Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Mito » 3. jun 2018, 20:37

Hej,

Kunne jeg være så heldig at der er en på dette forum som har et forslag til en god og praktisk vandudskiller som kan klarer mindst 250 bar?

Krav til udstyret:
-Mindst 250 bar
-God kvalitet
-Nemt at få filterenheder

Jeg fylder i øjeblikket luft direkte i min Hatsan Hercules med en Snow Peak K30 kompressor men regner med at anskaffe en mindre trykflaske hvis jeg kommer til at skyde meget.

Når jeg søger på nettet er der mange filtre fra Kina men er det ok, og hvor får man nye filterenheder fra?

På forhånd tak

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Raptor357 » 3. jun 2018, 21:08

Kobber sulfat, før det kommer ind i kompressoren/pumpen.
Ulempen er at det skal tørres i en ovn.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af 10-22 » 4. jun 2018, 08:49

Den meste almindelige måde at få vand ud af luften på, er at lade den kondensere i et slyng filter.
Der er så monteret en dræn aftapning i bunden af filteret.
Du kan evt bruge et p21 triplex filter fra Bauer, selv om det er beregnet til at filtre luft til indånding.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Mito » 7. jun 2018, 20:57

10-22 skrev:
4. jun 2018, 08:49
Den meste almindelige måde at få vand ud af luften på, er at lade den kondensere i et slyng filter.
Der er så monteret en dræn aftapning i bunden af filteret.
Du kan evt bruge et p21 triplex filter fra Bauer, selv om det er beregnet til at filtre luft til indånding.
Tak for input men jeg er ikke sikker på at den Bauer model virker for er det ikke til indsugningssiden på pumpen?
Det jeg skal bruge er et filter som sidder på afgangen af pumpen hvor den går ind i tanken,

Er der ikke nogen som har eksempler på hvad de bruger?
Snow Peak K30.jpg
Snow Peak K30.jpg (22.54 KiB) Vist 14925 gange

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af 10-22 » 7. jun 2018, 21:19

Når luft bliver komprimeret så bliver det varmt og jo varme luften er jo mere vand kan den indeholde.
Og vand i luften er ikke en god ting i et tryklufts anlæg.
Så derfor køler man luften efter komprimering for at få vandet til at gå i væske form, hvor efter den kan drænes ud. Og jo mere du køler jo mere vand kan du får udskilt af din trykluft.
Eks så en alm køletørre den køle lufte ned til ca 5 grader, hvilket er godt nok til indånding da luften der ikke må være for tør.

Du arbejde altid på udgangs siden af en kompresser.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Mito » 7. jun 2018, 22:12

10-22 skrev:
7. jun 2018, 21:19
Når luft bliver komprimeret så bliver det varmt og jo varme luften er jo mere vand kan den indeholde.
Og vand i luften er ikke en god ting i et tryklufts anlæg.
Så derfor køler man luften efter komprimering for at få vandet til at gå i væske form, hvor efter den kan drænes ud. Og jo mere du køler jo mere vand kan du får udskilt af din trykluft.
Eks så en alm køletørre den køle lufte ned til ca 5 grader, hvilket er godt nok til indånding da luften der ikke må være for tør.

Du arbejde altid på udgangs siden af en kompresser.
Ok, det var bare fordi det Bauer filter som jeg fandt fandt med Google så ud til kun at have fittings i den ene ende, men jeg kan nu se at Bauer p21 triplex er et system i 3 dele og det jeg havde set var kun et "filterhylster" med en kobling i bunden som så derefter skal ind i filterhuset.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Raptor357 » 7. jun 2018, 23:14

En let løsning er silica gel eller kobbersulfat. Silica gel er lidt lettere at arbejde med da det kommer som kugler eller store krystaller, kobbersulfat er oftest små krystaller, men tørrer luften bedre. Du kan selv lave en filterbeholder og i den har du så en pose af dit foretrukne tøremidel. Begge typer kan/skal tøres i ovnen. Så det er bedst til små mængder luft der skal tørres.
250 bar er nok til at man lige skal tænke sig om, men det er ikke så slemt. Jeg ville ikke bruge hverken alu eller plast, men meget rustfrit er egnet. Specielt da det er kemisk tøring. Husk at rustfrit er svagt i forhold til stål, så bolter du den sammen skal du have styr på styrken.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af 10-22 » 8. jun 2018, 13:29

Et Triplex filter bruger også silica gel
De fleste filter huse er lavet i alu, som er et fint materiale valg til et filter kan dog ikke lige huske hvilket legering Bauer bruger.
Filter indsatsen er typiske lavet i plast.
250 bar er absolut ikke legetøj, det skal i øvrigt også være godkendt og trykprøvet.
Hvis jeg var dig så ville jeg se om jeg ikke kunne finde personligt filter til dykkerbrug ala det her
https://www.dba.dk/personligt-filter-di ... 029445011/
Filter elementet er typiske silica gel og en god portion aktivt kul.
Du kan sagtens genbruge filtet elementet, og når du fylder det så udlader du bare aktiv kul. Det er ikke nødvendigt når du ikke skal indånde luften.
Der er som standart monteret med 5/8" rørgevind han/hun.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 8. jun 2018, 16:39

https://www.aliexpress.com/item/PCP-oil ... 74871.html
Er vist det mindste og billigste jeg lige kan finde. Men de må være til at få brugt i en lidt større udgave et sted fra noget trykluft firma af en art.
https://www.aliexpress.com/item/4500psi ... autifyAB=0
Måske..
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Raptor357 » 8. jun 2018, 20:52

10-22 skrev:
8. jun 2018, 13:29
Et Triplex filter bruger også silica gel
De fleste filter huse er lavet i alu, som er et fint materiale valg til et filter kan dog ikke lige huske hvilket legering Bauer bruger.
Filter indsatsen er typiske lavet i plast.
250 bar er absolut ikke legetøj, det skal i øvrigt også være godkendt og trykprøvet.
Hvis jeg var dig så ville jeg se om jeg ikke kunne finde personligt filter til dykkerbrug ala det her
https://www.dba.dk/personligt-filter-di ... 029445011/
Filter elementet er typiske silica gel og en god portion aktivt kul.
Du kan sagtens genbruge filtet elementet, og når du fylder det så udlader du bare aktiv kul. Det er ikke nødvendigt når du ikke skal indånde luften.
Der er som standart monteret med 5/8" rørgevind han/hun.
Med alu skal du have den rette legering, kæmpe gods tykkelse og det er stadig noget møg, stål derimod, har kan du nøjes med 3mm godstykkelse og alt fungerer almindeligt da stål ikke bliver metaltræthed på samme måde som alu.

Jeg er gået ud fra at trådstarter ville lave det selv.
Vil du lave selv eller købe færdigt?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 8. jun 2018, 22:16

Nåå.. lave selv.
Kør ud til et firma der laver velvoksen hydraulik, få en stump af det største hydraulikrør de har og evt lok dem til at sætte koblinger til endepropper på imens du er der så mangler du bare noget indmad der forhindrer pulver i at komme med videre i systemet.

Hvis du finder noget ala firmaer der sætter kraner på lastbiler eller ordner entreprenørmaskiner, har de næsten altid en container med kasserede rør etc. der kan nemt være krympet samlemuffe i den ene ende af en masse stykker rør som så bare skal skæres af på mål. hvis du bygger sådan en bombevest model med tre-fire rør hægtet op på siden af din kompressor stående lodret, kan du have støvfilter i det sidste og så sillicagel etc i de andre. fra enden af hvert rør bruger du bremserør, top til bund på næste rør.

Hvor meget der skal fedtes for sådan et firma ved jeg så ikke.. HMF i nørresundby skulle være til at lokke med kage og måske is, hvis det er disse dage.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Raptor357 » 8. jun 2018, 22:44

Bremserør holder næppe til +250 Bar. Kobber er blødt, som snot.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 8. jun 2018, 23:22

Raptor357 skrev:
8. jun 2018, 22:44
Bremserør holder næppe til +250 Bar. Kobber er blødt, som snot.
hmm min fejl. mente de der tynde rustfri rør vi bruger til hydraulik. De ligner bremserør og bruges vist også til formålet nogle steder. Men det er ikke kobber jeg mener.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af 10-22 » 9. jun 2018, 19:35

Selv om jeg er opvokset i Jylland så forstår jeg ikke at man vil begynde at rode med at fremstille noget selv, når vi snakker højtryk. Det som er kritisk er dit volume og det at du skal kunne skille det ad.
Hvis vi snakker et ø 42 rør så er 3mm i gods, ikke nok hvis det skal kunne klare et arbejdstryk på 250 bar.
Hvis du bruger en kvalitet 1.4404 så giver det et anbefalet arbejdstryk ved 20 grader på 206 bar. Og 198 ved 50 grader.
Gider ikke en pisse længst konkurence men 250bar er mere en nok til at lave rigtig meget lort.
Jeg har set det og det er sgu ikke for sjov når man under en trykprøvning ser en kollega få skudt en kugle fra en 1/2 kugleventil igennem sit knæ. Og vi trykprøvet endda kun med væske.
10-22

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 10. jun 2018, 00:12

Hydraulikrør og komponenter er jo mærket med godkendt tryk osv. Det er jo ikke sort magi vi diskuterer!
En god del af dem der laver PCP'er kommercielt har jo ikke stort mere end en VVS uddannelse og så praktisk erfaring at gøre med ellers ville aftrækket på en monsoon jo ikke være sådan noget "særlig ekspertise, indstillinger" pingelværk.
Så jo du kan naturligvis godt få et værksted der laver hydraulik til at lave dig en dims ud af stumper, eller selv forrbejde dem hvis du har ekspertisen.

Naturligvis skal du ikke stå ude i skuret med noget ukendt stål og en skæv skydelære og så bare bikse noget sammen med håndboremaskinen nede fra Lidl af. Det siger sigselv at det ville være farligt og helt udenfor noget jeg ville give tips til.

Hvis du får fart nok på en kugleventil til at lave hul i nogen, har der været luft i systemet og kuglen kommer altså ikke uden videre ud af en ½" ventil, selv hvis der er lavet nogle montagefejl... jo altså en vandhane med 250 bar, det skal nok blive kulørt.

Jo ved nærmere eftertanke, de der ventiler hvor huset kan lukkes op..hvis man samlede sådan en med nogle elendige bolte, jeg har bare aldrig set dem i så højt tryk.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 6. nov 2011, 20:49
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Ole Enkeltskud » 5. sep 2018, 22:48

Mito skrev:
7. jun 2018, 20:57
10-22 skrev:
4. jun 2018, 08:49
Den meste almindelige måde at få vand ud af luften på, er at lade den kondensere i et slyng filter.
Der er så monteret en dræn aftapning i bunden af filteret.
Du kan evt bruge et p21 triplex filter fra Bauer, selv om det er beregnet til at filtre luft til indånding.
Tak for input men jeg er ikke sikker på at den Bauer model virker for er det ikke til indsugningssiden på pumpen?
Det jeg skal bruge er et filter som sidder på afgangen af pumpen hvor den går ind i tanken,

Er der ikke nogen som har eksempler på hvad de bruger?

Snow Peak K30.jpg

Kan sådan en komme til at virke med FX, er der nogen der ved det ?
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af T-REX » 5. sep 2018, 23:32

Dette filter: https://www.ebay.com/itm/30MPa-High-Pre ... 2971738497
Skulle være noget af det bedste, på (billig) markedet.
s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (1).jpg (71.21 KiB) Vist 13894 gange
Det skulle have den fordel, at du tapper urenhederne af, efter brug, så det "slides" ikke på samme måde, som de andre filtre.


Alternativt, et som dette, der ikke er helst så stort og Fancy. (230x35mm)
https://www.ebay.com/itm/Air-Filter-Com ... 3904980392
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (47.41 KiB) Vist 13894 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 7. sep 2018, 17:35

Det var noget ala det første billede fra JrexA jeg mente med bombevest model. Jeg tænkte så i rør monteret med nylon rørbæringer på en bagplade, men ellers samme grundlæggende setup.
Det er vist i øvrigt alu der er brugt på billedet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af 10-22 » 7. sep 2018, 19:35

Jeg ved godt at det ikke er populært at spørge om.
Men er det godkendt og trykprøvet ?

Du har absolut ingen form for sikkerhed, for at det kan holde til det tryk. Du har et stort volume og et højt tryk, det er dømt til at gå galt.
Alu har en tendens til at revne ved stres, noget som ikke kan ses visuelt. Derfor er det ekstra vigtig med tillid til at det er udført korrekt.

Beklager men jeg er meget sort hvid når det handler om højtryk og luft.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Mito » 7. sep 2018, 20:07

Jeg har hos OTTER Danmark ApS købt et filter og fittings i ”EU dykkerkvalitet” fordi jeg var lidt nervøs for at købe et filter fra Kina, men hvis man på den anden side som de fleste af os bruger en pumpe og slanger lavet i Kina er det jo måske lidt falsk tryghed at have et system der kun delvist er lavet med stumper som følger en EU norm. (Min pumpe er købt i DK men lavet i Kina)
300 bar filter.pdf
(143.07 KiB) Downloadet 87 gange

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forslag til vandudskiller til PCP gevær, 250+ bar

Indlæg af Sort » 7. sep 2018, 22:37

Det er sådan at "små anlæg" dvs vist volumen under ½l eller deromkring ikke skal trykprøves. Dvs der er ikke nogen pligt til at få PCP'en testet eller lign.

Som sådan er det jo ikke "produceret i kina" der er problemet, før der medfølger "kvalitetstestet i Kina" Alt indeholder jo kinadele og det plejer faktisk at gå nogenlunde. Men naturligvis er der et risiko element hvis man selv importerer direkte fra kinaland.

For lige at sætte det hele i perspektiv.. Hvis godkendte hydraulikrør (som FX laver det meste af deres våben med eller i hvert fald gjorde førhen) ikke er godt nok og kinaimport heller ikke duer. Så skal du jo reelt have våben, kompressor og diverse med ned til Force selv og have det hele testet korrekt der.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar