Ny cylinder på HW100

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Twilight
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 367
Tilmeldt: 14. jul 2010, 22:18
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 2 times
Been thanked: 28 times

Ny cylinder på HW100

Indlæg af Twilight » 10. jun 2019, 17:27

Halløjsa - og hej igen.

Jeg lever stadig - og er nu tilbage efter en (længere) pause....
I den sidste tid har jeg moret mig med at læse på forummet, og nu er tiden kommet til at blive lidt aktiv igen.

Min luftpuster har efterhånden en del år på bagen, og ifølge udløbsdatoen på trykcylinderen var det ved at være tid til en udskiftning.
Den kunne sikkert holde mange år endnu, men jeg er lidt af en kylling, når det kommer til 200+bar tryk.
Så en ny skulle til.

Valget faldt på HW100tuning.co.uk's titaniumcylinder - jeg har tidligere snakket om en FX cylinder, men jeg har, som så mange andre, en mening indtil jeg vælger at få en anden....
https://www.hw100tuning.co.uk/product/t ... l_cylinder

Der er en uhyggelig lang venteliste - jeg havde næsten glemt jeg havde skrevet mig på - men efter 9 mdr. dumpede en email ned i indbakken: om jeg stadig var interesseret i cylinderen? - Oh ja tak!!

Jeg har glemt, hvad jeg måtte bløde for den, og endelig kom der en pakke.
Fint pakket ind, og sikke et held, for paprøret havde fået de vanlige tæsk af postvæsnet.
Indpakning.jpg
Indpakning.jpg (37.23 KiB) Vist 4084 gange
Cylinderen var fint beskyttet af silkepapir.
Og hvilken finish!!! Lækkert!!
Cylinder1.jpg
Cylinder1.jpg (13.12 KiB) Vist 4084 gange
Cylinder2.jpg
Cylinder2.jpg (6.09 KiB) Vist 4084 gange
Her ved siden af originalen:
Cylinder3.jpg
Cylinder3.jpg (23.99 KiB) Vist 4084 gange
Titanium: 39cm - vægt uden ender 680g
Original: 29cm - vægt uden ender 705g

Jeg havde ved bestilling valgt optionen med selv at flytte cylinderenderne over på den nye cylinder - jeg har jo tidligere haft god success med at få manometeret af. Meennnnn... "bundproppen" viste sig at være en lidt anden opgave end manometer-enden.

Og hvor finder man lige en 6 kantet 36mm top? Jo, jeg har heldigvis en kollega, der har en gammel Ferguson, såeh....
Foret med lidt elektrikertape for at undgå ridser (så godt som muligt)
36mm.jpg
36mm.jpg (50.38 KiB) Vist 4084 gange
Op i skruestikken....
Skruestik.jpg
Skruestik.jpg (52.98 KiB) Vist 4084 gange
Spænde til, prøve at dreje, spænde lidt hårdere, prøve at dreje igen, spænde lidt hårdere, dreje, spænde, dreje, spænde..... klink, så var den fri.

Det virkede lidt voldsomt at tage ved, men det ønskede resultat kom til sidst (jo større problem, jo større hammer!).
sammenligning.jpg
sammenligning.jpg (39.72 KiB) Vist 4084 gange
Der fulgte en skrivelse med fra HW100tuning:
NEVER put oil or grease of any kind on the threads of the titanium cylinder OR on the ends. Titanium does not react the same as steel, it can cause the threads to bind/seize, especially to aluminium.

Så på med de-greaseren så alt gevind blev renset grundigt.
Derefter smurte jeg en smule molycote i cylinderen -bag- gevindet, så oringen kunne få lidt at glide i.
Gevind.jpg
Gevind.jpg (15.96 KiB) Vist 4084 gange
På med en ny, renset, oring, og i med enderne.
Spænde til med fingrene kun.
I med luft.
Og så kan jeg lære det - quickfill porten var utæt - igen. :evil:

Af med manometeret, ud med skruen, ned til ventilen.

Oringen med messing-indsatsen var blevet hård som sten (og nåja, den er jo lidt aldrende år gammel efterhånden).

Ind på google - og der er det bare ikke til at finde nogen oring, der er monteret med en messing-indsats.
:mad:
Messing-indsatsen figurerer heller ikke på nogen eksplosionstegning af en HW100. :mad:
Nå, mere google, og mere nordisk våbenforum - og vupti, billede af quickfill ventil med oring med afmonteret messing-indsats.
Ventil.jpg
Ventil.jpg (26.21 KiB) Vist 4084 gange
Og så blev det hele meget lettere.... :oops:

Ny bestilling til HW100tuning for en masse oringe til senere servicering.
(Tak til Amatøren for vejledning af anvendelige oringe)
Utålmodig venten på posten......

Ny oring i quickfill porten.
Ny rens af gevind i cylinderen.
Ny rens af gevind på manometer-enden.
Ny oring på manometer-enden.

I med skidtet.
Luft i.
Tæt.

Og nu ser pusteren således ud:
Puster.jpg
Puster.jpg (73.96 KiB) Vist 4084 gange
Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvor mange skud der er i den nye cylinder - men jeg har dog konstateret at jeg må være blevet gammel (og slap), for de 30g vægtreducering har ikke hjulpet en dyt - geværet er stadig umanerligt tungt.... :blink:

Besvar