Indskydning og justering: Hvad gør I?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Indskydning og justering: Hvad gør I?

Indlæg af Knudsen Peter » 13. nov 2018, 15:22

Hej, når i skal skyde kikkertsigtet ind, hvordan gør i så det, bare i hånden, eller i bænk ? Og ved hvor mange meter
Senest rettet af Refraktorius 13. nov 2018, 16:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydning og justering

Indlæg af Kleth » 13. nov 2018, 15:30

Knudsen Peter skrev:
13. nov 2018, 15:22
Hej, når i skal skyde kikkertsigtet ind, hvordan gør i så det, bare i hånden, eller i bænk ? Og ved hvor mange meter
Med en luftskyder starter jeg gerne på 5m siddende med anlæg, så jeg er rimelig sikker på at ramme skiven. Når den er justeret ind, så rykker jeg yderlige 5-10m væk og skyder ind igen. Har du pladsen til at skyde på, så kan du jo starte på din endelige afstand og skyde mod et stort stykke papir og justere ind der fra.
Kan du slet ikke finde hullet, så ryk ind på 5m . . .

God fornøjelse med indskydningen
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Indskydning og justering

Indlæg af Knudsen Peter » 13. nov 2018, 16:09

Mange tak, jeg har meget god plads, så det vil jeg glæde mig til at prøve, endnu engang tak

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Indskydning og justering: Hvad gør I?

Indlæg af Refraktorius » 13. nov 2018, 16:35

Hvis jeg kan komme til at kigge gennem løbet, så "bore sighter" jeg mod noget der er "langt væk". Det giver grovindretningen.


Så skyder jeg en gruppe på 5 skud mod et mål på ikke for lang afstand (5-10 meter med luft, 50 m med riffel, det er alligevel ca sammenfaldende med 100 m). Kan jeg holde en rimelig spredning, så sjusser jeg antal klik ud fra kikkertens data, og skyder en gruppe mere.

med luft er det ikke et problem, men med krudtvåben skal man huske, at de nogen gange vandrer når de bliver skudt varme. Det kan godt snyde gevaldigt!
Med luft kan det snyde gevaldigt at specielt fjederrifler kan være meget følsomme overfor hvordan de holdes. Så indskyder du fra bænk eller opspænding, passer indskydningen (måske) ikke, når du skyder "normalt".

Er det et godt våben, så er min metode ofte skud-juster-skud-juster..... Når den er der, så en 5 skuds gruppe, lad våbnet køle ned og skyd en gruppe mere.


Kontroller at montager m.v. er spændt ordentligt, både før du starter og undervejs.
Er du ny skytte, så kan dit træfpunkt sagtens flytte sig, efterhånden som du bliver mere rutineret (eller får dårlige vaner :biggrin: ).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydning og justering: Hvad gør I?

Indlæg af Kleth » 13. nov 2018, 17:08

Refraktorius skrev:
13. nov 2018, 16:35
Er du ny skytte, så kan dit træfpunkt sagtens flytte sig, efterhånden som du bliver mere rutineret (eller får dårlige vaner :biggrin: ).
Træfpunkt kan i det hele taget flytte sig efterhånden som piben bliver snasket til, men hvis skudene pludseligt vælter ud over det hele eller vandrer ud af skiven, så tænk lige på montage og kikkert kan være gået løs.
En ting der er værd at tænke på med en kraftig stempelskyder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Knudsen Peter
Banned
Banned
Indlæg: 100
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Møldrup
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Re: Indskydning og justering: Hvad gør I?

Indlæg af Knudsen Peter » 13. nov 2018, 17:42

Tusind tak alle sammen, dejligt med nogen der gider forklare nye folk noget

Besvar