HW100 F.S.B. Præcision

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Amatoeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 8. mar 2013, 22:32
Interesser: Marksmanship
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Amatoeren » 24. mar 2018, 10:57

Efter lidt bøvlen med et par O-ringe der var gået til de evige jagtmarker, har jeg arbejdet lidt med at få det sidste præcision på plads i min HW100.
Den har aldrig skudt helt som man kunne drømme om, men en dag med Radis og SorenSD har ændret på tingene :biggrin:

Jeg har tidligere skiftet pibe på min HW100 fordi jeg ikke var helt tilfreds, og inden da havde jeg prøve at skyde uden BarrelBand’et monteret - uden at det havde den store virkning. Efter jeg fik et andet løb på blev præcisionen meget bedre, men ikke perfekt. Der har jeg dog ikke prøvet at skyde uden BarrelBand fordi jeg ikke synes det havde en effekt tidligere.

Well efter en dag med Radis ved roret og skydning helt uden band og shroud, kunne vi konstatere at barrelbandet faktisk havde en del indflydelse. Ligeledes kunne vi konstatere at shrouded også bøjede løbet en lille lille bitte smule når det blev monteret - Men vi kunne ikke rigtigt se om det havde effekt på skydningen. Dog var det var pissekoldt, så det var svært at sige om skydningen var helt perfekt fordi vi ganske enkelt frøs ad helv**** til tilsidst.

Well, efter en rensning, permanent afmontering af BarrelBand’et og en let motage af shroud’en igen, kan jeg konstatere at det har gjort en meget stor forskel :biggrin:

Nedenstående er nu ikke en usædvanlig 10skuds gruppe på 20m nu - og det er undertegnede der skyder (Jeg er ikke en ret god skytte). Så fremgangen har været meget synlig at spore. Hurra :razz: :numberone:

Tusind tak til Radis og SorenSD for dejlig skydedag og for at bringe det helt store smil tilbage på mine HW100 læber :eek:
C757A1F0-19B3-442E-9723-9112DF2B8286.jpeg
-Amatoeren

Gamo CFR whisper IGT .177 m. Gamo Matrik 4-16x50
HW100T F.S.B .22 m. Hawke Sidewinder 30 SF 6-24x56
Diana 34 Sport .177 m. Nikko Sterling Airking 4-12x42

Om facebook Generationen:
George Orwell tog fejl. Deres største frygt er ikke at blive overvåget, men at blive overset.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af SorenSD » 24. mar 2018, 11:11

Fantastisk at vi fik vendt og drejet problematikken lidt hjemme på gården i kulden :thumbup:

Nu skyder den da rigtigt fint - meget meget bedre samling og ikke længere den der vertikale gruppering :smile:
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Timber » 24. mar 2018, 11:13

Det er sgu da vældig ok skudt det der.. :thumbup:

Men det vil sige at piben faktisk er free floating nu så?? Tænker lidt på om jeg skal prøve at eksperimentere lidt med min også..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af SorenSD » 24. mar 2018, 11:15

Timber skrev:
24. mar 2018, 11:13
Det er sgu da vældig ok skudt det der.. :thumbup:

Men det vil sige at piben faktisk er free floating nu så?? Tænker lidt på om jeg skal prøve at eksperimentere lidt med min også..
Vi kiggede på de 2 medbragte FX Royale og så blev HW100 også ændret til free floating barrel :thumbup:
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Timber » 24. mar 2018, 11:17

SorenSD skrev:
24. mar 2018, 11:15
Timber skrev:
24. mar 2018, 11:13
Det er sgu da vældig ok skudt det der.. :thumbup:

Men det vil sige at piben faktisk er free floating nu så?? Tænker lidt på om jeg skal prøve at eksperimentere lidt med min også..
Vi kiggede på de 2 medbragte FX Royale og så blev HW100 også ændret til free floating barrel :thumbup:
Ok... Synes nemlig også min er begyndt at smide skuddene en lille smule.. Dog tænker jeg at en rens nok kan løse problemet i første omgang, men så er der da noget at arbejde videre med, hvis det fortsætter...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af SorenSD » 24. mar 2018, 11:26

Timber skrev:
24. mar 2018, 11:13

Ok... Synes nemlig også min er begyndt at smide skuddene en lille smule.. Dog tænker jeg at en rens nok kan løse problemet i første omgang, men så er der da noget at arbejde videre med, hvis det fortsætter...
En rens af løbet er altid en meget god start, når tingene begynder at ændre sig mht nøjagtighed :smile: :thumbup:
:smile: :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Timber » 24. mar 2018, 11:42

SorenSD skrev:
24. mar 2018, 11:26
Timber skrev:
24. mar 2018, 11:13

Ok... Synes nemlig også min er begyndt at smide skuddene en lille smule.. Dog tænker jeg at en rens nok kan løse problemet i første omgang, men så er der da noget at arbejde videre med, hvis det fortsætter...
En rens af løbet er altid en meget god start, når tingene begynder at ændre sig mht nøjagtighed :smile: :thumbup:
Jep.. Og nu er jeg jo ret doven anlagt, så kan jeg slippe med det, er det fint.. :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Amatoeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 8. mar 2013, 22:32
Interesser: Marksmanship
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Amatoeren » 24. mar 2018, 11:46

Helt free floating er den ikke da det er en FSB version af HW100. Shrouded fanger/griber løbet ude for enden og holder det fast samtidigt med at den skrues fast nede på huset. Så shrouded “afstiver” løbet og skal vandre sammen med det.
-Amatoeren

Gamo CFR whisper IGT .177 m. Gamo Matrik 4-16x50
HW100T F.S.B .22 m. Hawke Sidewinder 30 SF 6-24x56
Diana 34 Sport .177 m. Nikko Sterling Airking 4-12x42

Om facebook Generationen:
George Orwell tog fejl. Deres største frygt er ikke at blive overvåget, men at blive overset.

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Andrik » 24. mar 2018, 16:20

Jeg har også afmonteret barrelband'et, da min HW 100 ikke skød helt så nøjagtig som hustruens :oops: Og, for Guds skyld, fortæl hende det ikke. :shame: Men selvfølgelig har det indvirkning på løbsressonansen at der er monteret et bånd der berører piben. Matt Dubber på AA South Africa har et kapitel der omhandler løbsressonans og montering af div. dæmpere på piben. :smile: Dog er problematikken næppe så stor, som på en centerfire riffel.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Radis » 24. mar 2018, 16:48

Amatoeren skrev:
24. mar 2018, 10:57
Efter lidt bøvlen med et par O-ringe der var gået til de evige jagtmarker, har jeg arbejdet lidt med at få det sidste præcision på plads i min HW100.
Den har aldrig skudt helt som man kunne drømme om, men en dag med Radis og SorenSD har ændret på tingene :biggrin:

Jeg har tidligere skiftet pibe på min HW100 fordi jeg ikke var helt tilfreds, og inden da havde jeg prøve at skyde uden BarrelBand’et monteret - uden at det havde den store virkning. Efter jeg fik et andet løb på blev præcisionen meget bedre, men ikke perfekt. Der har jeg dog ikke prøvet at skyde uden BarrelBand fordi jeg ikke synes det havde en effekt tidligere.

Well efter en dag med Radis ved roret og skydning helt uden band og shroud, kunne vi konstatere at barrelbandet faktisk havde en del indflydelse. Ligeledes kunne vi konstatere at shrouded også bøjede løbet en lille lille bitte smule når det blev monteret - Men vi kunne ikke rigtigt se om det havde effekt på skydningen. Dog var det var pissekoldt, så det var svært at sige om skydningen var helt perfekt fordi vi ganske enkelt frøs ad helv**** til tilsidst.

Well, efter en rensning, permanent afmontering af BarrelBand’et og en let motage af shroud’en igen, kan jeg konstatere at det har gjort en meget stor forskel :biggrin:

Nedenstående er nu ikke en usædvanlig 10skuds gruppe på 20m nu - og det er undertegnede der skyder (Jeg er ikke en ret god skytte). Så fremgangen har været meget synlig at spore. Hurra :razz: :numberone:

Tusind tak til Radis og SorenSD for dejlig skydedag og for at bringe det helt store smil tilbage på mine HW100 læber :eek:C757A1F0-19B3-442E-9723-9112DF2B8286.jpeg
Selv tak :razz:
Det er da helt rart at se at du selv har succes med den :thumbup:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: HW100 F.S.B. Præcision

Indlæg af Timber » 24. mar 2018, 17:22

Min HW'er er forøvrigt "kun" en tysk 7,5 joules version, så det er måske begrænset hvor meget det barrelband har at sige?? Det er jo ikke ligefrem det største output der er på sådan en... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar