Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Indlæg af Slettes2 » 4. mar 2019, 18:52

For at gøre en lang historie kort, mangler jeg en 4,5mm luftskyder (mere) til at supplere min Walther LGV Master Pro og min Air Arms TX200. Den skal være til at have stående, hængende, liggende her og der til skadedyrsbekæmpelse på korte afstande, 5-10-15 meter, med korn og kærv og/eller red dot.

Mine ønsker er;

Let og kompakt

Gerne kunststofskæfte så den kan tåle lidt misbrug

Moderat power og dermed moderat rekyl og ikke alt for holdfølsom og så skal den selvfølgelig være præcis, men det er et stykke værktøj og ikke til at slå nogen rekorder i pointhøst på skiverne :smile:

Har læst kolossalt meget fra England og Amerika om Walther Terrus der umiddelbart opfylder alle mine krav, og den får også god kritik over hele linjen, måske lige på nær aftrækkeren, men det er ikke så vigtigt med det den skal bruges til. Det der bekymrer mig mere, er at den også får ris med på vejen af dem der har haft åbnet deres for temmelig tvivlsom kvalitet på indmaden. Classus kunne måske være en mulighed, der synes jeg måske bare man giver en masse for Minelli skæftet, og det temmelig svært at gennemskue hvor meget indmad den deler med Terrus.

Grunden til jeg kigger på Walther er, at jeg er meget begejstret for min LGV, men jeg er meget åben for andre bud. Har haft en Weihrauch hw30, og dejlig skyder, men den er lige klejn nok, så tænkte jeg hw35 eller hw50, men sidstnævnte skal åbenbart nærmest hovedrenoveres ved ibrugtagning efter hvad jeg kan læse.

Til dem der kæmpede sig igennem dén længe smøre, tak, og kom gerne med jeres bud :thumbup:

Mvh,

Luftskipper

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 5. mar 2019, 17:24

Hej Luftskipper !
Jeg har en HW 35 fra 1972, den ligger perfekt med sigtelinien lige i øjet, når jeg skuldrer den, med korn og kærv. Den har et virkeligt godt aftræk og skyder rigtigt godt . Den eneste "fejl" er at den er rigeligt tung, 3,8 KG.
Jeg købte for nylig en HW 50 S og jeg synes det er en meget harmonisk skyder. Denne er også med "Record " aftræk som er dejligt ukompliceret og nemt at justere til ens foretrukne vægt. Jeg købte den i Tyskland som et sæt, med medfølgende 16 joule "exportfjeder". Denne fjeder monterede jeg så selv ,uden problemer. Efter min mening behøver man ikke at lave mere tuning . Ganske vist bortfalder garantien når man har åbnet og ændret
mekanikken, men det er ikke værre for HW`s del end jeg selv vil kunne lave evt. reparationer. Alle reservedele, pakninger, fjedre, skiver, bolte og alt muligt andet kan købes billigt i F.eks.Tyskland. HW 50 S er min klare favorit , ikke for tung, handy og til at holde ud at spænde og skyde med i længere tid. På 50 S har jeg monteret en Nikko Sterling Air King 2-7 X 32 i Hawke 2-delt lav montage. Det spiller bare og passer perfekt til min yndlingsskydning,: stående efter dåser ud til 70 M.

Hyg dig videre med oprustningen.
Venlig hilsen .
Knud.

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Indlæg af Slettes2 » 5. mar 2019, 18:02

Hej Vendelbo,

Tak for input. Jeg læste med begejstring din beretning og du sælger en hw50 ret godt :smile:

Der er imidlertid ind fra højre kommet et forslag om en Diana 31 som også er meget interessant og jeg vurderer nu på mulighederne. Det er jo altid morsomt at skulle opruste.

På de lange afstande skyder jeg med min Walther LGV Master Pro og særligt min Air Arms tx200, begge monteret med Nikko Stirling kikkerter. Den nye anskaffelse skal være til hurtige skud på korte afstande, når jeg lusker rundt i rabarberne :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Indlæg af Timber » 5. mar 2019, 19:08

Enig med vendelboen, angående HW50'eren..

Og i al beskedenhed, lidt om dyret.. :blink: :giggle:

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=75269
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Terrus, Classus eller noget helt tredje?

Indlæg af Slettes2 » 5. mar 2019, 20:25

Har læst tråden, men du bør ikke lokke yderligere Timber, du af alle bør vide at jeg netop har anstrengt mig for at nedbringe samlingen, ikke omvendt :biggrin:

Besvar