Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af NordicViking18 » 23. aug 2019, 12:13

Hej

Jeg er en ny våben entusiast, jeg har ikke rigtig så meget erfaring med våben, men regner med at starte til jagt tegn snart. Jeg har siddet og nørdet lidt de sidste dage, og især hagl våben interessere mig. Jeg faldt så over begrebet Flobert våben, og jeg kan forstå dette er et en såkaldt rottepistol. Men hvad er de grundlæggende forskelle på Flobert våben og Hagl våben ( luft våben ) er det kraften, eller det farligheden? Jeg kan nemlig forstå at flobert våben er ulovlige i DK, og kræver tilladelse, hvilket 4.5 mm hagl ikke gør jo?
Senest rettet af Refraktorius 23. aug 2019, 18:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret. Du stiller et spørgsmål.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Forskel på et Flobert og Hagl våben

Indlæg af Langenge » 23. aug 2019, 12:50

Flobertvåben skyder med krudt. Det er ikke luftskydere.
Som udgangspunkt skyder de dog med en ret begrænset ladning, i form af blot en meget kraftig fænghætte.
Du skal også passe på med at blande haglvåben ind i dette her.
Selvom det projektil man afskyder i f.eks. et luftgevær ofte kaldes for et hagl, så benævnes de ikke haglvåben.
Haglvåben skyder en sværm af kugler ud på én gang (som du måske kender det fra almindelige dobbeltløbede jagtgeværer)
En Flobertpatron indeholder kun ét projektil, ligesom (næsten) alle luftskydere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Forskel på et Flobert og Hagl våben

Indlæg af Langenge » 23. aug 2019, 13:04

Et billede af to styk 4,5mm hagl til brug i et luftgevær eller en luftpistol:
luft.JPG
luft.JPG (14.31 KiB) Vist 14462 gange
Et billede af en 6mm Flobertpatron:
6mmflobert.JPG
6mmflobert.JPG (11.28 KiB) Vist 14462 gange
Et billede af en kaliber 12 haglpatron, der er skåret op, så man kan se hvordan den er bygget op:
haglpatron.JPG
haglpatron.JPG (15.79 KiB) Vist 14462 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Re: Forskel på et Flobert og Hagl våben

Indlæg af NordicViking18 » 23. aug 2019, 13:07

Langenge skrev:
23. aug 2019, 13:04
Et billede af to styk 4,5mm hagl til brug i et luftgevær eller en luftpistol:

luft.JPG

Et billede af en 6mm Flobertpatron:

6mmflobert.JPG

Et billede af en kaliber 12 haglpatron, der er skåret op, så man kan se hvordan den er bygget op:

haglpatron.JPG
Ja der er lidt forskel, og tak for at rette mig angående haglvåben. Burde flobert ikke være den kraftige/farlige kontra luftvåbnet, når den ene er 6mm og den ande 4.5 eller gør det ikke nogen forskel?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Forskel på et Flobert og Hagl våben

Indlæg af Langenge » 23. aug 2019, 13:14

Om projektilet der kommer ud af mundingen er på 4,5mm i diameter eller på 6mm i diameter, siger kun noget om hvor stort og tungt projektilet er. Det siger jo ikke noget om hvor meget fart projektilet har på, når det kommer ud af skyderen. Så se bort fra det, til at starte med.

En Flobertpatron indeholder krudt (i form af en stor fænghætte) som drivmiddel, og luftvåbnet anvender en fjeder eller komprimeret luft. Her vil krudt, næsten, altid vinde, så jo, som udgangspunkt, er en skyder med en Flobertpatron kraftigere end et luftvåben.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Re: Forskel på et Flobert og Hagl våben

Indlæg af NordicViking18 » 23. aug 2019, 14:31

Man kan få luft pistoler, som kan skyde med rundhagl/kugle hagl? og flere ad gangen før man lader vist, derfor forskel på hvor man bruger kuglerne kontra de andre, i forhold til hvor nemt projektil har ved at gå ind i målet?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Refraktorius » 23. aug 2019, 18:56

.22 BB, som flobertpatronen også kaldes, er en meget gammel patron.
Man skal ikke lade sig snyde af, at den “kun” drives af fænghætten.

De har typisk en udgangshastighed på 230-250 m/s med en kugle der vejer i omegnen af et gram.
0.5*240*240*0.001= 29 joule

Min HW97K leverede et 1g hagl med lige over 200 m/s
0.5*205*205*0.001= 21 joule

Så den lille fesne gamle patron leverer næste en halv gang mere en “et luftgevær af de bedre” fra et våben der stor set intet vejer og kun koster en brøkdel af luftvåben.

Luftvåben er et nicheprodukt som tilgodeses af historie og lovgivning, men taler vi “joule pr krone” så slår krudt dem.
En .22 short (en flobert med et lidt længere hylster, lidt tungere kugle og en smule krudt) kan liste sig over 100 joule.

“Farten dræber”


Og en gammel brugt salonriffel til 300.- kan snildt affyre de hårdt pumpede .22 LR varianter der er over 500 m/s og pænt over 250 joule.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af ESAF » 23. aug 2019, 19:22

Refraktorius skrev:
23. aug 2019, 18:56
.22 BB, som flobertpatronen også kaldes, er en meget gammel patron.
Man skal ikke lade sig snyde af, at den “kun” drives af fænghætten.

De har typisk en udgangshastighed på 230-250 m/s med en kugle der vejer i omegnen af et gram.
0.5*240*240*0.001= 29 joule

Min HW97K leverede et 1g hagl med lige over 200 m/s
0.5*205*205*0.001= 21 joule

Så den lille fesne gamle patron leverer næste en halv gang mere en “et luftgevær af de bedre” fra et våben der stor set intet vejer og kun koster en brøkdel af luftvåben.

Luftvåben er et nicheprodukt som tilgodeses af historie og lovgivning, men taler vi “joule pr krone” så slår krudt dem.
En .22 short (en flobert med et lidt længere hylster, lidt tungere kugle og en smule krudt) kan liste sig over 100 joule.
Den lidt yngre .22 CB (afbilledet) deler kammer med .22 BB og leverer op til 39 joule :thumbup:
A5507A40-1E23-4839-8DDD-B76D487260A8.jpeg
A5507A40-1E23-4839-8DDD-B76D487260A8.jpeg (23.75 KiB) Vist 14329 gange
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af NordicViking18 » 24. aug 2019, 20:06

findes der gas pistoler, som skyder med skud hvor der efterfølgende kommer et hylster ud af? Hvilket jeg kan forstå hverken flobert eller hagl våben gør

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af ESAF » 24. aug 2019, 22:06

NordicViking18 skrev:
24. aug 2019, 20:06
findes der gas pistoler, som skyder med skud hvor der efterfølgende kommer et hylster ud af? Hvilket jeg kan forstå hverken flobert eller hagl våben gør
Jeg tror du har misforstået noget helt centralt. Hvis der ikke skulle komme et hylster ud af våbnet efter skuddet, hvor skulle det så blive af?!
Et haglvåben benytter haglpatroner og et luftgevær eller -pistol bruger hagl (men det gør det altså ikke til et haglvåben) - som Langenge i øvrigt allerede forklarede i det første svar, endda med fine billeder.:
Langenge skrev:
23. aug 2019, 12:50
...Du skal også passe på med at blande haglvåben ind i dette her.
Selvom det projektil man afskyder i f.eks. et luftgevær ofte kaldes for et hagl, så benævnes de ikke haglvåben...
Luftvåben benytter sig, som det også tidligere er forklaret, IKKE af hylstre, men som det tydeligt fremgår af ovenstående billeder og forklaringer gør flobertgeværer altså, og igen, hvis ikke hylstret skulle komme ud af våbnet efter skuddet, hvor skulle det så ende?
Jeg går ud fra at du med “gaspistol” mener PCP eller co2... her vil jeg vende spørgsmålet om... hvor skulle hylstret komme fra. Disse våben benytter hagl, ligesom almindelige luftgeværer.
Nu er det vidst efterhånden skåret ud i pap, så hvis det stadig virker forvirrende vil jeg anbefale en tur på biblioteket, youtube eller wikipedia.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Timber » 24. aug 2019, 22:31

Som ESAF skriver, så misforstår du nok noget..

Men der findes luftvåben der bruger "patroner", eller hylstre om man vil.. Nemlig LEP-våben..

Disse bruger så et hylster hvor man montere et hagl , og pumper tryk i... Men det er så noget omstændigt..



Billede

Billede

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... ts_id/5864

Edit.. Fandt en video om det. Godt nok på tysk, men mon ikke meningen giver sig selv..


youtu.be/Ko4NhWaZvh0
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af NordicViking18 » 25. aug 2019, 03:53

Timber skrev:
24. aug 2019, 22:31
Som ESAF skriver, så misforstår du nok noget..

Men der findes luftvåben der bruger "patroner", eller hylstre om man vil.. Nemlig LEP-våben..

Disse bruger så et hylster hvor man montere et hagl , og pumper tryk i... Men det er så noget omstændigt..



Billede

Billede

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... ts_id/5864

Edit.. Fandt en video om det. Godt nok på tysk, men mon ikke meningen giver sig selv..


youtu.be/Ko4NhWaZvh0
Tusind tak lige præcis dette jeg mente, de larmer godt nok meget, og det samme gør nogle af co2 våbene. Det blev jeg noget overrasket over.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Timber » 25. aug 2019, 11:33

NordicViking18 skrev:
25. aug 2019, 03:53
Tusind tak lige præcis dette jeg mente, de larmer godt nok meget, og det samme gør nogle af co2 våbene. Det blev jeg noget overrasket over.
Udæmpede PCP'er larmer meget.. Det er jo et stort tryk der skal ud på kort tid..

Det er også derfor de fleste efterhånden er shroudede ab fabrik.. Og så kan man jo altid tilkøbe en dæmper. Og indtil videre er tilladelsen gratis..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

NordicViking18
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2019, 11:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af NordicViking18 » 26. aug 2019, 14:39

Tror jeg vil have fat i en CO2 revolver også, skyde nogle hagl af via den. Mange tak :)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Langenge » 26. aug 2019, 14:58

NordicViking18 skrev:
26. aug 2019, 14:39
Tror jeg vil have fat i en CO2 revolver også, skyde nogle hagl af via den. Mange tak :)
En CO2 skyder, der skyder med hagl (som et luftvåben) kræver tilladelse. Den er kun lovlig uden tilladelse som hardball med plastikkugler.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Niels » 27. aug 2019, 13:41

Langenge skrev:
26. aug 2019, 14:58
NordicViking18 skrev:
26. aug 2019, 14:39
Tror jeg vil have fat i en CO2 revolver også, skyde nogle hagl af via den. Mange tak :)
.
:popkorn: :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Timber » 27. aug 2019, 17:18

Niels skrev:
27. aug 2019, 13:41
Langenge skrev:
26. aug 2019, 14:58
NordicViking18 skrev:
26. aug 2019, 14:39
Tror jeg vil have fat i en CO2 revolver også, skyde nogle hagl af via den. Mange tak :)
.
:popkorn: :mrgreen:
Ovenstående minder mig om at jeg faktisk stadig venter på svar fra JM, om lovligheden af Co2-skydere... Men ok, der er selvfølgelig kun gået omkring 3 måneder nu, så mon ikke de når de inden årsskiftet... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Langenge » 27. aug 2019, 17:29

Timber skrev:
27. aug 2019, 17:18
......
Ovenstående minder mig om at jeg faktisk stadig venter på svar fra JM, om lovligheden af Co2-skydere... Men ok, der er selvfølgelig kun gået omkring 3 måneder nu, så mon ikke de når de inden årsskiftet... :fun:
Og det glæder vi os meget til :thumbup:
Men indtil da, skal man nok være yderst forsigtig med at "skyde nogle hagl af med en CO2-revolver".

Og så håber jeg, at vores "Nordiske viking" får læst med her, og ikke (mere eller mindre uforvarende) får rodet sig ud i noget, der ikke er helt lovligt....

PS. En CO2 hardballpistol med 6mm plastikkugler, kan nu også være ret sjov hjemme i haven :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er Forskellen på et Flobert og Hagl våben?

Indlæg af Timber » 27. aug 2019, 17:33

Langenge skrev:
27. aug 2019, 17:29
Timber skrev:
27. aug 2019, 17:18
......
Ovenstående minder mig om at jeg faktisk stadig venter på svar fra JM, om lovligheden af Co2-skydere... Men ok, der er selvfølgelig kun gået omkring 3 måneder nu, så mon ikke de når de inden årsskiftet... :fun:
Og det glæder vi os meget til :thumbup:
Men indtil da, skal man nok være yderst forsigtig med at "skyde nogle hagl af med en CO2-revolver".
Ja, det er nok ikke noget der skal finde vej til "velkommen på forsiden".. :fun:

Nu var det så lige inden sommerferien jeg skrev, så jeg har en fornemmelse af at mailen er dykket nederst i bunken, og den nok ikke dukker op foreløbig..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar