Billig PCP fra H. Nyborg - Hvad tror I, er det en billig klon?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 10. jun 2021, 19:55

Rulab skrev:
10. jun 2021, 18:32
Hvilken type fill probe følger med geværet?

Jeg har lige købt PCP luftpistolen og må lidt skuffet konstatere at det er en QC fill probe og ikke med 1/8" gevind som min pumpe har.
Det er den samme QC kobling der er på geværet. Noget tyder på du bør gå over til QC koblinger for at få de forskellige fyldeprober tilpasset din pumpe. Iøvrigt mener jeg det er vist er ret normalt at pumperne leveres med en QC kobling.

Hilsen Leif.

Bob-Cat
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 71
Tilmeldt: 13. dec 2008, 14:06
Interesser: hjemmeladning riffel
Geografisk sted: midtsjælland
Been thanked: 9 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Bob-Cat » 12. jun 2021, 11:06

Jeg har også købt en billigt luftgevær fra HN man diskuterer lovligheden af lyddæmperen

om den er ikke integreret da man kan skyde både med og uden lyddæmper,

hvad hvis man limer den fast så er den vel mere eller mindre integreret ,

man kan ihvertfald ikke skyde uden, jeg har også et luft gevær med såkaldt integreret lyddæmper

ved anvendelse af moderat vold kan den godt skrues af der er gevind med lim det er en hatsan.

I øvrigt synes jeg at HN geværet skyder rigtigt godt jeg har monteret en kikkert på den det ser godt nok lidt

komisk ud, men den holder hullerne indenfor 2cm på 30m . MVG. Bob-cat

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Deer Hunter » 12. jun 2021, 15:50

Et godt råd til dem der har købt en PCP skyder fra HN.
Rens lige løbet med en rensebørste.
Har aldrig set så meget skidt i et nyt løb på et luftvåben før. :blink:
Deer Hunter 5.6

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 12. jun 2021, 23:02

Lige for at afslutte mit mellemværende med Harald Nyborg omkring deres udstillingsmodeller, kom der en funktionsdygtig riffel på lager ude i Thisted som jeg naturligvis fluks hentede til kr 999, som er deres fødselsdagspris på sagen indtil torsdag. Trods besværet med riflen var jeg blevet pålagt også og tage en pistol med ved samme lejlighed. :biggrin:

Hilsen Leif.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 12. jun 2021, 23:13

Deer Hunter skrev:
12. jun 2021, 15:50
Et godt råd til dem der har købt en PCP skyder fra HN.
Rens lige løbet med en rensebørste.
Har aldrig set så meget skidt i et nyt løb på et luftvåben før. :blink:
Tak for advarslen.

Ja der har Kigøjserne vist helt glemt og blæse løbet ud, efter de har haft en form for honer gennem. Både riffel og pistolen støvede kraftigt ud gennem løbet, da jeg blæste trykluft ind fra bolt-siden for ikke at risikere der kom noget snavs i maskineriet.

Hilsen Leif.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Gerdson39 » 13. jun 2021, 10:04

Som jeg forstår kunne man måske "lovliggøre" dæmperen ved at lime den fast. Rød lock-tite? Eller hvad. Fast monteret i min verden er snarere svejset eller hård loddet.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Flugteren » 13. jun 2021, 10:06

Gerdson39 skrev:
13. jun 2021, 10:04
Som jeg forstår kunne man måske "lovliggøre" dæmperen ved at lime den fast. Rød lock-tite? Eller hvad. Fast monteret i min verden er snarere svejset eller hård loddet.
Men dæmperen kommer jo ikke fastmonteret fra fabrikken, ergo er man i ulovlig besiddelse af en dæmper indtil man selv fastmonterer den (og jeg tror ikke, at lim er nok, det kan jo fjernes igen).

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af FrederikF » 13. jun 2021, 10:09

Gerdson39 skrev:
13. jun 2021, 10:04
Som jeg forstår kunne man måske "lovliggøre" dæmperen ved at lime den fast. Rød lock-tite? Eller hvad. Fast monteret i min verden er snarere svejset eller hård loddet.
Jeg ville ikke risikere noget “hjemmefusket” permanent fastgjort. Alene af den årsag, at man jo så netop viser at man har siddet med begge dele hver for sig!
Lovgivningen stinker (også) på dette område.
Pas på jeres vandelsgodkendelser.
Sælger må have et vist ansvar i at beskrive hvad der er tilladelsespligt på, men køber står med problemet.

Bob-Cat
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 71
Tilmeldt: 13. dec 2008, 14:06
Interesser: hjemmeladning riffel
Geografisk sted: midtsjælland
Been thanked: 9 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Bob-Cat » 13. jun 2021, 11:02

Køber nan et luftgevær hvor der sidder en lyddæmper for enden af løbet er det så hvidt jeg har forstået lovligt,

men de er hverken svejset eller loddet fast de er limet fast og man kan afmontere dem ved hjælp af en poligribtang og lidt vold,

det nærmer sig pedanteri hvis Lauritzbetjent vil hænge sig i det.

MVH. Bob-cat

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Flugteren » 13. jun 2021, 11:12

Bob-Cat skrev:
13. jun 2021, 11:02
Køber nan et luftgevær hvor der sidder en lyddæmper for enden af løbet er det så hvidt jeg har forstået lovligt,

men de er hverken svejset eller loddet fast de er limet fast og man kan afmontere dem ved hjælp af en poligribtang og lidt vold,

det nærmer sig pedanteri hvis Lauritzbetjent vil hænge sig i det.

MVH. Bob-cat
En shroud er en integreret/fastmonteret dæmper på løbet, og pt. lovlig (om det så er det reelt, eller der bare aldrig er kommet en sag for retten ved jeg ikke).

Hvis dæmperen kan tages af (ikke er permanent fastmonteret), så er den tilladelseskrævende.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Tangloppen » 14. jun 2021, 16:01

Har skrevet lidt frem og tilbage med Nielsen Gun Parts. Det lyder til at de godt kan lokkes til at lave en ‘speciel’ .17 SubSonic i 10x1mm til denne famøse pistol/luftriffel.
De er super hjælpsomme som altid.
Håber på et endeligt svar en af dagene fra Jakob deroppe, skal nok holde jer opdateret :smile:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af CIS » 15. jun 2021, 07:15

Flugteren skrev:
2. jun 2021, 18:20
Flagg skrev:
2. jun 2021, 18:08
Det lader til at "Max Ranger" ikke er Haralds mærke, men derimod den danske importør's:

https://www.schou.com/da-dk/produkter/fritid/hobby/jagt

Sådan et Artemis/Diana/Ranger må dælme være billigt i Kina!

Det skal igennem 2 led i DK, der begge skal tjene lidt + diverse fragt, told & moms.
Igen - det er formentlig bare en fabrik, som producerer tusinder af disse geværer, og så kan en importør/forhandler få sit “eget” brand på dem, hvis han køber en container eller to af dem. Det koster måske fabrikken 50 kr at producere, de sælger det for 100 til importøren, han sælger det for 500 til HN og HN sælger det så for 1300-ish kroner. Alle tjener på det.

Det er ikke anderledes end med mange af de forskellige “startup”-urproducenter; de finder et produkt, bestiller en masse af dem, får lavet et personligt logo og indpakning = voila, pludselig er designet “custom” og “designet i Danmark/EU/ikke-Kina”.
Jeg har selv været importør igennem nogle år, af varer fra Kina, og de fortjenster du nævner, er omregnet i %, ikke i nærheden af de priser man kan købe sådanne ting for i Kina, og senere lave en fortjenste på her i Danmark..

Jeg tør godt vædde en kasse god Dansk øl på, at fremstillingesprisen er noget højere en kr 50,- omregnet i Dkr, uden at jeg dog kender den rigtige pris, og det koster spidsen af en jetjager, at få en fyldt 40 fods kontainer hjem fra Kina, for slet ikke at regne med de Danske afgifter for import og salg m.m og garantien er noget man selv må slås med, for det er næsten umuligt at få fabrikken i Kina til at give en sådan, som er noget værd i praksis..

Det med at man selv bestemmer navnet, det er helt rigtigt, hvis man køber et stort nok parti af en given vare, men det gælder de fleste lande, at de har former for fabrikationer, hvor køberen selv kan navngive produktet, ved at købe et stor parti...

Når det er sagt, ved jeg godt, at fremstillingsprisen for en given vare, er extrem lav i Kina, og så giver staten ydermere mange slags fabrikationer/fabrikker stats-støtte, for at holde andre lande væk fra fadet, og få så meget udenlandsk valuta som muligt skrabet til sig...
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Thyk » 15. jun 2021, 21:36

IMG_20210615_212812.jpg
Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af HBHansen » 15. jun 2021, 23:05

JDam skrev:
15. jun 2021, 21:36
IMG_20210615_212812.jpg

Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).
Hvilken model Hawke ? Da jeg selv overvejer et (Vantage).

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Thyk » 16. jun 2021, 08:20

HBHansen skrev:
15. jun 2021, 23:05
JDam skrev:
15. jun 2021, 21:36
IMG_20210615_212812.jpg

Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).
Hvilken model Hawke ? Da jeg selv overvejer et (Vantage).
Tror den er udgået af produktion - fik den til 499 kr. hos Korsholm for 2½ år siden. Så det er ikke lige "top-modellen" ;)

Den ligner denne på en prik.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... _11mm.html

Men nu har jeg bestilt dette kikkertsigte, som skal på i stedet:
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/11645
(ja, jeg lærer måske engang, at det billigste ikke er godt nok ;) )

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2021, 08:27

JDam skrev:
15. jun 2021, 21:36
IMG_20210615_212812.jpg

Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).
Jeg kunne godt tænke mig at se en tilsvarende skydning med fast anlæg. (og evt. flere forskellige hagl)

Peter

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Thyk » 16. jun 2021, 08:49

PSindrup skrev:
16. jun 2021, 08:27
JDam skrev:
15. jun 2021, 21:36
IMG_20210615_212812.jpg

Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).
Jeg kunne godt tænke mig at se en tilsvarende skydning med fast anlæg. (og evt. flere forskellige hagl)

Peter
Fast anlæg er på programmet. Men skal lige have kikkertsigtet først.
Troede at red dots var parallaxe fri - men kan se, at "dotten" flytter sig væsentligt ift. baggrunden, når jeg flytter hovedet, selvom bøssen står stille :impatient:

Og køber nok ikke flere hagl - det kommer til at tage mig flere år at skyde de 800 jeg har nu :oops: )

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Gerdson39 » 16. jun 2021, 14:54

Nu bevæger vi os jo væk fra det oprindelige emne alligevel...

Som ung knægt havde jeg godt nok på en eller anden vidunderlig måde skrabet penge sammen til at købe et billigt luftgevær af en ven, men manglede valuta til også at købe hagl. (Som jeg husker det var det hellere en byttehandel af en eller anden slags...) Om det så var særlig smart ved jeg ikke, men jeg købte så de her små "pile" i stedet, jeg troede jeg ville på sigt slippe billigere ved at være i stand til at genbruge dem. :biggrin: Skød også på en dart-skive, og ikke særlig godt.

Mener det var messing, men alligevel lærte jeg så senere at det måske ikke ligefrem var det allerbedste for riffelgangen. Kan se, de stadigvæk kan købes...
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af PSindrup » 16. jun 2021, 15:02

Gerdson39 skrev:
16. jun 2021, 14:54
Nu bevæger vi os jo væk fra det oprindelige emne alligevel...

Som ung knægt havde jeg godt nok på en eller anden vidunderlig måde skrabet penge sammen til at købe et billigt luftgevær af en ven, men manglede valuta til også at købe hagl. (Som jeg husker det var det hellere en byttehandel af en eller anden slags...) Om det så var særlig smart ved jeg ikke, men jeg købte så de her små "pile" i stedet, jeg troede jeg ville på sigt slippe billigere ved at være i stand til at genbruge dem. :biggrin: Skød også på en dart-skive, og ikke særlig godt.

Mener det var messing, men alligevel lærte jeg så senere at det måske ikke ligefrem var det allerbedste for riffelgangen. Kan se, de stadigvæk kan købes...
Dem har jeg skudt rigtigt meget med som dreng, i min Diana 27 :rock:

Og ja, også i dartskive. :thumbup:

Peter

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Cpt » 16. jun 2021, 21:32

PSindrup skrev:
16. jun 2021, 15:02
Gerdson39 skrev:
16. jun 2021, 14:54
Nu bevæger vi os jo væk fra det oprindelige emne alligevel...

Som ung knægt havde jeg godt nok på en eller anden vidunderlig måde skrabet penge sammen til at købe et billigt luftgevær af en ven, men manglede valuta til også at købe hagl. (Som jeg husker det var det hellere en byttehandel af en eller anden slags...) Om det så var særlig smart ved jeg ikke, men jeg købte så de her små "pile" i stedet, jeg troede jeg ville på sigt slippe billigere ved at være i stand til at genbruge dem. :biggrin: Skød også på en dart-skive, og ikke særlig godt.

Mener det var messing, men alligevel lærte jeg så senere at det måske ikke ligefrem var det allerbedste for riffelgangen. Kan se, de stadigvæk kan købes...
Dem har jeg skudt rigtigt meget med som dreng, i min Diana 27 :rock:

Og ja, også i dartskive. :thumbup:

Peter
Vi skød også med dem som børn, de sidder godt fast i en lårmuskel og skal trækkes ud.. :getout:

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af HBHansen » 17. jun 2021, 01:06

JDam skrev:
16. jun 2021, 08:20
HBHansen skrev:
15. jun 2021, 23:05
JDam skrev:
15. jun 2021, 21:36
IMG_20210615_212812.jpg

Skudt fra 10 meter med Hawke rødpunkts-sigte og Viperflex skydestok. Damn, der er meget parallaxe fejl på det sigte!
Jeg kan for øvrigt lige klemme 36 skud ud en fuld oppumpning (fra 200 til 100 bar).
Hvilken model Hawke ? Da jeg selv overvejer et (Vantage).
Tror den er udgået af produktion - fik den til 499 kr. hos Korsholm for 2½ år siden. Så det er ikke lige "top-modellen" ;)

Den ligner denne på en prik.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... _11mm.html

Men nu har jeg bestilt dette kikkertsigte, som skal på i stedet:
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/11645
(ja, jeg lærer måske engang, at det billigste ikke er godt nok ;) )
Tak for svar 👍

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Rumlum » 20. jun 2021, 13:16

Også jeg overvejer at købe dyret, men er det nemt at sætte en kikkert på den? Tak. /rumlum

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 20. jun 2021, 13:31

Rumlum skrev:
20. jun 2021, 13:16
Også jeg overvejer at købe dyret, men er det nemt at sætte en kikkert på den? Tak. /rumlum
Ja absolut, forudsat din kikkert er monteret på to separate ringe og ikke en kikkertskinne, da den så vil spærre for at du kan bruge magasiner og også gøre ladningen af enkelthagl unødvendig besværlig.

Har selv monteret min med den billigste kikkert med parrallelax korrektion og 3-9x zoom som jeg kunne finde.

Hilsen Leif.

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Rumlum » 20. jun 2021, 15:54

Tak, Leif. Var set den, du vist omtalte tidligere i tråden?

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Billig PCP fra H. Nyborg

Indlæg af Landbo » 20. jun 2021, 16:25

Rumlum skrev:
20. jun 2021, 15:54
Tak, Leif. Var set den, du vist omtalte tidligere i tråden?
Ja det er den riffel jeg har modtager efter først og have fået et par udstillingsmodeller, der absolut ikke kunne bruges til andet end udstilling.

Den skyder faktisk ret godt, især når man tager prisen i betragtning.

Hilsen Leif.

Besvar