Import af luftgevær over 4.5mm fra EU

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Luftskytte
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. nov 2019, 12:48
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Midtjylland

Import af luftgevær over 4.5mm fra EU

Indlæg af Luftskytte » 16. nov 2019, 13:26

Jeg har længe overvejet at anskaffe mig et PCP gevær, og det virker jo til der er en del at sparre i udlandet.

Først overvejede jeg en 4.5mm i den billigere ende (f.eks. Artemis M16) til plinking, men til mange af de modeller jeg har fundet medfølger der aftagelig lyddæmper, og jeg gider ikke alt bøvlet med importtilladelse, og tilladelse for et billigt gevær der kun skal bruges til haveskydning.

Jeg overvejer derfor nu at gå efter en 5.5 eller 6.35, så den også kan bruges til jagt (har jagttegn). Jeg har søgt på emnet og har fundet de fleste informationer om hvordan det foregår:

1. find forhandler og få våben nr osv. på geværet. Her er det nemmest hvis våbnet frit kan erhverves i det land det er købt i, så der ikke er bøvl med eksport også.
2. søg importtilladelse
3. få forhandler til at printe en kopi og vedlægge forsendelsen, selvom der formentlig ikke er stor sandsynlighed for den bliver åbnet når det er indenfor EU's grænser
4. ved modtagelse har man 8 dage til at få registreret den, og skal måske også fremvise den for politiet for at bekræfte importen

Det lyder jo sådan set ret ligetil, men hvordan forholder det sig med fragten? Jeg går ud fra forhandlerne benytter almindelig fragt, men hvad så når pakken når til Danmark? I princippet skal der vel våbentransport til eller hvad? i så fald ryger besparelsen jo nok ret hurtigt. Nogen der har nogen erfaring med import af +4.5mm?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Import af luftgevær over 4.5mm fra EU

Indlæg af C-X » 16. nov 2019, 14:20

Nogle gange skal man lige regne ALLE omkostninger, også ens tid og frustrationer, med i den samlede købssum. Så kan DK godt blive attraktivt alligevel.
Hvis jeg ikke husker galt, er der flere herinde fra, der har handlet FX geværer i Bording. Så har man også service og garanti indenlands.

Der er også skytter/jægere der skifter ud i bestanden, så hvis det ikke er nyeste model på markedet, du søger, så kig evt. på brugtmarkedet eller eftersøg den ønskede model.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Import af luftgevær over 4.5mm fra EU

Indlæg af Jens Fup » 31. dec 2019, 23:48

Det er samme fremgangsmåde som en krudt brænder at importere en luft-/fjederbøsse i kaliber .20 og der over.
Du skal huske at du ikke må plinke og skyde dåser i baghaven med et jagtregisteret luftgevær.
Gun´s do not kill people, people kill people....

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Import af luftgevær over 4.5mm fra EU

Indlæg af Depecheyawl » 1. jan 2020, 10:34

Jens Fup skrev:
31. dec 2019, 23:48
Du skal huske at du ikke må plinke og skyde dåser i baghaven med et jagtregisteret luftgevær.
Jooo. Det må man nu godt.
Op til 5 gange om året og under forudsætning af at sikkerhed og kuglefanget er i top, samt at naboen ikke er generet..
Men mon ikke den 6-20 skydning kan foregå helt problemfrit hvis man tænker sig lidt om :blink:

Besvar