Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 15. jan 2019, 15:15

Hej NVF.

Jeg har lige en af de bedre oplevelser jeg vil dele med jer.
Jeg skyder kun med fjeder gevær da jeg syndes at PCP er
lidt for dyrt fog mig.
Har et par gamo gevær : som jeg ikke bruger ret meget :
og en hw97 en Walther lgu og til sidst en Diana 340 n.Tec.
Jeg skød lidt med waltheren i Lørdags da min søn kom på
besøg og han prøvede et par skud.
Han spurte mig så om Waltheren var det bedste man kunne få
hvor til jeg svarede at min drømme gevær er en Air Arms Tx200
OK svarede han og spurte om PCP ikke er bedre hvor til jeg svarede
jo men for dyrt.

Så blev det Søndag eftermiddag og det ringede på døren og hvem stod der
Erik fra Gunpit. Jeg har en gave til dig fra din søn.
En hel ny Air Arms s510 Ultimate Sporter xs. Med en Walther zf 3-9x40 Cope. :eek:

Ps. Jeg tror sku jeg vil have nogle flere unger. :biggrin:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Kenned » 15. jan 2019, 15:40

Tillykke - så kan du ikke have opdraget ham helt forkert :biggrin:

Og velkommen til!

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af SorenSD » 15. jan 2019, 17:23

Ikke spor dårligt med sådan en overraskelse :eek: :thumbup:

Og også velkommen til fra mig :welcome:
:smile: :thumbup:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Andrik » 15. jan 2019, 18:55

Det er smukt at se, at det ikke er forgæves med en ordentlig opdragelse. :biggrin:
Tillykke med sønnen, og øhhhhh- skyderen :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 15. jan 2019, 23:07

Mange tak.
Nu er det sådan at jeg har ikke så meget forstand på PCP våben så jeg kommer nok til at stille jer en del spørgsmål
hvis det er i orden.
Da jeg fik geværet stod den på ca.200 bar er det normal og hvor langt må man skyde den ned inde man skal fylde på
igen. Kan den tage skade hvis man skyder den helt tom. :???:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 16. jan 2019, 11:29

Den tager ikke skade af at blive skudt tom udover måske lidt slid på O-ringe for 40 kr ialt. Men den taber hastighed pr skud ved 120 bar ca og det kan være et hulens bøvl at få den fyldt igen fra tom hvis ikke man har flaske.

Den regulerede udgave (indbygget trykregulator i tanken) har 90 skud på en 250 bars fyldning og den uregulerede er gladest ved 190 bar (ca) og så kun 60 skud (det er tal for 16j udgaven) https://www.air-arms.co.uk/showroom_pro ... te-sporter

Det man typisk gør er at fylde til komfortabelt tryk (pumper er lidt noget mas over 200 bar) og så skyder man over cronograf til man ser hastighedsfald og tæller skud. Jeg har 63 skud fra 210 bar så jeg har valgt at have 3 magasiner og derfor fylde dem to gange pr tank fyldning. Så er det nemt at holde tal på hvad man laver.

og tillykke med en fantastisk skyder, jeg er glad for trepunktsrem på min S410 men synes den er en anelse næsetung og ikke helt så godt dæmpet som jeg ville ønske. Men min er 10 år gammel og får sit første sæt nye O-ringe nu (har skiftet den i løbet et par gange).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 16. jan 2019, 12:41

Tusind tak for din meget brugbare svar. Sort
Det vil så sige at hvis man kun har en håndpumpe så skald man helst ikke under 100bar.
Det med forbrug af luft og antal af skud pr.tank skald jeg til at lege lidt med.

Der sider en lille juster power skrue på siden af den og når man skruer den ned på low power
så går den ca.165ms og når man skruer den på high power går den ca.310ms med Jsb Exact 8.44gr.
Og atter engang Tusind tak for din svar. :thumbup:

Hilsen Finn.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 16. jan 2019, 16:13

Sådan i praksis sker der det når man skyder ned til 30-40 bar, at ventilen ved hammeren ikke længere lukker tæt og så siver luften ud.

For at genfylde en Airarms manuelt, har jeg med held ladt et hagl i og puttet en rensetok ned forfra i løbet, for at hindre udsivningen af luft så meget som muligt. geværet lægges så rensestokken står imod en væg eller andet fast og så pumper man som en sindssyg, i øvrigt med hammeren spændt, for at ventilen er ubelastet.

Men mit klare råd er at lade være med at skyde den tom fordi det er noget værre bøvl og ikke rigtigt leverer samlede skud alligevel. Man gør det naturligvis hvis der skal laves service på geværet eller skiftes O-ringe. Men sådan bare for sjov er det virkeligt ikke besværet værd.

Jeg har modificeret min så powerskruen ikke er der mere, fordi jeg har en .22 der også bruges til jagt og regulering og det er noget rod hvis man får drejet lidt på skidtet og ikke får fuld power når man forventer det og har indskudt efter det.
Jeg har også indsat en lille fjeder i mit aftræk så aftrækkeren ikke dingler frit når hammeren ikke er spændt,samt monteret et remøje ude fortil og et lige foran aftrækkerbøjlen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 16. jan 2019, 21:45

Ja ok det er taget til efterretning jeg holder mig over de 40 bar. På mit Aftræk sidder der en lille fjeder i forvejen og der også en
remøje både for og bag men jeg har ikke tænkt mig at bruge rem da den ikke må bruges til jagt og så sidder den nok bare i vejen
Noget helt andet hvordan vedligeholder du din Air Arms jeg tænker på smøring er der nogle steder der skald smøres og med hvad
og ligeså løbet skal det smøres eller renses eller er det ligesom et fjeder gevær. :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 16. jan 2019, 22:36

Jeg har smurt noget bivoks på tanken der hvor den er dækket af kolbe, for at sikre imod rust.
Dertil vil jeg anbefale at du har alle umbrackonøgler og et komplet sæt O-ringe liggende, plus en rensestok og filtpropper samt noget våbenolie til overtørring efter kontakt med fugt etc. Nå ja og en spids kroget dims til at pille o-ringe ud med (feks biltemas O-ringsværktøj)

På min har jeg ikke lavet ret meget service i dens levetid. Ringen lige indenfor løbet er skiftet nogle gange særligt i starten (du kan tydeligt mærke og høre når den bliver utæt ved bolten) og så har jeg jævnligt overtørt kolben med linolie og indimellem "danish oil"

Den er meget ligetil at adskilde i FAC udgaven og det eneste man skal passe på er at spænde reciveren ensartet på ellers bliver den træg at genlade.
Der findes en plomberet engelsk udgave hvor man skal bore lidt for at komme til boltene, men den tid den sorg, hvis det er.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 17. jan 2019, 09:04

Tak for at du gider at bruge tid på at lære en gammel nisse som mig lidt om PCP våben og jeg har forstået det meste af det du har skrevet
men så begynde du at skrive noget om: utet ved bolten og spænde reciveren. Da hobede min kæde sku af men som du selv skriver den tid
den sorg. :biggrin:

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Slettes2 » 17. jan 2019, 18:29

Hold da op, det var ellers noget af en fin gave. Tillykke med den.

Jeg har i øvrigt et eksemplar af dit, nu måske tidligere drømmegevær, en Air Arms TX200 og sådan om kan du også roligt ønske dig :smile:

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 17. jan 2019, 19:06

Mange tak. Luftskibber

Det er en meget lækker gevær sådan en Air Arms 510 men tx200 står stadig på ønskelisten. :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 17. jan 2019, 21:35

finn l skrev:
17. jan 2019, 09:04
Tak for at du gider at bruge tid på at lære en gammel nisse som mig lidt om PCP våben og jeg har forstået det meste af det du har skrevet
men så begynde du at skrive noget om: utet ved bolten og spænde reciveren. Da hobede min kæde sku af men som du selv skriver den tid
den sorg. :biggrin:
Vi andre har jo møjsommeligt samlet al vores viden ved at spørge og læse her, det påstås at jeg har en god hukommelse for hvad der er sagt og tænkt herinde gennem tiderne og jeg har i hvertfald et gevær næsten magentil.

Reciveren er det eneste man kan samle skævt på hele geværet, den er monteret med 6 lange umbrackoskruer nedefra og ligger ellers frit ovenpå tanken/hammerhuset. Hvis man absolut skal skilde geværet ad, så skal den jo af.
Kunsten er at fordi den ligger frit på en runding, kan man komme til at stramme for meget i den ene side og derved vil stiften fra ladegrebet slæbe på siden af en rille der går ned til hammeren. Samtidig er der en lille pakning imellem ventilhuset og løbet, som kan komme til at ligge skævt.

De tilfælde jeg kender til hvor folk har været nød til det, er migselv og nogle stykker til fordi vi absolut ville eftermontere regulator i tankene og så var der for 10 år siden et par tilfælde hvor folk havde problemer med nogle glidelejer i hammeren. Ellers tror jeg faktisk ikke rigtigt at der er nogen gode grunde til at skilde den ad.
Pas på med fedt og olie inde ved hammeren, den skulle meget gerne ligge på teflon lejer rundt om en rustfri stålstang og ikke have behov for noget der i værste fald kan holde på snavs og derved slide lejerne.

Edit.. man kan strengt taget montere løbsbåndet skævt, det sidder med en eller to pinolskruer og kan rotere hvis man løsner skruerne. Det kan ske hvis geværet får et slag at båndet sætter sig skævt og man derfor oplever at skuddene går til siden, det er så derfor du har dine umbrackonøgler med ud, typisk kan man indskyde omvendt, altså justere løbet efter kikkerten når det sker.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 18. jan 2019, 13:19

Mange tak for den fine beskrivelse jeg begynder at forstå hvad du mener. Nu til noget helt andet det kan godt være at jeg spøger dumt
jeg skyder pt. Inde døres fra stuen ud i haven på grund af været ( Har fået lov af konen :biggrin:) ca.20m så jeg skyder kun med low power
ca.225ms.15 j i stedet for at skyde de 27j den kan. Men kan den tage skade af skyde low power i længer tid eller skal den blæses ud med
fuld skrald en gang i mellem. :???:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 18. jan 2019, 16:49

Der sker ikke noget ved at skyde lowpower, effekten begrænses ved at et lille gasspjæld imellem ventil og løb justeres. Men dykkerluft er stortset rent og hagl i sigselv plejer ikke at aflejre noget udover måske ganske fint pulver eller en film af blyoxid indeni piben.

De allermest OCD ramte vil påstå at udover at piben skal belægges med et evt nyt hagls legering før man kan vurdere om det er godt eller skidt (optil 100 skud lidt efter hvem man spørger) så må hastigheden også have betydning for belægningen i piben og dermed kan man i hvertfald teoretisk snakke om at piben skal tilskydes med den hastighed man vil skyde feks en konkurrence med.

Men det korte svar er "næe".
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 18. jan 2019, 21:06

Jeg siger Tusind tak for dine gode svar. Nu skald du have lov til at holde weekend. Det kan være at jeg vender tilbage på et senere tidspunkt hvis
det er i orden. :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Sort » 18. jan 2019, 21:57

Jeg kigger forbi forummet indimellem når hjemmepc'en starter op alligevel. Det koster jo ikke mig noget at svare sålænge det er når jeg har tid.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Finn l
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 26. jun 2017, 16:47
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Air Arms S510 Ultimate Sporter xs.

Indlæg af Finn l » 21. jan 2019, 14:28

Ja så er jeg på banen igen. Jeg fik en Walther kikkert med til min Air Arms 510 men den har ikke mil dot og det mangler jeg lidt så jeg vil
gerne spørge jer kloge mennesker her inde hvad i vil foreslå. Da det er en PCP så vil jeg mene at market er lidt støre da den ikke skald være
springreleteret jeg tænker sådan omkring de 2000 kr. er der noget godt til den pris. :smile:

Besvar