Rembøjler på FX 2000 - hvordan?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Rembøjler på FX 2000 - hvordan?

Indlæg af Rulab » 20. apr 2019, 19:53

Hej
Jeg er blevet ejer af en Webley FX 2000 5,5 mm.
Da den på et tidspunkt måske skal bruges til rågeregulering, vil jeg gerne have rembøjler på. Bagskæftet er let nok at montere en rembøjle med fransk skrue på, men jeg er i tvivl om der er træ nok i forskæftet til at det er nogen god ide?
Spørgsmål nr. 2, udgangshastigheden er lige nu 240-250 m/s med JSB Jumbo 15,9 gr, hvordan reguleres udgangshastigheden og skal jeg forvente en forringet præcision ved højere udgangshastighed?
Vedhæftede filer
Webley.jpg
Senest rettet af Lycon 22. apr 2019, 23:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af C-X » 20. apr 2019, 20:10

Det er godt nok en nydelig PCP :thumbup:

Kunne man ikke lave en diskret omvikling af luftcylinderen, mellem forskæfte og løbsvægt, og så hægte remmen heri?
Evt. med en lap læder, eller andet der ikke ridser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Rulab » 20. apr 2019, 23:40

C-X skrev:
20. apr 2019, 20:10
Det er godt nok en nydelig PCP :thumbup:

Kunne man ikke lave en diskret omvikling af luftcylinderen, mellem forskæfte og løbsvægt, og så hægte remmen heri?
Evt. med en lap læder, eller andet der ikke ridser.
Tak
Jeg har overvejet den mulighed, men jeg ved ikke hvor godt det fungerer at punktet sidder så langt fremme + jeg tror det skal være et beslag lavet til formålet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af C-X » 21. apr 2019, 00:20

Bare cylinderen kan holde til det, så burde det være fint og komme til at ligne en safari riffel med løbsbånd, så den hænger lidt lavere på ryggen.

En kombination af læder og plastik strips kunne sagtens være diskret og funktionelt, indtil man finder en permanent løsning man kan leve med.

Alternativt kunne man lave en wrap med termoplastik/kydex, som man kunne hængsle i. Bør nok lige have et mellemlag af eltape, hvis man vil undgå ridser.

Edit: Passer sådan en her? (Suitable for all airtubes with a diameter of 33-34 mm)
FX-tubklamma-167-001.png
https://fxairguns.com/accessories/addition/
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Sort » 21. apr 2019, 21:16

man skal lade være med at tune på en 2000'er. hvis man vil op i fart så brug H&N FTT.
mht remmen kan man få dem med en lille plade der limes indeni forskæftet. tror det var ebay jeg fandt dem på.

ellers passer den der klodsede klemme rigtigt nok og kan tilpasses yderligere, rimeligt nemt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Rulab » 22. apr 2019, 09:45

Sort skrev:
21. apr 2019, 21:16
man skal lade være med at tune på en 2000'er. hvis man vil op i fart så brug H&N FTT.
mht remmen kan man få dem med en lille plade der limes indeni forskæftet. tror det var ebay jeg fandt dem på.

ellers passer den der klodsede klemme rigtigt nok og kan tilpasses yderligere, rimeligt nemt.
Det bliver pladen limet i forskæftet, hvis/når jeg engang vil have rem på så, jeg ved heller ikke hvor godt det er med en bipod på tryktanken, når løbet har et støttepunkt på tanken.

Jeg ønsker som sådan ikke at tune den, men den er opgivet til 12-30 fpe, hvilket den ikke helt kan nå nu. Skruen til at justere "hammer spring pre tension" kunne strammes ganske lidt mere, hvilket fik hastigheden op 255-260 m/s med JSB Jumbo 15,9 gr 5,52 mm, dvs. ca. 25 fpe.
Det er det hagl, der er langt det mest præcise i den(ca. 10 mm spredning på 30 m) og samtidig giver de bedste udgangshastigheder ift. vægt. H&N spidshagl 16 gr, RWS Super H 14,8 gr ligger, trods den lavere vægt, begge omkring 240-245 m/s. Samme tendens med JSB 15,9 som det mest "effektive hagl", gør sig også gældende i min HW 90.
Til hyggeskydning (og rågeregulering) er 255 m/s(og 240 m/s for den sags skyld) jo rigeligt fint og giver mindre arbejde med fodpumpen.
Jeg vil dog alligevel gerne kunne få den op på de 30 fpe, som den er opgivet til og som jeg kan læse mig til at andre kan.

Jeg tænker at hvis slagstiften(hammer spring) over årene er blevet træt, så kan det forklare differencen. Jeg overvejer derfor at bestille en ny fjeder og prøve. Er der andre service dele, man lige så godt kan have på lager?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af C-X » 22. apr 2019, 10:42

Du kan evt. teste påvirkningen af en bipod, ved simpelthen at tape en fast, i bedste red neck stil. Burde give omtrent det samme. Jeg havde ikke lige anset det som en mulig problematik, da du nævnte rågeregulering som årsag til ønskede rem-svirvler. Selvsagt er det sjældent man ser den type regulering udført med støttehjul.

Selv skyder jeg kun med fjederbøsser, men der har jeg accepteret de manglende muligheder for bipod, som en del af de udfordringer der gør luftskydning sjovt.

Hvis du skulle komme til at krydre din tråd, med flere billeder, af den klassiske dame, med de gode kurver, så hold dig endelig ikke tilbage.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Rulab » 22. apr 2019, 11:09

C-X skrev:
22. apr 2019, 10:42
Du kan evt. teste påvirkningen af en bipod, ved simpelthen at tape en fast, i bedste red neck stil. Burde give omtrent det samme. Jeg havde ikke lige anset det som en mulig problematik, da du nævnte rågeregulering som årsag til ønskede rem-svirvler. Selvsagt er det sjældent man ser den type regulering udført med støttehjul.
Bipod ville også kun være til hyggeskydning, men holderen til en uncle mikes rembøjle, giver jo også mulighed for aftagelig bipod.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af C-X » 22. apr 2019, 11:22

Ja, det er rigtig nok. Men, alt efter personlige præferencer, så savner man nok mest bipods ved en seriøs omgang ratting. Det er i hvert fald der jeg mangler muligheden, med mine luftrifler.

Din PCP ligner ikke et våben, der er designet, med omtanke for støttehjul. Derimod ser den meget tillokkende ud, for frihåndsskydning.

FX spændebåndet koster ikke nogen formue, så prøv det, og så meld tilbage om det går til held.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Sort » 22. apr 2019, 16:48

Lige netop FX2000 har sådan en messingklods indeni tanken som kvæler dens flow lidt. I denne klods sidder manometeret med en fæl lille adapter og man kan derfor ikke bare lige bore hullet igennem klodsen op som man vil. Geværet har heller ikke så lang pibe så den vej er der heller ikke nem adgang til m/s.
Jeg satte regulator i en engang og ødelagde vist ti af de adaptor tingester i processen, så jeg endte med selv at dreje en mere solid udgave. Det korte af det lange er at den ramte muren mht hastigheder omkring 265-70 stykker og det blev dyrt i luft for de sidste 5 m/s.

Den kan nok godt ombygges mere gennemgribende og så levere, men det er lidt af et projekt at rode sig ud i.

Mht bipod, så skulle det ikke give problemer med klemmen, udover at det er grimt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Rulab » 22. apr 2019, 19:43

Messing dimsen, det er vel ikke bare transfer porten, der kan købes med både 1,3 mm, 2 mm samt 4,2 mm hul.
Jeg har kigget lidt på denne gamle guide viewtopic.php?t=599 på hvordan hastigheden hæves til 270-275 m/s, men jeg må næsten formode at der er en 4,2 mm transfer port i min, siden kan nå 255-260 m/s.
Jeg har desuden læst andetsteds på NVF at hvis aftrækkerfjederen shimmes op bagtil med 2,5 mm tyk skive, kan hastigheden presses op på 310 m/s og at det samme kan opnås ved en hårdere aftrækkerfjeder.
Den sidste metode er jeg dog ikke sikker på jeg vil bruge.
Til hyggeskydning og rågeregulering ønsker jeg ikke højere hastighed på bekostning af skudantal(det er hårdt med fodpumpe :mrgreen: , men i den kommende jagtsæson har jeg terræn med mulighed for længere skud til duer og krager i trætoppe og det til var det måske godt nok med lidt fladere kuglebane og højere anslagsenergi. Jeg tænker i hvert fald at det ikke kan skade med en ny ventil fjeder og det godt kan passe med de ca. 15/m/s der mangler, hvis fjederen er blevet slap med tiden.

Skruen/møtrikken, som ventil fjederen forspændes med, er noget mishandlet i kærven. Trods meget søgen, har jeg ikke kunnet finde sådan en. Er den evt. ens med den på andre FX våben, evt. nogle gode bud på hvor jeg finder den.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Rembøjler på fx 2000

Indlæg af Sort » 22. apr 2019, 23:08

Den messingklods jeg mener er sådan nogenlunde som to B batterier i størrelse og sidder indeni tanken foran ventilen. Jeg siger ikke det ikke kan laves om, bare at det er lidt mere omstændigt at rode med den del.

Man kan godt tune den med tungere hammer og længere hammer vandring, men det er dyrt i luft. Det bedste til den er flowtuning som starter med klodsen, går over ventilen (som notorisk bliver lidt skrøbelig overfor tørskud) og så ja transferport osv, men hvis der ikke er nogen bøsning i så bliver der ikke meget mere hul den vej.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar