Starte med PCP luftgeværer?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Fredericianer » 8. jul 2018, 16:37

Jeg overvejer at anskaffe mig et PCP luftgevær, og har derfor et par spørgsmål til jer der har lidt erfaring på området.

1. Der er ikke det store udvalg herhjemme (i forhold til UK), men alligevel er der flere modeller til 4000 eller under. Er der nogle i denne prisleje der kan anbefales, eller som skal undgås? Har blandt andet set Crosman Maximus til 1800kr.

2. Fyldning. Kan det klares med en pumpe, eller skal man over til dykkerflaske med det samme?

3. Jeg set pumper på ebay til 3-400kr, det er mere end 1000kr mindre end dem fra de mere kendte fabrikanter. Er de total skrammel, eller ok til at starte med?

Jeg hælder mest til 4,5, da planen er mest at bruge geværet til målskydning og lidt rotteregulering, men har set nogle ok priser på brugte sæt i større kalibre, så måske er det et mere fornuftigt valg (har jagttegn)?
Never confuse verbosity with veracity.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1691
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 395 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af LJ » 8. jul 2018, 18:14

Jeg ville personligt gå efter en 5,5. Det er til de fleste PCP'ere en god størrelse hagl til at opnå passende stabilitet og den kan anvendes til jagt.
En pumpe til PCP bliver varm. Temmelig varm. Jeg har ikke prøvet nogle af de billige men kunne forestille mig de blev hurtigt slidt. O ringene skal skiftes før eller siden i alle pumper.
Hvis jeg anskaffer mig en PCP igen, bliver der også indkøbt flaske. Jeg blev virkelig træt af at pumpe.
En marauder kunne være et godt sted at starte, hvis det ikke skal være alt for dyrt. Den kan modificeres og tunes relativt let.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Timber » 8. jul 2018, 18:34

Medmindre den også skal bruges til jagt, så ville jeg gå efter en 4,5mm...

Det giver mindre bøvl med tilladelser, opbevaring(husk en 5.5mm skal i skab, og derved fylder for andre og mere spændende våben), steder at skyde, etc etc...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Sort » 9. jul 2018, 12:32

Jeg ville ikke starte med noget uden intern regulator idag, dvs det starter nok prismæssigt omkring Zbroia og Kral bullpup modellerne (ca 4k lidt efter sælger og land man handler i).
Man kan godt få skudt en del med en pumpe, men til DK priser koster en pumpe vel 12-1400 idag. hvor man faktisk kan få en kompressor https://www.ebay.de/itm/Auto-Stop-PCP-3 ... rmvSB=true
til priser der er værd at overveje.

Jeg ville aldrig overveje en 4,5'er hvis jeg havde muligheden for en 5,5'er. Hvis der skulle være bøvl med for meget power fra en 5,5'er til en given opgave, skaffer man en ekstra hammerfjeder der er lettere og så er det måske 180ms eller hvad man nu kan trimme den til.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2018, 12:59

Timber skrev:
8. jul 2018, 18:34
Medmindre den også skal bruges til jagt, så ville jeg gå efter en 4,5mm...

Det giver mindre bøvl med tilladelser, opbevaring(husk en 5.5mm skal i skab, og derved fylder for andre og mere spændende våben), steder at skyde, etc etc...
At købe en 5.5 mm er jo ikke ret slemt, det handler blot om at vise sælger sit jagttegn og smide en anmeldelse af købet efter Politiet online :giggle:

Fordelen ved luftgevær er jo, at du som jæger kan træne med det mange flere steder, end du kan med en krudtdreven riffel på grund af støj og højere risiko for gennemskud af kuglefang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 13:25

Flugteren skrev:
9. jul 2018, 12:59
Timber skrev:
8. jul 2018, 18:34
Medmindre den også skal bruges til jagt, så ville jeg gå efter en 4,5mm...

Det giver mindre bøvl med tilladelser, opbevaring(husk en 5.5mm skal i skab, og derved fylder for andre og mere spændende våben), steder at skyde, etc etc...
At købe en 5.5 mm er jo ikke ret slemt, det handler blot om at vise sælger sit jagttegn og smide en anmeldelse af købet efter Politiet online :giggle:

Fordelen ved luftgevær er jo, at du som jæger kan træne med det mange flere steder, end du kan med en krudtdreven riffel på grund af støj og højere risiko for gennemskud af kuglefang.
Det ovenstående ændrer jo så bare ikke på de maksimale 5 årlige skydninger, pr. terræn, når det er >4,5 mm!

Måske en forhøjelse af budgettet og et vekselsystem er vejen frem?

Med det budget ville jeg kigge på brugt udstyr. PCP er super spændende, men også noget der kan tømme lommer, i næsten samme hastighed som kvinder. Jeg skyder derfor kun med fjeder...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Bofhenator » 9. jul 2018, 13:41

C-X skrev:
9. jul 2018, 13:25
...Jeg skyder derfor kun med fjeder...
...som man siger...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af C-X » 9. jul 2018, 14:02

Lige præcis - omkostningsfrit og virker hver gang :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af 686 » 9. jul 2018, 14:12

Min erfaring - og det kan godt være at det kun er mig - tilsiger, at "købe billigt" ofte er lig med at købe to gange.

Hvis din interesse går i retning af målskydning, så helt klart 4,5 mm. Så kan resten af familien og alle dem uden jagttegn også deltage i løjerne. (At skyde med luftgevær kan være så sjovt, at man gerne vil dele fornøjelsen med andre :-)

Hvis du "kun" skal skyde til måls efter skiver osv. og du er frisk på at handle i Sverige, så kommer du meget langt med 4-6000,- for et nyt kvalitetsgevær.

I Sverige må de kun skyde med 10 Joule - men det er rigeligt til skiveskydning. 10 Joule betyder også at du bruger langt mindre luft end hvis du skyder 24 Joule = Pumpe er fint - så holder du dig også i form. Tricket er, at bruge kroppen til at pumpe med ikke kun armene :-)

Se her: https://shop.luftvapen.se/

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af T-REX » 9. jul 2018, 14:29

De US$ 50 pumper, jeg har fundet, på eBay, leveres IKKE til Europa, og sendes kun, med FedEx eller UPS.
Dem der leveres, til DK, koster omkring US$ 160-200 med porto, men uden moms.

En pumpe til US$ 200, vil ende på ca. kr. 1750, når du har betalt Moms og Pestgebyr
Du kan finde en Hill Pumpe, med Vandudskiller, for 1850, hos Sonos.dk
https://www.sonos.dk/shop/31-luftgevaer ... udskiller/
De billige kinapumper, har ikke vandudskiller.
Du kan også finde lidt billigere pumper, uden vandudskiller, andre steder i DK. ex en FX Pumpe.

Jeg har en 3 trins (stage) pumpe, der er købt, direkte, i Kina, den "skulle" gå til 310 BAR/4500 PSI.
Men når den når ca. 200-210 BAR, bliver den næsten umulig at pumpe. (Min pistol bruger kun 200 BAR, så det er OK)

Hvis du skal på 300 BAR, så kig efter en 4 trins (Stage) pumpe.

En håndpumpe er OK, men tager TID.

Det vigtigste råd jeg har fået, vedr. håndpumper er, den må IKKE blive for varm, så tag det roligt, når du pumper.
Pump 10-15 min, stille og roligt, hold en pause, på 3-5 min og gentag.
Mærk på pumpen, engang imellem, og bliver den mere end bare lidt håndlun. HOLD en pause.
!!Hold hellere en pause for meget, end 1 for lidt!!

Det tager mig ca. 15 min, at pumpe en 0,115L tank, på min PCP luftpistol, fra 0 Bar til 200 BAR.
Efter første opfyldning, så starter man, fra det man kom ned på, sidste gang man skød, og det er derfor noget lettere.

Begynderfejl :oops: :giggle:
En fejl jeg begik, Første gang var, at jeg troede, at der var en ventil, i påfyldningsstudsen.... Så jeg åbnede udluftningsventilen, på pumpen, inden jeg tog tanken af. :wall: :oops:

Og Første gang, jeg ville genfylde, der havde jeg glemt at lukke udluftningsventilen på pumpen, da jeg monterede tanken. :oops: :oops: :mad: Hvorefter den blev tømt helt.

Så hav styr, på Udluftningsventilen, på pumpen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af PSindrup » 9. jul 2018, 15:08

Er der nogen steder på Sydvestsjælland hvor jeg kunne få lov at prøve et PCP luftgevær, (helst i 5,5) under kyndig vejledning?

Peter

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Starte med PCP luftgeværer?

Indlæg af Sort » 9. jul 2018, 22:40

Langeland her den 14. hvis der stadig er pladser. ellers ved jeg ikke lige.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar