En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 21. sep 2019, 20:28

For lige at have et fælles udgangspunkt, snakker vi grupper lavet med både PCP, fjeder og gasram.. Og Co2 for den sags skyld.. Kaliber er også underordnet.. Ligeledes med hagltyper og mærker.. Dog skal det være hagl taget lige ud af æsken usorteret, da præmissen ellers bliver ændret..

Men altså.... Jeg betragter mig selv som en forholdsvis rutineret skytte, der som regel rammer der hvor jeg vil... Måske ikke helt oppe på Søren og Radis niveau, men derhenad.. :giggle:

Dog har jeg lagt mærke til et pudsigt mønster som jeg vil finde ud af om jeg er den eneste der oplever... Jeg skyder normalt 10-skudsgrupper, da jeg synes de er mest repræsentativt for niveauet.. Og når jeg så gør det, så oplever jeg tit at majoriteten af haglene samler sig i en gruppe, og 2-3, nogen gange op til 4 "flyers" samler sig i en anden gruppe lige ved siden af hovedgruppen...

Om det er fordi der er stor forskel på de usorterede hagl, eller det er mig der gøre et eller andet, kan jeg ikke helt greje.. Der er ikke rigtigt noget mønster i flyerne, de kommer sådan lidt random i skydningen, så tænker ikke det har noget med skydestillingen at gøre. Måske aftræksfejl, men så alligevel?

De vedhæftede billeder viser et fint eksempel.. De er skudt på 30 meter med H&N Sport, i min HW50'er...


IMG_0590.JPG
Hovedgruppen..
IMG_0591.JPG
Overall cc 21mm..
IMG_0592.JPG
hovedgruppe cc 11mm..


Er der andre der oplever lignende, eller er jeg bare den eneste? Og kan der være en logisk forklaring?

Og mens vi er ved flyers. Hvor meget ved siden af hovedgruppen skal et skud være, før man kan kalde det en flyer, og regner i det med i overall cc, eller undlader i det/den?

Håber på en hyggelig og godmodig debat med billeder af pudsige grupper.. :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af C-X » 21. sep 2019, 20:31

Uens anlæg vil være mit bud. Du har nok vænnet dig til, at have to vante kontaktpunkter mellem skifte og kind. Prøv om du kan reducere det til et.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 21. sep 2019, 20:34

C-X skrev:
21. sep 2019, 20:31
Uens anlæg vil være mit bud. Du har nok vænnet dig til, at have to vante kontaktpunkter mellem skifte og kind. Prøv om du kan reducere det til et.
Et særdeles godt bud... Dog synes jeg selv jeg har været opmærksom på den faktor, men det kan jo være man får gjort det ubevidst.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Andrik » 22. sep 2019, 12:21

Jeg kender godt fænomenet, der kan drive en til vanvid. Jeg har et par gange haft held ved, at spænde skæfteskruerne en ekstra gang. Jeg er, begyndt på, at spænde godt til og bruge lock-tite på skruerne. :smile:

Og I må gerne sige tillykke. Jeg erfarer just, at jeg er blevet silver member. :biggrin:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 22. sep 2019, 12:38

Andrik skrev:
22. sep 2019, 12:21
Jeg kender godt fænomenet, der kan drive en til vanvid. Jeg har et par gange haft held ved, at spænde skæfteskruerne en ekstra gang. Jeg er, begyndt på, at spænde godt til og bruge lock-tite på skruerne. :smile:

Og I må gerne sige tillykke. Jeg erfarer just, at jeg er blevet silver member. :biggrin:
Jamen, så stort tillykke da... :razz: :fun:

Jeg prøvede lige at rense løb i går, efter jeg havde skrevet herinde.. Sidder og pusler lidt med det nu, og umiddelbart ser det ud til at hjælpe på det..

Der er stadig en lille tendens, men den er knapt så udbredt nu..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Andrik » 22. sep 2019, 13:38

Du har ret, den med, trods alt, at rense en gang imellem bidrager også til scoringen.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 22. sep 2019, 14:07

Andrik skrev:
22. sep 2019, 13:38
Du har ret, den med, trods alt, at rense en gang imellem bidrager også til scoringen.
Ja, jeg må nok indrømme jeg var lidt skeptisk om effekten i starten.. Men det ser ud til at hjælpe, så nu er jeg begyndt at gøre det regelmæssigt..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af SorenSD » 22. sep 2019, 19:17

Hvis der begynder at være uregelmæssigheder i grupperne / nøjagtigheden, så skyldes det tit og ofte, at en rensning af løb er påkrævet :thumbup:

Jeg oplever nu også tit, at man skyder en fornuftig gruppe, og så er der lige en enkelt eller to flyers imellem - det skyldes sikkert vægten på haglene, som sagtens kan variere en del eller et deformt hagl. Head size på haglene kan der også være stor forskel på og det påvirker en hel del efter manges synspunkt.
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 22. sep 2019, 19:28

SorenSD skrev:
22. sep 2019, 19:17
Hvis der begynder at være uregelmæssigheder i grupperne / nøjagtigheden, så skyldes det tit og ofte, at en rensning af løb er påkrævet :thumbup:

Jeg oplever nu også tit, at man skyder en fornuftig gruppe, og så er der lige en enkelt eller to flyers imellem - det skyldes sikkert vægten på haglene, som sagtens kan variere en del eller et deformt hagl. Head size på haglene kan der også være stor forskel på og det påvirker en hel del efter manges synspunkt.
Der var på et tidspunk meget øf over kvaliteten af JSB haglene, specielt Exacterne, som så også er dem jeg normalt bruger... Og det er også dem der har mest tendens til det, synes jeg.. H&N'erne er knapt så slemme til det... Det er i hvert fald min erfaring..

Men ja, en rensning af løb har helt sikkert virkning.. Jeg har faktisk overvejet om jeg også skulle begynde at vaske og smøre dem, bare for at se om der er en forskel.

Jeg kan jo se at det er der for dig. Så må satse på at mit niveau er stort nok til man også kan se en forskel der... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af SorenSD » 22. sep 2019, 21:13

Timber skrev:
22. sep 2019, 19:28

Der var på et tidspunkt meget øf over kvaliteten af JSB haglene, specielt Exacterne, som så også er dem jeg normalt bruger... Og det er også dem der har mest tendens til det, synes jeg.. H&N'erne er knapt så slemme til det... Det er i hvert fald min erfaring..

Men ja, en rensning af løb har helt sikkert virkning.. Jeg har faktisk overvejet om jeg også skulle begynde at vaske og smøre dem, bare for at se om der er en forskel.

Jeg kan jo se at det er der for dig. Så må satse på at mit niveau er stort nok til man også kan se en forskel der... :fun:
Kvaliteten af JSB hagl har været debat adskellige gange på diverse store udenlandske fora !

En amerikaner havde testet en æske hagl, der skulle være 4.53 mm i head size og der var det kun 12% der passede - de fleste var 4.50 mm og så lidt i 4.51 mm og 4.52 mm. Hans riffel foretrak 4.53 mm, så den skød pludselig meget dårligere med denne dåse hagl. :thumbdown:
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 22. sep 2019, 21:20

SorenSD skrev:
22. sep 2019, 21:13
Timber skrev:
22. sep 2019, 19:28

Der var på et tidspunkt meget øf over kvaliteten af JSB haglene, specielt Exacterne, som så også er dem jeg normalt bruger... Og det er også dem der har mest tendens til det, synes jeg.. H&N'erne er knapt så slemme til det... Det er i hvert fald min erfaring..

Men ja, en rensning af løb har helt sikkert virkning.. Jeg har faktisk overvejet om jeg også skulle begynde at vaske og smøre dem, bare for at se om der er en forskel.

Jeg kan jo se at det er der for dig. Så må satse på at mit niveau er stort nok til man også kan se en forskel der... :fun:
Kvaliteten af JSB hagl har været debat adskellige gange på diverse store udenlandske fora !

En amerikaner havde testet en æske hagl, der skulle være 4.53 mm i head size og der var det kun 12% der passede - de fleste var 4.50 mm og så lidt i 4.51 mm og 4.52 mm. Hans riffel foretrak 4.53 mm, så den skød pludselig meget dårligere med denne dåse hagl. :thumbdown:
Jeg har godt set det lidt forskellige steder, men troede egentlig de havde strammet op... Mine standard Exacter er et gammelt batch, så der kunne jeg godt forestille mig der ville være problemer. Men Heavyerne har jeg lige købt for under en måned siden, så de burde da være af nyere fabrikat.. Medmindre Schneider har dem liggende længe på lager?
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af SorenSD » 22. sep 2019, 22:13

Timber skrev:
22. sep 2019, 21:20

Jeg har godt set det lidt forskellige steder, men troede egentlig de havde strammet op... Mine standard Exacter er et gammelt batch, så der kunne jeg godt forestille mig der ville være problemer. Men Heavyerne har jeg lige købt for under en måned siden, så de burde da være af nyere fabrikat.. Medmindre Schneider har dem liggende længe på lager?
De nye JSB hagl kommer i æsker med skruelåg :thumbup: :smile:
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 22. sep 2019, 22:17

SorenSD skrev:
22. sep 2019, 22:13
Timber skrev:
22. sep 2019, 21:20

Jeg har godt set det lidt forskellige steder, men troede egentlig de havde strammet op... Mine standard Exacter er et gammelt batch, så der kunne jeg godt forestille mig der ville være problemer. Men Heavyerne har jeg lige købt for under en måned siden, så de burde da være af nyere fabrikat.. Medmindre Schneider har dem liggende længe på lager?
De nye JSB hagl kommer i æsker med skruelåg :thumbup: :smile:
Så er mine stadig de gamle.. Det er uden skruelåg nemlig..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Andrik » 23. sep 2019, 10:42

Som jeg tidligere har skrevet, opfatter jeg at det er vigtigt med feedback til fabrikkerne, i dette tilfælde JSB. Det er den eneste måde tingene ændrer sig på, ikke ved at være utilfreds krogene. Så skriv til dem hvis der er mangler. Det er ikke ok når et 4,53mm hagl er 4,50 osv. JSB var selv kede af, hvad de opfattede som en slags hetz for et par år siden. Så de er nok motiverede for at gøre sig umage.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Spyde » 23. sep 2019, 10:52

Timber skrev:
21. sep 2019, 20:34
C-X skrev:
21. sep 2019, 20:31
Uens anlæg vil være mit bud. Du har nok vænnet dig til, at have to vante kontaktpunkter mellem skifte og kind. Prøv om du kan reducere det til et.
Et særdeles godt bud... Dog synes jeg selv jeg har været opmærksom på den faktor, men det kan jo være man får gjort det ubevidst.. :smile:
Jeg skyder noget konkurrance skydning og på et tidspunkt kunne jeg ikke samle grupperne som jeg plejede at kunne og det var ved at drive mig til vanvid at jeg ikke kunne finde ud af hvorfor, jeg prøvede andre hagl og rensede løb og alt det man nu lige kunne tænke kunne være årsagen, det viste sig at være min kindpude det skulle rykkes op 5mm. Nu ved jeg godt at det ikke helt kan sammenlignes med en riffel med kikkert men det med at gøre tingene ens og aftræk osv, har rigtig meget at sige, mere end man lige tror.

Paralax kunne også være et bud? 🤷🏼‍♂️

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af SorenSD » 25. sep 2019, 19:17

Sad lige og testede med JSB Monster RD 13.43 gr og de lavede åbne grupper på 1-2 cm ??!?

Rensede løbet med 5 tørre Napier patches og skød så denne gruppe på 40 meter :thumbup:

Sikke en forskel !! :smile:
Vedhæftede filer
9DFB9932-75EC-4FE0-8E83-F67880964399.jpeg
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af Timber » 25. sep 2019, 19:39

SorenSD skrev:
25. sep 2019, 19:17
Sad lige og testede med JSB Monster RD 13.43 gr og de lavede åbne grupper på 1-2 cm ??!?

Rensede løbet med 5 tørre Napier patches og skød så denne gruppe på 40 meter :thumbup:

Sikke en forskel !! :smile:
Det må man sige.. Kunne være jeg skulle få fat i nogle af de Napier patches, og prøve dem...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af C-X » 25. sep 2019, 19:45

Hvordan adskiller de sig fra andre patches?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: En lille hyggelig debat om "sjove" grupper og flyers...

Indlæg af SorenSD » 25. sep 2019, 21:08

C-X skrev:
25. sep 2019, 19:45
Hvordan adskiller de sig fra andre patches?
Jeg har aldrig brugt andre, så kan desværre ikke sammenligne :smile:

Har altid været til med de her patches fra Napier :thumbup:
Vedhæftede filer
airgun-patches_5F3771B4_large.jpg
airgun-patches_5F3771B4_large.jpg (54.03 KiB) Vist 10936 gange
:smile: :thumbup:

Besvar