Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Indlæg af Timber » 10. apr 2019, 20:12

Ja, beklager den lidt kringlede overskrift, men altså..

Jeg havde en lidt løjerlig oplevelse med præcisionen på disse hagl i dag.

Normalt går min HW98'er rigtigt godt med H&N Baracuda Match, i 4,51mm... Jeg har så bestilt nogle flere af disse, da jeg var løbet tør.. Det viste sig så at de var 4,52mm, men jeg tænkte at det gør nok ikke den store forskel..

Men ak, det var der.. Fra de sædvanlige 12-15mm grupper på 30 meter, kom vi op på 25-30mm. grupper. Der var lidt vind, men ikke noget der burde gøre så meget ved det.. Og det var konsistent..

Prøvede så et par andre geværer, men ingen pånær min Prosport så ud til at gå godt med dem..
Det skal siges det var nogle gamle H&N jeg havde, og disse er jo spritnye. Er der evt lavet om på haglene? Dåsen er i hvert fald anderledes..

Og nej, jeg fik ikke taget billeder af grupper. Beklager..

Nogen der har oplevet lignende? Evt med andre hagl??

Edit. Rettet overskrift lidt..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Indlæg af T-REX » 10. apr 2019, 23:50

Du kan risikere en tilsvarende forskel, bare ved at skifte LOT nummer, på samme dia.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Indlæg af Sort » 11. apr 2019, 21:59

JRexA skrev:
10. apr 2019, 23:50
Du kan risikere en tilsvarende forskel, bare ved at skifte LOT nummer, på samme dia.
Det med lot nummer er typisk små variationer i legeringen og en del af gammel jægerlærdom "hvis du får nogle patroner dit gevær kan ramme med, så sæt konen til salg og hent resten af samme lot nr fra forhandleren" Tror jeg ordene var da jeg lærte det.

Diameteren... jamen det er jo fordi at diameteren gør en forskel at de sælger hagl med specifikke diametre. Hvis det bare var et tal de skrev på dåsen for at direktørens halvretarderede svigersøn ikke havde for meget fritid, ville det jo ikke fremgå tydeligt af bestillings siderne..

Typisk er forskellen at haglets forreste del får dybere spor af riffelgangen hvis man går op i diameter hhv at der er nærmest bankemærker eller flade sider på haglnæserne hvis haglet er for småt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Indlæg af Timber » 11. apr 2019, 22:52

Sort skrev:
11. apr 2019, 21:59
JRexA skrev:
10. apr 2019, 23:50
Du kan risikere en tilsvarende forskel, bare ved at skifte LOT nummer, på samme dia.
Det med lot nummer er typisk små variationer i legeringen og en del af gammel jægerlærdom "hvis du får nogle patroner dit gevær kan ramme med, så sæt konen til salg og hent resten af samme lot nr fra forhandleren" Tror jeg ordene var da jeg lærte det.

Diameteren... jamen det er jo fordi at diameteren gør en forskel at de sælger hagl med specifikke diametre. Hvis det bare var et tal de skrev på dåsen for at direktørens halvretarderede svigersøn ikke havde for meget fritid, ville det jo ikke fremgå tydeligt af bestillings siderne..

Typisk er forskellen at haglets forreste del får dybere spor af riffelgangen hvis man går op i diameter hhv at der er nærmest bankemærker eller flade sider på haglnæserne hvis haglet er for småt.
Jeg ser din pointe, men det er første gang jeg oplever så stor en forskel... Normalt snakker vi marginalt større eller mindre grupper... Dette er jo over dobbelt så stort...

Og desuden synes jeg de virker til at være væsentligt hårdere end de gamle jeg havde. Så måske de har lavet lidt om på legeringen??

Tager jeg mine JSB Exacter, så skyder de stort set lige op i både 4,52mm, som er dem jeg bruger mest, og så 4.53mm...

Men skal da have bestilt nogen på 4.51mm, og så se hvad der sker..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor så stor forskel i præcision på haglstørrelse 4.51 og 4.52mm H&N Baracuda Match hagl?

Indlæg af Sort » 12. apr 2019, 01:12

Hagl er jo et rendsammen af bly, atimon, tin, zink og kobber. lidt efter hvad der var at putte i gryden på dagen. Det er slet ikke utænkeligt at et lot kan være hårdere end et andet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar