Er der nogen her som kender en 5,5mm knækløbet luftpistol?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 667
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Er der nogen her som kender en 5,5mm knækløbet luftpistol?

Indlæg af Rigsby » 22. apr 2018, 10:00

Halløv,

Er der nogen her som kender en 5,5mm knækløbet luftpistol.

Min kammerat siger at de er talrige som stjerner på himlen, jeg synes bare ikke at jeg kender nogen.

Hvad med jer ??
Senest rettet af Refraktorius 22. apr 2018, 13:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Marius » 22. apr 2018, 11:10

Er ikke stødt på en 5,5mm i knæk.

Men just for the record, hvis man gør det inden for rigets grænser, så løb den anden vej. Den er jo både ulovlig til jagt, det det er et håndvåben og kan vel heller ikke komme på SKV, da der ikke er skydeprogram til 5,5mm.
Suk..jeg hader at skrive sådan noget :razz:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 578
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 32 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Dumpe » 22. apr 2018, 11:29

webley tempest er næsten et bud https://www.webleyandscott.com/products/tempest

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Fredericianer » 22. apr 2018, 12:09

BSA Scorpion var et godt bud på en 5,5mm knækløbspistol før i tiden.

Som nævnt før, er det dog ikke så nemt mere.
Never confuse verbosity with veracity.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Flugteren » 22. apr 2018, 12:47

Marius skrev:
22. apr 2018, 11:10
Er ikke stødt på en 5,5mm i knæk.

Men just for the record, hvis man gør det inden for rigets grænser, så løb den anden vej. Den er jo både ulovlig til jagt, det det er et håndvåben og kan vel heller ikke komme på SKV, da der ikke er skydeprogram til 5,5mm.
Suk..jeg hader at skrive sådan noget :razz:

Gælder dimensionerne for våben (håndvåben vs riffel) ikke kun for krudtvåben, og ikke luftvåben? Synes ikke jeg kan se, at man ikke må anvende luftpistoler i 5.5 mm til jagt.

Men jeg kan dog sagtens tage fejl her, og at loven skal fortolkes, at ingen pistoler (hverken krudt - eller luftdrevne) må anvendes til jagt.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Fredericianer » 22. apr 2018, 13:36

Flugteren skrev:
22. apr 2018, 12:47
Marius skrev:
22. apr 2018, 11:10
Er ikke stødt på en 5,5mm i knæk.

Men just for the record, hvis man gør det inden for rigets grænser, så løb den anden vej. Den er jo både ulovlig til jagt, det det er et håndvåben og kan vel heller ikke komme på SKV, da der ikke er skydeprogram til 5,5mm.
Suk..jeg hader at skrive sådan noget :razz:

Gælder dimensionerne for våben (håndvåben vs riffel) ikke kun for krudtvåben, og ikke luftvåben? Synes ikke jeg kan se, at man ikke må anvende luftpistoler i 5.5 mm til jagt.

Men jeg kan dog sagtens tage fejl her, og at loven skal fortolkes, at ingen pistoler (hverken krudt - eller luftdrevne) må anvendes til jagt.
Tror også de fleste knækløbs luftpistoler vil have svært med at nå op på 200 m/s
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Marius » 22. apr 2018, 13:43

Flugteren skrev:
22. apr 2018, 12:47
Marius skrev:
22. apr 2018, 11:10
Er ikke stødt på en 5,5mm i knæk.

Men just for the record, hvis man gør det inden for rigets grænser, så løb den anden vej. Den er jo både ulovlig til jagt, det det er et håndvåben og kan vel heller ikke komme på SKV, da der ikke er skydeprogram til 5,5mm.
Suk..jeg hader at skrive sådan noget :razz:

Gælder dimensionerne for våben (håndvåben vs riffel) ikke kun for krudtvåben, og ikke luftvåben? Synes ikke jeg kan se, at man ikke må anvende luftpistoler i 5.5 mm til jagt.

Men jeg kan dog sagtens tage fejl her, og at loven skal fortolkes, at ingen pistoler (hverken krudt - eller luftdrevne) må anvendes til jagt.
Jeg håber at jeg selv tager fejl, men hælder til at luftpistoler >4,5mm nok er at regne for særligt farlige våben i lighed med luftpistoler drevet af co2. Simpelthen fordi, at jeg ikke har læst noget der undtager luftpistoler >4,5mm for den skrappe håndvåbensrubricering.

Lufthåndvåben i 4,5mm må anvendes til regulering af mus og rotter - det er ihvertfald det som rottefænger gør.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 655 times
Kontakt:

Re: Er der nogen her som kender en 5,5mm knækløbet luftpistol?

Indlæg af SorenSD » 22. apr 2018, 16:01

Min Zoraki HP-01 Light 4,5 mm levere lidt over 8 joule og skyder med 175 m/sek med JSB Exact 8,44 gr :thumbup: :smile:

Rigeligt til rotter og mus :biggrin:
:smile: :thumbup:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 667
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Rigsby » 22. apr 2018, 16:01

Marius skrev:
22. apr 2018, 11:10
Er ikke stødt på en 5,5mm i knæk.

Men just for the record, hvis man gør det inden for rigets grænser, så løb den anden vej. Den er jo både ulovlig til jagt, det det er et håndvåben og kan vel heller ikke komme på SKV, da der ikke er skydeprogram til 5,5mm.
Suk..jeg hader at skrive sådan noget :razz:
Ja, den yderst fantastiske våbenlov som hersker her i Navlepillerlandet levner ikke meget plads til 5,5mm luftpistoler.

Det var nu heller ikke så meget lovligheden som jeg var i tvivl om, nærmere det postulat som en kammerat fra skytteforeningen kom med: "De er talrige som stjerner på himmelen"

:moon: Det viser sig jo nok at det ikke holder stik da der ligesom jeg (her på forum) ikke er nogen andre som kender til nogen 5,5mm knækløbede luftpistoler. :moon: :smile:

:NVFrules:

En Webley Tempest er jo ikke en "knækløb", i hvert fald ikke her på min matrikel :goodpost:

:razz:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Marius » 22. apr 2018, 17:11

Rigsby skrev:
22. apr 2018, 16:01
...
:moon: Det viser sig jo nok at det ikke holder stik da der ligesom jeg (her på forum) ikke er nogen andre som kender til nogen 5,5mm knækløbede luftpistoler. :moon: :smile: ...
Jeg blev nysgerrig nok til at duck'e det og fandt hhv.
Umarex USA Browning 800 Express Break Barrel Air Gun .22 Caliber
og en tadaaa... Hatsan Model 25 .22

Så de findes åbenbart :smile:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 285 times
Been thanked: 1061 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Langenge » 22. apr 2018, 17:31

Marius skrev:
22. apr 2018, 17:11
Rigsby skrev:
22. apr 2018, 16:01
...
:moon: Det viser sig jo nok at det ikke holder stik da der ligesom jeg (her på forum) ikke er nogen andre som kender til nogen 5,5mm knækløbede luftpistoler. :moon: :smile: ...
Jeg blev nysgerrig nok til at duck'e det og fandt hhv.
Umarex USA Browning 800 Express Break Barrel Air Gun .22 Caliber
og en tadaaa... Hatsan Model 25 .22

Så de findes åbenbart :smile:
Ja, jeg har selv skudt med sådan en Hatsan .22.
Men de fleste knækløbspistoler er jo med fjeder, og her giver det altså (i laaaangt de fleste tilfælde) ikke mening at bruge et tungt .22 hagl.

EDIT: Men jeg kan ikke forestille mig, at man ikke kan købe sådan en, og anmelde den på sit jagttegn, som andre .22 luftbøsser.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Timber » 22. apr 2018, 17:54

Langenge skrev:
22. apr 2018, 17:31
Marius skrev:
22. apr 2018, 17:11
Rigsby skrev:
22. apr 2018, 16:01
...
:moon: Det viser sig jo nok at det ikke holder stik da der ligesom jeg (her på forum) ikke er nogen andre som kender til nogen 5,5mm knækløbede luftpistoler. :moon: :smile: ...
Jeg blev nysgerrig nok til at duck'e det og fandt hhv.
Umarex USA Browning 800 Express Break Barrel Air Gun .22 Caliber
og en tadaaa... Hatsan Model 25 .22

Så de findes åbenbart :smile:
Ja, jeg har selv skudt med sådan en Hatsan .22.
Men de fleste knækløbspistoler er jo med fjeder, og her giver det altså (i laaaangt de fleste tilfælde) ikke mening at bruge et tungt .22 hagl.

EDIT: Men jeg kan ikke forestille mig, at man ikke kan købe sådan en, og anmelde den på sit jagttegn, som andre .22 luftbøsser.
Hvis ellers tingene er korrekt registreret, burde der jo findes "lovlige" 5,5mm luftpistoler derude..

Når jeg skriver det i situationstegn, er det fordi det har vist været vendt herinde før, da en bruger ville købe og registrere en ny 5.5mm pistol, og svaret kom tilbage negativt. Oven i købet synes jeg at erindre at policen også ville tilbagekalde den tilladelse han havde i forvejen..

Jeg erindrer desværre ikke slutresultatet, men det kan der være andre herinde der gør.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 667
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: 5,5mm "knæk" luftpistol

Indlæg af Rigsby » 22. apr 2018, 19:05

Timber skrev:
22. apr 2018, 17:54
Langenge skrev:
22. apr 2018, 17:31
Marius skrev:
22. apr 2018, 17:11
Rigsby skrev:
22. apr 2018, 16:01
...
:moon: Det viser sig jo nok at det ikke holder stik da der ligesom jeg (her på forum) ikke er nogen andre som kender til nogen 5,5mm knækløbede luftpistoler. :moon: :smile: ...
Jeg blev nysgerrig nok til at duck'e det og fandt hhv.
Umarex USA Browning 800 Express Break Barrel Air Gun .22 Caliber
og en tadaaa... Hatsan Model 25 .22

Så de findes åbenbart :smile:
Ja, jeg har selv skudt med sådan en Hatsan .22.
Men de fleste knækløbspistoler er jo med fjeder, og her giver det altså (i laaaangt de fleste tilfælde) ikke mening at bruge et tungt .22 hagl.

EDIT: Men jeg kan ikke forestille mig, at man ikke kan købe sådan en, og anmelde den på sit jagttegn, som andre .22 luftbøsser.
Hvis ellers tingene er korrekt registreret, burde der jo findes "lovlige" 5,5mm luftpistoler derude..

Når jeg skriver det i situationstegn, er det fordi det har vist været vendt herinde før, da en bruger ville købe og registrere en ny 5.5mm pistol, og svaret kom tilbage negativt. Oven i købet synes jeg at erindre at policen også ville tilbagekalde den tilladelse han havde i forvejen..

Jeg erindrer desværre ikke slutresultatet, men det kan der være andre herinde der gør.. :smile:
Fair nok at de findes, og at der måske findes nogen her i Danevang som er på den "gamle" ordning, men Hans udsagn om at "de er talrige........" kan der nok sættes et kraftigt spørgsmålstegn ved :nolisten:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar