Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Fgsportsline
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. jan 2020, 09:00
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Mørke

Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Fgsportsline » 8. jan 2020, 09:09

Hej NVF. Jeg er helt ny inden for faget, og jeg har selvfølgelig startet ud med en god brøler, ligesom mange andre så skulle jeg jo have noget kraftigt så endte med et gamo g-magnum 1250. Som skyder op til 475ms. Og efter jeg har købt det har jeg fundet det her forum hvor jeg kan se at folk ikke anbefaler sådan en riffel som en begynder, og at den vil være for kraftig til at ramme præcist med.
Meen jeg syntes faktisk at jeg er nogenlunde til at ramme det jeg sigter efter. Og skal have skudt kikkerten som hørte med ind imorgen med nogen sandpuder som er lavet til formålet. Jeg er rigtig glad for riflen, men nu læser jeg det med at bryde lydmuren ikke er godt hvis man vil ramme præcist, men jeg syntes det lyder meget fedt når den gør det med hagl under 1g.
Så mit spørgsmål er om min riffel tager skade af at skyde så hårdt og bryde lydmuren? Da jeg hellere vil bruge jsb beast til at ramme præcist med, men en gang imellem så proppe et let hagl i. Vil det tage skade af det? Og jeg har kig på et Nikko sterling airking. Men vil dette kikkert kunne holde til sådan et gamo g-magnum 1250?

Kan I have en rigtig god dag alle sammen.

Mvh Nicklas 😁👍

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af 458hunter » 8. jan 2020, 10:51

Det værste der kan ske er at du afsltter noget bly i piben vil jeg tro..

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Bofhenator » 8. jan 2020, 11:35

De chok bølger der kommer af at bryde lydmuren, er ikke fremmende for et nøjagtigt skud. Men hvad man vil acceptere som fornuftig præcision er jo forskelligt :-)

Du kan jo prøve både lette og tunge hagl og bruge hvad der nu passer, til forskellige lejligheder :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Greyberd63 » 8. jan 2020, 11:41

Bofhenator skrev:
8. jan 2020, 11:35
De chok bølger der kommer af at bryde lydmuren, er ikke fremmende for et nøjagtigt skud. Men hvad man vil acceptere som fornuftig præcision er jo forskelligt :-)

Du kan jo prøve både lette og tunge hagl og bruge hvad der nu passer, til forskellige lejligheder :-)
Er det ikke mere hvis den går subsonisk, før den når målet, ellers skulle stort set alle krudt drevne rifler være upræcise.

Mvh
Grey

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af C-X » 8. jan 2020, 11:45

Mekanisk er det mere opslidende for fjeder og mekanik, når der kommer for megen uro i systemet, ved supersonisk skudafgivelse. Så det slides nok hurtigere, end hvis der kun blev skudt subsonisk. Til gengæld er du tidligere berettiget til en opgradering. For tunge hagl er også et problem, for fjeder mm.

Den Nikko Stirling skal nok holde til din Gamo. Hvis den medfølgende optik ikke er monteret, så pas på når du monterer. Alurør og montage er let at beskadige, ved overspænding. Følg producenternes anvisninger og vælg laveste moment af de to, så du ikke stripper gevindet eller klemmer røret i smadder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af T-REX » 8. jan 2020, 11:57

Umiddelbart, vil den ikke tage skade, af lette hagl.
Det er trods alt det de reklamerer med, når de siger at den går langt over 400 m/s.

Men lette hagl, vil hurtigt tabe hastigheden, da de har en elendig BC, og derfor går de hurtigt subsonisk, hvilke ofte medfører ringe præcision.
Generelt, så har luftgeværshagl, en elendig BC :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Bofhenator » 8. jan 2020, 11:58

Greyberd63 skrev:
8. jan 2020, 11:41
Bofhenator skrev:
8. jan 2020, 11:35
De chok bølger der kommer af at bryde lydmuren, er ikke fremmende for et nøjagtigt skud. Men hvad man vil acceptere som fornuftig præcision er jo forskelligt :-)

Du kan jo prøve både lette og tunge hagl og bruge hvad der nu passer, til forskellige lejligheder :-)
Er det ikke mere hvis den går subsonisk, før den når målet, ellers skulle stort set alle krudt drevne rifler være upræcise.

Mvh
Grey
Det er en stor del af det, men diablo hagl klare supersonisk hastighed ringere end hvad der ellers bliver skudt ud af ting :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af T-REX » 8. jan 2020, 12:42

Hvis den smider et Beeman laser hagl, på 6,5 Grain afsted, med 475 m/s (1558 fps/Mach 1.4) så er den subsonisk, allerede ved 7-8 meter. (Mach 0,96 ved 10 yards/9 meter)

Så der skal ikke meget afstand til, før et meget hurtigt hagl, er subsonisk...

Dette er beregnet, med Hawke Chairgun Pro
Denne kan hentes her: https://uk.hawkeoptics.com/chairgun-and ... -life.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Engfred

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Engfred » 8. jan 2020, 15:37

Hej Nicklas,
Tillykke med dit Gamo gevær.
Jeg gjorde nøjagtig det samme og købte et Gamo Magnum 1250 IGT og en Gamo 3-9 kikkert.
Allerede efter 200 hagl faldt kikkerten af selvom låse skruen var skruet fast i låsehullet på nolimit dæmpeskinnen.
Problemet blev ved med den voldsomme dobbelt rekyl og det forsvandt først da jeg havde monteret kikkerten med et Diana Bullseye ZR mount.
Jeg startede med Gamo Match hagl fladhagl som i geværet lød som en salonriffel.
De skød faktisk ok så længe at de bliver over lydens hastighed inden at de rammer målet. Men det larmer så meget så naboer og forbipasserende tror man står og skyder med en salonriffel.

Så så jeg på Youtube at Rick fra AirgunWebtv testede den og de fandt at H&N Baracuda Magnum bedst.
De var også bedre men senere fandt jeg ud af at den faktisk var helt klart mest præcis med H&N Baracuda Hunter 10,65 gr.
Den er rimelig præsis,----- men man skal ha den til skulderen og holde fast på den med et mandegreb ellers kan man ikke regne med en s...

Se min anden tråd med prøveposer med hagl ;-)

Med hilsner

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bryde lydmuren med hagl skidt for riflen?

Indlæg af Werecat » 8. jan 2020, 21:50

AirarmshuntingSA har en video der meget grundigt forklarer hvorfor især Diablo hagl bliver upræcise når de flyver for hurtigt.


youtu.be/HpDKxVuRWto
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar