Hvordan hulan virker min skyder?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Badaka » 9. jun 2019, 16:26

Goddag til jer alle, som jeg nu har fanget med min clickbait-lignende overskrift.

Sagen er at min Air Arms S200 som skyder ganske fint, idag er blevet målt over en Chronograph, som Krug så venligt har lånt mig.

Jeg har i en tidligere manual set at den skal pumpes op til ca. 190 bar, hvilket jeg altid gør.
Jeg har fulgt alle tuningsråd for at få lidt mere power ud af den, og den skyder også ganske fornuftigt.

Her kommer det sjove så:

Når den er helt fyldt til ca. 190-200 bar, så er udgangshastigheden med 14,2 grains RWS hagl omkring 620fps.
I løbet af de næste to magasiner (20 skud) stiger hastigheden nærmest linært til ca. 720fps og denne hastighed er ved ca. 170bar (ish).
Denne hastighed kan opretholdes i ca. 20 skud, hvorefter hastiheden daler igen. Så er jeg ca. på 140 (ish) bar.


Hvad er det at jeg som nytilkomment medlem i PCP-kirken overhovedet ikke forstår, rent teknisk, på trods af både at have læst og studeret på de højere læreanstaler?

Badaka
Senest rettet af Badaka 9. jun 2019, 16:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af SorenSD » 9. jun 2019, 16:42

Din S200 er sikkert ikke reguleret, så derfor vil din powerkurve starte lavt - gå op og ramme et niveau - derefter begynde at gå ned igen :thumbup:
:smile: :thumbup:

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Badaka » 9. jun 2019, 16:44

Der mangler ikke nogle stumper i den.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Timber » 9. jun 2019, 17:05

Kort forklaret.. Det er helt normalt med uregulerede skydere..

Man kan twiste den lidt, så powerkurven bliver lidt fladere og længere, så at sige..

Jeg er ikke selv 100 meter mester på AirArms PCP'er, men hvis du har den med til træffet, så mon ikke der er en der er der..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Prestone » 9. jun 2019, 17:34

Helt normalt for ureg PCP.

Det drejer sig lidt om at systemet er balanceret til at fungerer fornuftigt over et vist spænd af tryk, dette kræver samspil af hammervægt, hammerfjeder, ventilvægt, ventilfjeder samt trykket bag ventilen i tanken, plus en masse andre småting. Og fordi der er så mange ting i spil får du kun et meget lille vindue med tæt på ens skud...

Dette kan ændres ved at regulerer den, der ligger en tråd Ang. Regulering af AA S410 X-FAC.

Du kan også, fordi det er sjovt, prøve at ændre lidt på de forskellige fjedre og se hvilken vej du flytter dit antal skud / power det er der en del læring i og for mit vedkommende var det utroligt spændende at rode med.
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af SorenSD » 9. jun 2019, 17:36

Fandt lige det her indlæg på et engelsk forum : :thumbup:

https://www.thehuntinglife.com/forums/t ... weet-spot/

Lyder til, at du skal fylde riflen til 180 BAR og så skulle du have imellem 30-40 skud før den dykker i hastighed :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af BentxBetjent » 9. jun 2019, 18:08

Badaka skrev:
9. jun 2019, 16:26

Hvad er det at jeg som nytilkomment medlem i PCP-kirken overhovedet ikke forstår, rent teknisk, på trods af både at have læst og studeret på de højere læreanstaler?

Badaka
Det er ikke en staveanstalt slaveanstalt vel :twisted:

Det er trykket i tanken der holder ventilen lukket indtil du slår på den med hammeren.

Ved 190 bar lukker du et lille volumen ud ved højt tryk, det høje tryk i tanken lukker hurtigt ventilen igen.

Ved 120 bar lukker du et stort volumen ud ved lavt tryk, det lavere tryk i tanken gør at ventilen lukkes langsommere.

Så er der andre faktorer som energitætheden, udformning af luftveje, fjedre, hammervægt og slaglængde der spiller ind......
But you get the picture?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Badaka » 9. jun 2019, 19:56

BentxBetjent skrev:
9. jun 2019, 18:08
Badaka skrev:
9. jun 2019, 16:26

Hvad er det at jeg som nytilkomment medlem i PCP-kirken overhovedet ikke forstår, rent teknisk, på trods af både at have læst og studeret på de højere læreanstaler?

Badaka
Det er ikke en staveanstalt slaveanstalt vel :twisted:

Det er trykket i tanken der holder ventilen lukket indtil du slår på den med hammeren.

Ved 190 bar lukker du et lille volumen ud ved højt tryk, det høje tryk i tanken lukker hurtigt ventilen igen.

Ved 120 bar lukker du et stort volumen ud ved lavt tryk, det lavere tryk i tanken gør at ventilen lukkes langsommere.

Så er der andre faktorer som energitætheden, udformning af luftveje, fjedre, hammervægt og slaglængde der spiller ind......
But you get the picture?

Perfekt, giver god mening:-)

Jeg kan enten overveje at købe en regulator til dem, eller købe en anden skyder....ohh what to do

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af Krung » 9. jun 2019, 20:09

Husk at lave nok målinger med kronoen inden du konkluderer. Det er trods alt kun en Chrony. Den kunne måle forkert, så lidt rigeligt med målinger til at statistikken ikke spiller os et pus, ville være godt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hvordan hulan virker min skyder?

Indlæg af BentxBetjent » 9. jun 2019, 20:10

Badaka skrev:
9. jun 2019, 19:56
BentxBetjent skrev:
9. jun 2019, 18:08
Badaka skrev:
9. jun 2019, 16:26

Hvad er det at jeg som nytilkomment medlem i PCP-kirken overhovedet ikke forstår, rent teknisk, på trods af både at have læst og studeret på de højere læreanstaler?

Badaka
Det er ikke en staveanstalt slaveanstalt vel :twisted:

Det er trykket i tanken der holder ventilen lukket indtil du slår på den med hammeren.

Ved 190 bar lukker du et lille volumen ud ved højt tryk, det høje tryk i tanken lukker hurtigt ventilen igen.

Ved 120 bar lukker du et stort volumen ud ved lavt tryk, det lavere tryk i tanken gør at ventilen lukkes langsommere.

Så er der andre faktorer som energitætheden, udformning af luftveje, fjedre, hammervægt og slaglængde der spiller ind......
But you get the picture?

Perfekt, giver god mening:-)

Jeg kan enten overveje at købe en regulator til dem, eller købe en anden skyder....ohh what to do
Hvorfor vælge? :biggrin: :clap:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar