FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Engfred

FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af Engfred » 2. okt 2020, 09:55

Hej Allesammen,
Så bestod jeg Jagttegnsprøven i onsdags. :razz:
(10 til prøve, - 5 dumpede i teori og yderligere et par stykker i den praktiske del)

Når jeg ellers kan få betalt jagttegns gebyret i løbet af de næste par uger, må jeg indkøbe større isenkram
Jeg mangler dog stadig haglbøsse skydeprøven før jeg må gå på jagt og regulerer.

Nå men alt det besvær bag mig kan jeg så lovligt anskaffe mig 5,5 mm luftgevær. :DancingBanana:

Mit spørgsmål er så:
Kan jeg lovligt indkøbe et nyt 5,5mm løbssæt med "pellet probe" og magasin og ombygge min 4,5mm til 5,5 (600 mm slug liner eller superior liner)?
hvad med tilladelse mv.?
Skal den så forblive en 5,5 mm eller må man godt skifte den om til 4,5 til haven osv.?
Eller er det bare så meget op ad bakke at man skal anskaffe en ny dedikeret 5,5 mm

Myndigheder er vel ikke altid med på beatet med vekselløb mv. ?
Så er der nogen af jer der har erfaring? Spyde, Timber? eller?

På den ene eller den anden måde ----- Slugs here we come :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af Timber » 2. okt 2020, 18:00

Engfred skrev:
2. okt 2020, 09:55
Hej Allesammen,
Så bestod jeg Jagttegnsprøven i onsdags. :razz:
(10 til prøve, - 5 dumpede i teori og yderligere et par stykker i den praktiske del)

Når jeg ellers kan få betalt jagttegns gebyret i løbet af de næste par uger, må jeg indkøbe større isenkram
Jeg mangler dog stadig haglbøsse skydeprøven før jeg må gå på jagt og regulerer.

Nå men alt det besvær bag mig kan jeg så lovligt anskaffe mig 5,5 mm luftgevær. :DancingBanana:

Mit spørgsmål er så:
Kan jeg lovligt indkøbe et nyt 5,5mm løbssæt med "pellet probe" og magasin og ombygge min 4,5mm til 5,5 (600 mm slug liner eller superior liner)?
hvad med tilladelse mv.?
Skal den så forblive en 5,5 mm eller må man godt skifte den om til 4,5 til haven osv.?
Eller er det bare så meget op ad bakke at man skal anskaffe en ny dedikeret 5,5 mm

Myndigheder er vel ikke altid med på beatet med vekselløb mv. ?
Så er der nogen af jer der har erfaring? Spyde, Timber? eller?

På den ene eller den anden måde ----- Slugs here we come :biggrin:
Nu bliver jeg nævnt, men har desværre ikke erfaring med vekselløb til luftgeværer.. Personligt ville jeg nok bare købe et 5,5 fra starten af, og så beholde det andet som 4,5mm..

Og tillykke med tegnet... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af P.K.Hansen » 3. okt 2020, 12:03

Det kræver at det sæt du køber har et serienummer for at kunne registrere det.Du kan købe/bestille et vekselsæt med serienummer hos FX, men du skal have en dansk importør til at skaffe det hjem. Der er et felt i registreringspapirerne for vekselsæt.
Har selv kigget lidt på det til min dreamline. Gunpit gad ikke, huntersHouse gad ikke svare. Så pt orker jeg ikke.

Engfred

Re: FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af Engfred » 5. okt 2020, 16:26

Hej og tak for kommentarerne.
Jeg tænkte det nok.
så bliver det nok en FX Impact i stedet.
Kan man så købe et .177 løbssæt med og bruge den i haven? eller er det også ulovligt.

Daam,,,,,.

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 316
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 37 times

Re: FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af Gixxer3000 » 5. okt 2020, 17:41

På luftvåben er det piben det bestemmer. Du må altså gerne købe et vekselsæt i .22 eller højere og bruge på dit .177, men den nye pibe skal registreres på samme måde som et haglgevær. Det vil sige hvis ikke forhandler gør det med det samme, så skal du selv gøre det inden for 8 dage.
Ved køb fra udland kræves import tilladelse.

Du kan osse gå den anden vej og montere et .177 kit på et .22 våben hvis du vil træne i haven. Men et .177 kit skal ikke registreres. Kun alt over .177

Jeg her selv vekselpiber til min Impact, og de er registreret som sådan.

Phillip
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. sep 2019, 18:08
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: FX Crown fra 4,5 til 5,5 mm Slugs

Indlæg af Phillip » 3. dec 2020, 16:49

Jeg købte en impact mk2 sidste år, den i 4.5mm. Jeg har lige bestilt veksel pibe ved arms Gallery via producenten, og det skal registreres som haglgevær/nummereret med serie nummer og opbevaret i godkendt skab. Ellers er der ikke noget såvidt jeg ved 😄

Besvar