Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Happy » 14. sep 2018, 02:26

Hej HW 77 Ejere :smile: Jeg har planer om indenfor nær fremtid, at investere i en HW 77 til min samling - hvilken version af HW 77 har du valgt ? og Hvorfor ? Og hvad er din erfaringer og personlige konklusioner med dit personlige valg ? Mvh Happy :smile: (HW 97 er jeg U-interesseret i !).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14336
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Lycon » 14. sep 2018, 17:18

Happy skrev:Hvilken version af HW 77 har du valgt, og Hvorfor?

Jeg kan kun udtale mig om Model 97, men årsagen til at jeg har valgt K modellen vil være den samme om jeg havde købt Model 77.

Jeg valgte HW97K pga. den korte pibe. Det er nemmere at stikke den ud af vinduet i en fart uden at skramme malingen på karmen. Dertil kommer at den transportmæssig er nemmere at have med at gøre. Jeg bilder mig endvidere ind at den er mere præcis med kort pibe, da den er mere tilgivende for aftrækker fejl, i og med at haglet er under transport i piben i kortere tid. Nævneværdig hastighedsforskel har jeg ikke kunne måle mig til ved kronografering, så det er ikke mit indtryk at jeg taber hastighed i den kortere pibe, måske tvært imod. Eneste ulempe ved 97K er at der ikke er korn og kærv, det ville være meget rart at have i en situation hvor det optiske sigtemiddel svigter.

Så skulle jeg købe en Model 77 ville jeg gå efter de samme parametre som jeg har oprenset her. Det ville blive en HW77K.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af C-X » 14. sep 2018, 19:14

Jeg begærer en 77k. Gider ikke den lange, da det giver en vægtfordeling der nok passer mindre godt, til min størrelse. Havde jeg været tæt på to meter, så havde det nok været noget andet. Har man vægten mellem hænderne, og ikke langt ude, så holder man lettest balancen - synes jeg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Sort » 14. sep 2018, 19:55

Jeg synes jeg står bedre med 77'eren og jeg er lige knapt 180, omend måske lidt bred (ikke gigantisk) men det er bestemt mest en smagssag.
Tvivler stærkt på at der kan måles forskel i præcision, men jeg ville også foretrække en med korn og kærv,bare fordi så kan man lege ned det også.

dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14336
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Lycon » 14. sep 2018, 20:17

Sort skrev:
14. sep 2018, 19:55
dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
I princippet har du ret, men jeg behøver ikke være diskret da jeg har en total lukket have omkranset af 2,20 meter høj mur, så hvis nogen skal kigge ind skal de godt nok stå på tæer.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Sort » 14. sep 2018, 20:24

Lycon skrev:
14. sep 2018, 20:17
Sort skrev:
14. sep 2018, 19:55
dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
I princippet har du ret, men jeg behøver ikke være diskret da jeg har en total lukket have omkranset af 2, 20 meter høj mur, så hvis nogen skal kigge ind skal de godt nok stå på tæer.
Den der skyder fra skjul skyder sikkert.. Men ja ok du bliver nok ikke anmeldt..igen!!
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Timber » 14. sep 2018, 20:35

Jeg savner somme tider de faste sigtemidler, der jo mangler på en 97,er, så har da også overvejet en 77'er.. Og det bliver K-versionen, og gerne denne her.. https://www.mundilar.net/pt/carabinas-a ... ition.html
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af LJ » 17. sep 2018, 19:31

K-version. Ingen tvivl. Jeg kan ikke se nævneværdige fordele ved den almindelige 77´er :smile:

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Airsmith » 18. sep 2018, 11:09

Jeg har Diana 31, 34, 350 geværer i samme ydelse med kort hhv langt løb. Det lange løb giver 100mm længere sigtelinie med korn/kærv, og 100gram mere vægt som måske er med til at stabilisere geværet ved stående skydning? og dæmper/absorberer stempelslaget lidt mere. For mig synes et kort løb at give et mere "hårdt skud" end et tilsvarende gevær med langt løb som opleves mere "blød" i skudafgivelse. Det skyldes nok at et langt løb kan indeholde mere luft, og haglet opholder sig længere der hvorved stemplet er nået tættere på bunden af cylinderen inden haglet forlader løbet og lukker trykket ud.

Kun en direkte sammenligning af to identiske geværer med forskellig løbslængde ville svare på spørgsmålet.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Happy » 21. sep 2018, 19:25

:smile: Tak for svar til alle ! Idag "faldt jeg over" en fin kun 2 år gammel HW 97 KT - som er købt dags dato, så HW 77 må såvidt muligt blive en af den lange udgave, når at jeg engang lige har pengene - til sådan en (HW 77 er Principelt - Mit Første valg - pga de faste sigtemidler - som jeg savner både på min Walther LGV og min HW 97 KT - jeg synes personligt, at det er en Skrækkelig U-vane, at producere rifler uden mulighed for faste sigte-midler/født uden). Mvh Happy :biggrin:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Raptor357 » 21. sep 2018, 19:44

:
Sort skrev:
14. sep 2018, 19:55
dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
Jeg har skudt en vindueskarm mere end en gang. Mundingsknald og flamme fra en rigtig riffel er også rigeligt til at maling, glas og løse sager lever et udsat liv.
Det er en grund til at spidsen får lov at stikke ud, det andet er lyd for mine øre.
Alt larmer overraskende meget indendørs. Ogse et dæmpet PCP luftgevær.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Sort » 22. sep 2018, 12:19

Raptor357 skrev:
21. sep 2018, 19:44
:
Sort skrev:
14. sep 2018, 19:55
dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
Jeg har skudt en vindueskarm mere end en gang. Mundingsknald og flamme fra en rigtig riffel er også rigeligt til at maling, glas og løse sager lever et udsat liv.
Det er en grund til at spidsen får lov at stikke ud, det andet er lyd for mine øre.
Alt larmer overraskende meget indendørs. Ogse et dæmpet PCP luftgevær.
Det er faktisk altsammen rigtigt, jeg har faktisk skudt et lille overvindue, men ikke desto mindre er det god finskytte procedure at skjule både gevær og skytte indenfor. Lycon ved godt hvad jeg mener, for han har set mindst de samme film og læst samme manualer (og nok mere til).

Til historien hører det så at Lycon ganske rigtigt har mur om huset (siger han) og faktisk har haft besøg af politiet fordi der blev skudt med gummi blunts på pile fra compoundbue efter noget der gav en god klask lyd (sådan husker jeg historien, det bliver pinligt hvis det er en anden NVF'er, men sådan i hovedtræk korrektagtigt gengivet).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Slettes2 » 22. sep 2018, 14:25

Ak ja, jeg må jo nok hellere istemme koret af folk der skudt et vindue. Under indskydning af red dot sigte på min hw97kt, fordrede skudvinklen at jeg trak mig længere og længere ind af vindueskarmen, hvilket resulterede i et større puslespilsarbejde med trælim, plastisk træ og ny maling :wall:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Happy » 22. sep 2018, 23:20

Raptor357 skrev:
21. sep 2018, 19:44
:
Sort skrev:
14. sep 2018, 19:55
dybt uprofessionelt i øvrigt at stikke piben ud af vinduet, så kan folk jo se at der skydes, 100% rookie mistake for wannabe sniper.
Jeg har skudt en vindueskarm mere end en gang. Mundingsknald og flamme fra en rigtig riffel er også rigeligt til at maling, glas og løse sager lever et udsat liv.
Det er en grund til at spidsen får lov at stikke ud, det andet er lyd for mine øre.
Alt larmer overraskende meget indendørs. Ogse et dæmpet PCP luftgevær.
Vedr. Vindues-karme :smile: Engang for små 40 år siden lavede mig og min bror,en hjemme-lavet forlader-kanon med eletrisk tænding som at vi skruede fast i en vindus-karm.... Den første gang som, at vi affyrede den, gik det godt - anden gang, med dobbelt ladning resulterede - i en afrevet vindus-karm og huller i væggen og et banan-skrald flækket kanon-løb. Våben og krudt skal omgås med omtanke og respekt (der er ting som, at man IKKE skal/bør lege med !!!), det var rent held - at Vi ikke slog os selv ihjel.... Mvh Happy :blowingup:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af C-X » 30. sep 2018, 13:51

Nu vi er ved HW 77K - hvor gode er de faste sigtemidler?

Kan man evt skifte sigtemidlerne ud med noget fiberoptisk halløj?

Jeg begærer virkelig sådan en, i laminatskæfte, til at myrde rotter med og træne/plinke med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Happy » 1. okt 2018, 22:50

C-X skrev:
30. sep 2018, 13:51
Nu vi er ved HW 77K - hvor gode er de faste sigtemidler?

Kan man evt skifte sigtemidlerne ud med noget fiberoptisk halløj?

Jeg begærer virkelig sådan en, i laminatskæfte, til at myrde rotter med og træne/plinke med.
Hej C-X :smile: Personligt synes jeg, at Weihrauch kvalitet af "Faste Sigte-midler" på "Fritids-Luftgevær - er blandt de absolut bedste på det aktuelle marked for "Fritids-Luftgevær" .(bla. Diana er "faldet noget af" på kvaliteten af deres - og Walthers er på de fleste nyere modeller heller ikke ligeså gode som Weihrauch`s - efter min mening !)

Fiber-Optiske sigte-midler er Ikke lige mig personligt (jeg plejer, at tage en sort sprit-tus - og "male" dem sorte/"male dem over).

Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af C-X » 1. okt 2018, 22:54

Kønne er de jo ikke, de fiberoptiske, men de er rasende hurtigt på målet og de excellerer i sparsom belysning. Har pløkket lidt rottet med en HW 40 PCA (bevares, de dør ikke nødvendigvis af det, men æder de også gift, speeder det processen lidt op) og der er sigtemidlerne fine.

Du hjælper ikke ligefrem med at tale mig fra en HW 77K...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hvad skal jeg vælge - HW77K vs HW77 ??? Indput ønskes.

Indlæg af Happy » 1. okt 2018, 23:02

C-X skrev:
1. okt 2018, 22:54
Kønne er de jo ikke, de fiberoptiske, men de er rasende hurtigt på målet og de excellerer i sparsom belysning. Har pløkket lidt rottet med en HW 40 PCA (bevares, de dør ikke nødvendigvis af det, men æder de også gift, speeder det processen lidt op) og der er sigtemidlerne fine.

Du hjælper ikke ligefrem med at tale mig fra en HW 77K...
:biggrin: Jeg vil jo selv gerne have sådan en - lige netop pga. de faste sigte-midler.... men faldt jo lige over en billig HW 97 KT..... så det må vente lidt for mit vedkommende... men kommer - i mit skab - gør DEN engang :rock: Mvh Happy (Iøvrigt kan du godt "nakke" en rotte med en HW 40. Afstanden skal bare ikke være så stor.... Men en HW 45 er mere effektiv til jobbet - den kræver så bare en del mere øvelse pga rekylen !).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar