Hjælp til valg af kikkertsigte

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 1. jun 2018, 18:49

Hej

Jeg kigger på en DIANA 340 N-Tec PREMIUM 4,5 mm men er i tvivl om hvilken kikkert som vil passe fornuftigt på ?gerne en allrounder i rimelig kvalitet. Hvad vil i anbefale?
Send gerne nogle links på høversandhaus-schneider.de/
Skal hovedsageligt bruges til lidt hyggeskydning derhjemme
Vh Martin
Senest rettet af Marthor 1. jun 2018, 21:35, rettet i alt 1 gang.

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Kikkertsigte?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 1. jun 2018, 19:58

Hej :welcome:
Jeg har selv samme gevær og kan varmt anbefale det :numberone:
På min har jeg denne Nikko-Sterling https://www.lystfiskeren.dk/nikko-stirl ... .html.Købt for ca.3 år siden,den klarer rekylen uden problemer og har siddet på en Norica Marvic Gold med 24 joules gasram(jeg skiftede selv fjederen til Gasram).Nu sidder kikkerten sommetider på Dianaen,til andre tider på en HW 30S.Jeg bruger en Diana Magnummontage i eet stykke.Det sidder så stabilt at jeg kun skal klikke op eller ned for at passe til det ene eller det andet gevær.Hen af vejen er planen selvfølgelig at der skal fast kikkert på begge.Men Dianaen er egentlig præcis ud til 80M.med åbne sigtemidler,konservesdåser tar sig rimeligt stabilt en flyvetur :biggrin: .Med hensyn til størrelsen på kikkert synes jeg personligt at 2-7X32 er rigeligt til alm.hyggeskydning.Montagen der er leveret med ved køb er rigelig høj og kan med fordel byttes til en lavere 2-delt F.eks Hawke,der er god kvalitet og billige.Min Diana har den bedste træfsikkerhed med HN-FTT.og JSB-EXACT.
Knæk og Bræk med projektet :thumbup:
MVH.Wendelboen.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kikkertsigte?

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jun 2018, 20:35

:welcome:

Du bør nok ændrer din overskrift så den er lidt mere overskuelig og fortæller lidt mere om hvad du vil med dit indlæg, så man ikke går ind og bruger tid på ting man ingen interesse har i :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Spyde » 1. jun 2018, 22:39

Jeg har et helt nyt som i aldrig brugt aztec emerald 5-25x50 liggende som er købt forkert hvis det var noget

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Kikkertsigte?

Indlæg af RenLuft » 1. jun 2018, 23:24

Æ-Vendelbo skrev:
1. jun 2018, 19:58
På min har jeg denne Nikko-Sterling https://www.lystfiskeren.dk/nikko-stirl ... 32-ao.html.
Nikko stirling airking kan fås til fine priser her hvis du beslutter dig for den. https://www.versandhaus-schneider.de/

Har først lige fået min og ikke sat den på et gevær så skal ikke kunne sige det store, men den virker til at være udemærket. Bedre end kikkerter til 1500kr jeg har set i jagt forretninger. 3-9 uden lys er en ret god deal ved 89 euro vil jeg sige :smile:

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 2. jun 2018, 08:45

Tak for jeres svar. Jeg lagde en ordre på ovennævnte gevær samt Nikko Stirling Gold Crown Airking 2-7x32 :thumbup:
Er det forøvrigt normalt at versandhaus-schneider.de/ ikke sender en ordre bekræftelse på mail og at varene stadig ligger i indkøbskurven? Ordren fremgår som pending i ordrehistorikken. Virker lidt mystisk.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af RenLuft » 2. jun 2018, 11:00

Marthor skrev:
2. jun 2018, 08:45
Tak for jeres svar. Jeg lagde en ordre på ovennævnte gevær samt Nikko Stirling Gold Crown Airking 2-7x32 :thumbup:
Er det forøvrigt normalt at versandhaus-schneider.de/ ikke sender en ordre bekræftelse på mail og at varene stadig ligger i indkøbskurven? Ordren fremgår som pending i ordrehistorikken. Virker lidt mystisk.
Ja præcis det samme skete her. Der kommer en mail når de har behandlet din ordre. Valgte du den dyre af forsendelserne tog det 2 dage for min at komme.

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 2. jun 2018, 11:03

RenLuft skrev:
2. jun 2018, 11:00
Marthor skrev:
2. jun 2018, 08:45
Tak for jeres svar. Jeg lagde en ordre på ovennævnte gevær samt Nikko Stirling Gold Crown Airking 2-7x32 :thumbup:
Er det forøvrigt normalt at versandhaus-schneider.de/ ikke sender en ordre bekræftelse på mail og at varene stadig ligger i indkøbskurven? Ordren fremgår som pending i ordrehistorikken. Virker lidt mystisk.
Ja præcis det samme skete her. Der kommer en mail når de har behandlet din ordre. Valgte du den dyre af forsendelserne tog det 2 dage for min at komme.
Ok super, så lyder det til alt er i orden. Jeg blev nærig og valgte den billige fragt :biggrin:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Raptor660 » 2. jun 2018, 16:16

Jeg har også lige bestilt derfra, men fortrød jeg ikk gav lidt mere i fragt, for så kunne jeg have skudt nu :fun:
Den Nikko Stirling bliver du rigtig glad for, har selv haft en og den fungerede super og havde et godt billede
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 15. jun 2018, 22:51

hej igen
Jeg har nu fået indstillet kikkert på mit diana 340 n-tec premium og skudt lidt på skive. Ganske underholdene
Jeg købte to forskellige typer hagl
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/21512
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/29105

Jeg har indstillet kikkerten til at ramme skivens centrum på ca. 13 m. afstand ved brug af de lette fladhagl. Det fungerer fint. Hvis jeg så skyder med de tungere hagl så rammer jeg langt under center. Jeg vil gætte på 5-10 cm. Er det normalt at der er så meget bulletdrop bare fordi man vælger et lidt tungere hagl? Kan det være at dette jagthagl blot passer skidt til geværet og dermed ikke får nok fart på i skudet? (ja, beklager - jeg er nybegynder indenfor denne sport :biggrin: )

Hvis det er normalt er det da særdeles vanskelligt at skifte mellem hagl afhængigt af om hvad man skal skyde efter.

Skulle jeg have valgt to hagl i samme vægtklasse istedet for?

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af RenLuft » 15. jun 2018, 23:20

Marthor skrev:
15. jun 2018, 22:51
hej igen
Jeg har nu fået indstillet kikkert på mit diana 340 n-tec premium og skudt lidt på skive. Ganske underholdene
Jeg købte to forskellige typer hagl
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/21512
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/29105

Jeg har indstillet kikkerten til at ramme skivens centrum på ca. 13 m. afstand ved brug af de lette fladhagl. Det fungerer fint. Hvis jeg så skyder med de tungere hagl så rammer jeg langt under center. Jeg vil gætte på 5-10 cm. Er det normalt at der er så meget bulletdrop bare fordi man vælger et lidt tungere hagl? Kan det være at dette jagthagl blot passer skidt til geværet og dermed ikke får nok fart på i skudet? (ja, beklager - jeg er nybegynder indenfor denne sport :biggrin: )

Hvis det er normalt er det da særdeles vanskelligt at skifte mellem hagl afhængigt af om hvad man skal skyde efter.

Skulle jeg have valgt to hagl i samme vægtklasse istedet for?
Der er ret stor forskel fra 0.46g til 0.67. Hvis du gerne vil have nogen tungere af de flade hagl (pæne hul i skiverne) så laver RWS nogen 9.3 grain som er de tungeste af fladhaglene jeg har set. Supermag hedder de.

Der er fejl på siden når den siger at 0.46 er 10 grains. De hagl er også 500 stk for 2.95 euro, det er også ret billigt. Ville køre nogen dyrere uanset.

Men altså min viden er jo teoretisk, har ikke skudt rigtig med luftgevær og kikkert.

Mvh

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 15. jun 2018, 23:24

Marthor skrev:
15. jun 2018, 22:51
hej igen
Jeg har nu fået indstillet kikkert på mit diana 340 n-tec premium og skudt lidt på skive. Ganske underholdene
Jeg købte to forskellige typer hagl
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/21512
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/29105

Jeg har indstillet kikkerten til at ramme skivens centrum på ca. 13 m. afstand ved brug af de lette fladhagl. Det fungerer fint. Hvis jeg så skyder med de tungere hagl så rammer jeg langt under center. Jeg vil gætte på 5-10 cm. Er det normalt at der er så meget bulletdrop bare fordi man vælger et lidt tungere hagl? Kan det være at dette jagthagl blot passer skidt til geværet og dermed ikke får nok fart på i skudet? (ja, beklager - jeg er nybegynder indenfor denne sport :biggrin: )

Hvis det er normalt er det da særdeles vanskelligt at skifte mellem hagl afhængigt af om hvad man skal skyde efter.

Skulle jeg have valgt to hagl i samme vægtklasse istedet for?
Nu er det tunge hagl du har valgt, dobbelt så tungt som det lette. Så det vil helt sikkert droppe meget.. Du kan sammenligne det ved at kaste en tennisbold og en brosten.. Brostenen vil droppe meget mere og hurtigere end tennisbolden, med samme kraft..

Personligt ville jeg nok have valgt nogle hagl midt i vægtmæssigt, som en slags allround hagl... F.eks. JSB Exact 4,52mm. 8,44 grains... Disse plejer at gå godt både på klods hold, og distancen.. E.v.t. kan du prøve Heavy udgaven af dem, da dit gevær, som jeg husker, er rimeligt kraftigt..

H&N Baracuda Match i 4,51mm har jeg også gode erfaringer med på distancen.. Kan ikke lige huske hvor mange grains de er på..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af SorenSD » 16. jun 2018, 12:10

Jeg bruger JSB Exact Heavy 10,34 gr i 4,52 mm i min Air Arms TX200 MK3, som skyder med 22 joules :thumbup:

255 m/sek med 10,34 gr JSB - 285 m/sek med 8,44 gr JSB :smile:
Vedhæftede filer
Air Arms TX200 MK3 FAC 10 Shots 25 Meters 1 Hole.jpg
10 skud på 25 meters afstand
Air Arms TX200 MK3 FAC 10 Shots 25 Meters 1 Hole.jpg (106.27 KiB) Vist 11675 gange
:smile: :thumbup:

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 16. jun 2018, 23:42

Når jeg kigger på de forskellige jsb exact hagl kan jeg se de kommer i 4,50 op til 4,54mm. Hvordan ved man hvilken størrelse der er optimal til mit gevær ? Vil nogen gå for stramt og omvendt vil nogen ikke fylde piben ud?

Jeg vil gerne have nogle hagl som kan penetrere forskellige emner som man skyder til måls efter. Ligeledes hvis der skulle være behov for at skyde et skadedyr. Hvad skal jeg så gå efter af hagl?

Jeg forsøgte igår er skyde til måls på en 1,5 l cola med vand i på ca 15 m afstand. Ingen af de ovenfor nævnte hagl kunne lave hul i plastflaske. Som jeg har forstået det er mit gevær forholdsvis kraftigt? Burde det ikke nemt kunne gennembore en plastflaske? Tænker om geværet kunne være fejlbehæftet.? Det er en demo version fra https://www.versandhaus-schneider.de.
Det kunne være optimalt hvis jeg kunne måle skud hastigheden på haglet. Nogen kendere i kbh området som kan hjælpe her?

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af SorenSD » 17. jun 2018, 00:17

Er det en Tysk version 7,5 joules, du har købt dig ??? :smile:

Min TX200 Mk3 skyder med 22 joules og kan sagtens gennemskyde en coladåse på 50 meters afstand :thumbup:
:smile: :thumbup:

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Jesper5036 » 17. jun 2018, 08:24

Tror Søren har ret i, at det er en slap tysker.
Det er det der normalt sælges fra Tyskland, og hvis du ikke selv har skiftet gasram så er det 7,5 j altså Ca. 170 ms og ikke 250-300 ms.
AA tx 200 med MTC Viper

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af SorenSD » 17. jun 2018, 10:06

Denne eksport n-tec gasram, skal monteres :thumbup:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/38530

Og sikkert også det stempel, der passer til eksport :smile:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/38582

Sikker på, at der er andre mere kyndige Diana-folk herinde, der kan hjælpe dig :fun:
:smile: :thumbup:

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 17. jun 2018, 11:45

Det ser desværre ud som om i har ret angående den slappe tysker. Jeg havde ingen anelse om at der var forskel på diana 340 n-tec premium afhængigt af hvilket land det er blevet bestilt fra :wall: Det er netop et >7.5 joule jeg har fået bestilt mig
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/32203

Jeg har mest af alt lyst til at sende det retur til Tyskland og så købe et nyt hos gunpit hvor jeg kan se det er op til 22 joule. Der er vel ikke problemer med at sende det retur selvom jeg har skudt lidt med det, da jeg kun har har haft det en lille uge? Jeg synes ikke jeg kan finde noget info på deres hjemmeside om returvarer. Har i erfaring med dem omkring dette?

Jeg føler mig ikke klar til at kaste mig ud i at udskifte dele i et helt nyt gevær.

øv øv

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 12:26

Jeg ved ikke med det lovmæssige eller forretningsmæssige, men jeg ville fanme ikke betale nypris for andres brugte fejlkøb. Ville du selv?

Fejlen er din og din alene, og den kan udbedres for et beskedent beløb.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 17. jun 2018, 12:43

C-X skrev:
17. jun 2018, 12:26
Jeg ved ikke med det lovmæssige eller forretningsmæssige, men jeg ville fanme ikke betale nypris for andres brugte fejlkøb. Ville du selv?

Fejlen er din og din alene, og den kan udbedres for et beskedent beløb.
Tak for et konstruktivt svar.... :blink:

Det var en demo model så på sin vis er den brugt i forvejen.
Og ja det kan sikkert udbedret for et beskedent beløb hvis man selv er kyndig i at skille et gevær ad, hvilket jeg ikke har prøvet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 12:50

Selv tak :thumbup:

Hvis det er en demo, så kan der sikkert være andre købsbetingelser og den ville jeg vende med forhandler. Schneider har kun givet mig særdeles god service.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Timber » 17. jun 2018, 13:11

Personlig ville jeg da bare investere i en FAC-gasram som der vist nok er linket til tidligere, og så spørge herinde om der er en flink NVF'er der måske kunne hjælpe..

Så kan man jo i fællesskab grine lidt af den nyerhvervede erfaring med køb af geværer i udlandet.. :blink: :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 13:36

Som bonus får man også et bedre kendskab til sit grej, brugen og vedligeholdelsen, samt en ny bekendt, hvis man er heldig. Så er pengene slet ikke spildt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af RenLuft » 17. jun 2018, 13:54

Du kan da prøve at skrive det til dem som det er :smile:

Marthor
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 1. jun 2018, 18:42
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Ballerup
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af kikkertsigte

Indlæg af Marthor » 17. jun 2018, 21:19

Jeg må prøve at snakke med dem i første omgang. Ellers må jeg ud og investere i de ekstra komponenter. I så fald håber jeg der er en her på forum som kan hjælpe mig med at udskifte?

Besvar