Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 2. jul 2018, 23:14

Du skriver at du ikke kan få korset langt nok ned, men når du ligger noget under i den forreste ring løfter du forenden af kikkerten og løfter samtidig korset yderligere, og så kan du zero den? Hvad forstår du ved "zero"?

Til at starte med indskyd kun på 15m afstand og med ca 0,5-0,6 gram hagl, for ikke at få for meget ballistik (krum kuglebane).

Mht. kikkerten: Drej højde justering fra ene yderpunkt hele vejen igennem og tæl omdr., sæt højde just. i midten, og skyd derfra. Hvis kikkerten stadig skal i et yderpunkt, så drej kikkerten 90 grader så du bruger sidejustering til at højde justere, det for at finde ud af om der noget i vejen med højde just. på kikkerten. Læg også mærke til om højde justeringen som nu er side justering er ca midtvejs.

Mht. til geværet, flugt langs hele geværet, så kan du se om løbet peger opad. Løbet har vel ikke fået en "flyver"? dvs at man under spænding af geværet har givet slip i løbet lige før aftrækket låser, og løbet så er fløjet op, så bøjer de opad.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 2. jul 2018, 23:40

Airsmith skrev:
2. jul 2018, 23:14
Du skriver at du ikke kan få korset langt nok ned, men når du ligger noget under i den forreste ring løfter du forenden af kikkerten og løfter samtidig korset yderligere, og så kan du zero den? Hvad forstår du ved "zero"?

Til at starte med indskyd kun på 15m afstand og med ca 0,5-0,6 gram hagl, for ikke at få for meget ballistik (krum kuglebane).

Mht. kikkerten: Drej højde justering fra ene yderpunkt hele vejen igennem og tæl omdr., sæt højde just. i midten, og skyd derfra. Hvis kikkerten stadig skal i et yderpunkt, så drej kikkerten 90 grader så du bruger sidejustering til at højde justere, det for at finde ud af om der noget i vejen med højde just. på kikkerten. Læg også mærke til om højde justeringen som nu er side justering er ca midtvejs.

Mht. til geværet, flugt langs hele geværet, så kan du se om løbet peger opad. Løbet har vel ikke fået en "flyver"? dvs at man under spænding af geværet har givet slip i løbet lige før aftrækket låser, og løbet så er fløjet op, så bøjer de opad.

vh airsmith
Det er svært at forklare på skrift, du vil sikkert hurtigt kunne se det hvis du stod med det.

Tror vi snakker forbi hinanden, jeg snakker om at korset er nedenunder træfpunktet, selv ved 40 meter og 10.34 grain hagl. Når jeg drejer mod højre på højdejusteringstårnet så bringer den korset op, men jeg er løbet tør for klik. Mit umiddelbare bud er:
1: Montagen er skabt til at have droop kompensation, men ikke så meget. Om der så er fejl i produktionen så den fik for meget kompensation ved jeg ikke. Det kombineret med at min riffel ikke har så meget barrel droop fra fabrikken. (havde ikke problemer med at zero den med airking montagen uden shim)
2: Jeg er idiot


Hvis der er nogen som vil se "vidunderbarnet" så holder jeg jo træf d 14 :fun:

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 3. jul 2018, 00:29

Kan det her hjælpe dig? Det er et 10,65gr hagl
https://www.hn-sport.de/de/air-gun-hunting/baracuda-177

Rul ned til Ballistics calculator og udfyld
Mundungsenergi: 20,0j
Fleckschuesentfernung: 40m
Visierhohe (m. Z-R Mount) : 50,8mm
Klik på: Berechnen

Den vandrette linie mellem nullerne er sigte linie, den krumme linie er kuglebanen.
Som du kan se er der sammenfald af kuglebanen og visirlinien på 10m og hhv 40m. Så hvorfor skyde ind på 40m?
Skyd den ind på 10-15m og finjuster så på 40m. Ved direkte indskydning på 40 m kan der gå meget galt.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Happy » 5. jul 2018, 00:10

RenLuft skrev:
25. jun 2018, 00:05
Happy skrev:
24. jun 2018, 22:06
RenLuft skrev:
24. jun 2018, 11:17
Er der en montage som ikke er afhængig af recoil stop pinnen i selve geværet? For de er ikke noget værd og bliver revet i stykker.
:smile: På en Airking skinne - er der 3 recoil stop pinde/skruer - Brug Dem Alle 3/spænd alle 3 - men først efter, at du har spændt selve de 3 skinne skruer/bolte på siden af skinnen.... Det har virket for mig - Hver Eneste Gang ! Og ellers lyt til Airsmith`s råd - han ved ret meget om Diana.. Mvh Happy
De 3 scope stop pins i montagen liner ikke op så de kan gå ned i stop pin huller i geværet, det kan kun lade sig gøre med 1 af gangen. Det undrede jeg mig også over, men kan ikke se hvordan det ellers skulle kunne lade sig gøre? Hvis jeg strammer dem sidder de bare oven på rillerne i 11 mm montagen og laver mærker. Ved ikke hvad i siger til det?

Til Airsmith: Det er en nikko stirling airking 4-12 med den tilhørende montage.

Her er videoen der nævner det med diana scope stop pin shear. Den skulle gerne starte ved 4:22 med linket. https://youtu.be/SoJhvFpjlDA?t=4m22s
(skal lige nævnes at den montage han snakker om som løsningen på problemet ikke længere passer på nyere diana gevær)
Tak for jeres hjælp i øvrigt!
:smile: Helt rigtigt, at de 3 pins laver mærker - sådan er det ! Og det må man leve med (hvis, at man vil bruge en Airking skinne).

De 3 pins er der ALLE for at blive brugt (dette er årsagen til at de er der) - bruger man kun 1 pins så går fidusen jo ligesom af at bruge en Airking-skinne - for så er denne jo ikke anderledes end en almindelig skinne-montage.

Mvh H :smile: Jeg har aktuelt 6 Nikko Airking kikkerter med Airking skinne i brug - alle monteret på samme måde - og de virker alle problemfrit - så jeg må jo have gjort noget rigtigt ! (jeg finder personligt airking skinnernes kvalitet - Aldeles - fremragende).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1068
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af FBN » 5. jul 2018, 01:14

RenLuft skrev:
2. jul 2018, 23:40
Airsmith skrev:
2. jul 2018, 23:14
Du skriver at du ikke kan få korset langt nok ned, men når du ligger noget under i den forreste ring løfter du forenden af kikkerten og løfter samtidig korset yderligere, og så kan du zero den? Hvad forstår du ved "zero"?

Til at starte med indskyd kun på 15m afstand og med ca 0,5-0,6 gram hagl, for ikke at få for meget ballistik (krum kuglebane).

Mht. kikkerten: Drej højde justering fra ene yderpunkt hele vejen igennem og tæl omdr., sæt højde just. i midten, og skyd derfra. Hvis kikkerten stadig skal i et yderpunkt, så drej kikkerten 90 grader så du bruger sidejustering til at højde justere, det for at finde ud af om der noget i vejen med højde just. på kikkerten. Læg også mærke til om højde justeringen som nu er side justering er ca midtvejs.

Mht. til geværet, flugt langs hele geværet, så kan du se om løbet peger opad. Løbet har vel ikke fået en "flyver"? dvs at man under spænding af geværet har givet slip i løbet lige før aftrækket låser, og løbet så er fløjet op, så bøjer de opad.

vh airsmith
Det er svært at forklare på skrift, du vil sikkert hurtigt kunne se det hvis du stod med det.

Tror vi snakker forbi hinanden, jeg snakker om at korset er nedenunder træfpunktet, selv ved 40 meter og 10.34 grain hagl. Når jeg drejer mod højre på højdejusteringstårnet så bringer den korset op, men jeg er løbet tør for klik. Mit umiddelbare bud er:
1: Montagen er skabt til at have droop kompensation, men ikke så meget. Om der så er fejl i produktionen så den fik for meget kompensation ved jeg ikke. Det kombineret med at min riffel ikke har så meget barrel droop fra fabrikken. (havde ikke problemer med at zero den med airking montagen uden shim)
2: Jeg er idiot


Hvis der er nogen som vil se "vidunderbarnet" så holder jeg jo træf d 14 :fun:
Som jeg læser det du skriver.

Du sigter midt i skiven.
Skudet/træfningen sidder så for højt .
Men du har ikke flere klik så du kan skruer den længere
op. (Tråd korset)
Derfor ligger du noget under i for for at løfte kikkert
op.

For mig lyder det til at den montage du har er
alt for lav i for, tilt frem af, sådan at du reelt
kun kan skyde lad os sige fra ca 75-100 meter og
ud, så du skal nok havde en montage helt uden
tilt.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar