Søger input til tuning af AA S510 X-FAC

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Søger input til tuning af AA S510 X-FAC

Indlæg af Rednex » 24. jul 2019, 15:34

Hej folkens,

Jeg har en Air Arms S510 X-FAC i .177/4,5 som jeg godt kunne tænke mig at optimere lidt.

Jeg har lagt mærke til at den ikke helt har den klassiske power curve, hvor hastigheden starter "lavt" med fuld tank, og stiger løbende indtil den begynder at falde igen. I stedet ser det ud til at den starter ret tæt på toppen ved 200 bar, og begynder at falde efter relativt få skud.

Jeg skyder normalt JSB Exact Heavy 10,3gr. med powerhjulet sat på halv - det giver ca. 285 m/s som virker meget passende.

Halv power med JSB Exact Heavy (der var et par udfald på chronoen pga. dårligt lys):
AA S510 Medium Power JSB Heavy.png
AA S510 X-FAC Medium - der er lidt udfald pga. lyset
På halv power ser den faktisk ret godt ud, og jeg har ca. 28 skud indenfor 2%. Her tror jeg der kunne være flere gode skud at hente ved at flytte sweetspottet mod højre.

Full power med JSB Exact Heavy:
AA S510 Full Power JSB Heavy.png
AA S510 X-FAC Full - se bort fra skud 42+
Ved full-power ser den ud til at have en lidt mere klassisk power curve, omend jeg synes den svinger meget i hastighed. Jeg har ca. 25 skud indenfor 2%. Her kunne der måske også reddes et par ekstra skud ved at flytte kurven mod højre.

Jeg ved ikke lige hvad der sker efter skud 41 og fremad, men jeg gætter på at det er chronografen der driller. Jeg slukkede den og tændte den igen efter hver 10. skud, så der er nok gået et eller andet skævt der.

Den første streng er skudt hen under aften forleden, og den anden er skudt i dag. Jeg har haft splittet riflen ad til atomer og renset og smurt hele pivtøjet imellem de to skydninger. Jeg ved ikke om det er derfor at sweetspot ser ud til at have rykket sig, eller om det bare er forskellen mellem halv og fuld power.

Min flaske er selvfølgelig røget under 200 bar i dag, så jeg kan ikke engang lave en ny test på halv power :mad:

Jeg har overvejet om man skulle prøve at korte lidt af hammerfjederen. Så vidt jeg lige kan tænke mig frem til, burde det flytte sweetspottet længere mod højre - er det korrekt?

Jeg kunne også godt tænke mig at få optimeret lidt på luftforbruget, for jeg mistænker at den sviner lidt med luften. Med JSB Heavy leverer den ca. 32 Joule på fuld damp, og med H&N Piledrivers kommer den op omkring 37 Joule. Kan det passe at det er et udtryk for at der kommer lidt rigeligt med luft bag haglet?

Til sidst har jeg også overvejet at smide en Robert Lane regulator i. Så burde jeg kunne tweake hammer og evt. ventil til et bestemt lufttryk og forhåbentlig få bedre luftøkonomi og flere, mere ensartede skud.

Jeg håber at kunne opnå noget i retning af 45-50 ensartede skud hvis jeg smider regulator i, men er det realistisk? Og hvor meget kraft skal jeg forvente at tabe hvis jeg installerer regulatoren?

Er der nogen der har erfaring med den slags optimeringer, og som kan komme med gode råd og vejledning inden jeg går i gang? Skal jeg starte med en regulator og først begynde at tweake efterfølgende, eller kan man gøre tingene i vilkårlig rækkefølge?

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Søger input til tuning af AA S510 X-FAC

Indlæg af SorenSD » 25. jul 2019, 10:24

Rednex skrev:
24. jul 2019, 15:34

Til sidst har jeg også overvejet at smide en Robert Lane regulator i. Så burde jeg kunne tweake hammer og evt. ventil til et bestemt lufttryk og forhåbentlig få bedre luftøkonomi og flere, mere ensartede skud.

Jeg håber at kunne opnå noget i retning af 45-50 ensartede skud hvis jeg smider regulator i, men er det realistisk? Og hvor meget kraft skal jeg forvente at tabe hvis jeg installerer regulatoren?

Er der nogen der har erfaring med den slags optimeringer, og som kan komme med gode råd og vejledning inden jeg går i gang? Skal jeg starte med en regulator og først begynde at tweake efterfølgende, eller kan man gøre tingene i vilkårlig rækkefølge?
Ville det ikke give mest mening at tilføje en regulator først - skyde en skudstreng over chronografen - så ved du ligesom, hvor du starter henne, inden du begynder at optimere ??!? :smile:
:smile: :thumbup:

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Søger input til tuning af AA S510 X-FAC

Indlæg af Rednex » 25. jul 2019, 13:52

SorenSD skrev:
25. jul 2019, 10:24
Ville det ikke give mest mening at tilføje en regulator først - skyde en skudstreng over chronografen - så ved du ligesom, hvor du starter henne, inden du begynder at optimere ??!? :smile:
Jo, det ville nok være det bedste. Men jeg har endnu ikke helt besluttet mig for at installere en regulator. Hvis jeg kunne få lidt flere ensartede skud ud af den uden regulator, så kunne jeg nok godt klare mig med det.

Jeg har normalt ikke mulighed for at skyde længere end 20-25 meter, så det er egentlig også lidt noget pjat at gå så meget op i det :giggle:

Besvar