Billig PCP fra H. Nyborg - Hvad tror I, er det en billig klon?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Scooterskytten » 1. sep 2021, 20:15

Jeg kom lige til at købe sådan en her idag. Godt nok ikke PCP men fjeder. Næste skridt er at teste den godt og grundigt igennem, inden jeg bygger den op, så den kommer til at se ud som noget fra 2ww :)

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/luftgevaer-1
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 1. sep 2021, 20:20

Lidt statistik fra aftenen.

Her er fyldt til 250 bar, og skudt indtil jeg røg et par m/sek under hvad jeg startede med.
Det blev til 63 skud, startende med 269, faldt efter 2 skud til 267 og løb så ellers derudaf.
De lidt større afvigelser på hhv 272 m/Sek og 264 m/Sek et stykke inde i strengen kunne godt være eet eller andet mekanisk i hammersystemet der gjorde noget, et par af skuddende lød lidt anderledes.

Tallene for standardafvigelse og maks spredning ern en smule skæve på grund af de sidste 3-4 skud der kom lidt lavere ud inden jeg stoppede.

Manometeret på geværet siger nu ca 130 bar, fyldekittet siger ca det samme, så regulatortrykket ser ud til at ligge omkring de 130-140 bar på denher.
Det passer egentlig også meget godt med hastighed/vægt - det plejer at ligge omkring det tryk på noget sammenligneligt.
Screenshot_20210901-200509_FX Radar.jpg
Jeg bør nok lige tilføje, at det er JSB Monster 13.43 GRS der er skudt med - og det giver så et gennemsnit på 31.2 joules / 23 fpe på mundingen.



For 1500 kr - jow det kan man vel godt.

Nu skal den skilles ad og gøres ren for kinaolier og hvad der måtte ligge af rester af døde flagermus o.a i løb og mekanik.
Så ryger den på sandsække på 50 m.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Tangloppen » 1. sep 2021, 21:17

Heldigvis har jeg sat mig for at hvis der skal flere pusterør på matriklen, så bliver det i form af en bullpup.

Lyder ganske imponerende ihvertfald.

Hvordan opføre den integrerede dæmper sig? Virker den efter hensigten, eller er der plads til forbedring?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 1. sep 2021, 21:46

Tangloppen skrev:
1. sep 2021, 21:17
Heldigvis har jeg sat mig for at hvis der skal flere pusterør på matriklen, så bliver det i form af en bullpup.

Lyder ganske imponerende ihvertfald.

Hvordan opføre den integrerede dæmper sig? Virker den efter hensigten, eller er der plads til forbedring?
Den gør noget, men der er plads.
Som jeg skrev, tager den en .308 så der er lidt at arbejde med.
En bedre dæmper med mere volumen vil fungere godt, og så er det mest mekanisk støj der er tilbage.

Jeg synes, at prisen på Diana Skyhawk er noget for høj, holdt op mod en p15. Der er et pænt skæfte til forskel, men udover det er der ikke meget.
Og M25 her, den slår så bunden ud af det regnestykke.
- men vi har stadig tilgode at se hvordan den egentlig skyder.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af DK-92 » 2. sep 2021, 14:39

Har lige været omkring HN igen igen :oops:

Kæft hvor er de sjove at skyde med! Og den er ultra nem at skrue i og lave stumper til :biggrin: det bliver sjovt!
Vedhæftede filer
065CCAA7-346F-436D-B78A-838527B206B8.jpeg

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 2. sep 2021, 14:58

Niels skrev:
1. sep 2021, 20:20
Lidt statistik fra aftenen.

...

Nu skal den skilles ad og gøres ren for kinaolier og hvad der måtte ligge af rester af døde flagermus o.a i løb og mekanik.
Så ryger den på sandsække på 50 m.
Hvor er det bare super fedt du gør det stykke arbejde. Jeg glæder mig til at se hvad det ender med. Jeg er spændt på om jeg har ødelagt min for meget eller om den også kan komme til at skyde godt. Aftrækket er nemt at stille på, men jeg måtte i gang med roterende slibesten for at få geometrien til at passe. Der var runde hjørner, som gjorde det umuligt at få noget godt ved bare at stille på det. I øvrigt: Pas på med de hærdede dele i aftrækket. Jeg skruede mit sammen mens ungerne skreg og hustruen kaldte, og det var nok til at fjedrene satte sig skævt og knaste det sprøde kineserstål.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Werecat » 2. sep 2021, 18:50

DK-92 skrev:
2. sep 2021, 14:39
Har lige været omkring HN igen igen :oops:

Kæft hvor er de sjove at skyde med! Og den er ultra nem at skrue i og lave stumper til :biggrin: det bliver sjovt!
Det er blare træls når man forrige år købte en til den dobbelte pris under navnet Artemis pp700.
Jeg har smidt et rødpunktsigte på toppen bare for hyggens skyld.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af DK-92 » 2. sep 2021, 19:15

Werecat skrev:
2. sep 2021, 18:50
DK-92 skrev:
2. sep 2021, 14:39
Har lige været omkring HN igen igen :oops:

Kæft hvor er de sjove at skyde med! Og den er ultra nem at skrue i og lave stumper til :biggrin: det bliver sjovt!
Det er blare træls når man forrige år købte en til den dobbelte pris under navnet Artemis pp700.
Jeg har smidt et rødpunktsigte på toppen bare for hyggens skyld.
Ja det er sgu sur røv, det er “rent held” at jeg ikke har købt den før, jeg har været vild med den længe. Det er også en god ide, mine øjn dur bare ikke til rødpunkts sigte, men den er også sjov med korn og kærv. Og der er dæleme mange der har bygget dem om, så der er mange inspirations kilder :rock:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 3. sep 2021, 13:51

En kort testskydning på 50 m fra igår.

Jeg havde riflen adskilt og rensede løbet for ca 1 kg asfalt inden testen, og satte den hurtigt op igen til en udgangshastighed på ca 265 m/Sek. med JSB 13.43
Der er skudt på DGI's standard 25m pistolskive, hvor tallene er ca 1,5 cm høje.

Hammer/ventil systemet flaprede noget under skudafgivelsen, så jeg kunne måle en afvigelse på over 10 m/sek da jeg kom hjem igen.
Jeg gjorde ikke mere ud af det igår.

- løbet er iøvrigt skruet i med hvad der ligner et m15X1 gevind.
20210902_171609.jpg
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af DK-92 » 3. sep 2021, 13:58

Niels skrev:
3. sep 2021, 13:51
En kort testskydning på 50 m fra igår.

Jeg havde riflen adskilt og rensede løbet for ca 1 kg asfalt inden testen, og satte den hurtigt op igen til en udgangshastighed på ca 265 m/Sek. med JSB 13.43
Der er skudt på DGI's standard 25m pistolskive, hvor tallene er ca 1,5 cm høje.

Hammer/ventil systemet flaprede noget under skudafgivelsen, så jeg kunne måle en afvigelse på over 10 m/sek da jeg kom hjem igen.
Jeg gjorde ikke mere ud af det igår.

- løbet er iøvrigt skruet i med hvad der ligner et m15X1 gevind.

20210902_171609.jpg
Skød du kun 7skud? Eller var de sidste 2 flyvere?

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 3. sep 2021, 14:07

DK-92 skrev:
3. sep 2021, 13:58
Niels skrev:
3. sep 2021, 13:51
En kort testskydning på 50 m fra igår.

Jeg havde riflen adskilt og rensede løbet for ca 1 kg asfalt inden testen, og satte den hurtigt op igen til en udgangshastighed på ca 265 m/Sek. med JSB 13.43
Der er skudt på DGI's standard 25m pistolskive, hvor tallene er ca 1,5 cm høje.

Hammer/ventil systemet flaprede noget under skudafgivelsen, så jeg kunne måle en afvigelse på over 10 m/sek da jeg kom hjem igen.
Jeg gjorde ikke mere ud af det igår.

- løbet er iøvrigt skruet i med hvad der ligner et m15X1 gevind.

20210902_171609.jpg
Skød du kun 7skud? Eller var de sidste 2 flyvere?
Jeg skød lidt mere inden jeg brugte 3-tallet som sigtepunkt, på billedet er der de 7 skud jeg sendte efter det inden jeg konstaterede at jeg spildte tiden.
Der skal justeres lidt på hammeren, så den arter sig noget bedre. Og så prøver jeg igen.

Det er så også lige heromkring, jeg skal beslutte om de skal have den retur igen eller om jeg beholder den og laver nye stumper til den. - det er jeg ikke helt nået til endnu.
Senest rettet af Niels 3. sep 2021, 14:09, rettet i alt 2 gange.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 3. sep 2021, 14:08

Niels skrev:
3. sep 2021, 13:51
Hammer/ventil systemet flaprede noget under skudafgivelsen ...
Ja, jeg synes godt nok man kan mærke at det hele skvulper frem og tilbage. Jeg strammede hammerfjederen helt og det gav en bedre fornemmelse, men jeg har dog ingen målinger.

Hvilken kronograf bruger du?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 3. sep 2021, 14:31

Krung skrev:
3. sep 2021, 14:08
Niels skrev:
3. sep 2021, 13:51
Hammer/ventil systemet flaprede noget under skudafgivelsen ...
Ja, jeg synes godt nok man kan mærke at det hele skvulper frem og tilbage. Jeg strammede hammerfjederen helt og det gav en bedre fornemmelse, men jeg har dog ingen målinger.

Hvilken kronograf bruger du?
Ja, hammerfjederen er ikke helt et match, og åbningsdybden på ventilen nok også lidt til den gode side.
Der skal en kortere og lidt strammere fjeder i så der bliver lidt friløb, alternativt fremstilles et "debounce device" der kan begrænse hammerens mulighed for at fjedre tilbage og tage en tur mere. Jeg skal nok lige poste et billede, hvis jeg går den vej.

Jeg bruger en FX Chronograf, jeg synes den er enormt praktisk og uden de behov for lys som en alm optisk chrono kræver.
Og så er det bare rart at den kan samle data op i en app på telefonen også.
Jeg har målt den op i mod min ProChrono, og de var ret enige om resultatet.

- Jeg bruger iøvrigt også FX'en på min .22lr, det kan den fint følge med til
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af MadsF » 4. sep 2021, 21:48

Jeg har lige haft en lidt interessant oplevelse med Harald Skrald skyderen ....

Den har stået stille i nogle måneder og stod på 150 ish bar ... Ville så lige toppe den op til 200 bar, men syntes ikke det opførte sig helt som det plejer, jeg pumpede med der skete ikke rigtig noget med trykket, eller det gjorde der, der gik bare ualmindeligt langsomt, jeg fik nålen lige op i starten af det røde felt, og ville så i gang med at skyde.
Med det samme kunne jeg mærke at der slet ikke var det power i den som der havde været tidligere, jeg kunne se haglet i luften hele vejen ud til målet, og med et betydeligt delay (altså haglet fløj langsomt) Jeg tjekkede manometeret ... Ja ja, der var fint med tryk på 200 ish bar.

Jeg kunne også hurtigt konkludere at træfpunktet var betydeligt lavere end sidst den var fremme i lyset, igen fordi hastigheden af en eller anden årsag var lav ... Hmm... Jeg skyder en masse skud (40 i rap uden trykket på manometeret ændrede sig :shock: ) og den samler fint :???:

Ligepludseligt !!! :getout: :nolisten: så tager fanden ved den, og så brager den igen skud afsted på fuld blæs :shock: den skyder ret i gennem en 25 mm krydsfiner plade :shock: Det syntes jeg ikke lige den plejer at kunne gøre :nolisten: Nå, jamen jeg forsætter med at skyde, og træfpunktet er tilbage i bulls-eye. Der er så luft til omkring 30-40 skud mere før den begynder at skyde væsentligt lavere.

Der jeg følte at jeg havde problemer med pumpen fordi trykket ikke steg på manomeret ... Der har det nu nok været manometeret som har siddet fast :shock: Der må have været et ret voldsomt tryk i skyderen siden jeg kunne skyde måske 80 skud af før den ramte det gule felt.

Næste gang tjekker jeg lige BEGGE manometre ... :neutral:

Er der ingen overtryksbeskyttelse i pumpen eller skyderen? :nolisten:
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 19. jan 2014, 22:52
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 101 times
Been thanked: 70 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af DK-92 » 4. sep 2021, 23:48

Der er ingen overtryks ventil i hverken pumpen eller riflen, det er der heller ikke i de 2 pistoler de sælger, så det kan da meget vel være at der har været et noget højere tryk i.

Engfred

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Engfred » 6. sep 2021, 17:02

Hej Niels,
Jeg har en Artemis M16 som jeg også kæmpede med (Samme Kina fabrik har jeg hørt)
Jeg har også haft den i atomer for at fjerne den frygtelige lugt af harsk smøremiddel som der var brugt.

Jeg testede min regulator og den stod til 135 bar.
I stedet for at eksperimentere med den originale regulator købte jeg en Huma regulator og den kører efter to efterjusteringer nu på 110 bar.

for at reducere Hammer "bounce" afkortede jeg hammer fjederen.
Siden har jeg monteret en kortere kraftigere fjeder.

Jeg har også modificeret aftræksgeometrien og skiftet fjeder for at få en nogenlunde aftrækker.

Nye magasiner hjemme printet for originalerne er kun "til at kaste efter en bidsk hund"

Og til sidst skiftet løb og dæmper til et 600 mm løb fra en Weichrauch HW 100. (på min Artemis er gevindet M12x1,25).
Artlb.jpg
Men nu er min Artemis også næsten lige så præcis som min FX Crown.

Den er ikke pellet fuzzy og skyder omkring 24 Joule. Jeg tror fint jeg kan matche din 50meter gruppe på 100 meter.
Jeg kan sagtens skrue den op til +30J men så bliver den noget mere luftsulten.
Tror jeg har mellem 100 og 120 skud på en opfyldning.

Stort arbejde - men nu virker den.
Artemis m16.jpg
M16.jpg

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Gerdson39 » 6. sep 2021, 19:03

Jeg vil lige følge op på "sagen med den løse lyddæmper". Efter mere end 8 uger fik jeg endelig, dog ikke afgørende besked om min ansøgning - jeg er bleven "anhørt" men det løber vel ud på at jeg ikke får den bevilliget - og det er jo fair nok, den er simpelthen ikke dækket af loven. Jeg har også testet den igen, med 5-6 skud - og undskyld, men som skytte er der ingen forskel at høre. Det kan være det er anderledes "på den anden ende af løbet".

Jeg afleverer den vel til destruering. Hvis bare politi kontorene havde mere rimelige åbningstider, for pokker. I Sønderborg idag, kl 10:00 - 15:00. Var der kort før 09:00, så det blev ikke til noget, og om eftermiddagen var jeg så et minut for sent... Selv i Aabenraa åbner de sgu kun om eftermiddagen (dog ikke på fredage)... i Padborg en dag (2 timer i tirsdags) per uge.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 8. sep 2021, 20:20

En mindre opdatering,med et par skiver fra 15M banen.

Jeg har nu fjernet ca 4 mm fra mundingen af løbet, og har lavet en bedre kroning end riflen kom med.
Hertil, lavede jeg en 15mm lang spacer af delrin, til at reducere slaglængden på hammeren en smule.
Jeg lagde en kraftigere fjeder i, for at kompensere lidt for den mindre slaglængde og satte det hele op igen til 265 m/sek med 13.43 JSB.
Jeg tror, at forspændingen på hammeren imod ventilen nok blev en anelse til den gode side - der kom ihvertfald en del luft ud ved skuddene. Men den raslede ikke så meget i hammeren, ved skuddet.
Slaglængden er 32 mm, og det er egentlig ikke så dumt endda. Jeg tænker nok at den kan trække et .30 løb, og sætte op til at skyde med hagl, med en strammere fjeder og lidt opboring af huller her og der.
For en 4,5 er det lidt rigeligt, men så er der plads til at sætte dimser i og det er fint. Mere om dimserne senere.

Jeg testede så efterfølgende med 13.43 JSB på 50 m, og kunne knapt holde skuddene på skiven på 50m.
Jeg kunne se at haglene ikke ramte helt lige, og nogle af hullerne var en smule skæve.
Jeg tænker, at det var dether med lidt rigeligt luft i skuddet, der slog haglene lidt ud af kurs.

Resten af den weekend gik med at finde på gode grunde til Haralds kundeservice, og hvorfor de bare skulle tage geværet retur og give mig pengene tilbage.

Jeg pillede istedet stumperne ud, og satte riflen tilbage som den var.

Jeg satte den så op med en knapt så kraftig forspænding på hammerfjederen, så den nu skyder 8 grains JSB med ca 265 m,/Sek.

Skiverne her, er et noget mere optimistisk resultat på 15 m banen - der blev hverken brugt bænk eller sandsække men blot en skumgummi dims til at hvile riflen på forskæftet.

20210906_182722_remastered.jpg
Her er skudt 4 x 5 skud, tallene på skiven er 1 cm høje.

Og efterfølgende, 2 hele magasiner - 24 skud ialt efter samme sigtepunkt :
20210906_183438.jpg
Med den form på hullet der er på billedet her, er der ikke noget galt med kroningen mere. Resten af riflen er stadig som den kom ud af kassen.

Det kunne godt være værre, og det kan godt ske at dether faktisk vil fungere hæderligt på 50 m. Men det finder vi ud af.
Det bliver aldrig et matchløb, men for 1500 kr så kan det godt gå hen og vise sig at det alligevel er ok.
Og i den opsætning her, siger riflen vitterligt ingenting med et sæt 3d printede bafler med 5,5 mm huller i, som erstatning for de aluskiver der sidder i dæmperen. ( Jeg har STL filerne til et PETG print, hvis det er interessant for en eller anden med en 3d printer.. )

Jeg skød ialt ca 65 skud fra en opfyldning til 245 Bar, og kom hjem med 180 bar i tanken.

Jeg er sikker på at der er 250+ skud i det apparat her ved ca 18+ joule, hvis man optimere den hele vejen igennem. Og så siger den - intet, andet end lidt mekanisk støj.

Man kunne også sætte den op til at være kraftigere med tungere hagl, på bekostning af lidt lyd og færre skud.

En afsluttende bemærkning for nu må være at hele dether shroud/dæmper setup er noget rasleværk, og der skal bruges noget skruesikring på gevindet på løbets munding til at holde tingene på plads hvis riflen skal blive ved med at være konsistent over en periode. Ellers kan man simpelthen ikke regne med at den holder træfpunktet når tingene løsner sig og skal strammes til igen og igen. - Men det er da til at arbejde med.

Konstruktionen med aftrækket er også lidt uheldigt, og måden det er lavet på gør at det altid vil slæbe på hammeren og påvirke den.
Det tror jeg ikke man umiddelbart kan gøre ret meget ved uden en større indsats..
Senest rettet af Niels 8. sep 2021, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 8. sep 2021, 20:32

Engfred skrev:
6. sep 2021, 17:02
Hej Niels,
Jeg har en Artemis M16 som jeg også kæmpede med (Samme Kina fabrik har jeg hørt)

Stort arbejde - men nu virker den.
Artemis m16.jpgM16.jpg
Tak for det Claus.

Jeg fulgte med i dine modifikationer med interesse og havde kig på M16 som basis for et 4.5 mm projekt.
Nu købte jeg så M25 istedet, og er nysgerrig på hvor langt jeg kan tage den mht effektivitet og præcision uden at skulle købe løb og regulatorer osv.

Det gik fint med en Diana Skyhawk / P15 som jeg skrev om tidligere, og nuværende ejer er på 8' måned stadig glad for den.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 9. sep 2021, 19:47

Dagens billede er fra en skydning på 50 m banen.
Der er skudt på en 25m ringskive til pistol, og tallene herpå er 1 cm høje.
Jeg testede med 3 forskellige hagl, og med lidt justering på udgangshastigheden for at se om der var noget at hente.

Det bedste resultat fik jeg med JSB 10.13 grain ved omkring 266 m/Sek , herunder 10 skud i billedet som på skiven fylder ca 4x4 cm med en enkelt "flyver".

8.4 grains dækkede et noget større område, og 13.43 havde igen svært ved overhovedet at ramme skiven.
20210909_172148.jpg
En sjov ting var, at jeg skød et par magasiner efter hinanden, og i forbindelse med opfyldning af magasinet lagde jeg riflen ned på siden.
Det gav en forskydning i træfpunktet på ca 2,5 cm -så der er altså noget der skal strammes godt til som jeg skrev om igår.
- Det kan være det er her dit POI Shift ligger, @krung - mere end i en afvigelse på hastigheden som alligevel skal være en del for at give en forskel i træfpunktet på >4 cm på 50 m.

Jeg er ikke helt nået frem til om jeg bare skal lade trimme den op og lade den ligge her, og så være tilfreds med for 1500 kr plinker med 10.000 skud på en tank - eller om jeg vil tage den videre med et ordentligt løb og deraf bedre præcision og måske 5.000 skud med lidt mere knald i.. - Jeg ved at haglene kan levere.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Slettes3 » 9. sep 2021, 22:21

Gerdson39 skrev:
6. sep 2021, 19:03
Jeg vil lige følge op på "sagen med den løse lyddæmper". Efter mere end 8 uger fik jeg endelig, dog ikke afgørende besked om min ansøgning - jeg er bleven "anhørt" men det løber vel ud på at jeg ikke får den bevilliget - og det er jo fair nok, den er simpelthen ikke dækket af loven. Jeg har også testet den igen, med 5-6 skud - og undskyld, men som skytte er der ingen forskel at høre. Det kan være det er anderledes "på den anden ende af løbet".

Jeg afleverer den vel til destruering. Hvis bare politi kontorene havde mere rimelige åbningstider, for pokker. I Sønderborg idag, kl 10:00 - 15:00. Var der kort før 09:00, så det blev ikke til noget, og om eftermiddagen var jeg så et minut for sent... Selv i Aabenraa åbner de sgu kun om eftermiddagen (dog ikke på fredage)... i Padborg en dag (2 timer i tirsdags) per uge.

Hvis den såkaldte lyddæmper ikke fungere som “ lyddæmper” må man jo konstatere den ikke lyddæmper…right? Er det så en lyddæmper?

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Gerdson39 » 10. sep 2021, 09:00

Jeg har jo ikke målet det, så vi taler kun om min mening, efter få skud med og uden. Jeg havde skruet den op, indeholdet så godt nok ud som om "det kunne hjælpe" i den forstand hvordan en lyddæmper er konstrueret og skal virke. Men nu støjer sådan et luftgevær jo ikke særlig meget i forvejen.

Jeg har afleveret den til destruktion og afventer nu at høre fra PAC igen.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af RasKrog » 10. sep 2021, 10:13

Gerdson39 skrev:
10. sep 2021, 09:00
Jeg har jo ikke målet det, så vi taler kun om min mening, efter få skud med og uden. Jeg havde skruet den op, indeholdet så godt nok ud som om "det kunne hjælpe" i den forstand hvordan en lyddæmper er konstrueret og skal virke. Men nu støjer sådan et luftgevær jo ikke særlig meget i forvejen.

Jeg har afleveret den til destruktion og afventer nu at høre fra PAC igen.
Hold os endeligt opdateret. :thumbup:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 13. sep 2021, 09:06

Niels skrev:
8. sep 2021, 20:20
Og i den opsætning her, siger riflen vitterligt ingenting med et sæt 3d printede bafler med 5,5 mm huller i, som erstatning for de aluskiver der sidder i dæmperen. ( Jeg har STL filerne til et PETG print, hvis det er interessant for en eller anden med en 3d printer.. )
Jeg vil meget gerne se filerne. Læg dem gerne ud på thingiverse eller lignende.

Jeg lavede selv nogle, og er lidt forundret over virkningen. Det lyder som om mængden af energi, der afsættes som lyd er mindre, men tonen er meget højere nu. Den nærmest smælder nu. Jeg vil gerne prøve dine baffles i stedet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 13. sep 2021, 10:41

Krung skrev:
13. sep 2021, 09:06
Niels skrev:
8. sep 2021, 20:20
Og i den opsætning her, siger riflen vitterligt ingenting med et sæt 3d printede bafler med 5,5 mm huller i, som erstatning for de aluskiver der sidder i dæmperen. ( Jeg har STL filerne til et PETG print, hvis det er interessant for en eller anden med en 3d printer.. )
Jeg vil meget gerne se filerne. Læg dem gerne ud på thingiverse eller lignende.

Jeg lavede selv nogle, og er lidt forundret over virkningen. Det lyder som om mængden af energi, der afsættes som lyd er mindre, men tonen er meget højere nu. Den nærmest smælder nu. Jeg vil gerne prøve dine baffles i stedet.
Jeg har sendt dig en PM.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Besvar