård ved dig. :biggrin:

Jo ja, så må jeg prøve og lave en form en dag hvor drejebænken er ledig ude på værkstedet. Jeg skal også lige have fundet en type slugs der er til og skyde med, så typen kan forbedres i min presse. :blink: :mrgreen:

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 30. sep 2021, 10:36

Niels skrev:
29. sep 2021, 20:55
Jeg laver slugs, til de skydere jeg vil bruge dem i. Jeg laver dem i en ladepresse, som er bygget om til formålet, og jeg laver dem i den form og vægt jeg tænker kan fungere godt. 1 ryk i håndtaget, kaster 1 slug ud af pressen.
Kan du lokkes til at lave en tråd om dit setup? Jeg har nu ikke tænkt mig at gå samme vej, men det lyder godt nok spændende. Specielt også at du kan lave dem til 308.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af SorenSD » 30. sep 2021, 11:17

Landbo skrev:
30. sep 2021, 10:33

Undskyld Søren, så har jeg helt uberettiget været alt for hård ved dig. :biggrin:

Jo ja, så må jeg prøve og lave en form en dag hvor drejebænken er ledig ude på værkstedet. Jeg skal også lige have fundet en type slugs der er til og skyde med, så typen kan forbedres i min presse. :blink: :mrgreen:

Hilsen Leif.
Det er helt iorden :thumbup: :biggrin:

Har heller ikke selv haft succes med hverken Piledrivers eller Rabbit i mine luftrifler :thumbdown:

Jeg har presset mine egne slugs i 13 gr og 16 gr med presseforme fra GMI :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 30. sep 2021, 11:20

Krung skrev:
30. sep 2021, 10:36
Niels skrev:
29. sep 2021, 20:55
Jeg laver slugs, til de skydere jeg vil bruge dem i. Jeg laver dem i en ladepresse, som er bygget om til formålet, og jeg laver dem i den form og vægt jeg tænker kan fungere godt. 1 ryk i håndtaget, kaster 1 slug ud af pressen.
Kan du lokkes til at lave en tråd om dit setup? Jeg har nu ikke tænkt mig at gå samme vej, men det lyder godt nok spændende. Specielt også at du kan lave dem til 308.

Joh, men det er nu ikke så særligt endda.

Du kan se en masse om værktøjer, hvordan det gøres - og få nærmest uendelig inspiration nu du alligevel er hjemmelader :mrgreen:
www.corbins.com

Jeg har altid fundet specielt den del om brug af afskudte 22lr hylstre som kapper til .222/.223 overordentligt interessant - men jeg har ikke en .222/.223

Og med restriktionerne for brug af bly, er det snart også ligemeget
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 30. sep 2021, 11:38

Niels skrev:
30. sep 2021, 11:20
Joh, men det er nu ikke så særligt endda.

... www.corbins.com

...

Og med restriktionerne for brug af bly, er det snart også ligemeget
Orv, hvor er det fedt! Jeg kan se de også har kobber på pulverform, så man kan lave blyfrie også.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 30. sep 2021, 12:26

Krung skrev:
30. sep 2021, 11:38
Niels skrev:
30. sep 2021, 11:20
Joh, men det er nu ikke så særligt endda.

... www.corbins.com

...

Og med restriktionerne for brug af bly, er det snart også ligemeget
Orv, hvor er det fedt! Jeg kan se de også har kobber på pulverform, så man kan lave blyfrie også.

Sådanher skal din rockchucker bygges om, hvis den skal kunne skubbe projektilerne ud igen når de er presset i form :
Det er instruktionerne til et kit man vist stadig kan købe - men man kan godt se hvad der er lavet om på pressen for at det kan fungere.
Jeg lavede stemplet til pressen selv.

Ændringerne er reversible :

http://www.bulletswagingsupply.com/RCBS ... ctions.pdf
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 30. sep 2021, 15:17

SorenSD skrev:
30. sep 2021, 11:17

Det er helt iorden :thumbup: :biggrin:

Har heller ikke selv haft succes med hverken Piledrivers eller Rabbit i mine luftrifler :thumbdown:

Jeg har presset mine egne slugs i 13 gr og 16 gr med presseforme fra GMI :smile:
:thumbup:

Tak, så behøver jeg vist ikke kigge efter den slags slige sager til afprøvning.

Jeg har set GMI laver forme til presning og forme til omsmeltning, men syntes de er rigelig dyre. Vil som sagt hellere finde en god slugs og forbedre den i en hjemmelavet form. :mrgreen:

Hilsen Leif.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 9. okt 2021, 18:29

Så blev der leget lidt med den sorte.
Afventer stadigt Slugs og hagl fra England så den er testet med jsb monster 0,8 gram, gamo g buffalo 1,0 gram, nogle billige polske spidshagl på ca 0,5 gram Kandar/Oztay Magnum og HNs egne 0.3 grams fladhagl.
Ca 14 meter liggende på terrassen.
Den er skudt ind med jsb monster, men at de ikke går hul i hul på den afstand skyder jeg mere på min egen uerfaren ved, da det er ca 15 år siden jeg har skudt regelmæssigt.
Men efter at have købt først den lille træskæftede HN PCP, og sidenhen den sorte også, så har jeg fået blod på tanden.
Jeg afventer og div mounts mm så jeg kan tage min dykkerflaske i brug, da man hurtigt bliver træt af at håndpumpe, og div Slugs og tunge hagl i posten.
De lette O,3 grams HN hagl overrasker faktisk selvom gruppen stadigt ikke er tilfredsstillende, og sikkert bliver meget værre på længere afstand.
De skyder ivertilfælde pænere end Kandar/Oztay haglene der skulle være tungere.
Jsb monster er klart dem der indtil videre skyder pænest i den.
Vedhæftede filer
IMG_20211009_170446.jpg
IMG_20211009_170540.jpg
IMG_20211009_172333.jpg
IMG_20211009_173638.jpg
IMG_20211009_180533.jpg

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 9. okt 2021, 21:42

tcdk3200 skrev:
9. okt 2021, 18:29
Så blev der leget lidt med den sorte.
Afventer stadigt Slugs og hagl fra England så den er testet med jsb monster 0,8 gram, gamo g buffalo 1,0 gram, nogle billige polske spidshagl på ca 0,5 gram Kandar/Oztay Magnum og HNs egne 0.3 grams fladhagl.
Ca 14 meter liggende på terrassen.
Den er skudt ind med jsb monster, men at de ikke går hul i hul på den afstand skyder jeg mere på min egen uerfaren ved, da det er ca 15 år siden jeg har skudt regelmæssigt.
Men efter at have købt først den lille træskæftede HN PCP, og sidenhen den sorte også, så har jeg fået blod på tanden.
Jeg afventer og div mounts mm så jeg kan tage min dykkerflaske i brug, da man hurtigt bliver træt af at håndpumpe, og div Slugs og tunge hagl i posten.
De lette O,3 grams HN hagl overrasker faktisk selvom gruppen stadigt ikke er tilfredsstillende, og sikkert bliver meget værre på længere afstand.
De skyder ivertilfælde pænere end Kandar/Oztay haglene der skulle være tungere.
Jsb monster er klart dem der indtil videre skyder pænest i den.
Det er godt og høre du fik gang i den "sorte" også.

Generelt "går" JSB hagl godt i de fleste løb hvis de ikke bliver skudt med for stor en hastighed.

Gamo Buffelo kender jeg ikke noget til, men de minder meget om JSB's tungere diabolo i formen.

Spidshagl har jeg aldrig haft held af at skyde bare nogenlunde præcist. I mine unge dage, for over 50 år siden,spøgte vi ligefrem med at rotterne levede godt indtil der igen kom diabolo i huset. Og de er mig bekendt ikke blevet mere præcise siden.

Med Harald Nyborgs vadkutter eller fladhagl siger erfaringen desværre at en del er alt for dårligt udført med skæve skørter, nogle direkte er usymmetriske i længderetningen og de er også noget upræcise på vægten da de svinger fra 0,53 og op til 0,56 gram. Vi var heldig og få fem dåser da Onkel Harald åbnede ude i Thisted, og dem kunne vi skyde helt ud på 30-50 meter og stadig ramme en tilsvarende skive som den du skyder på. Man bruger vist kun normalt vadkutterhagl på 10 meter baner hvor de skydes med langt lavere hastighed end hvad en Harald Nyborg PCP levere.

Det er da mow lang tid du går og venter på post fra England, håber der sart er bid.

Hilsen Leif.

Besvar