Billig PCP fra H. Nyborg - Hvad tror I, er det en billig klon?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 10. okt 2021, 04:11

Landbo skrev:
9. okt 2021, 21:42


Gamo Buffelo kender jeg ikke noget til, men de minder meget om JSB's tungere diabolo i formen.


Det er da mow lang tid du går og venter på post fra England, håber der sart er bid.

Hilsen Leif.
Jeg forventede ikke meget af gamo haglet, men tog det med som en prøve da det var det tungeste den lokale jagtshop havde-
Det ligner lidt en krydsning af jsb monster og rabbit magnum, men det skyder ikke lige så præcist som jsb monster.
Ved første skud på skiven sad den lige i plet, men så spredte de sig mere, med en decideret flyer imellem også

min engelske forsendelse blev desværre stoppet i tolden d 5 selvom Ihunter har betalt told på forsendelsen.
Jeg brugte en halv time på at vente i telefonen med postnord kundeservice i fredags og fik bekræftet at der ikke skulle betales told af forsendelsen, og at han ville prøve at skubbe til toldafdelingen.
Det mangler da også bare.
Normalt snitter de lige pakken op og kigger, og lukker den med told tape, og det forsinker højst to dage.
Denne gang synes jeg lige de strammer den, men håber at de får fingeren ud mandag, så jeg forhåbentligt har dem tirsdag

Der er også et hjælpsomt medlem herinde der har lovet at sende en prøvepakke med lidt forskellige andre slugs, så jeg kan se hvilke udformninger og vægte der går godt i de to rifler.
Og hvis der er et match, så kunne jeg godt finde på at spare sammen og forære mig selv en swag die form i julegave

S&W357Magnum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. aug 2009, 16:04
Interesser: luftvåben&pistolskydning
Geografisk sted: Hedehusene
Has thanked: 60 times
Been thanked: 3 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af S&W357Magnum » 10. okt 2021, 08:35

hej er bare lidt nysgerrig hvor meget siger/larmer dem? :thumbup: :thumbup:
vh Per.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 10. okt 2021, 09:54

tcdk3200 skrev:
10. okt 2021, 04:11

Jeg forventede ikke meget af gamo haglet, men tog det med som en prøve da det var det tungeste den lokale jagtshop havde-
Det ligner lidt en krydsning af jsb monster og rabbit magnum, men det skyder ikke lige så præcist som jsb monster.
Ved første skud på skiven sad den lige i plet, men så spredte de sig mere, med en decideret flyer imellem også

min engelske forsendelse blev desværre stoppet i tolden d 5 selvom Ihunter har betalt told på forsendelsen.
Jeg brugte en halv time på at vente i telefonen med postnord kundeservice i fredags og fik bekræftet at der ikke skulle betales told af forsendelsen, og at han ville prøve at skubbe til toldafdelingen.
Det mangler da også bare.
Normalt snitter de lige pakken op og kigger, og lukker den med told tape, og det forsinker højst to dage.
Denne gang synes jeg lige de strammer den, men håber at de får fingeren ud mandag, så jeg forhåbentligt har dem tirsdag

Der er også et hjælpsomt medlem herinde der har lovet at sende en prøvepakke med lidt forskellige andre slugs, så jeg kan se hvilke udformninger og vægte der går godt i de to rifler.
Og hvis der er et match, så kunne jeg godt finde på at spare sammen og forære mig selv en swag die form i julegave
Når Gamo Buffalo går så godt, burde jeg måske ansøge finansministeren om midler til en dåse eller to. :fun:

Ved ikke hvad der er værst, PestNords toldafdeling eller kommunens Tekniske forvirring. Håber for dig der er en kvik ansat der indser, at hagl/slugs må alle over 18 år i Danmark frit erhverve også selv om de formodentlige står opført som ammo i papirene. :smile:

Uha, der kan købes mange slugs for de penge en swag die form koster. :blink:

Hilsen Leif.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 10. okt 2021, 12:26

S&W357Magnum skrev:
10. okt 2021, 08:35
hej er bare lidt nysgerrig hvor meget siger/larmer dem? :thumbup: :thumbup:
vh Per.
Den siger ikke meget.
Det der larmer mest er når haglet rammer, men det har man jo også mulighed for at dæmpe

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 10. okt 2021, 12:39

Landbo skrev:
10. okt 2021, 09:54


Ved ikke hvad der er værst, PestNords toldafdeling eller kommunens Tekniske forvirring. Håber for dig der er en kvik ansat der indser, at hagl/slugs må alle over 18 år i Danmark frit erhverve også selv om de formodentlige står opført som ammo i papirene. :smile:

Uha, der kan købes mange slugs for de penge en swag die form koster. :blink:

Hilsen Leif.
Ja, måske jeg trippede terror alarmen derinde for praktikanten med sådan at importere 1100 "skarpe skud/projektiler" :biggrin:
Men jeg synes godt nok de har været længe om at finde ud af at importen både er helt lovlig, og forhånds betalt mht told.

Ja, ved godt de koster en del, men har man været liggende, og fundet en form der skyder rigtigt godt i ens riffel, så er det jo en en gangs investering.
Pt er JSB Slugs jo totalt udsolgt overalt i 4,5 mm, og jeg ved stadigt ikke hvordan de engelske ( tysk producerede) Legion Slugs performer, , og det er 15 pund i porto hver gang .
FX laves vist stadigt ikke i 4,5 mm?, BSA og Nielsen slags mfl koster en halv krig

En GMI die form koster 280 dollars inkl fragt, men så kommer der nok toldmoms på 25% og Pestnord gebyr på 160 kr oveni, men så er man også uafhængig i forhold til levering udefra, tilgængelighed osv.
Men det er ikke noget jeg har råd til hverken denne eller den kommende måned

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 10. okt 2021, 15:41

tcdk3200 skrev:
10. okt 2021, 12:39

Ja, måske jeg trippede terror alarmen derinde for praktikanten med sådan at importere 1100 "skarpe skud/projektiler" :biggrin:
Men jeg synes godt nok de har været længe om at finde ud af at importen både er helt lovlig, og forhånds betalt mht told.

Ja, ved godt de koster en del, men har man været liggende, og fundet en form der skyder rigtigt godt i ens riffel, så er det jo en en gangs investering.
Pt er JSB Slugs jo totalt udsolgt overalt i 4,5 mm, og jeg ved stadigt ikke hvordan de engelske ( tysk producerede) Legion Slugs performer, , og det er 15 pund i porto hver gang .
FX laves vist stadigt ikke i 4,5 mm?, BSA og Nielsen slags mfl koster en halv krig

En GMI die form koster 280 dollars inkl fragt, men så kommer der nok toldmoms på 25% og Pestnord gebyr på 160 kr oveni, men så er man også uafhængig i forhold til levering udefra, tilgængelighed osv.
Men det er ikke noget jeg har råd til hverken denne eller den kommende måned
:mrgreen:

Ja det er vist korrekt at JSB slugs er totalt udsolgt alle steder. Kan dog undres over det overhovedet er lykkes dem og få nogle ud i udvalgte forretninger når det ikke formår og følge op på succesen og så formodentlig lade konkurrenterne løbe med markedet.

Vi andre er ligeså spændt som du er på hvordan de importerede fra England performer. :mrgreen:

Det er korrekt at FX ikke laver deres hybridslugs i .177, ligeså har de heller ikke et løb der er specielt udviklet til slugs som de har til de større kalibre.

Hilsen Leif.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 11. okt 2021, 13:48

Jeg har endelig fået mig en dykkerflaske, så nu har jeg rodet med regulatoren i min M25. Den stod 2,5 omgange ude, hvilket gav 221 m/s i gennemsnit og en sd på 0,7 over 12 skud med jsb exact 10.34 gn.

Så gav jeg regulatoren en omgang mere, og efter at have skudt en god håndfuld ubrugelige skud, hvor lidt af indmaden i dæmperen kom med ud, stabiliserede hastigheden sig på 291 m/s og en sd på 1,2.

Hvis ellers den kan ramme med 291 m/s, så beholder jeg den der. Jeg har lånt mine ringe ud, så der blev bare sigtet i den generelle retning af skiven med et red dot.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 11. okt 2021, 16:57

Krung skrev:
11. okt 2021, 13:48
Jeg har endelig fået mig en dykkerflaske, så nu har jeg rodet med regulatoren i min M25. Den stod 2,5 omgange ude, hvilket gav 221 m/s i gennemsnit og en sd på 0,7 over 12 skud med jsb exact 10.34 gn.

Så gav jeg regulatoren en omgang mere, og efter at have skudt en god håndfuld ubrugelige skud, hvor lidt af indmaden i dæmperen kom med ud, stabiliserede hastigheden sig på 291 m/s og en sd på 1,2.

Hvis ellers den kan ramme med 291 m/s, så beholder jeg den der. Jeg har lånt mine ringe ud, så der blev bare sigtet i den generelle retning af skiven med et red dot.
Hvordan justerer man regulatoren højere op, hvis man ikke har rodet med det før?
Beholder den præcisionen kan man jo lige så godt få fuld power på :)

PS jeg har også en ældre dykkerflaske, fra Best-fittings uk, stående, men måtte bestille nogle forskellige fittings da hun gevindet ikke passede med det på min pumpe, som jeg ellers ville bruge til formået.
Der er vist tale om to slags gevind der minder om hinanden i størrelse.
Det ene hedder vist BSP og det andet kan jeg ikke huske navnet på.
Jeg mener de fittings og lynkoplinger jeg har bestilt er af hver slags, så en af dem burde passer.

Det håber jeg, for den sorte er lidt tung at pumpe op med håndpumpen :angry:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Niels » 11. okt 2021, 17:27

Krung skrev:
11. okt 2021, 13:48

...

fed ! :biggrin:

291 er måske lidt til den gode side, men -

Hvis det er med fuld hane, bør du kunne justere ned til 275/80 ved at løsne hammeren en anelse.
Det vil give dig bedre økonomi og mindre larm når du skyder.

PCP rifler skyder bedst hvis ikke man bruger alt hvad de har at give - og det lyder som om du kunne have ramt et sweetspot med lidt justering.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Krung » 12. okt 2021, 08:52

tcdk3200 skrev:
11. okt 2021, 16:57
Hvordan justerer man regulatoren højere op, hvis man ikke har rodet med det før?
Alt jeg har lært om at justere PCP har jeg lært i denne tråd, af Niels.
tcdk3200 skrev:
11. okt 2021, 16:57
Beholder den præcisionen kan man jo lige så godt få fuld power på :)
Man skal stoppe mens legen er god. Min leg lige nu giver væltede hagl, indtil trykket er faldet lidt.
tcdk3200 skrev:
11. okt 2021, 16:57
PS jeg har også en ældre dykkerflaske, fra Best-fittings uk, stående, men måtte bestille nogle forskellige fittings da hun gevindet ikke passede med det på min pumpe, som jeg ellers ville bruge til formået.
Der er vist tale om to slags gevind der minder om hinanden i størrelse.
Det ene hedder vist BSP og det andet kan jeg ikke huske navnet på.
Jeg mener de fittings og lynkoplinger jeg har bestilt er af hver slags, så en af dem burde passer.
Jeg ved intet om det, men min dykkerven sagde de hed DIN. Jeg købte et billig DIN til fill-probe sæt fra fjernøsten. Det løste mit problem.
tcdk3200 skrev:
11. okt 2021, 16:57
Det håber jeg, for den sorte er lidt tung at pumpe op med håndpumpen :angry:
Been there, done that ... not doing it again.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 12. okt 2021, 21:34

Hentede lidt flere slags hagl til den store sorte igår, men fik først skudt med dem i dag, efter at jeg havde åbnet pakken med div fittings fra Kina og konstateret at min dykkerflaske på 12 liter nu kunne tages i brug igen og passede på begge Harald Nyborg rifler, ved at tage slange med tilslutninger fra håndpumpe og bruge en af de nye fittings.

Jeg tester:
HN Baracuda Hunter
Stoeger hollow power ( tror det er samme hagl som HN ovenfor? )
Stoeger x power Cooper
Og de tunge og noget pebrede RWS Power Bolt

Jeg er godt tilfreds med præcisionen på alle 4 og jeg vurderer at det meste af de udsving der er mere skyldes at jeg stadigt har lidt gammel erfaring tilgode mht skydestilling og vejrtrækning mm.
Specielt RWS Power Bolt overrasker positivt, men til 89 kr hos den lokale for 150 hagl, så burde den vel også performe.

Jeg har nogle slugs fra et medlem herinde i posten pt som jeg glæder mig meget til at prøve :respekt: :bowdown: :10:
I første omgang i den sorte, men når jeg har fået genfyldt min dykkerflaske, så også i den lille Harald N træversion, plus samtlige hagl testet indtil nu.

og med de priser og mangel på availability mange slugs har, så ender jeg nok med at spare sammen til en DIE form og støbe dem selv en dag
Vedhæftede filer
IMG_20211012_173950.jpg
IMG_20211012_173957.jpg
IMG_20211012_175302.jpg
IMG_20211012_180902.jpg
IMG_20211012_182407.jpg
Senest rettet af tcdk3200 12. okt 2021, 21:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af BentxBetjent » 12. okt 2021, 21:40

Jeg har også nogle Stoeger liggende, jeg mener det er H&N der producerer dem.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af tcdk3200 » 12. okt 2021, 22:03

BentxBetjent skrev:
12. okt 2021, 21:40
Jeg har også nogle Stoeger liggende, jeg mener det er H&N der producerer dem.
De ligner dem ivertilfælde meget og vægten er også "stort set" ens :biggrin:

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 13. okt 2021, 20:05

tcdk3200 skrev:
12. okt 2021, 21:34

Jeg tester:
HN Baracuda Hunter
Stoeger hollow power ( tror det er samme hagl som HN ovenfor? )
Stoeger x power Cooper
Og de tunge og noget pebrede RWS Power Bolt

Jeg er godt tilfreds med præcisionen på alle 4 og jeg vurderer at det meste af de udsving der er mere skyldes at jeg stadigt har lidt gammel erfaring tilgode mht skydestilling og vejrtrækning mm.
Specielt RWS Power Bolt overrasker positivt, men til 89 kr hos den lokale for 150 hagl, så burde den vel også performe.

Jeg har nogle slugs fra et medlem herinde i posten pt som jeg glæder mig meget til at prøve :respekt: :bowdown: :10:
I første omgang i den sorte, men når jeg har fået genfyldt min dykkerflaske, så også i den lille Harald N træversion, plus samtlige hagl testet indtil nu.

og med de priser og mangel på availability mange slugs har, så ender jeg nok med at spare sammen til en DIE form og støbe dem selv en dag
Ja serierne fra de to hollowpoint hagl ligner unægtelig hinanden ret meget, ligeså både haglenes form og vægt. Man kunne fristes til og tro at de ligefrem kommer fra samme trykkeri. :mrgreen:

Stoeger x power (Copper) ligner også en H&N Baracuda Power i en 0,03 gram lettere udgave og burde egentlig kunne lave en endnu bedre serie på de formodede 20 meter. Måske den sorte lever godt og vel op til dens speks på mundingshastighed ?

Det lyder spændende med de billige RWS Power Bolt (de koster faktisk 10 øre mindre af stykket end der skal pt betales for en NSA slugs :blink: ) Jeg har faktisk just fået en dåse hjem i sidste uge sammen med noget andet andet der blev bestilt for næsten to måneder siden. Glæder mig til og få dem afprøvet og sammenlignet med JSB's med nogenlunde samme form og vægt.

Det bliver spændende og høre hvordan samme hagl performer i den bette fra samme firma. :smile:

Hilsen Leif.

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 16. okt 2021, 14:03

Hilser pænt rundt til alle. Især til alle jer der øser ud af viden og erfaring. Jeg har læst mange trådemner herinde, og ikke mindst denne om Onkel Haralds billige PCP. Jeg er imponeret over al den viden og herlige nørderi herinde.

Som ung tilbage i 80,erne :wheelchair: Havde jeg megen glæde og sjov af en Diana, - husker ikke modelnavnet, men den gik ud med 280 m/s, Skød rigtig godt, og med mine unge øjne ramte jeg godt uden kikkert,,, -dengang. Solgte den desværre og har i mange år tænkt at anskaffe en luft-skyder igen. Bare for sjov. Er ikke jæger.

Købte i sommers en Hatsan Striker 1000s. Hmm., ja ja, kender udmærket meningen herinde om den, bortset fra en enkelt glad midtjyde´s . :smile: Billig start (hvis nu interessen ikke fængede igen) -og synes egentlig den skyder ok, omend den ikke er nem at skyde præcis med. Skal helt sikket suppleres eller erstattes af noget bedre senere.

Her kommer denne tråd så ind i billedet. PCP, Billig og efter forum at dømme godt og præcist skydende, (Youtube enig) så... Fredag 1. oktober besluttede jeg at købe "den lille" hos Harald, tjekkede lige hjemmesiden for lagerbeholdning, inden jeg kørte dertil, og ak! Den var tilbage i fuld pris, og pumpe ligeså, altså 2.100,00 for begge dele. ØV :wall:

PC'en var jo igang så ind og Google, og fandt så tilbudspakke på Stormrider (som I siger samme ting) med pumpe og en lille kikkert til 2.300,00. Afsted til Hedensted efter sættet, hjem og lege, og ja, den skyder fint, støjsvagt og meget nabovenlig.

Hurtigt opstod ønsket om en bedre kikkert. Megen læsning herinde fik mig til at anskaffe en Hawke 4-12x40 AO Fin kikkert tror jeg, nu indskydes der så igen, men en rusten/ ater nybegyndende skytte har meget at lære, -igen. Præcisionen blev bedre med den nye kikkert, overvejer nu om der skal en Regulator til. Meeen, de 10 tommelfingre får mig til at vente lidt.... tror jeg.

Skyder de bedste serier på 9 (magasin) med Barracuda Match og RWS Supermag i det sorte på alm skydeskive 14 cm. på 25 meter. Rammer faktisk bedst med RWS.

Hvis denne smøre er fejlplaceret så tilgiv mig. Fik bare endeligt oprettet mig, og en lille hilsen greb om sig :giggle:
Hilsen Per.
Vedhæftede filer
Diana.jpg
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 16. okt 2021, 14:18

- billede af omtalte skydning i første indlæg ....
Vedhæftede filer
Skiver.jpg
Plads til forbedring...
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 16. okt 2021, 16:43

PM7400 skrev:
16. okt 2021, 14:03
Hilser pænt rundt til alle. Især til alle jer der øser ud af viden og erfaring. Jeg har læst mange trådemner herinde, og ikke mindst denne om Onkel Haralds billige PCP. Jeg er imponeret over al den viden og herlige nørderi herinde.

Som ung tilbage i 80,erne :wheelchair: Havde jeg megen glæde og sjov af en Diana, - husker ikke modelnavnet, men den gik ud med 280 m/s, Skød rigtig godt, og med mine unge øjne ramte jeg godt uden kikkert,,, -dengang. Solgte den desværre og har i mange år tænkt at anskaffe en luft-skyder igen. Bare for sjov. Er ikke jæger.

Købte i sommers en Hatsan Striker 1000s. Hmm., ja ja, kender udmærket meningen herinde om den, bortset fra en enkelt glad midtjyde´s . :smile: Billig start (hvis nu interessen ikke fængede igen) -og synes egentlig den skyder ok, omend den ikke er nem at skyde præcis med. Skal helt sikket suppleres eller erstattes af noget bedre senere.

Her kommer denne tråd så ind i billedet. PCP, Billig og efter forum at dømme godt og præcist skydende, (Youtube enig) så... Fredag 1. oktober besluttede jeg at købe "den lille" hos Harald, tjekkede lige hjemmesiden for lagerbeholdning, inden jeg kørte dertil, og ak! Den var tilbage i fuld pris, og pumpe ligeså, altså 2.100,00 for begge dele. ØV :wall:

PC'en var jo igang så ind og Google, og fandt så tilbudspakke på Stormrider (som I siger samme ting) med pumpe og en lille kikkert til 2.300,00. Afsted til Hedensted efter sættet, hjem og lege, og ja, den skyder fint, støjsvagt og meget nabovenlig.

Hurtigt opstod ønsket om en bedre kikkert. Megen læsning herinde fik mig til at anskaffe en Hawke 4-12x40 AO Fin kikkert tror jeg, nu indskydes der så igen, men en rusten/ ater nybegyndende skytte har meget at lære, -igen. Præcisionen blev bedre med den nye kikkert, overvejer nu om der skal en Regulator til. Meeen, de 10 tommelfingre får mig til at vente lidt.... tror jeg.

Skyder de bedste serier på 9 (magasin) med Barracuda Match og RWS Supermag i det sorte på alm skydeskive 14 cm. på 25 meter. Rammer faktisk bedst med RWS.

Hvis denne smøre er fejlplaceret så tilgiv mig. Fik bare endeligt oprettet mig, og en lille hilsen greb om sig :giggle:
Hilsen Per.
Velkommen til herfra.

Tja, de to PCP'er er så meget i familie at de angiveligt kommer fra samme fabrik nede/ude i Kigøjsien.

Og med hensyn til hullerne i skiverne er der absolut plads til forbedringer på de to givende afstande. Den skive du har skudt med RWS Supermag ser rigtig nok bedre ud end den der er skudt med H&N Barracuda Match, uagtet det er min erfaring at Barracuda Match sammen med Barracuda Power, er dem der giver de mest præcise serier i "brormand" helt ud på over 50 meter. Har lagt mærke til der er 5 meters forskel på de to skiver så måske er serierne skudt på forskellige baner under forskellig vindforhold ?

Hvis det står så skidt til med dine fingre vil jeg absolut anbefale du ikke tænker på en regulator. Uden og have prøvet en regulator i HN modellen, vil jeg skønne det er begrænset hvor meget der kan hentes på præcisionen hvis bare du vælger hagl der er tunge nok til skydningen.

Hilsen Leif.

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 16. okt 2021, 19:20

Landbo skrev:
16. okt 2021, 16:43
PM7400 skrev:
16. okt 2021, 14:03
Hilser pænt rundt til alle. Især til alle jer der øser ud af viden og erfaring. Jeg har læst mange trådemner herinde, og ikke mindst denne om Onkel Haralds billige PCP. Jeg er imponeret over al den viden og herlige nørderi herinde.

Som ung tilbage i 80,erne :wheelchair: Havde jeg megen glæde og sjov af en Diana, - husker ikke modelnavnet, men den gik ud med 280 m/s, Skød rigtig godt, og med mine unge øjne ramte jeg godt uden kikkert,,, -dengang. Solgte den desværre og har i mange år tænkt at anskaffe en luft-skyder igen. Bare for sjov. Er ikke jæger.

Købte i sommers en Hatsan Striker 1000s. Hmm., ja ja, kender udmærket meningen herinde om den, bortset fra en enkelt glad midtjyde´s . :smile: Billig start (hvis nu interessen ikke fængede igen) -og synes egentlig den skyder ok, omend den ikke er nem at skyde præcis med. Skal helt sikket suppleres eller erstattes af noget bedre senere.

Her kommer denne tråd så ind i billedet. PCP, Billig og efter forum at dømme godt og præcist skydende, (Youtube enig) så... Fredag 1. oktober besluttede jeg at købe "den lille" hos Harald, tjekkede lige hjemmesiden for lagerbeholdning, inden jeg kørte dertil, og ak! Den var tilbage i fuld pris, og pumpe ligeså, altså 2.100,00 for begge dele. ØV :wall:

PC'en var jo igang så ind og Google, og fandt så tilbudspakke på Stormrider (som I siger samme ting) med pumpe og en lille kikkert til 2.300,00. Afsted til Hedensted efter sættet, hjem og lege, og ja, den skyder fint, støjsvagt og meget nabovenlig.

Hurtigt opstod ønsket om en bedre kikkert. Megen læsning herinde fik mig til at anskaffe en Hawke 4-12x40 AO Fin kikkert tror jeg, nu indskydes der så igen, men en rusten/ ater nybegyndende skytte har meget at lære, -igen. Præcisionen blev bedre med den nye kikkert, overvejer nu om der skal en Regulator til. Meeen, de 10 tommelfingre får mig til at vente lidt.... tror jeg.

Skyder de bedste serier på 9 (magasin) med Barracuda Match og RWS Supermag i det sorte på alm skydeskive 14 cm. på 25 meter. Rammer faktisk bedst med RWS.

Hvis denne smøre er fejlplaceret så tilgiv mig. Fik bare endeligt oprettet mig, og en lille hilsen greb om sig :giggle:
Hilsen Per.
Velkommen til herfra.

Tja, de to PCP'er er så meget i familie at de angiveligt kommer fra samme fabrik nede/ude i Kigøjsien.

Og med hensyn til hullerne i skiverne er der absolut plads til forbedringer på de to givende afstande. Den skive du har skudt med RWS Supermag ser rigtig nok bedre ud end den der er skudt med H&N Barracuda Match, uagtet det er min erfaring at Barracuda Match sammen med Barracuda Power, er dem der giver de mest præcise serier i "brormand" helt ud på over 50 meter. Har lagt mærke til der er 5 meters forskel på de to skiver så måske er serierne skudt på forskellige baner under forskellig vindforhold ?

Hvis det står så skidt til med dine fingre vil jeg absolut anbefale du ikke tænker på en regulator. Uden og have prøvet en regulator i HN modellen, vil jeg skønne det er begrænset hvor meget der kan hentes på præcisionen hvis bare du vælger hagl der er tunge nok til skydningen.

Hilsen Leif.
Mange tak.
Har skam læst herinde at HN's model, Stormrider og sågar Artemis vistnok kommer fra samme fabrik (Snowpeak) i ping pong-land.
Må med skam sige der er skudt indendørs i gammel stald, så kan ikke give vinden skylden.. Jeg mangler øvelse, og måske et ordentligt anlæg at skyde fra. At stå/sidde ordentligt og holde riflen i ro er sæ'fø'li vigtigt. Måske også mere præcis indskydning med den nye kikkert.

Har læst at du Leif skyder med Barracuda Match på 50 m. og rammer indenfor ...var det en femmer ? eller to-krone :fun: Det håber jeg også at komme til. Indtil nu skuffer Barracuda'erne mig. Har jo valgt de 0,69 gram tunge.
Det er også som om at riflen skyder mere præcist når trykket i tanken kommer under 130 bar ca.

Har set nogle Youtube videoer hvor regulatoren påståes at fremme præcisionen, ligesom nogle også mener et ekstra Barrel Band hjælper på stabiliteten.. Ja ja, man kan jo blive ved. Skydning er ikke helt så enkelt...

I øvrigt tak for mange gode indslag her på siden.

Hilsen Per
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 16. okt 2021, 21:25

PM7400 skrev:
16. okt 2021, 19:20

Har skam læst herinde at HN's model, Stormrider og sågar Artemis vistnok kommer fra samme fabrik (Snowpeak) i ping pong-land.

Må med skam sige der er skudt indendørs i gammel stald, så kan ikke give vinden skylden.. Jeg mangler øvelse, og måske et ordentligt anlæg at skyde fra. At stå/sidde ordentligt og holde riflen i ro er sæ'fø'li vigtigt. Måske også mere præcis indskydning med den nye kikkert.

Har læst at du Leif skyder med Barracuda Match på 50 m. og rammer indenfor ...var det en femmer ? eller to-krone :fun: Det håber jeg også at komme til. Indtil nu skuffer Barracuda'erne mig. Har jo valgt de 0,69 gram tunge.
Det er også som om at riflen skyder mere præcist når trykket i tanken kommer under 130 bar ca.

Har set nogle Youtube videoer hvor regulatoren påståes at fremme præcisionen, ligesom nogle også mener et ekstra Barrel Band hjælper på stabiliteten.. Ja ja, man kan jo blive ved. Skydning er ikke helt så enkelt...

I øvrigt tak for mange gode indslag her på siden.

Hilsen Per
Ja modellen sælges under mange forskellige navne.

Ok med skydning indendørs. Vi skyder selv ned gennem en bette tom stald på 15 meter.

Noget stabilt og lægge an op af er et must til finskydning. Bare det du holder riflen op mod en dørkarm eller stolpe og skyder hjælper utrolig meget. Resten er øvelse med vejrtrækning og om hvornår du trækker af. Onde tunger postulere at en øvet skytte allerede har erkendt et dårligt skud inden kuglen rammer målet. :blink:

Husker jeg ikke rent galt, var det nu med Barracuda Power, der har samme vægt som Barracuda Match men er med kobber overtræk, jeg lavede den viste serie med 27 skud inden for en femmer. Der sad jeg på en stol og havde riflen liggende på to tunge sandsække, der igen var placeret på et kraftigt campingbord. Igen, har vi her i huset rigtig gode erfaringer med de omtalte Barracuda til både HN riflen og vores Gamo GX-40.

Hvis det med trykket i tanken er tilfældet, bør du prøve og skyde en tankfuld over en kronograf for og tjekke mundingshastigheden hvis muligt, eller prøve og skyde med nogle JSB EXACT MONSTER DIABOLO, der vejer 0,87 gram og som erfaringen herfra også siger "går" godt i omtalte riffel.

Der er mange overkloge folk på YouTube der postulere mange underlige ting. Et ekstra Barrel Band vil måske nok holde løbet en smule ude ved piben men også bukke købet over det midterste befæstelse. Derfor tror jeg ikke på den. Iøvrigt ser man mig bekendt ikke en riffel, der kommer fra en fabrik med 3 befæstninger af løbet.

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.

Selv tak, hilsen Leif.

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 17. okt 2021, 12:37

Landbo skrev:
16. okt 2021, 21:25
PM7400 skrev:
16. okt 2021, 19:20

Har skam læst herinde at HN's model, Stormrider og sågar Artemis vistnok kommer fra samme fabrik (Snowpeak) i ping pong-land.

Må med skam sige der er skudt indendørs i gammel stald, så kan ikke give vinden skylden.. Jeg mangler øvelse, og måske et ordentligt anlæg at skyde fra. At stå/sidde ordentligt og holde riflen i ro er sæ'fø'li vigtigt. Måske også mere præcis indskydning med den nye kikkert.

Har læst at du Leif skyder med Barracuda Match på 50 m. og rammer indenfor ...var det en femmer ? eller to-krone :fun: Det håber jeg også at komme til. Indtil nu skuffer Barracuda'erne mig. Har jo valgt de 0,69 gram tunge.
Det er også som om at riflen skyder mere præcist når trykket i tanken kommer under 130 bar ca.

Har set nogle Youtube videoer hvor regulatoren påståes at fremme præcisionen, ligesom nogle også mener et ekstra Barrel Band hjælper på stabiliteten.. Ja ja, man kan jo blive ved. Skydning er ikke helt så enkelt...

I øvrigt tak for mange gode indslag her på siden.

Hilsen Per
Ja modellen sælges under mange forskellige navne.

Ok med skydning indendørs. Vi skyder selv ned gennem en bette tom stald på 15 meter.

Noget stabilt og lægge an op af er et must til finskydning. Bare det du holder riflen op mod en dørkarm eller stolpe og skyder hjælper utrolig meget. Resten er øvelse med vejrtrækning og om hvornår du trækker af. Onde tunger postulere at en øvet skytte allerede har erkendt et dårligt skud inden kuglen rammer målet. :blink:

Husker jeg ikke rent galt, var det nu med Barracuda Power, der har samme vægt som Barracuda Match men er med kobber overtræk, jeg lavede den viste serie med 27 skud inden for en femmer. Der sad jeg på en stol og havde riflen liggende på to tunge sandsække, der igen var placeret på et kraftigt campingbord. Igen, har vi her i huset rigtig gode erfaringer med de omtalte Barracuda til både HN riflen og vores Gamo GX-40.

Hvis det med trykket i tanken er tilfældet, bør du prøve og skyde en tankfuld over en kronograf for og tjekke mundingshastigheden hvis muligt, eller prøve og skyde med nogle JSB EXACT MONSTER DIABOLO, der vejer 0,87 gram og som erfaringen herfra også siger "går" godt i omtalte riffel.

Der er mange overkloge folk på YouTube der postulere mange underlige ting. Et ekstra Barrel Band vil måske nok holde løbet en smule ude ved piben men også bukke købet over det midterste befæstelse. Derfor tror jeg ikke på den. Iøvrigt ser man mig bekendt ikke en riffel, der kommer fra en fabrik med 3 befæstninger af løbet.

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.

Selv tak, hilsen Leif.
Hold da helt k...! -Min nye/genopdagede hobby griber om sig. Ønskesedlen bliver længere og længere... :shock: Nu også en kronograf på listen. Skimtede lige dine indlæg igennem, (Godt du ikke har været medlem så længe, så var jeg da aldrig blevet færdig :smile: ) - og fandt indlægget om din nye kronograf. Wow! Havde ikke troet det kunne findes til så små penge, men forestillede mig tusinde-lapper i hobetal. Sådan én må jeg da ha' -kan du overtales til at smide et link til den ?

Jeg forsøgte faktisk at fylde noget sand i poser, og bukke dem rundt til noget der lignede puder, men de blev stenhårde, og jeg tænkte ikke det duede. Dem man kan købe skriver de da også ris eller korn som evt fyld. Måske forkert sand, dette var til fliselægning.

Enig! Youtube flyder med meget skidt og tidsrøveri, men enkelte guldkorn er at finde. Forestiller mig at det ekstra barrel band skal støtte løbet, uden hverken at bue eller bukke det...? Og det er jo meget "blødt" -kan jo let trykkes ned mod luftcylinderen med 2 fingre.! Omvendt tænker jeg da også, at hevde det været et problem, ville man nok have rettet det i gen. 2

Du har også en GX-40.... Er du glad for den, skyder den godt osv. ? Så lige netop for en halv time siden en på DBA. Står under "Andet Gamo" -pumpe og gevær til fair pris. Sælger fra Struer.

Go' søndag. Hilsen Per
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af SorenSD » 17. okt 2021, 13:11

Landbo skrev:
16. okt 2021, 21:25

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.
En regulator virker meget godt med alle slags hagl eller slugs :thumbup: Giver jo bare en ensartet skudafgivning hver gang ! :smile:
:smile: :thumbup:

PM7400
Banned
Banned
Indlæg: 55
Tilmeldt: 16. okt 2021, 12:08
Interesser: Alt sjovt.
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PM7400 » 17. okt 2021, 15:17

SorenSD skrev:
17. okt 2021, 13:11
Landbo skrev:
16. okt 2021, 21:25

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.
En regulator virker meget godt med alle slags hagl eller slugs :thumbup: Giver jo bare en ensartet skudafgivning hver gang ! :smile:
Hej Søren.
Har set lidt om dig og en TX 200. Smukt!
Min bekymring om en eftermonteret regulator er justeringen. Kan man tage den ud igen og justere bar-trykket hhv op eller ned, hvis det nu
viser sig at man gerne vil ændre hvor hårdt/blødt den skyder ? Ingen tvivl om at jo mere ensrettet den skyder, jo mere præcis vil den være.

Hilsen Per
Weihrauch HW 97 K Blackline .177
Diana Stormrider .177
Hatsan 1000S Striker .177
Snowpeak M25 .177
Snowpeak PP800R .177

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af SorenSD » 17. okt 2021, 15:50

PM7400 skrev:
17. okt 2021, 15:17

Hej Søren.

Har set lidt om dig og en TX 200. Smukt!

Min bekymring om en eftermonteret regulator er justeringen. Kan man tage den ud igen og justere bar-trykket hhv op eller ned, hvis det nu
viser sig at man gerne vil ændre hvor hårdt/blødt den skyder ? Ingen tvivl om at jo mere ensrettet den skyder, jo mere præcis vil den være.

Hilsen Per
Mange tak ! :smile:

Jeg har ikke erfaring med eftermontering af en regulator, men den kan da helt sikkert justeres op eller ned til det bar-tryk, som du har brug for til en given hastighed :thumbup: Nogle regulatorer er lavet til at arbejde i et bestemt trykområde ved jeg :smile:

Søren
:smile: :thumbup:

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 17. okt 2021, 16:54

PM7400 skrev:
17. okt 2021, 12:37

Hold da helt k...! -Min nye/genopdagede hobby griber om sig. Ønskesedlen bliver længere og længere... :shock: Nu også en kronograf på listen. Skimtede lige dine indlæg igennem, (Godt du ikke har været medlem så længe, så var jeg da aldrig blevet færdig :smile: ) - og fandt indlægget om din nye kronograf. Wow! Havde ikke troet det kunne findes til så små penge, men forestillede mig tusinde-lapper i hobetal. Sådan én må jeg da ha' -kan du overtales til at smide et link til den ?

Jeg forsøgte faktisk at fylde noget sand i poser, og bukke dem rundt til noget der lignede puder, men de blev stenhårde, og jeg tænkte ikke det duede. Dem man kan købe skriver de da også ris eller korn som evt fyld. Måske forkert sand, dette var til fliselægning.

Enig! Youtube flyder med meget skidt og tidsrøveri, men enkelte guldkorn er at finde. Forestiller mig at det ekstra barrel band skal støtte løbet, uden hverken at bue eller bukke det...? Og det er jo meget "blødt" -kan jo let trykkes ned mod luftcylinderen med 2 fingre.! Omvendt tænker jeg da også, at hevde det været et problem, ville man nok have rettet det i gen. 2

Du har også en GX-40.... Er du glad for den, skyder den godt osv. ? Så lige netop for en halv time siden en på DBA. Står under "Andet Gamo" -pumpe og gevær til fair pris. Sælger fra Struer.

Go' søndag. Hilsen Per
Øh, sidste gang jeg læste eget indlæg om kronografen, stod linket sådan ca midt i indlæget. :blink:

Og de sandsække du der fremstillede er utrolig gode til og lægge under forskæftet på din riffel. De gør via deres vægt at bordet hvorpå de ligger, at bordet er knap så levende som det ville have været uden. De virker nogenlunde på samme måde som støddæmperne på din bil. Skarpkantet sand er bedst men strandsand er formodentlig også brugbart uden jeg har prøvet.

Vi købte Gamo'en som den første PCP med pumpe og en elendig kikkert som et lappe selv tilbud gennem gul og gratis eller DBA, husker ikke lige hvilken af dem det var, for et meget rimeligt beløb efter den havde været sat til salg i ret lang tid. Gamo'en skyder nogenlunde lige så godt/dårligt som den lille HN model, afhængig af hvem man høre der udtaler sig. :biggrin: Gamo'en er større, længere, tungere og alt for dyr i forhold til den bette fra HN som ny. Den største forskel jeg har fundet, er faktisk at den bette HN ikke duer til slugs mens Gamo'en viser sig betydelig bedre egnet.

Hilsen Leif.

PS. Ville ikke personligt røre ved den Gamo der er til salg på DBA for 2K, da den ser ud til og have skudt med pile og løbet dermed højst sandsynligt er beskadiget.
Senest rettet af Landbo 17. okt 2021, 17:21, rettet i alt 2 gange.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 17. okt 2021, 17:11

SorenSD skrev:
17. okt 2021, 13:11
Landbo skrev:
16. okt 2021, 21:25

En regulator virker nok bedst hvis folk vil skyde med lettere hagl. Udendørs på længere afstande er tungere hagl at foretrække da de er mere stabile overfor vinden.
En regulator virker meget godt med alle slags hagl eller slugs :thumbup: Giver jo bare en ensartet skudafgivning hver gang ! :smile:
Undskyld, jeg glemte helt og skrive slugs på også. Men bemærkningen er skrevet i mente med det største problem som rigtig mange nye købere sloges med når de får en billig kraftig PCP, at deres hagl/slugs sidder godt spredt ud over målet på grund af for høj mundingshastighed. Det er min erfaring at holder man hastigheden under mach 0,8, er variationen i udgangshastigheden af mindre betydning. Det er derfor jeg altid anbefaler tunge hagl når folk klager over deres manglende "præsentationer" på skydebanen med deres nye "vidunder".

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 17. okt 2021, 19:57, rettet i alt 1 gang.

Besvar